Ž4=NJEMAČKA
Ž1=FRANKFURTER RUNDSCHAU
Ž2=4. XII. 1997.
Ž3=NATO made in Bosna
"Dvije godine nakon sklapanja Daytonskog mirovnog sporazuma NATO je
odlučio ponovno produljiti mandat posredničkih oružanih snaga u Bosni.
To je ispravan potez. Rasprava o povlačenju s Balkana u ljeto 1998.
bila je od samog početka ne samo suvišna već i štetna. Vjerojatno
nijedan diplomat ili predstavnik međunarodne organizacije u Sarajevu
nije zagovarao prijevremeni završetak NATO-ove operacije. Naprotiv,
praktičari misije odavno znaju da će civilna obnova Bosne još godinama
zahtijevati vojnu nazočnost međunarodne zajednice. Zapravo su
političari u Washingtonu, Bonnu, Londonu i Parizu neprekidno namjerno
stvarali pogrešan dojam da bi se vojnici uskoro mogli vratiti svojim
kućama. Ministri obrane članica NATO-a ne bi se trebali svake godine
svađati oko modaliteta produženja mandata već bi se trebali pozabaviti
konkretnim ciljevima NATO-ove misije. Naime, njezina definicija još
krije nedostatke kao što svojim slobodnim kretanjem svakodnevno
pokazuju ratni zločinci.
NATO-ovi vojnici već danas obavljaju zadaće čiju su moguću realizaciju
političari još prije nekoliko godina osporavali. Naime, NATO-ovi
vojnici zauzimaju propagandne odašiljače i štite izbjeglice koje se
žele vratiti svojim domovima. Posrijedi nije 'misija bez kraja i
konca' - postupno upletanje u građanski rat - od koje su u prvom redu
strahovale Sjedinjene Države, već zakašnjela spoznaja o nužnom
'građenju nacije'. Samo je nedostatak hrabrosti političkih vođa, od
Clintona do Kohla, razlog što NATO-ove postrojbe nisu još uspješnije u
tom procesu. No, ne postoje načelne sumnje u uspjeh njihove misije ali
postoje sumnje u opravdanost njihova angažmana.
NATO mora ostati u Bosni zato što će inače u toj zemlji ponovno izbiti
rat. To je točno. No, predstavnici zapadnog saveza priznaju da NATO
ostaje u Bosni i zato što bi inače izgubio vjerodostojnost u pitanju
proširenja na istok. Naime, sigurnosna politika ne smije biti kreirana
po modelu 'made in Bosnia'. Kada bi u Mostaru i Brčkom očuvanje
europske države i samoodređenje njezinih građana bilo manje važan cilj
od legitimacije vojnog saveza, bila bi to propast zapadne sigurnosne
strategije.
NATO je kažnjen zato što je potragu za svojim identitetom pretjerano
usko povezao sa svojim angažmanom u Bosni. Još se dobro sjećamo da je
često bučno obećavana reforma zapadnog saveza započeta tek nakon
izbijanja jugoslavenskog rata. NATO se vratio na scenu tek nakon
neuspjeha Ujedinjenih naroda. Netom donesena odluka o reformi
zapovjedničkih struktura vjerojatno ne bi bila tako brzo prihvaćena da
nije bilo rata na Balkanu. Pritom valja napomenuti da je fleksibilna
reakcija na aktualne izazove jedna stvar, a izgradnja europske
sigurnosne arhitekture jedino putem svladanih prepreka nešto sasvim
drugo.
Dakle, problem nije u djelovanju NATO-a već u njegovu koncepcijskom
nedostatku. Drugim riječima, politika ponovno zaostaje nekoliko milja
za angažiranom postrojbom. Tko je u studenom ove godine prvu vježbu
fleksibilnih oružanih snaga usporedio s nevjerodostojnim tvrdnjama
Zapadnoeuropske unije tijekom jesenjeg zasjedanja da će biti 'šarka
između EU i NATO-a' (Kinkel), konstatirao je da bi časnici iz 16
država mogli na sjevernonjemačkoj ravnici sagraditi zajednički glavni
stožer u roku od nekoliko dana dok su kolege ministri još uvijek jako
udaljeni od djelotvornijeg europskog mehanizma rješavanja kriza.
Nacionalni interesi blokiraju suradnju i u okviru NATO-a i između
raznih regionalnih sigurnosnih saveza.
O nadređenim problemima transatlantske sigurnosne strukture da i ne
govorimo. Naime, tko još danas želi znati zašto je UN zapravo doživio
neuspjeh u Bosni i je li zaista moralo biti tako. Tko je danas još
zainteresiran za nesklad između još uvijek golemoga vojnog aparata i
preopterećenoga OESS-a koji se ne može nositi sa svojim zadaćama zbog
skromnih resursa?
Što NATO hoće - od kojih nas prijetnji namjerava štititi? Odgovore na
ta pitanja zamijenio je akcionizam u vidu proširenja na istok i -
zakašnjela - intervencija na Balkanu. NATO i Bosna predmeti su
rasprave koji prikivaju apstraktnije sigurnosnopolitičke nedostatke.
Čak će i intervencija između Sarajeva i Srebrenice uspjeti samo ako
NATO vlastiti interes još snažnije podredi zadaći uspostave mira. U
protivnom će novo produljenje mandata uistinu biti nazvano 'VFOR' -
postrojba za vječnost'", smatra Rolf Paasch.
050203 MET dec 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja