FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZMANIPULIRANI ARHIVI: FILMSKE LAŽI

PARIZ, 25. studenoga (Hina) - Arhivske snimke, čini se, mogu dokazivati što god želimo, a i sve je više povijesnih emisija na televizijskim ekranima, čemu pogoduje iznenadno i neočekivano otvaranje dosad nedostupnih arhiva istočnih zemalja, CIA-e, Pentagona, MI5, piše u posljednjem broju francuski mjesečnik "Le Monde diplomatique".
PARIZ, 25. studenoga (Hina) - Arhivske snimke, čini se, mogu dokazivati što god želimo, a i sve je više povijesnih emisija na televizijskim ekranima, čemu pogoduje iznenadno i neočekivano otvaranje dosad nedostupnih arhiva istočnih zemalja, CIA-e, Pentagona, MI5, piše u posljednjem broju francuski mjesečnik "Le Monde diplomatique". #L# Kad su privatno gledali film "Oklopnjača Potemkin" (1926.), vojne zapovjednike zapadnih sila posebno se dojmio njegov peti i posljednji dio u kojem pobunjenički brod na kraju staje na čelo ruskih ratnih brodova iz Odese. Ali - zapadna ministarstva obrane nije toliko zabrinula sposobnost revoltirane posade da već 1905. godine prenese na ostale mornare revolucionarni duh, povuče ih za sobom, koliko su veliku pozornost zapadni admiraliteti pridali broju, kakvoći i snazi brodovlja za koje dotad nisu niti sanjali da mogu značiti toliku opasnost. I, logično, odlučili su bolje opremiti vlastitu flotu kako bi uravnotežili odnos snaga. Nepotreban oprez i uzaludan trud. Evo što se stvarno dogodilo tijekom snimanja "Oklopnjače Potemkin". Sergej Mihajlovič Eisenstein dogovorio je s admiralom ruske flote da ova krene tek kad mu s obale rukom da znak. Neki njegov pomoćnik nepredviđeno je mahnuo rukom, a admiral je to protumačio kao očekivani znak i zapovjedio polazak. Kamera nije bila spremna za snimanje, a povratak više nije bio moguć. Filmska ekipa bila je užasnuta. Jedino je Eisenstein ostao hladnokrvan. Mirno je rekao: "Flota je otišla, ali nema veze, to ćemo popraviti nekakvom arhivskom snimkom". A arhivska snimka kojom se poslužio prikazivala je isplovljavanje njemačke eskadre. Pouka, ili bolje - nemoralnost te priče ne leži u Eisensteinovoj smicalici. Na kraju krajeva, oni koji su vidjeli nemontirani filmski materijal za 'realistično' dokumentarno djelo "Zemlja bez kruha" (Las Hurdes/Tierra sin pan), koji je Luis Bunuel snimio godine 1932. i u kojem se bavi krajnjim siromaštvom seljaka iz toga planinskog kraja Španjolske, znaju da je pun lažnih montaža i višestrukih kadrova bolesne djece na samrti koja to zapravo nisu. Ne: pouka zadnjeg dijela "Oklopnjače Potemkin" leži u tomu slijepom vjerovanju, iz kojeg nisu isključeni ni vojni stručnjaci, u beskrajnom povjerenju u 'istinitost' slika. Slikama se nikada nije prestalo igrati, bile one i arhivske. Budući da ga je neki njemački časnik ometao, snimatelj zadužen da zabilježi susret Petaina i Hitlera u Montoireu, u listopadu 1940., propustio je sam trenutak rukovanja. Stoga je taj prizor za buduće naraštaje očuvan tako da je dodan naknadno. Beznačajna prijevara: malo laži, ali unutar prave istine - rukovanje je ubačeno u kadar koji je nesretnim slučajem ispušten. "Kad čovjek naleti na neki dotad skriveni dokument, odmah pomisli da je riječ o 'otkrivanju prave istine', a arhivske snimke, kao i bilo koje snimke, iako sadržavaju istinu, ni u kojem slučaju je ne izriču. Treba ih znati procijeniti, usporediti, smjestiti ih u povijesne okvire. Stoga više volim termin 'dokument' tako dugo dok mu se provjerom doista ne dodijeli status neosporive arhivske snimke", kazala je Sylvie Lindeperg, povjesničarka filma i autorica knjige "Ekrani iz sjene, Drugi svjetski rat u francuskom filmu", objavljene ove godine u Parizu. Jean-Louis Comolli, cijenjeni autor dokumentarnih filmova i profesor filma koji već godinama teoretizira o tanašnoj granici između istine i laži, iznio je svoje mišljenje: "Slike nas, zbog svoje očitosti, odmah obuzimaju i nepogrešivo proizvode učinak istinitosti. Međutim, istina je uvijek konstrukcija. Na filmu sve, čak i najbanalnija pojedinost, postaje uzorkom, i tako gledatelju sustavno nameće doživljaj iznimnosti." "Arhivi, kao problem vezan uz baštinu, jedno su od najvažnijih pitanja s kraja ovog stoljeća", kaže Jean-Louis Comolli. "Snimanje vidljivog svijeta postoji tek jedno stoljeće. Riječ je o gomilanju koje počinje pritiskati društvenu savjest. Svi nam ovi primjeri pokazuju da se sve manje radi o povijesti iako nasljeđujemo sve više i više snimljenih tragova. Prikazivati arhive zapravo znači ponovno otvoriti pitanje njihova značenja, a tu je velika vjerojatnost da se čovjek prevari. Nema 'sirovih', 'pravih' arhiva. Postoji jedino želja da usvojimo povijest jer je snimljena na filmu. Ali ta 'revitalizacija' nužno mora proći kroz montažu, dakle, kroz subjektivan postupak. Oni koje to obeshrabruje i koji od otkrivenih arhivskih dokumenata očekuju nepobitne dokaze fanatici su, vjernici u širem smislu riječi." (Hina) rug/bnš bnš 250942 MET nov 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙