Ž4=SLOVENIJA
Ž1=DELO
Ž2A=20. XI. 1997.
Ž3=Dug iz Zagreba
"Zagrebački trgovački sud odgodio je na 'neodređeno vrijeme' obradu
tužbe Privredne banke iz Zagreba protiv LB i NLB za vraćanje 140
milijuna maraka glavnice i kamata prenesenih deviznih uloga. Milijarda
maraka, koliko ih je u cijelosti obuhvaćeno pričom o zagrebačkoj
podružnici Ljubljanske banke, najzamršenije je pitanje u odnosima
dviju država. Isto se tako 'nejasnim' u ovom času čini i ishod tužbe:
mogao bi biti i presedan jer je sličnu ali po opsegu 'težu' tužbu (po
našim podacima radi se o 189 milijuna maraka) već najavila Zagrebačka
banka; ne bi bilo ništa čudno kad bi istim putem krenule i Riječka i
neke druge hrvatske banke.
Spomenutu tužbu Privredne banke protiv 'stare' i 'nove' LB stručnjaci
doduše drže 'pravno prijepornom', što je razumljivije kad se uzmu u
obzir povijesne okolnosti. 'Izvorni grijeh' je, kako je poznato, bio
izazvan koncem 1989. godine statusno-pravnom promjenom zagrebačke LB
iz osnovne banke u podružnicu, čime je ljubljanska središnjica LB u
sustavu tadašnje NBJ postala odgovornom za obveze prema tisućama
štediša. Odgovornih za takvu odluku već nekoliko godina više nema u
banci, politički kumovi bez kojih koncem osamdesetih jamačno ne bi
bila moguća, već su davno izbrisali tragove za sobom. Ostaju prevareni
štediše s one strane granice i države koje se ne mogu dogovoriti.
Znalci također kažu da je aktiva dijela zagrebačke LB uporabljena za
kredite hrvatskim poduzećima i državljanima i da Slovenija od tog
novca nije imala ništa.
Hrvatski štediše - koji su osamdesetih godina uložili gotovo 900
milijuna maraka uštede - nakon raspada države i životarenja zagrebačke
podružnice i njezine 33 jedinice po cijeloj Hrvatskoj (za što su
neprijeporno 'zaslužne' tamošnje vlasti), odlučili su se za jednu od
dviju ponuđenih mogućnosti. U skladu s hrvatskim zakonodavstvom,
uštede su mogli prenijeti u druge hrvatske banke (što je učinjeno s
dobrih pola milijarde maraka) a one su ih zatim prenijele u hrvatski
javni dug i konačni dužnik štedišama postala je država. Zato je čudno
i prijeporno da se sada kao tužitelj javlja Privredna banka koja bi
morala imati devizne uloge prenesene iz podružnice LB, ali 'pokrivene'
iz hrvatskog proračuna. Možda to znači da Hrvatska postaje nestrpljiva
i da s Privrednom bankom pokušava istužiti od Slovenije ono što bi
morala - takvo je slovensko službeno stajalište - istjerati od NBJ,
odnosno Beograda?
Za drugu mogućnost odlučili su se štediše koji su uštede - njih je
sada za 306 milijuna maraka - zadnjih godina ostavili u zagrebačkoj
podružnici LB i još sada su u njezinoj bilanci. Taj dio duga nije
prijeporan ni za slovensku stranu. O njemu su najkonkretnije
razgovarali ministri financija prije dvije i pol godine u Otočcu;
tadašnji je hrvatski ministar rekao da su se 'načelno dogovorili da se
taj dio devizne štednje pretvori u novu deviznu štednju u Sloveniji
pod komercijalnim uvjetima i u skladu s općim bankarskim načelima koja
vrijede u Sloveniji; u koje slovenske banke bi se prenijele te uštede
ovisit će o slovenskoj strani, dakle ponajprije o vladi i parlamentu'.
Otad se stvari zbog pomanjkanja političke volje nisu ni pomakle.
Slovenija je ipak, ako nas ne varaju izvori i osjećaj, pokazala nešto
više zanimanja za 'elastičniji kompromis' u doba kad je hvatala svaku
travku za prijam u NATO. Sada, kad je vanjski imperativ 'sređenih
odnosa sa susjedima' iza nas, naša država u odnosima s južnom
susjedom, željnom neke europske integracije, slabo prodaje svoj
položaj u CEFTA-i i privilegirani položaj između nje i Europe.
Problem zagrebačke podružnice LB je tako eminentno političko pitanje
koje bi obje strane možda najlakše sadržajno sredile baš ove ili iduće
godine kad vjerojatno (možda se i varamo) u tim državama ne treba
očekivati taktiziranje zbog nekih presudnih izbora. No države ne
nalaze zajednički jezik jer se ne mogu dogovoriti tko će biti konačni
dužnik i za koliko ga teretiti: Slovenija, Hrvatska ili SRJ koja je
pokrala tri četvrtine saveznih deviznih pričuva. Vjerojatno je
nepotrebno reći da SRJ o svemu tome ne želi ni čuti a sve manje,
izgleda, žele čuti i susjedi kojima se sljedeće godine najavljuje
barem 600 milijuna maraka proračunskog manjka.
Kao što se vidi, Slovenija će idućih godina teško izbjeći plaćanje
barem onih 300 milijuna maraka koji su ostali u zagrebačkoj bankovnoj
bilanci. To posredno najavljuju i opomene s financijskog vrha, jer 'ne
smije se zaboraviti da priča o jugoslavenskom financijskom naslijeđu
još nije gotova'. Dogovor i imovinski sporazum s Hrvatskom bit će
nužan ako države žele civilizirano urediti međusobne odnose i biti
'europske'. Ipak bismo od slovenske politike morali očekivati da će
znati - u skladu s navodnom Podobnikovom energičnošću i Drnovšekovom
pregovaračkom spretnošću - oblikovati odgovarajuće 'protupostavke'
(zaleđena imovina i neplaćena potraživanja slovenskih poduzeća i
državljana u Hrvatskoj, NE Krško, Piranski zaljev itd.) i s njima
kompenzirati svotu koja bi slovenskim političarima i poreznim
obveznicima mogla izazvati još nemale glavobolje" - piše Miha Jenko.
210423 MET nov 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja