FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KINA : SVE SPREMNO ZA DRUGU FAZU IZGRADNJE "TRI KLISURE"

(Branko Merlin) PEKING, 6. studenoga (Hina) - U godini u kojoj se Kina oprostila s Deng Xiopingom, održala 15. kongresu KPK proklamirajući nastavak njegove politike gospodarskih reformi i otvaranja prema svijetu i u 21. stoljeću, vratila pod svoj suverenitet Hong Kong, a na vanjskopolitičkom planu poslije 12 godina zabilježila i prvi predsjednički posjet SAD-u, u kalendaru ovdašnjih zbivanja na redu je još jedan izniman događaj. Privedene su kraju sve pripreme za blokiranje rijeke Jangce, kao uvjeta za početak druge faze izgradnje hidroenergetskog projekta Tri Klisure, inače najvećeg takvog u svijetu. Ovaj značajni gospodarski poduhvat svojom veličinom i složenošću svjedoči o snazi današnje Kine, izrasloj na politici reformi i otvaranja prema svijetu. Dovršetak prve faze izgradnje projekta Tri Klisure doveo je, prema pisanju ovdašnjeg tiska, do prave navale turista i znatiželjnika iz cijele Kine u to područje i popunjenosti svih tamošnjih smještajnih kapaciteta, u uz kineske turiste nisu rijetki ni oni iz Hong Konga. Pripremljena je kineska zastava čijih će više od tisuću kvadratnih metara pokriti jedan brežuljak, a podignuta je i svečana tribina za visoke goste koji će sudjelovati u ovom jedinstvenom događaju. Otkako je Kineski narodni kongres u travnju 1993. odobrio izgradnju Tri Klisture, uz golemi se projekt spominju samo velike brojke. Za izgradnju divovske brane na rijeci Jangce, akumulacijskog jezera, sustava za brodski promet te sustavu elektrana odobren je rok od 19 godina, dok je investicija zaokružena na 25 milijardi američkih dolara. Otkako su radovi službeno počeli u prosincu 1994. uz masovno preseljenje stanovništva iz područja budućeg akumulacijskog jezera, uz nove ceste na prilazima gradilištu, te zrakoplovnu luku u njegovoj blizini, podignuta su i dva mosta preko Jangcea. Istodobno, prokopani je i plovni kanal u dužini 3,5 kilometara, kojim će brodovi prolaziti kad se blokira rijeka, da bi se u njezinom koritu moglo pristupiti izgradnji velike brane. Nanoseći kroz dvije tisuće godina dokumentirane povijesti silne nevolje stanovništva redovitim poplavama u svojem srednjem i donjem toku, Jangce, ta najduža kineska rijeka koju Kinezi i zovu jednostavno Duga rijeka ili Chang jiang (Čang điang), projektom Tri Klisure trebala bi postati pitomi vodotok, siguran brodski put i snabdjevač velikim količinama električne energije. Kako obuzdati ovu po dužini treću rijeku na svijetu razmišljala su pokoljenja Kineza; uostalom, i osnivač kineske Republike, doktor Sun Yat Sen, još je 1919. predlagao podizanje brane kod Tri Klisure. Rješenje se dugo tražilo, ne samo radi tehničkih problema koje graditelji moraju savladati, već i zbog ekoloških razloga. Koliko će vodena masa u akumulacijskom jezeru utjecati na okoliš, biti će poznato tek petnaestak godina nakon dovršenja cijelog projekta. Napokon, tu je i strepnja da bi u zaleđu gusto naseljenih krajeva Kine akumulacijsko jezero površine šezdesetak četvornih kilometara jednom moglo postati izvorom katastrofe. Desetljetna znanstvena istraživanja ponudila su projekt koji uz sigurnost nudi i isplativost. Njegova će druga faza izgradnje započeti upravo završnim blokiranjem rijeke čije su obale udaljene tristotinjak metara, i stvaranjem prostora za radove na podizanju 185 metara visoke brane. Po značenju zahvata, datum je to koji će jednako ući u povijest kineskog graditeljstva i u kalendar najvažnijih ovogodišnjih događaja u Kini. (Hina) mer br 061401 MET nov 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙