Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE NEW YORK TIMES
Ž2=21. X. 1997.
Ž3=Prava misija NATO-a
Bivši ministar vanjskih poslova (1993.-1997.) Warren Christopher i
bivši ministar obrane (1994.-1997.) William J. Perry izlažu svoja
stajališta o ciljevima i zadaćama saveza u novom razdoblju:
"Prije pedeset godina ministar vanjskih poslova George Marshall pozvao
je ljude Sjedinjenih Država da pridonesu izgradnji nove Europe
'ujedinjene u slobodi, miru i prosperitetu.' Naraštaji Amerikanaca
podupirali su Marshalovu viziju, birajući vođe koje su predane
stvaranju i održavanju najprisnijih mogućih veza između Amerike i
europskih demokracija; kako starih, tako i novih.
Najvažniji izraz ove predanosti je NATO savez. Vjerujemo da savez još
ima glavnu odgovornost, bez obzira na to što su se političke i vojne
okolnosti u Europi promijenile. Savez je doduše ispunio prvotno
zamišljene zadaće svoje misije spriječivši napad Varšavskog pakta. No
to nikad nije bila njegova jedina uloga. On je u sklopu Marshallove
sveobuhvatnije vizije dobio tu zadaću. Marshall je zamislio
demokratsku Europu predanu zajedničkom radu, umjesto sukobima, uz
nezaobilaznu ulogu Sjedinjenih Država kao krajnjeg jamca tog duha
suradnje.
Sjedinjene Države moraju nastaviti igrati tu ulogu dok se demokratska
Europa povećava, i to je razlog zbog kojega bi glasovanje Senata
protiv proširenja bilo ogromna pogreška. No također, došlo je vrijeme
da se ode dalje od debate o proširenju. Prihvaćanje novih članica nije
jedina, nije čak ni najvažnija debata pri razmatranju budućnosti
saveza. Postavlja se mnogo važnije pitanje: Što je svrha saveza?"
Autori navode da savez treba prilagoditi svoju vojnu strategiju
današnjoj stvarnosti u kojoj više nije primarno pitanje teritorijalne
prijetnje, već opasnost od ugrožavanja zajedničkih interesa. Ti su
interesi, zaključuju oni, strateški imperativ današnjice: "Te
prijetnje uključuju proliferaciju oružja za masovno uništenje,
terorizam, genocidno nasilje i agresija na tuđa područja, koje prijete
stvaranjem velikog kaosa.
Da bi se oduprle takvim prijetnjama, članice moraju biti sposobne brzo
stvoriti vojnu koaliciju za postizanje ciljeva izvan teritorija
NATO-a. Ta zamisao nije nova. Takva koalicija - IFOR - stvorena je u
Bosni, pod savezničkim zapovjedništvom i nadzorom; druga je takva
koalicija stvorena za vrijeme Pustinjske oluje te je ostavila traga na
obuci i proceduri u savezu.
Takve bi koalicije okupljale neke - no ne nužno i sve - članice
NATO-a, a uključivale bi i države koje to nisu, ali sudjeluju u
programu Partnerstva za mir, što je saveznički program uvježbavanja
vojska bivšega varšavskog pakta. Kako u Perzijskom zaljevu, tako i u
Bosni, koalicije nisu uključivale samo članice NATO-a. Bilo je to
obećanje da razlika između punog članstva i partnerstva neće biti od
tako velike važnosti u savezu budućnosti.
Odluka o uporabi savezničkih snaga izvan teritorija NATO-a zahtijevala
bi jednoglasnu odluku svih članica, uključujući i Sjedinjene Države.
To je odgovor onima koji se boje da bi takve snage mogle biti
neoprezno uporabljene u sklopu misija na drugim kontinentima. Obrana
teritorija članica ostala bi, naravno, svečanom obvezom. No sad nema
takve prijetnje, niti je vjerojatno da će je u skoroj budućnosti biti.
Što bi NATO trebao učiniti o pitanju Rusije? Evolucija u savezničkom
fokusu, s obrane teritorija na obranu zajedničkih interesa,
navijestila bi ruskim skepticima da je NATO napustio svoj prvotni cilj
obuzdavanja Moskve. Nadalje, ruske vojne vođe mogu dobro razumjeti
saveznički pomak od velikog statičnog pregrupiranja iz hladnog rata na
manje i pokretljivije snage. Oni i sami pokušavaju učiniti isto u
vlastitom programu vojne reforme. Suradnja s drugim partnerima mogla
bi im biti velikim poticajem u provođenju reforma.
Sporazum o utemeljenju, koji daje novi okvir novom savezu i novoj
Rusiji u njihovoj suradnji, važan je korak prema stvaranju
produktivnog odnosa između dviju država. Pretvaranje političkih
odredba Sporazuma u stvarnost zahtijevat će odgovornu akciju s obje
strane. No vojne odredbe Sporazuma utemeljenja manje su problematične
i važnije. One nude vidljive koristi objema stranama, kako kratkoročno
tako i dugoročno.
Cilj tih odredaba trebali bi biti trajni, institucionalizirani vojni
odnosi, prema modelu onih stvorenih u Bosni, gdje su saveznički i
ruski vojnici bili postavljeni rame uz rame. Kao što se i prije
dogodilo u savezu, takva suradnja mijenja stajališta, stvaranjem
zajedničkih pozitivnih iskustava koja potiskuju sjećanja na
neprijateljstvo. (...) Praktična suradnja koja se odnosi na zajedničke
probleme stvarnog svijeta važnija je od sastanaka i vijeća.
A što bi savez trebao poduzeti o pitanju drugih zemalja koje traže
prihvaćanje u NATO? Savez bi trebao ostati otvoren za članstvo svim
zemljama Partnerstva za mir, ovisno o njihovoj sposobnosti da udovolje
oštrim uvjetima za prihvaćanje. No ne bi se smjelo planirati uvođenje
dodatnih članica dok tri zemlje koje sad čekaju u redu za ulazak u
NATO ne budu potpuno pripravne podnijeti sve odgovornosti članstva te
dok ne budu potpuno integrirane u vojne i političke strukture saveza.
Što je s odnosima saveza i država koje nisu njegove članice?
Sigurnosne brige većine zemalja istočne Europe i bivšeg Sovjetskog
Saveza razmatrat će se izvan konteksta članstva u NATO-u. No savez i
Sjedinjene Države moraju preuzeti glavnu ulogu. Na Patnerstvo za mir
trebala bi se usredotočiti pažnja usporediva s onom koja se pridaje
proširenju. Osim toga, članice saveza bi trebale više sudjelovati u
financiranju partnerstva. Zemlje Partnerstva za mir trebale bi imati
mogućnosti za suradnju s NATO-om kao i same članice saveza.
Savez bi također trebao posvetiti vrijeme, pozornost i sredstva
odnosima s Ukrajinom, koji su sad, nakon povelje između NATO-a i
Ukrajine, službeni, te nastaviti podupirati regionalnu suradnju između
članica partnerstva. Mi shvaćamo da se neke zamisli koje zagovaramo
udaljuju od tradicije. No odustati od promjene jer ona uključuje
rizik, nije samo kratkovidno već i opasno.
Jedna je stvar jasna. Niti američka javnost, niti pučanstvo njihovih
saveznica neće nastaviti podupirati savez - povećan ili ne - koji je
usredotočen na nepostojeće prijetnje agresije na Europu. Da bi NATO
uspio, mora razviti sposobnost da odgovori na današnje sigurnosne
potrebe.
Vodstvo zahtijeva viziju. Ono također podrazumijeva odlučnost,
ustrajnost te hrabrost naših uvjerenja. George Marshall je znao što to
znači voditi. A moramo i mi."
Ž6=***
U 'The Washington Timesu', istim se pitanjem iz britanskog kuta bavi
britanski ministar obrane George Robinson. On tvrdi da Britanci
očekuju od svoje vlade da pridonese međunarodnoj sigurnosti. Ministar
dalje nastavlja o NATO savezu: "Savezničko jamčenje sigurnosti
Poljske, Republike Češke i Mađarske samo je jedan razlog zbog kojeg
moramo održati jaku obranu. Za vrijeme hladnog rata NATO nam je
osigurao stabilnost u Europi. Nedavno je NATO donio mir u Bosnu. Sad
nudimo korist članstva u savezu trima novim državama. Ta povećana
stabilnost bit će dobra vijest i za Sjedinjene Države. Ipak,
proširujući sigurnosni kišobran saveza, moramo pripaziti da održimo
vojnu djelotvornost. Nove će članice morati dati ozbiljan vojni
doprinos, a postojeće se članice moraju osigurati da njihove obrambene
snage mogu ispuniti obveze koje su preuzele."
O troškovima proširenja, Robertson tvrdi da možda neće biti tako
veliki kao što neki predviđaju: "Budući da je proširenje saveznički
prioritet prvoga reda, možda ćemo morati odgoditi neke manje
prioritetne planove. No bude li potrebno osigurati dodatna sredstva,
Britanija će podmiriti svoj dio. Naš doprinos pokriva gotovo jednu
šestinu zajedničkoga proračuna saveza, a europske saveznice podmiruju
70% ukupnog proračuna. Ti odnosi će se primijeniti i na proširenje
saveza."(...) Ministar dalje navodi da Britanija troši oko 40% svog
obrambenog proračuna na opremu te nastavlja: "Suprotno općem dojmu,
Velika Britanija i druge europske saveznice već uvelike pridonose
zajedničkoj sigurnosti. No naš doprinos europskoj stabilnosti i pomoć
bivšim članicama Varšavskog pakta ne prestaje kod pitanja obrane.
Europa mnogo ulaže u države srednje i istočne Europe kako bi im
olakšala prijelaz na tržišnu demokraciju. Planiramo povećati Europsku
uniju - što je projekt jednako velik kao i proširenje NATO-a. Bit će
još izdvajanja novca za istočnu Europu, i to tako velikih da će u
usporedbi s tim sumama troškovi proširenja saveza izgledati sitno. U
proteklih šest godina europske su saveznice, izravno ili kroz EU, već
uložile 70 milijarda dolara u stabiliziranje gospodarstava srednje i
istočne Europe - što je iznos pet puta veći od onoga koji su izdvojili
Amerikanci. (...)"
220151 MET oct 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja