(Branko Merlin)
PEKING, 6. studenoga (Hina) - U godini u kojoj se Kina oprostila s
Deng Xiopingom, održala 15. kongresu KPK proklamirajući nastavak
njegove politike gospodarskih reformi i otvaranja prema svijetu i u
21. stoljeću, vratila pod svoj suverenitet Hong Kong, a na
vanjskopolitičkom planu poslije 12 godina zabilježila i prvi
predsjednički posjet SAD-u, u kalendaru ovdašnjih zbivanja na redu
je još jedan izniman događaj. Privedene su kraju sve pripreme za
blokiranje rijeke Jangce, kao uvjeta za početak druge faze
izgradnje hidroenergetskog projekta Tri Klisure, inače najvećeg
takvog u svijetu.
Ovaj značajni gospodarski poduhvat svojom veličinom i složenošću
svjedoči o snazi današnje Kine, izrasloj na politici reformi i
otvaranja prema svijetu.
Dovršetak prve faze izgradnje projekta Tri Klisure doveo je, prema
pisanju ovdašnjeg tiska, do prave navale turista i znatiželjnika iz
cijele Kine u to područje i popunjenosti svih tamošnjih smještajnih
kapaciteta, u uz kineske turiste nisu rijetki ni oni iz Hong Konga.
Pripremljena je kineska zastava čijih će više od tisuću kvadratnih
metara pokriti jedan brežuljak, a podignuta je i svečana tribina za
visoke goste koji će sudjelovati u ovom jedinstvenom događaju.
Otkako je Kineski narodni kongres u travnju 1993. odobrio izgradnju
Tri Klisture, uz golemi se projekt spominju samo velike brojke. Za
izgradnju divovske brane na rijeci Jangce, akumulacijskog jezera,
sustava za brodski promet te sustavu elektrana odobren je rok od 19
godina, dok je investicija zaokružena na 25 milijardi američkih
dolara. Otkako su radovi službeno počeli u prosincu 1994. uz
masovno preseljenje stanovništva iz područja budućeg
akumulacijskog jezera, uz nove ceste na prilazima gradilištu, te
zrakoplovnu luku u njegovoj blizini, podignuta su i dva mosta preko
Jangcea. Istodobno, prokopani je i plovni kanal u dužini 3,5
kilometara, kojim će brodovi prolaziti kad se blokira rijeka, da bi
se u njezinom koritu moglo pristupiti izgradnji velike brane.
Nanoseći kroz dvije tisuće godina dokumentirane povijesti silne
nevolje stanovništva redovitim poplavama u svojem srednjem i
donjem toku, Jangce, ta najduža kineska rijeka koju Kinezi i zovu
jednostavno Duga rijeka ili Chang jiang (Čang điang), projektom Tri
Klisure trebala bi postati pitomi vodotok, siguran brodski put i
snabdjevač velikim količinama električne energije. Kako obuzdati
ovu po dužini treću rijeku na svijetu razmišljala su pokoljenja
Kineza; uostalom, i osnivač kineske Republike, doktor Sun Yat Sen,
još je 1919. predlagao podizanje brane kod Tri Klisure. Rješenje se
dugo tražilo, ne samo radi tehničkih problema koje graditelji
moraju savladati, već i zbog ekoloških razloga. Koliko će vodena
masa u akumulacijskom jezeru utjecati na okoliš, biti će poznato
tek petnaestak godina nakon dovršenja cijelog projekta. Napokon,
tu je i strepnja da bi u zaleđu gusto naseljenih krajeva Kine
akumulacijsko jezero površine šezdesetak četvornih kilometara
jednom moglo postati izvorom katastrofe. Desetljetna znanstvena
istraživanja ponudila su projekt koji uz sigurnost nudi i
isplativost. Njegova će druga faza izgradnje započeti upravo
završnim blokiranjem rijeke čije su obale udaljene tristotinjak
metara, i stvaranjem prostora za radove na podizanju 185 metara
visoke brane. Po značenju zahvata, datum je to koji će jednako ući u
povijest kineskog graditeljstva i u kalendar najvažnijih
ovogodišnjih događaja u Kini.
(Hina) mer br
061401 MET nov 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja