Ž4=ŠVICARSKA
Ž1=NEUE ZEURCHER ZEITUNG
Ž2=13. XII. 1997.
Ž3=Europa otvorena prema Istoku
"Dok NATO bez zastoja požuruje prijam tri srednjoistočne države,
Europska unija (EU) pokušava se osloboditi iz šikare proturječnosti
koje prijanjaju na njezino vlastito proširenje na Istok. Ipak je na
vrhu u Luxemburgu dala znak za početak 'pristupnog procesa'. Čini se i
da su prošla vremena kad se povećanje članstva načelno pokušavalo
izigrati protiv produbljivanja integracije. No Francuska oklijeva i
upozorava na to, s pravom, da Unija nije obavila svoje domaće zadaće i
da zapravo nije spremna za ekspanziju. Kada će biti ako ne sada?
'Europe whole and free' ostala je osam godina poslije rušenja
berlinskog zida obećanje čije ispunjenje zapadnom dijelu kontinenta
predstavlja veći napor nego srednjem i istočnom.
O neumjerenoj žurbi, protiv koje se političari i stručnjaci svih vrsta
ne umaraju upozoravati, ne može biti ni govora ni pri proširenju
NATO-a niti EU-a. Zapadne demokracije i njihove ne baš osobito jake
vlade očito trebaju jako puno vremena kako bi shvatile i probavile
izmijenjeno klimatsko stanje Europe i iz toga izvukle ispravne
zaključke i svoja vrata otvorila Istoku. U Luxemburgu vođe država
operiraju formulom tehnokratskog prizvuka 'diferencijacija bez
diskriminacije', očito da bi uveli red u postupak i da bi utišali
razočarane. Među kandidatima se stvaraju dva razreda: Poljska, Češka
Republika, Mađarska, Slovenija i Estonija (Cipar je poseban slučaj)
smiju ući u vlak, Rumunjska, Bugarska, Slovačka, Letonija i Litva
ostaju u čekaonici. Države EU-a nikoga ne žele svjesno
'diskriminirati'. No 'diferencijacija' onih koji žele pristupiti drži
se nužnom jer se ne želi preopteretiti prijamni kapacitet Unije kakva
je danas. Onima dakako, kojima je 'euro-speak' teži i natjecateljima
koje su u stanovitoj mjeri izdiferencirali, to će ipak izgledati kao
diskriminacija. Njihovo se oduševljenje pri povratku u Europu hladi.
Poslije njemačkog ujedinjenja EU je oslobođene zemlje istočno od
demontiranog željeznog zastora različitim mjerama obvezala na dugo
približavanje: pridružbeni sporazumi, različite pomoći, otvaranja
tržišta, dakako opremljeno posebnim reciprocitetom od kojeg će države
EU-a i same jednako - ako ne i više - profitirati. Zahtijevaju se
unutarnje reforme, a od novih se demokracija ustrajno traži da
raščiste sukobe sa svojim susjedima.
Na taj je način puno toga i postignuto; ipak je to bila svjesna
taktika zadržavanja. Dvojbe u ozbiljnost pružene ruke nisu sasma
nestale ni do danas. Kad bi bilo po volji Francuske, o pristupu novih
članica ne bi se ništa odlučilo dok u osnovnim crtama ne bude jasno
financiranje. I reforma zajedničkih institucija koja je na
konferenciji vlada u Amsterdamu odgođena za poslije 2000. godine, po
francuskom bi se mišljenju morala obaviti prije konačne odluke o novim
članovima EU-a. Nijemci i Nizozemci koji bi ujedno željeli smanjiti
svoja netto plaćanja Bruxellesu, ne žele riskirati da neki prijepor
oko financija dalje otegne povećanje EU-a. Od ostalih država samo
Britanci jasno ustraju na skorom početku pristupnih pregovora. Viziji
ujedinjene Europe prijeti propast od sitničavog natezanja oko
interesa.
Razlozi za odugovlačenje su višeslojni. U Amsterdamu odlučeni zastoj
reforme cementira stvarno stanje. Države članice će vrlo oprezno
prilaziti svakom koraku izgradnje i uvijek će uključivati stanke kad
se radi o međusobnim pregovorima o diobi pravih i vjerojatnih tereta.
Oni koji vjeruju da proširenjem na Istok gube, pozivaju se na argument
visokih troškova: koliko je politički proširenje poželjno, toliko je
državama članicama i skupo. Financijska opterećenja da su jedva
podnošljiva. Kočničari u sadašnjem 'ustavu' EU-a imaju iskušani
instrument.
Troškovi, samo troškovi - ne šanse i dobitci - obilježavaju i druge
odnose političke rasprave u Europi. Nitko ne poriče da su
istočnoeuropske članice relativno dugo bile upućene na transferna
plaćanja iz bruxelleskog proračuna. No onaj tko gleda malo dalje mogao
bi ustanoviti da će proširenje EU-a - baš kao i NATO-a - općenito
donijeti prednosti. Trgovina EU-a sa srednjom istočnom Europom se od
1989. unatoč svim preprekama više nego utrostručila. Isprepletanje s
tim prostorom sve je veće sa članstvom u EU ili bez njega. Učlanjenje
zemalja gospodarski zaostalih u usporedbi sa Zapadnom Europom u
disciplinirajuće 'acquis communautaire' moglo bi potaknuti dinamiku i
gospodarski rast što bi i na Zapadu djelovalo oživljavajuće. Čak bi i
tako zastrašujuća transferna plaćanja imala taj djelomični učinak jer
bi se njima plaćali uvozi ponajprije iz EU-a. Proširenje na Istok ne
izaziva samo gospodarske troškove, ono donosi i značajnu gospodarsku
korist.
Zahvaćanje na Istok ponajprije u Parizu pothranjuje staru sumnju da se
tu propagira strategija koja služi tomu da se središte i Istok Europe
učine njemačkom zonom utjecaja. Francusku zamisao 'trojke', redovitog
sastanka na vrhu šefova vlada i država Francuske, Njemačke i Rusije
može se u tom odnosu smatrati pokušajem stvaranja ravnoteže. Gotovo
već grčevita francuska težnja za svjetskopolitičkim utjecajem
usmjerava se na već prevladane pojmove i djeluje nametljivo. Njemački
utjecaj na Istoku ionako raste; u institucionalnim okvirima bio bi
bolje okupljen u proširenoj EU jer ona ipak osigurava razgovor svih
država članica - argument 'umetanja' kojeg primjenjuje savezni
kancelar Kohl.
Osim toga na vrata kuca Turska, kandidat s dobrim i uvjerljivim
razlozima za pristup koju ne treba više zadržavati. Ako luksemburški
premijer nešto nepromišljeno pojašnjava, da Ankara ne može biti na
istoj stubi s izabranima jer se u Turskoj obavljaju mučenja, a u
drugim zemljama ne, onda je to praktički prijeporno i vrlo usko
gledanje stvari: NATO i Vijeće Europe vrlo dobro žive s Turskom kao
članicom. EU ne bi trebala ići putem koji zatvaranje i kulturni
nacionalizam ističe kao zvijezdu vodilju. Ta bi zvijezda mogla odvesti
samo u zabludu.
EU je pod znatnim pritiskom. U svjetlu njezine povijesti razumljivo je
zašto se sada čini preopterećenom. Jednom pati od porođajnih
pogrješaka - nedostaje joj velika namjena, 'finalitet' kako to zovu
Francuzi, koji bi joj pomogao svladati zapreke. Unija zatim mora
donijeti osjetljive odluke glede eura i euro-kluba za što
francusko-njemačka razilaženja zasad ne pripremaju dobro tlo. Trebala
bi se prihvatiti reformi svojih institucija, početi novo oblikovanje
strukturnih fondova i zajedničke agrarne politike prije nego što
definitivno može doći do prijama novih članica. No proširenje je
najvažnije od svih pitanja. Odgovor na njega dopušta zaključke hoće li
se nastaviti ujedinjenje država Europe i hoće li se iskoristiti
prigoda koja se nudi za stvaranje europskog mirovnog poretka ili ne.
Na raspolaganju nema beskonačno puno vremena" - drži komentator lista
H. K.
150208 MET dec 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja