ZAGREB, 5. studenoga (Hina) - Objavljujemo "Obrazloženje
prijedloga Ugovornog sporazuma o posebnim odnosima između RH i
Federacije BiH i Sporazuma o uspostavljanju međudržavnog Vijeća za
suradnju između RH i BiH", u kojem je, kao popratnom tekstu nacrta
dvaju dokumenata, objašnjen političko-pravni okvir i svrha
sklapanja predloženih sporazuma:
OBRAZLOŽENJE prijedloga Ugovornog sporazuma o posebnim odnosima
između Republike Hrvatske i Federacije Bosne i Hercegovine i
Sporazuma o uspostavljanju međudržavnog Vijeća za suradnju između
Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine
Nakon najnovijeg razvitka situacije u Bosni i Hercegovini, te
razgovora koje je predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman
vodio s izaslanstvom Bosne i Hercegovine i Federacije BiH u Splitu
6. kolovoza o.g. te s američkim izaslanstvom na čelu s
veleposlanicima Gelbardom i Holbrookeom, stekli su se uvjeti za
ugovornim reguliranjem odnosa između Republike Hrvatske i
Federacije Bosne i Hercegovine, na temelju sporazuma iz
Washingtona i Daytona, u cilju oživotvorenja funkcioniranja
hrvatsko-bošnjačke Federacije i uspostavljanja posebnih odnosa s
Republikom Hrvatskom.
Također je predviđeno usvajanje Sporazuma o uspostavljanju
međudržavnog Vijeća za suradnju između Republike Hrvatske i Bosne i
Hercegovine.
Prijedlogom ugovora o "posebnim odnosima" Republika Hrvatska
ispunjava i dio obveza preuzetih na spomenutom sastanku u Splitu,
na kojem je u zajedničkoj izjavi dogovoreno, između ostalog, da će
se "radi unapređenja suradnje, temeljem postojećih sporazuma, do
1. rujna 1997. godine razmijeniti nacrt sporazuma kojima će se
urediti odnosi između RH i BiH i osnovati Vijeće za suradnju dviju
zemalja i nacrt sporazuma o osnivanju Vijeća za suradnju RH i
Federacije BiH, koji će definirati posebne ugovorne odnose u skladu
s Ustavom Bosne i Hercegovine, Daytonskim i Washingtonskim
sporazumom, Deklaracijom iz Sintre i zaključcima Ureda Visokog
povjerenika".
Za vrijeme rata u Bosni i Hercegovini, uzrokovanog
jugokomunističkom i srpskom agresijom, kojoj se hrvatski narod
prvi organizirano suprostavio, vođeni su dugi i često
neplodotvorni razgovori pod okriljem Međunarodne konferencije o
bivšoj Jugoslaviji radi pronalaženja rješenja ove najsloženije
krize u suvremenim međunarodnim odnosima. Međunarodna zajednica je
tada najčešće nudila rješenja koja su išla od uvažavanja stanja
stvorenog ratom i posljedicama agresije.
Tek je Washingtonskim sporazumom, kojem su prethodili pregovori u
Beču i Bonnu 1994. godine, postignut veliki napredak kojim je
okončan hrvatsko-muslimanski sukob i utvrđeno osnivanje hrvatsko-
bošnjačke Federacije. Kao integralni dio ukupnog dogovora
usuglašen je i "Prethodni sporazum o načelima i osnovama
uspostavljanja konfederacije između RH i Federacije BiH". Taj
sporazum o konfederaciji predviđa uspostavljanje zajedničkog
tržišta i suradnju na nizu područja, kao i usklađivanje internog
zakonodavstva i zaključivanja sporazuma o carinskoj uniji,
monetarnoj uniji, te obrambenim aranžmanima.
Kao što je više puta javno istaknuto, za hrvatsku državu i hrvatski
narod u cjelini, Washingtonski sporazum je značio povijesni
izazov, a ostvarenje Federacije i Konfederacije, osim toga što je
to u interesu hrvatskog i bošnjačko-muslimanskog naroda, odražavao
je i interes zapadnog svijeta, osobito Europe, ali i islamskog
svijeta.
Tim Washingtonskim sporazumom Hrvatska se ponovno potvrdila kao
nezamjenjivi čimbenik ostvarenja, ne samo mira na prostoru bivše
Jugoslavije, nego i trajnog suživota hrvatskog i muslimansko-
bošnjačkog naroda u Federaciji BiH, te razvijanja trajne suradnje
između RH i Federacije BiH.
S obzirom na to da bi u Federaciji malobrojniji hrvatski narod mogao
biti izložen majorizaciji brojnijeg muslimanskog naroda - na što su
upućivala sva dosadašnja iskustva, kako ona iz razdoblja prije tako
i poslije raspada bivše Jugoslavije, bez obzira na ustavna jamstva
ravnopravnosti - to su Hrvati jamstvo svoje budućnosti mogli
vidjeti samo u dosljednom kantonalnom uređenju Federacije, i u
konfederalnom ili posebnom povezivanju s Hrvatskom.
Kao što je poznato, Washingtonskim sporazumom nije zaustavljen rat
u Bosni i Hercegovini, niti je uspostavljeno cjelovito rješenje ove
krize. Tek su promjenom strateške situacije do koje je došlo nakon
hrvatskih vojnih uspjeha, stvorene pretpostavke za mirovnu
inicijativu zemalja članica "Kontaktne skupine" pod vodstvom SAD,
slijedom čega je zaključen Daytonski sporazum, potpisan u Parizu
15. prosinca 1995. godine.
Tim sporazumom, kao rezultatom dugotrajnijih pregovora, u kojima
je opet Hrvatska u završnici imala presudnu ulogu, osigurani su i
hrvatski i bošnjačko-muslimanski strateški interesi. Njime je
zajamčena opstojnost i ravnopravnost hrvatskog naroda kao
konstitutivnog naroda u cijeloj BiH, i posebno u hrvatsko-
bošnjačkoj Federaciji, na osnovama Washingtonskog sporazuma o
oživotvorenju Federacije i njezinoj posebnoj, tijesnoj
povezanosti s Hrvatskom.
U Daytonskom sporazumu izričito je navedeno da entiteti, tj. i
Federacija BiH, "imaju pravo uspostaviti posebne paralelne odnose
sa susjednim državama u skladu sa suverenošću i teritorijalnom
cjelovitošću BiH". Predviđeno je i pravo svakog entiteta na
sklapanje sporazuma s državama i međunarodnim organizacijama uz
privolu Parlamentarne skupštine.
Ovim pitanjima bavilo se i Upravljačko tijelo Vijeća za provedbu
mira, koje je - na ministarskom sastanku održanom u Sintri 30.
svibnja 1997. godine - u Političkoj izjavi utvrdilo, pored ostalog,
da "ugovori kojima se uspostavljaju takvi odnosi važni su za lakše
uspostavljanje veza među ljudima i drugih veza, kao i za poticanje
suradnje i integracije u regiji".
Razvitak prilika u Bosni i Hercegovini, posljednjih mjeseci, u čemu
su hrvatski predstavnici iz BiH i RH stalno davali konstruktivan
doprinos nizom konkretnih primjera, ipak nije ni po ocjeni
međunarodne zajednice stabilizirao mirovni proces u cjelini.
Ovakvo stanje prouzročilo je i rasprave o valjanosti i provedivosti
Daytonskog sporazuma, sve do posljednjih ocjena da je rješenje
moguće jedino povećanjem izvršnih ovlasti Visokog predstavnika,
uspostavljanjem dugotrajnog protektorata u ovoj zemlji, ili novim
Daytonom na kome bi se moglo raspravljati čak i o podjeli Bosne i
Hercegovine.
Problemi u uspostavljanju hrvatsko-bošnjačke Federacije, sve do
otvorenih terorističkih napada i brojnih ubojstava Hrvata u
Srednjoj Bosni, ukazuju da je ugroženost opstojnosti hrvatskog
naroda u Bosni i Hercegovini pitanje od najvišeg hrvatskog
nacionalnog interesa.
Hrvatska zbog preuzete i nametnute joj odgovornosti za rješenje
bosanske krize u spomenutim međunarodnim sporazumima, a posebno i
zbog geopolitičke povezanosti s BiH ne može biti nezainteresirana
za događanja u BiH, koja dovode u pitanje sudbinu hrvatskog naroda.
To je, osim toga i ustavna obveza hrvatske države, a i moralna
obveza cijelog hrvatskog naroda.
Zato je stanovište Hrvatske bilo, a sada je to uvjerenje dodatno
potvrđeno, da treba provesti i slovo i duh Sporazuma iz Daytona, ali
i Washingtonskog sporazuma, jer se samo time jamči budućnost
hrvatskog naroda u BiH, i stvaraju pretpostavke za uspostavu
trajnog mira i novog međunarodnog poretka u tom području.
U takvoj situaciji, u zadnje vrijeme i američki predstavnici počeli
su se ponovno pozivati i na Washingtonski, a ne samo Daytonski
sporazum. To se očitovalo u razgovorima u Splitu 6. kolovoza s
posebnim izaslanicima predsjednika Clintona, g. Gelbardom i g.
Holbrookeom, a također u pismu kojeg je predsjednik Clinton 8.
listopada 1997.g. uputio predsjedniku Francuske Jacquesu Chiracu,
kao domaćinu sastanka na vrhu Vijeća Europe.
U pristupu izradi prijedloga o posebnim odnosima Hrvatska se
koristila, kao uzorom, iskustvom zemalja Beneluksa. Naravno,
pritom smo u najvećoj mjeri nastojali uvažiti sve razlike u općem,
gospodarskom i socijalnom razvitku, te razini problema u usporedbi
s interesima odnosa RH i Federacije BiH.
Kao ključno polazište, uzeli smo u obzir dugotrajno iskustvo ovih
zemalja u razvitku procesa međusobne integracije, uključivo i ono o
ograničenjima koja su bila određena posebnim nacionalnim
interesima. Također i ono o ulozi zajedničkih tijela koja nisu
preuzela nadležnosti nacionalnih parlamenata, ne dovodeći u
pitanje suverenitet svake od zemalja pojedinačno. RH smatra da su
ova iskustva iz beneluške integracije primjenjiva i u načinu
stvaranja posebnih odnosa između Hrvatske i Federacije BiH.
Polazeći od političko-pravnog okvira utvrđenog Washingtonskim i
Daytonskim sporazumima, te iskustava u stvaranju zajednice zemalja
Beneluksa, Republika Hrvatska predlaže nacrt Ugovornog sporazuma o
posebnim odnosima između RH i Federacije BiH, svrha kojega je
slijedeća:
Prvo, pospješiti razvitak unutrašnjih odnosa u Federaciji BiH,
radi prevladavanja osobito onih problema koji se negativno
odražavaju na opstojnost hrvatskog naroda u BiH, te na stvaranje
uvjeta za trajni suživot hrvatskog i bošnjačko-muslimanskog
naroda;
Drugo, pristupiti postupnoj uspostavi posebnih odnosa između RH i
Federacije BiH u kojima će doći do stvaranja: a) monetarne unije, a
sve u ovisnosti od općih i gospodarskih uvjeta, te poštivanja
posebnih interesa RH i Federacije.
U okviru predloženog Ugovora, stranke se trebaju dogovoriti i
sklopiti sporazum, u formi posebnog aneksa, o pristupu Jadranu i
korištenju luke Ploče, te prolasku kroz Neum.
U tome RH očekuje pozitivan odnos, i djelatno angažiranje
Federacije BiH u pregovorima o definiranju posebnih odnosa, a
također i punu i djelatnu potporu glavnih čimbenika međunarodne
zajednice. Ono što zadire u pitanja posebnih odnosa, temeljem
Washingtonskog i Daytonskog sporazuma, vrlo su važna pitanja mira,
stabilnosti i budućnosti ovog područja, čemu RH prilazi s najvećom
odgovornošću, zbog vlastitih nacionalnih interesa, ali i
uvažavajući interese bošnjačko-muslimanskog naroda, te gledišta i
interese međunarodne zajednice.
Istodobno, uz Ugovorni sporazum o posebnim odnosima između
Republike Hrvatske i Federacije, predlažemo i Sporazum o
uspostavljanju međudržavnog Vijeća za suradnju između Republike
Hrvatske i Bosne i Hercegovine.
Uspostavljeno Vijeće za suradnju po tom Sporazumu bavilo bi se
uglavnom pitanjima iz međunarodnih odnosa, suradnjom s
međunarodnom zajednicom u obnovi i razvitku, rješavanjem pitanja
sukcesije bivše SFRJ, te drugim pitanjima od zajedničkog
interesa.
Uvjereni smo da bi prihvaćanje prijedloga Ugovornog sporazuma o
posebnim odnosima između Republike Hrvatske i Federacije Bosne i
Hercegovine, te Sporazuma o uspostavljanju međudržavnog Vijeća za
suradnju između Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine značilo
najsnažniji prilog uspostavljanju odnosa pune i konstruktivne
suradnje hrvatskog i muslimansko-bošnjačkog naroda unutar
Federacije, a također i stabilnosti Bosne i Hercegovine čemu teži
čitava međunarodna zajednica. Time bi se nedvojbeno postigla puna
stabilnost i mir ne samo u Bosni i Hercegovini nego i otklonile
zapreke uspostavljanju novog međunarodnog poretka u ovom dijelu
Europe.
(Hina) pp dh
051659 MET nov 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja