DEN HAAG, 29. listopada (Hina) - Međunarodni kazneni sud ne može upućivati subpoene suverenim državama jer nema nikakvih ovlasti da poduzima prisilne mjere protiv njih, rekao je predsjednik Međunarodnog suda za ratne zločine počinjene
na prostoru bivše Jugoslavije (ICTY) i predsjedatelj Prizivnog vijeća Antonio Cassese.
DEN HAAG, 29. listopada (Hina) - Međunarodni kazneni sud ne može
upućivati subpoene suverenim državama jer nema nikakvih ovlasti da
poduzima prisilne mjere protiv njih, rekao je predsjednik
Međunarodnog suda za ratne zločine počinjene na prostoru bivše
Jugoslavije (ICTY) i predsjedatelj Prizivnog vijeća Antonio
Cassese.#L#
"Takve ovlasti ne mogu se smatrati inherentnim funkcijama
međunarodnog sudskog tijela", rekao je Cassese u sažetku
obrazloženja odluke Prizivnog vijeća.
"Prema postojećem Međunarodnom pravu, prisilne mjere protiv država
mogu poduzimati samo druge države ili im sankcije može nametnuti
međunarodna zajednica, tj. UN ili neke međuvladine organizacije",
rekao je Cassese dodajući da su "autori sudskog Statuta htjeli Sudu
dati takve ovlasti, koje derogiraju postojeće Međunarodno pravo,
one bi to izričito navele".
Za upućivanje obvezujućih naloga, Prizivno vijeće je našlo
uporište u sudskom Statutu u kojem se kaže da su države obvezne
surađivati i pružati pomoć Međunarodnom kaznenom sudu, rekao je
Cassese.
U slučaju neizvršenja tih naloga, Prizivno vijeće smatra da je
pravni lijek prijava Vijeću sigurnosti, koje može, ako to smatra
potrebnim, nametnuti sankcije državi koja ih ne izvršava prema
uvjetima definiranim u poglavlju VII Povelje UN-a.
Sudbeno vijeće ima ovlasti donijeti pravni zaključak da je došlo do
neizvršenja obvezujućeg naloga i o tome izvijestiti Vijeće
sigurnosti.
Prizivno vijeće smatra da Sud ne može upućivati subpoene državnim
dužnosnicima u njihovom službenom svojstvu, jer su oni "instrument
države i njihovo službeno djelovanje može se pripisati državi".
Isto tako državnim dužnosnicima se ne mogu upućivati obvezujući
nalozi iz čega slijedi da se sudac ili Sudbeno vijeće moraju
obratiti državi za pomoć ako žele dostavu dokumenata i dokaznih
materijala, uhićenje optuženih itd.
S druge strane Sud može uputiti subpoene i obvezujuće naloge
fizičkim osobama u njihovom privatnom svojstvu. U slučaju da ti
pojedinci ne izvrše nalog, Prizivno vijeće smatra da se Sud treba
obratiti nadležnim nacionalnim vlastima i zatražiti da kazne tog
pojedinca.
Što se tiče interesa nacionalne sigurnosti, Prizivno vijeće
priznaje da Međunarodno pravo štiti interese nacionalne
sigurnosti, zabranjujući državama da se miješaju u unutarnje
stvari drugih država. "Međutim, sudski statut nameće svim državama
obvezu da, između ostalog, dostave dokumente potrebne za vođenje
sudskog postupka", kaže se u obrazloženju i dodaje da je riječ o
"posve novoj i dalekosežnoj obvezi, koja očito derogira opće
međunarodno pravo".
"Da su utemeljitelji Suda htjeli ograničiti te ovlasti Suda oni bi
to izričito naveli", rekao je Cassese.
Prizivno vijeće je prihvatilo u tom pitanju argumente tužitelja da
bi davanje prava državama da ne dostave dokumente potrebne za
suđenje moglo "ugroziti djelovanje i zadaću Suda".
Prizivno vijeće međutim inzistira na činjenici da Sud mora biti
vrlo pažljiv u svezi s legitimnom brigom za nacionalne interese.
Stoga, Prizivno vijeće smatra da bi najbolji način da se usklade
različiti interesi Suda i neke države bio da se iza zatvorenih vrata
održavaju rasprave, na kojima bi se procjenila utemeljenost
argumenata države o brizi za nacionalnu sigurnost.
Većina sudaca Prizivnog vijeća smatra da bi dokumenti, za koje
država tvrdi da su od interesa za nacionalnu sigurnost, trebali
biti podneseni jednom sucu Sudbenog vijeća na razmatranje, dok
sudac Karibi-White, koji je izdvojio mišljenje, smatra da bi o tome
trebalo odlučivati čitavo Sudbeno vijeće.
(Hina) sv sb
291723 MET oct 97