WASHINGTON, 29. studenoga (Hina) - Preplavljeni najavama rasprodaja i velikih sniženja cijena, prodajni centri i robne kuće širom Sjedinjenih Država otvorile su u petak u ranu zoru vrata svojih prodavaonica i rijeke kupaca počele su
se slijevati u shopping centre već u prvim jutarnjim satima.
WASHINGTON, 29. studenoga (Hina) - Preplavljeni najavama
rasprodaja i velikih sniženja cijena, prodajni centri i robne kuće
širom Sjedinjenih Država otvorile su u petak u ranu zoru vrata
svojih prodavaonica i rijeke kupaca počele su se slijevati u
shopping centre već u prvim jutarnjim satima. #L#
Posebna sniženja za ranoranioce dovela su već u pet, šest, ili sedam
sati ujutro tisuće Amerikanaca u prodavaonice i, po prvim
pokazateljima, navijestila ohrabrujuće rezultate božićne
"shopping" sezone u kojoj će se u idućih mjesec dana obaviti
četvrtina godišnjeg prometa.
Prvi dan najviše su se prodavale odjeća, igračke i elektronika.
Petak, dan nakon nacionalnog blagdana Dana zahvalnosti, ujedno je i
dan u kojem se tradicionalno ostvaruje najveći utržak u čitavoj
godini i označava neslužbeni početak božićne sezone kupovanja.
Prosječna američka obitelj na kraju ove godine planira potrošiti
oko 800 dolara na božićne poklone, što će iznositi ukupno oko 160
milijardi dolara od konca studenog do konca prosinca.
Dok ankete koje su proveli američki mediji pokazuju da su
Amerikanci odlučili biti štedljiviji i potrošiti manje nego
proteklih godina, Nacionalno udruženje prodajnih centara očekuje
porast potrošnje za 4,5 posto u posljednjih mjesec dana 1997.
godine.
I dok su se jedni posvetili zavirivanju u novčanik, drugi su
zavirili u glave potrošača. Američki znanstvenici proveli su
ispitivanje promjena koje se bilježe u radu mozga za vrijeme
kupovanja.
Na glavu potrošača-dobrovoljaca privezane su elektrode i pokus je
počeo. Ulaskom u prodavaonice mozak je počeo sve grozničavije
raditi, a frenetični rad zabilježen je u trenutku kada su
ispitanici pronašli nešto što su smatrali iznimno dobrom
kupovinom, primjerice krznenu jaknu na rasprodaji po vrlo
povoljnoj cijeni.
Zaključak ispitivanja bio je da kulminacija nastupa nekoliko
trenutaka pred dolazak na blagajnu. Shopping ima učinak poput vala
adrenalina, kažu neurolozi, i bolji je od seksa, dodale su
Amerikanke koje su sudjelovale u ispitivanju. No, upozoravaju
znanstvenici, i ova navika može se pretvoriti u ovisnost.
Početak prodajne sezone bio je povod i prosvjedima. U San Franciscu
su, primjerice, ispred jednog od vodećih lanaca robnih kuća "Macy-
s" aktivisti za zaštitu prava životinja dovukli dizalicu na kojoj
su objesili transparente "Krzno je ubojstvo". Taj bi korak trebao
označiti početak nove kampanje protiv prodaje krzna.
Sve veći broj Amerikanaca gužve će izbjeći tako da dio kupovine
obavi naručivanjem iz kataloga koji u blagdansko vrijeme
zatrpavaju poštanske sandučiće. U odnosu na proteklu godinu, kada
je 39 posto kupaca posegnulo za telefonskim narudžbama, ove će
godine u tom obliku trgovine izlaz potražiti dodatnih četiri posto
kupaca.
I prodaja putem Interneta pronalazi put do američkih potrošača.
Iako će tek dva posto kupovine biti obavljeno ovim načinom, radi se
o udvostručenju prometa u odnosu na prethodnu godinu.
(Hina) ps dj
290608 MET nov 97