Ž4=NJEMAČKA
Ž1=FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
Ž2=16. X. 1997.
Ž3=Samosvjesno i suzdržano istodobno
"I. Klasična vanjska politika više ne postoji, jasno odvajanje vanjske
i unutarnje politike nestalo je - barem u mojim očima. Vanjske
opasnosti i nestabilnosti, krize i sukobi u i oko Europe neposredno se
odrazuju u našoj zemlji i često se shvaćaju kao unutarnja prijetnja,
iako su posljedica vanjskog pogrješnog razvitka. Vanjska politika
danas je uvijek istodobno gospodarska politka, socijalna politika,
politika okoliša, monmetarna politika, financijska poltika, kulturna
politika kao i 'unutarnja politika'.
Njemačka vanjska poltika po mojoj bi se prosudbi trebala orjentirati
na jedan četverokut ciljeva: 1. unaprijeđenje mira, 2. unaprijeđenje
demokracije i ljudskih prava, 3. zalaganje za postojano, za budućnost
sposobno blagostanje i 4. obuhvatnu sigurnost. Trebali bismo slijediti
te ciljeve mirnim, preventivnim sredstvima zamišljenim na poravnanju.
Dakle, razuman je njemački interes zastupati i globalno sposobnu
Europsku uniju (EU), pouzdanu povezanost između država a osobito
između Europske unije i Sjedinjenih Država, ali i jačanje
multilateralnih i međunarodnih organizacija.
U doba konfrontacija Istok-Zapad, stara Savezna Republika bila je
podložna strategijskim nužnostima zapadnih pobjedničkih sila a kasnije
svojih zapadnih partnera da se Zapadnu Njemačku drži pod nadzorom i
istodobno štiti od kumunističke prijetnje. Kolektivno povezivanje
Savezne Republike Njemačke u zapadne sigurnosne strukture koje su u
početku određivale zapadne pobjedničke sile a kasnije smo se mi sami
uvrstili u vanjskopolitički interesni položaj saveznika, što nam je
dalo mogućnost da pod zaštitom saveza gosapodarski napredujemo i
postanemo demokratski stabilni. Imali smo ograničenu odgovornost i
ograničenu suverenost.
Od ujedinjenja Njemačke, odgovornost za našu politiku je samo u našim
rukama. Novi status Njemačke i njezin snažniji lik, demokratski i
tržišno-gospodarski procesi preokreta istočno od nas, raspad
Sovjetskog Saveza, s tim povezani izazovi za NATO i Europsku uniju,
samo su neki od primjera tog kompleksnog procesa promjene. Taj proces
prisiljava Njemačku da preispita osnove i orjenatcije svoje vanjske
politike i da iznova definira svoje interese. Spoznati interese uvijek
znači istodobno spoznati i odgovornost. Njemačka s povijesnim
nasljeđem svojih zločina u prošlosti i svojim dobitkom moći i utjecaja
poslije ujedinjenja ima odgovornost
- kao djelatni akter koji treba mjerodavno djelovati i utjecati na
međunarodne odnose;
-kao adresat očekivanja primjerice europskih partnera, NATO-a, ostalih
europskih susjeda, zemalja juga, međunarodnih organizacija.
II. S obzirom na iskustva posljednjih osam do deset godina i s obzirom
na cjelokupna povijesna iskustva naše zemlje, mogu se navesti temelji
i kontinuiteti njemačke vanjske politike koji su nastali u staroj
Saveznoj Republici, koji su bili uspješni i koji su svoju vrijednost
dokazali i u novim uvjetima. Njemačka neopozivo pripada Zapadu.
Njezine integracije u Europsku uniju i NATO povezane s imenom Konrada
Adenauera, njezine transatlantske veze, neoborivi su stup naše vanjske
politike. Da to prihvatimo, Njemačkoj je trebalo nekoliko godina,
socijaldemokraciji je trebalo do 1959. kako bi prihvatila zapadno
povezivanje i obranu zemlje u tom obliku. S imenom Willyja Brandta
povezana politika popuštanja nije stvorila samo preduvjete za konac
hladnoga rata, nego je i svojom politikom spremnosti na dijalog,
stvaranjem povjerenja, suradnjom i poštenim poravnanjem interesa
stvorila i koncept i instrumente koji bi s obzirom na mnogostruke
sukobe u i oko Europe i u novim uvjetima mogli imati mirotvorne
utjecaje a našoj vanjskoj politici dati orjentaciju. Da bi se
prihvatila ta politika, u Njemačkoj je opet prije nekoliko godina
trebala svađa. Time želim upozoriti na ono što bi trebalo obilježiti
sljedeće debate. Dva puta smo iz svađe o temeljnim vanjskopolitičkim i
europskopolitičkim orjentacijama došli do konsezusa. Mislim da bismo
trebali uspjeti u novim uvjetima pronaći konsenzus, možda bez puno
tako dubokih svađa.
S obzirom na to, vanjskopolitičku ulogu današnje Njemačke opisujem
kako slijedi: Njemačka bi svoju međunarodnu politiku trebala
oblikovati samosvjesno i suzdržano. Samosvjesno putem otvorenog
očitovanja svojih interesa, spoznajom svoje međunarodne odgovornosti
koja je zbog njezine povećane težine razumljivo postala veća.
Suzdržano tako što ćemo svoje interese učiniti predmetom poravnanja s
drugima, ponajprije u okviru saveza i članstvom u međunarodnim,
multilateralnim organizacijama. Tako shvaćena vanjska politika
odgovara objektivnom položaju Njemačke. Konfrontirani smo s velikim
međunarodnim očekivanjima koja zahtijevaju konstruktivnu ulogu
njemačke vanjske politike a istodobno podliježemo strahovima,
poglavito među europskim partnerima, da bi se Njemačka ponovno mogla
vratiti dominirajućoj, možda čak hegemonističkoj politici. Jer, a to
se danas lako zaboravlja, Njemačka je s obzirom na povijesna iskustva
u očima svojih savezničkih partnera i susjeda uvijek i kritična
veličina. Njemačka bi proigrala sve vanjskopolitičke mogućnosti
djelovanja kad to ne bi uzela u obzir i kad bi željela igrati na
nacionalnu opciju.
III. S obzirom na naše povijesno nasljeđe, s obzirom na stara kao i
nova iskustva i glede doglednih izazova, navodim četiri cilja njemačke
vanjske politike:
1. Želimo se založiti za stabilan mir i međunarodnu stabilnost
shvatiti kao najvažniju pretpostavku sigurne budućnosti naše kao i
drugih zemalja.
2. Ljudska prava su univerzalni i neotuđivi sastavni dijelovi ljudskog
dostojanstva. U njihovom poštivanju, njihovom unaprijeđenju i razvitku
demokracije vidimo najsigurniji put za očuvanje mira.
3. Zalažemo se za opsežnu sigurnost, dakle sigurnost na temelju
političke, gospodarske, socijalne, kulturne i ekološke suradnje.
4. Spremni smo sudjelovati u stvaranju budućeg blagostanja koje je
naglašeno u povezanosti našeg vlastitog blagostanja s blagostanjem
drugih i ostvaruje solidarno i socijalno djelovanje i unutra i vani.
Buduće blagostanje znači u našoj nacionalnoj i međunarodnoj politici
slijediti ustrajnost i razvojnu pomirljivost.
Da bi se ta četiri cilja ostvarila, držim da su najvažnija tri načela
djelovanja: prvo se načelo zove integracija i suradnja, drugo načelo
zove se prevencija sukoba, treće zbrinjavanje rizika.
O prvom načelu: računamo na integraciju i suradnju. Europska
integracija je rezultat besprimjernog, povijesno jedinstvenog
političkog procesa obuke. U mojim očima europska je integracija
najvrjednije nasljeđe na izmaku XX. stoljeća. Tom integracijom
povezano je nešto što daleko premašuje ekonomski zajedničke interese.
Ta vrlo specifična europska predodžba o civilizaciji, kulturi,
suživotu ljudi, nalazi svoj izraz u Europskoj uniji. Prema tome je to
više nego samo jedno unutarnje tržište. Dakle kažem, produbljenje i
proširenje Europske unije, također i suradnja s novim demokracijama u
srednjoj i istočnoj Europi, uključujući Rusiju i Ukrajinu, najbolja su
sredstva za izgradnju dugoročne stabilne mirovne strukture u Europi.
Uvjet za tu perspektivu jest i njegovanje i daljnji razvitak
sjevernoatlantskog, transatlantskog partnerstva. U ekonomskom i
tehničkom pogledu mi smo partneri i konkurenti. No jaki transatlantski
odnosi neizbježan su temelj stabilnosti i u Europi. Europa dakako mora
u tim odnosima imati jaču, ravnopravniju ulogu.
Drugo načelo djelovanja bila je prevencija sukoba. S obzirom na
širenje socijalno-etničkih, regionalnih ili međudržavnih sukoba,
prevencija je najbolja metoda da se primjena sile uopće ne dopusti.
I naposljetku treće načelo djelovanja, zbrinjavanje rizika: i nakon
kraja sukoba Istok-Zapad i glede povećanja sigurnosti koje je iz toga
proisteklo, a i uz enormno razoružanje i smanjenje tereta obrane,
zbrinjavanje rizika ostaje važno kao sposobnost za obranu zemlje i
saveza. Uz to dolaze i nove zadaće vojne potpore u okviru međunarodnog
osiguranja mira.
IV. Od 1989./90. godine vojna je sigurnosna politika izgubila svoju
dominaciju u međunarodnim odnosima. Ustupila je primat gospodarskoj
politici, geo-ekonomiji, drugim velikim razvojima pa se prema tome
mijenja i značaj vanjske poltike i značaj njezinih instrumenata.
Sprječavanje kriza postalo je bitan, integralni element
vanjskopolitičkih ciljeva, još više nego u prošlosti. Ekonomska
globalizacija i stvaranje gospodarstva svjetskog tržišta koje je ona
izazvala, Njemačkoj i Europi donosi goleme šanse. Europska unija kao
jedna od vodećih gospodarskih regija na vrlo visokoj razvojnoj razini,
može izrabiti otvorenost tržišta, sve veće ekonomsko povezivanje i
izgraditi svoje gospodarsko mjesto i u dinamičnim gospodarskim
regijama Latinske Amerike ili u pacifičkoj Aziji i time se pobrinuti
za znatan poticaj razvitka. Istodobno globalizam i iz njega proizišla
interpendencija nude izglede za napredno pravo međunarodnih odnosa i
za razvitak multilateralnih pravila, globalnih poreznih instrumenata,
osiguranje slobodne i poštene utakmice, mirno poravnanje gospodarskih
i socijalnih interesnih suprotnosti, osiguranje života dostojnog
okoliša i zajedničkog blagostanja. No moramo uzeti do znanja da
globalizacija stvara jače umreženje, jaču isprepletenost i da je naš
kontinent otvorila odnosima razmjene koji nisu bez opterećenja. Tako
neposredna djelovanja vanjskih sukoba na našoj zemljinoj kugli prodiru
i u Europu. Dinamični, konkurentni gospodarski prostori ugrožavaju
naša radna mjesta; uništavanje okoliša i ekološka prijetnja utječu na
kakvoću naših i tuđih života; međunarodni kriminal, teror i trgovina
drogom; nezaustavljivi porast stanovništva i pokreti izbjeglica iz
siromašnih ili manje razvijenih zemalja dovode u Europu sve više ljudi
koji traže zaštitu i egzistenciju; širenje oružja za masovno
uništavanje i izvoz oružja nedemokratskim ili terorističkim režimima
ugrožavaju našu sigurnost u Europi i u Njemačkoj.
Korištenje šansa i svladavanje rizika ne može sama provesti ni
Njemačka a ni neka druga europska zemlja. Stoga je za nas, ne samo
zbog našeg značaja vodeće izvozne nacije, hitna zadaća ubrzanje
procesa integracije Europske unije kako bi ona bila u stanju naše
zajedničke gospodarske interese, našu zajedničku gospodarsku snagu
pretvoriti u političko djelovanje i zadobiti utjecaj na svjetski
politički razvitak. To je više nego samopotvrđivanje u konkurenciji s
drugim velikim gospodarskim prostorima. To pretpostavlja da su i
Savezna Republika Njemačka i Europska unija kadre ubrzati strategiju
modernizacije svojih gospodarskih i socijalnih sustava i istodobno na
multilateralne organizacije djelovati zaštitno, podupirući, kako bi se
postigla bolja regulacija - sasma svjesno rabim tu riječ -
međunarodnih odnosa.
Težina ekonomije djeluje i na transatlantski odnos. Washingtonski
sporazum ostaje dakako dobar i važan temelj europsko-američkog
partnerstva i angažmana Sjedinjenih Država u Europi. No trajno taj
sporazum neće dostajati da bi se pored gubitka tradicionalne
sigurnosne politike oblikovali vitalni i u svakom pogledu strategijski
transatlantski odnosi. Već dulje vrijeme su interesi za povezivanjem
na obje strane Atlantika postali veći, imaju ekonomsku, političku,
ekološku, tehnološku, kulturnu dimenziju. (...)
Ako postoji odgovor na globalizaciju, onda se on sastoji u integraciji
a jedan dio te integracije je Europska gospodarska i monetarna unija.
Uvođenje zajedničke valute držim nužnim a također i pridržavanje
uvjeta predviđenih sporazumom. Monetarna unija otvara Europi priliku
da se potvrdi na svjetskim tržištima kapitala i valuta. To bi naime za
Njemačku bio dodatni interes koji ukazuje na budućnost. Marka u ulozi
međunarodne vodeće valute nadilazi našu gospodarsku snagu. Mi sami smo
gospodarski i politički preslabi da bismo ponijeli posljedice koje iz
toga proizlaze. Inače smo prošle godine morali naučiti da stalno
precjenjivanje vanjske vrijednosti marke smanjuje izvozne šanse
njemačkog gospodarstva a istodobno ranjava rast i stoji nas radnih
mjesta. Zajedničko unutarnje tržište i zajednička valuta neće trajno
dostajati za europsku integraciju. Uz to spadaju i usklađivanje
porezne i financijske politike, gospodarske politike, zajednički pakt
o zaposlenosti i rastu.
U našem je interesu da se i na području međunarodnih financijskih i
deviznih tržišta stvore mogućnosti nadziranja, da destabilizirajuće
monetarne špekulacije i financijske transakcije budu ograničene. Ne
smijemo baš tako brzo zaboraviti što je međunarodna špekulacija
napravila u Europi početkom devedesetih godina.
Ako se želi postići cilj, razvitak globalnih poreznih mehanizama, to
neće ići bez jačanja Ujedinjenih naroda. Oni su najvažniji instrument
za svladavanje globalnih problema. (...)
Ujedinjeni narodi su puno napravili u borbi protiv siromaštva i gladi,
u rješavanju problema razvitka i stanovništva, u borbi protiv
globalnih opasnosti okoliša. To zahtijeva oko 70 posto njihovih
resursa. No u Njemačkoj se o Ujedinjenim narodima često misli da su
ona instanca koja odlučuje o održanju mira i stvaranju mira. No ako
naglo poraste broj sukoba - a to je nažalost tako - tada se pokazuje
jedno: stvarne mogućnosti djelovanja Ujedinjenih naroda su u doba
prije izbijanja ili poslije svršetka borbe. Stabilizaciji mira
poanjprije su pridonijele plave kacige. (...)
Iskustva posljednjih godina s ratovima primjerice u Somaliji ili u
bivšoj Jugoslaviji pokazuju da Ujedinjeni narodi svojim sredstvima
nisu u stanju sami iznuditi dokončanje ratova i borbenih djelovanja.
No Ujedinjeni narodi su jedina instanca koja bi imala pravo u
pojedinom slučaju dati mandat jednom savezu, jednom regionalnom
ustroju poput OESS-a ili OAU-a. I od Njemačke je zatraženo da za
osiguranje mira u okviru Ujednjenih naroda dade doprinos primjeren
svojoj težini i svojoj odgovornosti.
V. Nakon svršetka sukoba Istok-Zapad, naša zemlja vojno više nije
ugrožena nego okružena partnerima i prijateljima. Za nas je to posebno
sretan, povijesno jedinstveni položaj. No u Europi i oko nas nastale
su nove nestabilnosti i nasilni sukobi. Stari strah od vanjskog napada
uzmaknuo je pred strahom od unutarnje ugroze. Općenito je moj dojam da
se Europa nalazi u sukobu dviju suprotnih snaga, integracije s jedne
strane i renacionalizacije s druge strane.
(...)
Zewmljopisno odrediva žarišta sukoba i nesigurnosti imaju mnogostruke
razloge o kojima treba brižno razmisliti: etničke, kulturne, vjerske i
mnoge druge. I tu se pokazuje da se više ne može razdvojiti klasična
vanjska politika i klasična unutarnja politika. Jer mnogi muslimani
koji sada žive u europskim državama, višeslojna su socijalna skupina i
stoga obogaćenje i izazov za demokratske pravne države Europe i za
zapadnu kulturu i prosvjećivanje. Stoga plediram da se podupre široki
i ciljani politički i kulturni dijalog u kojem su osim vjerske i
svjetonazorne tolerancije od osobitog značenja aktivna obrana ljudskih
prava i obvezivanje muslimana koji žive u Europi na demokratski pravni
poredak.
Izričito sam protiv teze o neizbježnom srazu civilizacija. Zajedničko
djelovanje širom svijeta zahtijeva razumijevanje iznad kulturnih
razlika. Fundamentalizma ima posvuda ali nijedna od velikih svjetskih
religija nije protiv mirnog suživota ljudi i naroda. Interkulturalni
dijalog je bitan element vanjske politike a time i dio vanjske
kulturne politike čiji je cilj unaprjeđenje demokratskog i slobodnog
razvitka i uklanjanje neprijateljskih predodžaba. Stoga držim grubom
pogrješkom što se u Njemačkoj smanjuju napori vanjske kulturne
politike.
(...)
Proširenje Europske unije na istok je s 'Agendom 2000' koju je
predočilo povjerenstvo EU-a doživjelo daljnju konkretizaciju.
Imenovanje prvih srednjeistočnih europskih država s kojima treba
početi konkretne pregovore o pristupu, dalo je njezinom procesu
transformacije daljnju stabilnost i sigurnost. (...)
Ako se govori o njemačkoj vanjskoj politici, o razvitku europske
vanjske politike, ne smijem propustiti pripomenu o bilateralnim
odnosima. Njemačko-francuski odnosi uvijek su imali istaknuto značenje
za razvitak Europe. A njemačko-francusko prijateljstvo uvijek je bilo
važna pokretačka snaga za europsku integraciju. To posljednjih godina
nažalost nije više tako jako i djelotvorno. U njemačko-francuskom
odnosu postoje opterećenja koja u javnosti nemaju veliku ulogu ali
postoje. Obje su se zemlje poslije 1989/90. morale naći, obje su
morale ponovno odvagati svoje uzajamne odnose. Ako se tomu dodaju i
političke pogrješke koje taj proces otežavaju i pojačavaju njegove
rizike, tada dolazi do razlika koje trajno opterećuju i njih i Europu.
Bivši premijer Balladur i današnji premijer Jospin potakli su
pregovore za novi Elizejski sporazum. Držim da ta inicijativa obećaje
i da je važna, jer o razvitku njemačko-francuskog odnosa i o pametnom
uvlačenju drugih u dinamične snage tog prijateljstva ovisi puno toga u
Europi.
VI. Poslije svršetka konfrontacija Istok-Zapad i sloma Sovjetskog
saveza, na mjesto zaštite od vojne prijetnje došle su sigurnosno-
političke i političke potrebe za stabilnošću. I u novim se odnosima
održala uloga NATO-a kao temelja transatlantskog partnerstva, kao
stabilizacijskog sidra u Europi i kao baze neizbježnog europskog
angažmana Amerike. NATO je pravodobno prepoznao znakove vremena i
započeo opsežan proces reforme. NATO će i ubuduće ostati obrambeni
savez koji ipak mora pridonijeti i kolektivnoj sigurnosti. Za akcije
NATO-a koje se ne odnose na obrambene zadaće po članku 5. NATO-vog
ugovora, potreban je mandat Ujedinjenih naroda ili OESS-a, u slučaju
vojnih prisilnih mjera Vijeća sigurnosti UN-a.
(...)
Odluka vrha NATO-a u Madridu u srpnju 1997. da prve istočnosrednje
europske države uđu u NATO, neposredno je djelovala na stabilnost
demokratskih odnosa u budućim državama članicama i osim toga stvorila
je sigurnosni čimbenik za inozemna ulaganja. Upravo zbog tih značenja
NATO i dalje mora biti otvoren za takve zemlje koje dijele politički
kanon vrijednosti transatlantskog saveza i odgovaraju vojnim
zahtjevima za članstvo.
Zaključkom temeljnih dokumenata NATO-Rusija i poveljom NATO-Ukrajina,
NATO je omogućio daljnje korake na putu u kooperativnu sigurnosnu
strukturu Europe. (...)
VII. Organizacija za sigurnost i suradnju u Europi (OESS) jedina je
organizacija u Europi koja obuhvaća sve europske države kao i SAD i
Kanadu koje su suodgovorne za sigurnost Europe. Ta jedinstvenost čini
je nenadomjestivom i ubuduće. Njemačka vanjska politika mora se
odlučno založiti za jačanje OESS-a što će ponajprije poboljšati
njezinu sposobnost u provedbi i njezine operativne mogućnosti. U
okvirima OESS-a potrebni su daljnji koraci u razoružavanju.
Njemačka vanjska politika u budućnosti će se morati usredotočiti na
oblikovanje i jačanje europske vanjske politike. Potrebna nam je
Europa sposobna za globalno djelovanje koja može biti ravnopravan
partner Amerike" - piše među ostalim Rudolf Scharping, predsjednik
njemačke stranke SPD.
170213 MET oct 97
Prva faza sporazuma: Izrael će osloboditi 737 palestinskih zatvorenika
Australian Open: Swiatek ekspresno u osminu finala
Četvero mrtvih u noćnom napadu na Kijev; Ukrajinci dronovima napali skladišta goriva
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova