Ž4=NJEMAČKA
Ž1=FRANKFURTER RUNDSCHAU
Ž2=25. XI. 1997.
Ž3=Povratak Rusije
"Rusija se na mala vrata vratila u svjetsku politiku. Njezin nastup
nije bio popraćen bubnjevima, fanfarama i vojnim gestama već mekim
koracima diplomacije. Vlade Bliskog Istoka zasigurno su pozorno
slušale i gledale. Ratnički, prijeteći ton ionako je rezerviran za
Washington zbog američkog manjka dalekosežnih koncepata ali ovaj je
put većina saveznika iz 1990. g. dezertirala.
Jevgenij Primakov, ruski ministar vanjskih poslova, upotrijebio je
odlične davne kontakte s Bagdadom. Zašto ne - glupa bi bila vlada koja
ne bi iskoristila svoje veze. Primakov, orijentalist, bivši dopisnik s
Bliskog Istoka, angažiran u ne samo novinarski aktivnom stranačkom
listu 'Pravda', uživa reputaciju gotovo jedinog stranca kojeg irački
diktator Saddam Hussein sluša te koji već dugo održava prijateljske
kontakte s odličnikom režima, podpredsjednikom iračke vlade Tarikom
Azizom. Te su veze bile dobar temelj za trgovinu ustupcima koji će na
kraju inspektorima UN-a uključujući i Amerikance omogućiti nastavak
ionako tegobne potrage za skrivenim oružjem.
Primakov nije uspio ishoditi ublažavanje međunarodne zabrane trgovanja
s Irakom. UN (još?) nisu mogle donijeti takvu odluku jer u toj
organizaciji Washington igra značajnu ulogu a američki predsjednik
Bill Clinton nije spreman potvrditi razoružanje Iraka. Krije li se iza
takvog stava išta više od pukog pokrivanja povlačenja? Jako je
značajna pojedinost da Washington nije uspio ponovo okupiti nekadašnji
savez iz rata u Zaljev. Taj je projekt uz rusku potporu možda mogao
uspjeti ali Rusija je ovaj put nije pružila.
Sve u svemu, Rusija je iskoristila 'šansu za demonstraciju svoga
statusa velesile' (napisao je gospodarski list Kommersant). Naime,
Rusija je ostala velesilom kao nasljednica Sovjetskog Saveza i sila s
pravom veta u Vijeću sigurnosti UN. Njezin nuklearni arsenal dovoljan
je sam po sebi za očuvanje tog statusa usprkos gospodarskom padu;
pritom valja napomenuti da je Rusija značajna i na gospodarskoj razini
kao izvoznik nafte, zemnog plina i najrazličitijih mineralnih
sirovina. S Irakom je povezana u obje poslovne grane: (preostalo)
iračko oružje pretežno je sovjetske/ruske proizvodnje a opsežni naftni
ugovorni sklopljeni su krajem 80-tih godina ali ih je embargo
blokirao. Ta je činjenica - osim Primakovljevih veza - bila jedna od
pretpostavki za povratak Moskve preko Tigrisa u veliku politiku.
Otvorenije je pitanje s kim će Rusija ubuduće surađivati. Ta odluka
neće biti donesena samo u Moskvi ali zacijelo neće biti donesena bez
nje. Otvoreno je nekoliko mogućnosti. O odlukama donesenim na rijeci
Moskvi ovisit će koju će opciju Rusija izabrati, hoće li i može li i u
kojoj mjeri prihvatiti status partnera. Zanemarimo li sklonosti
pojedinih aktera, uvidjet ćemo da je manevarski prostor velik, iako ne
i beskrajan.
Trenutačno je najmanje vjerojatna varijanta obnove globalnog
kondominija dvije supersile, nagovještene nakon završetka hladnog
rata. Suradnja s Francuskom, razvijena krajem prošlog stoljeća i
usmjerena protiv agresivnog njemačkog Reicha danas je suvišna zato što
Francuze i Nijemce pojedinačno i zajedno nije moguće odvojiti od
zajedničke Europe. Privilegirano partnerstvo s Berlinskom republikom
(možda neko vrijeme Gorbačovljeva vizija), usmjereno protiv ostatka
svijeta, nerealno je iz istih razloga ali i zato što svaka nada u
divovski njemački doprinos izgradnji Rusije mora ostati puka utopija.
Obnova bloka koji bi bio usmjeren protiv NATO-a i sastavljen od bivših
članica Varšavskog pakta ili možda samo od država ZDN-a neostvariva je
zbog interesa tih teoretskih partnera. Istodobno nije moguć ni izravan
pristup NATO-u kao ni njegovo samoograničenje.
Partnerstvo s Kinom također ima više taktičko nego strateško značenje
iako mu obje stranke dodaju upravo ovaj drugi pridjev. Interesi se
razilaze već na pitanju srednjeazijskih nalazišta nafte; naime, Kina
je nedavno kupila veći udio u vrlo obećavajućim kazahstanskim
pričuvama, postavši time suparnikom upravo u ruskom 'bližem
inozemstvu'.
Time su određene granice različitih opcija ali same opcije nisu
isključene. Rusija će žonglirati svima njima, tjerana nepredvidivim
hirovima unutrašnje politike usmjerene na moć (a takvo je ponašanje
posebno karakteristično za predsjednika); ruski profesionalni
stručnjaci za vanjsku politiku štitit će na racionalniji način
interese zemlje koje trenutačno moraju definirati izvan okvira potrebe
za obnovom. Rezultat Primakovljevih pregovora u Bagdadu vjerojatno će
ojačati one koji u aktivnoj mirovnoj politici traže hitni izlaz iz
aktualne bijede. Uspiju li se nametnuti, omekšat će i pritisak koji
povremeno stvaraju ekstremisti i usijane glave od Žirinovskog preko
Lebeda do stare-nove Komunističke partije", dodaje na kraju članka
Karl Grobe.
260258 MET nov 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja