Ž4=FRANCUSKA
Ž1=LE MONDE
Ž2A=17. XII. 1997.
Ž3=Nutarnja zakonitost prošlosti
"Moralno i pravno ispitivanje naše tragične prošlosti radom (ili
neradom) nekadašnjih birokrata samo po sebi pretpostavlja općenito
prihvaćeno uvjerenje da je protivljenje genocidu pozitivan obrazac
političkog djelovanja. I da je ta pozitivnost sveopća, tj. da se čak i
sada primjenjuje.
Ova moralna jasnoća kao rezultat kulture našeg povijesnog sjećanja u
vezi je s pravnom (i povijesnom) potrebom da se pomogne osobama u
pogibelji. (...)
Naše obzorje mogućeg junaštva - 'oduprijeti se' - gubi na užitku
navoda i zasniva se na nesmiljenoj logici: ako se to događa drugima,
može i meni i mojima; ako ne činim ništa za toga drugoga, sasvim
logično pretpostavljam da nitko neće ništa učiniti ni za mene. Postoji
veza između plemenitosti, mašte, ljubavi prema sebi i svojima, i
vježbanja praktičnog razuma koji se opire na točnu simetriju, dobro
podijeljenu, jednaku, između sebe i drugoga: svako se nagrđivanje
nedužne žrtve sastoji u odricanju te matematičke i moralne jednakosti
između mene i onog kojega stavljaju na mrtvačka kola, a koji sam mogao
biti i ja.
Rasizam, u svim svojim inačicama - od suvremenog primjera 'etnizma'
velikosrbina Šešelja koji izjavljuje: 'Muslimani su genetski otpad
Srba...', sve do nesmišljene nevidljivosti mrtvih u mnoštvu, onih
koji, iako živi, jeftino postoje, primjerice siromašni u neeuropskim
zemljama - uništava tu simetriju između moga i tuđeg života i bića, i
priječi logičnu dedukciju 'on, kao-dakle ja!'...
Kada si čitava jedna zemlja priušti da vlastite građane tuži zbog
odobravanja prošlog zločina, znači da neizravno i jako promiče
kažnjavanje budućih zločina i da je zadaća odupiranja uvjet bez kojega
nitko ne može preživjeti.
No velika se povijesna nesreća događa već desetak godina, utoliko teža
što dira u logiku, u temeljnu povezanost društvenog prostora što
pretpostavlja zajedničku promidžbu vrijednosti poput 'ne čini drugome
ono za što optužuješ nekog trećeg'. Naime, odnos Francuske prema
nedavnim pokoljima velikih razmjera u strahovitoj je suprotnosti s
vrijednostima koje se ispovijedaju, što djeluje kao noćna mora i
nagoni na povraćanje kada oni koji naučavaju vrijednosti prošlog
otpora zapravo sudjeluju u suvremenim genocidima.
Ako je bilo moguće etničko čišćenje u Bosni, tragedija u Srebrenici i
genocid u Ruandi u travnju 1994., ako francuski generali pod zastavom
UN-a (ali po telefonskim zapovijedima svojih političkih starješina)
koji su pet godina sudjelovali u etničkom čišćenju sada odbijaju
svjedočiti pred Međunarodnim kaznenim sudom, ako amnezija pogađa one
koji su izravno i neizravno odgovorni za sadašnje genocide, dok
hipermnezija rasvjetljava gnusne, ali završene trenutke naše
prošlosti, znači da je, više od morala, pogođena nutarnja zakonitost,
to je dosljednost zajedničkog gledišta, njezina prava širina i
temeljna povezanost. Nevidljivo, ali stvarno, pogođeno je i opustošeno
zajedničko povjerenje u vlastiti prostor.
Napokon, od budućeg se programa ledi krv u žilama, kada budući ubojice
više neće moći pod reflektorima učiniti ništa drugo doli trzati se na
priču o potrebi protivljenja dok imaju pravnu i gospodarsku
međunarodnu legitimnost.(...)", kaže se u napisu Veronique
Nahoum-Grappe, antropologinje i profesorice na Visokoj školi za
društvene znanosti.
180146 MET dec 97
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice