Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE NEW YORK TIMES
Ž2=25. XI. 1997.
Ž3=Tri načina bosanskih škola da se iz povijesti nikad ne nauči
"Gavrilo Princip 28. je lipnja 1914. u Sarajevu ubio austrijskog
nadvojvodu Franza Ferdinanda. Bio je to povod Prvom svjetskom ratu.
Što on predstavlja za Bosnu, s obzirom na taj svoj čin? Srednjoškolski
udžbenik namijenjen srpskim učenicima naziva ga 'junakom i pjesnikom.'
Hrvatski ga udžbenik naziva 'ubojicom kojeg su Srbi obučili da počini
taj teroristički čin.' Muslimanska verzija tog događaja Principa
naziva 'nacionalistom čija su djela izazvala antisrpske pobune, koje
su zaustavile redarstvene snage svih triju etničkih skupina'", piše
Chris Hedges.
"Kad su Muslimani, Srbi i Hrvati bili dio Jugoslavije pod
komunističkom vladavinom, svi su oni učili iz istih udžbenika. Ti su
udžbenici Principa prikazivali kao junaka. Povijest, koja je ovih dana
u Bosni prilično zbunjujuća, postaje još neprikladnija budući da se
učenici razdvaju po etničkim linijama, kako bi ih se učile različite
verzije povijesti, umjetnosti i jezika.
Daytonski je sporazum Bosnu zamislio kao jednu državu s jednom vladom.
No ona je zapravo podijeljena na srpsku republiku i muslimansko -
hrvatsku federaciju. Veoma disfunkcionalna, ta federacija tek prividno
vlada obim skupinama; svaka od njih ima vlastitu enklavu i bazu moći.
Glavne etničke skupine - Muslimani, pravoslavni Srbi te rimokatolički
Hrvati - tako imaju nadzor nad svojim najvažnijim kulturnim
institucijama.
'Ovo je kraj', izjavio je urednik neovisnog časopisa Dani, Senad
Pećanin. 'U našim školama stvaramo aparthejd.' Mnogi učenici, posebice
oni Srbi, Hrvati i Muslimani koji žive u iščezavajućim miješanim
područjima u Bosni, zbunjeni su pokušajima da se učenici odrede i
obrazuju prema svojem etničkom statusu.
'Neki sam dan sjedio u učionici', izjavio je srpski srednjoškolac iz
Sarajeva, Branko Babić (19), 'i učitelj nam je podijelio obrazac u
koji smo trebali upisati jesmo li Srbi, Muslimani ili Hrvati. Rečeno
nam je da ćemo prema etničkoj pripadnosti biti podijeljeni u različite
razrede. To nije tražio nitko od nas.'
Prije rata, mnoga su sela u Bosni, usprkos unutrašnjoj homogenosti,
održavala skladan suživot u etnički miješanim skupinama. No godine
nasilnog 'etničkog čišćenja' izbrisale su ta područja, u kojima su
različite nacionalnosti živjele, ako već ne zajedno, tad bar jedne uz
druge. Etnički izgoni također su drastično promijenili učestalost
međusobnog miješanja u većim i tradicionalno raznolikijim gradovima -
čak i u Sarajevu, gdje su prije rata tri skupine živjele relativno
skladno. Sad je republika bosanskih Srba, u kojoj danas živi malo
Muslimana i Hrvata, prihvatila nove udžbenike koje je izdalo
srbijansko ministarstvo obrazovanja u Beogradu. A u često gnjevnoj
federaciji etničkih Hrvata i Muslimana, Hrvati koriste udžbenike koje
je tiskalo ministarstvo prosvjete u Zagrebu, glavnom gradu Hrvatske,
dok je bosanska vlada u Sarajevu tiskala udžbenike za Muslimane, s
islamskim vjerskim simbolima na koricama.
Umjesto da poduzme korake za integraciju učenika u miješanim urbanim
područjima, ministarstvo obrazovanja muslimansko - hrvatske federacije
sad predlaže da se muslimanskim i hrvatskim učenicima ponude odvojene
škole, zasebni razredi unutar iste škole - ili barem odvojena
predavanja iz 'nacionalnih predmeta.' 'Tu se radi o temeljnim ljudskim
pravima', izjavio je ministar obrazovanja Fahrudin Rizvanbegović za
tjednik Ljiljan. 'Mi svim nacijama moramo dati pravo izbora, a hoće li
oni to pravo koristiti, ovisi o njima.'
No taj plan ne sadrži odredbe za djecu iz miješanih brakova, niti za
etničke Srbe koji žive na teritoriju federacije. U školama u kojima su
već stvoreni odvojeni razredi, učenici kažu da raste broj razmirica
između etničkih skupina. Srpski sociolog iz Sarajeva, Dušan Šehovac,
priča kako je njegova 17-godišnja kćerka iz škole došla kući 'u
suzama, zbog komentara o srpskim agresorima.' '10 se dana nije željela
vratiti u školu', izjavio je g. Šehovac. 'Mnogi njezini prijatelji sad
prelaze liniju na rubu grada, da bi išli u škole koje vode bosanski
Srbi te tako izbjegli ismijavanje i mučenje.'
U udžbenicima se nude različite interpretacije svakog značajnog
događaja u povijesti Bosne i Jugoslavije, a često uz njih idu i
opširne teorije urote o tamnoj ulozi protivničkih etničkih skupina.
Primjerice, muslimanske skupine prikazuju Otomansko carstvo, koje je u
Bosni trajalo 500 godina, kao zlatno razdoblje prosvijećenosti; Srbi i
Hrvati to razdoblje proklinju kao stoljeća 'surove okupacije.'
Stvaranje Kraljevine Jugoslavije poslije Prvog svjetskog rata u
srpskim se knjigama prikazuje kao trenutak 'oslobođenja', a u
hrvatskim kao 'srpska urota s ciljem stvaranja Velike Srbije', koja je
Hrvatski status svela na 'kolonijalni.' Muslimanski udžbenici kažu da
su vođe Srba i Hrvata 'izvršile pritisak' na bosanske Muslimane protiv
njihove volje, kako bi se oni pridružili jugoslavenskoj zajednici.
Muslimanski srednjoškolski udžbenik povijesti o razdoblju između dva
svjetska rata piše u poglavljima naslovljenim s 'Progoni i nasilje
protiv Muslimana u Sandžaku' (području u južnoj Srbiji) te 'Dokinuće
autonomije islamske zajednice u Bosni.' Hrvatski povijesni udžbenici,
kao i srpski, nikad ne obrađuju Bosnu kao posebno područje, a njihovi
naslovi koji se bave tim razdobljem pričaju drukčiju priču: 'Gubitak
hrvatskih teritorija', 'Hrvatski se narod opire diktaturi.'
Srpski udžbenici kraljevinu, koja je odbačena nakon njemačke okupacije
Jugoslavije 1941., opisuju kao 'otvorenu i tolerantnu demokraciju.'
Učenicima se objašnjava da su hrvatski nacionalisti, uz potporu
Vatikana 'kao svoj cilj prihvatili uništenje Jugoslavije'; Muslimani
tog razdoblja prikazani su kao narod koji 'pokušava podijeliti
Jugoslaviju.'
Hrvatski povijesni udžbenici priznaju pokolj Srba, Židova i Cigana u
Drugom svjetskom ratu, od ruke kvislinškog poretka kojeg su u Zagrebu
uspostavili nacisti. No oni također posvećuju dosta stranica napadima
rojalističkih srbijanskih postrojbi, četnika. Muslimanski udžbenici
napadno izbjegavaju dati pojedinosti surove uloge muslimanskih vojnih
postrojbi koje su muslimanske vjerske vođe organizirale u Sarajevu, a
koje su se zajedno sa silama Osovine borile u Bosni.
Srbijanski udžbenici, međutim, idu u velike pojedinosti o ratnim
zločinima koje su muslimanski i hrvatski 'fašisti' počinili nad
srpskim narodom, preskačući istovremeno zločine koje su četnici
počinili u suradnji s njemačkim i talijanskim okupatorima.
Svi udžbenici imaju barem jednu zajedničku stvar: gnušanje prema Titu,
komunističkom vođi koji je državu vodio od 1945. do 1980. te je bio
nepokolebljiv protivnik nacionalističkih pokreta koji su trenutačno na
vlasti. Hrvatski povijesni udžbenik kaže da je on 'vodio lagodan život
te zatvarao svoje političke protivnike.' Srpske se učenike uči da je
on bio 'zatvorski čuvar srpskog naroda.' Muslimani ga optužuju za
njegov ateizam i ometanje uspostavljanja bosanske države.
Ono što bi udžbenici također mogli reći jest kako je Tito snosio
krivnju za stavljanje obrazovanja u službu propagande. U njegovo
vrijeme, školski su udžbenici slavili vladajuće komuniste, izostavili
velike dijelove povijesti koja se nije uklapala u njihovu ideologiju
te su nametnuli snažan kult ličnosti u kojima se provjeravalo znanje
učenika o manjim te često mitskim događajima iz Titova života.
Zaista, mnogi stručnjaci vjeruju da je komunistički sustav obrazovanja
pomogao pripremiti teren današnjem etničkom bijesu, jer je u cijelosti
izostavio duboke etničke sukobe koji postoje u jugoslavenskoj
povijesti. Umjesto toga, poricalo se postojanje takvih problema - što
je pristup koji jednako dijeli kao i novi pokušaji da se učenici hrane
isključivo simultanim - i proturječnim - sjećanjima na patnje svih
triju skupina.
Dok udžbenici dolaze do novije povijesti, razlike poprimaju apsurdne
razmjere: svaka strana krivi onu drugu za rat u Bosni te ne spominje
zločine ili pogreške koje su počinile njihove vlastite vođe ili borci.
Muslimane se uči da su Srbi 'napali našu zemlju' i započeli rat. Srbe
se uči da su 'Muslimani, uz pomoć mudžahedinskih boraca iz Pakistana,
Iraka i Irana, počeli kampanju genocida protiv Srba, koja je zamalo
uspjela.' Hrvatski učenici doznaju da su se hrvatske snage u
'domovinskom ratu' obranile od 'srpskih i muslimanskih agresora.'
Što se Bosne tiče, mladi Hrvati i Srbi opetovano se u svojim
udžbenicima povijesti podsjećaju da ona ne postoji kao zasebna nacija
te da nikad kao takva nije ni postojala. Hrvatskim se učenicima u
Bosni govori da je njihov glavni grad Zagreb, dok se etničke Srbe uči
da je njihov glavni grad Beograd u susjednoj Srbiji."
260256 MET nov 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja