Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE WASHINGTON TIMES
Ž2=16. X. 1997.
Ž3=Troškovi u NATO-u
"Na nedavnom sastanku Senata o pitanju proširenja NATO-a te prilikom
javnih istupa, Clintonova je vlada pokazala da želi i ovce i novce",
piše Michael O'Hanlon. "Ona tvrdi da je proširenje zapadnog saveza od
iznimne važnosti za budućnost europske i američke sigurnosti te da je
s druge strane više - manje jeftino. Za predsjednika Vijeća za vanjske
poslove Jessea Helmsa i njegove kolege u Senatu, ta je tvrdnja
jednostavno previše ulickana. Vijeće sumnja u to, a uznemireno je i
zbog nespremnosti naših glavnih saveznica da podmire svoj dio troškova
proširenja, koliko god on iznosio.
Usko gledano, možda vlada ima pravo. Jedini koraci koji se moraju
poduzeti da se Poljake, Čehe i Mađare dovede u savez jesu integracije
njihovih komunikacijskih sistema i sustava zračnog nadziranja prometa,
kako bi se uskladili sa sustavima postojećih članica. Potrebno je
zatim naći sredstva za osuvremenjivanje njihove baze te provedbu
povremenih multilateralnih vježbi. Obzirom na nepostojanje bilo kakve
ozbiljne prijetnje tim državama, te se stvari mogu učiniti i jeftino.
Zapravo, američki dio troškova mogao bi iznositi manje od 100 milijuna
dolara godišnje - za razliku od vladine vlastite procjene na oko 200
milijuna dolara.
No vladi je izmakla jedna važna stvar. U ovom povijesnom trenutku
evolucije NATO-a, senatsko Vijeće za vanjske odnose je u pravu kad
podiže pitanja koja se ne zadržavaju samo na površini problema
prihvata dodatnih triju članica. Jedno od tih također važnih pitanja
je i ndostatak stvarne podjele tereta u današnjem NATO-u.
Iako bi troškovi proširenja mogli biti mali, troškovi potrebne
revizije saveza prilično su veliki. Razlog je taj, što je europski dio
saveza fizički nesposoban postaviti i upravljati značajnom vojnom
snagom izvan vlastitih državnih granica. To nije važno što se tiče
primitka Poljske, Republike Češke i Mažđarske, budući da više ne
postoji ruska prijetnja tim državama. No naše glavne europske
saveznice posjeduju manje od jedne desetine američke sposobnosti za
brze operacije igdje izvan vlastitog teritorija - to se odnosi i na
mjesta poput Zaljeva, gdje bi njihovi interesi mogli biti zaista
ugroženi.
Ne morate se osloniti samo na moju analizu vojnog stanja. Prošle je
godine britanski ministar obrane Michael Portillo europske snage
nazvao 'šupljima', misleći na njihovu neupotrebljivost u mjestima
poput južnozapadne Azije i Afrike. A nedavno završen izvještaj
Pentagona o obrani nimalo ne računa s europskim vojnim doprinosom u
glavnim ratnim planovima, koje američki proračun za obranu trenutačno
podupire.
Bolje je sad podignuti ta pitanja, nego čekati prosvjede Amerikanaca
ukoliko budući ratovi u obrani zajedničkih zapadnih interesa budu
vodili tisućama američkih žrtava i vrlo malom broju europskih
gubitaka. Taj scenario bi lako mogao značiti kraj zapadnog saveza,
koji se sad toliko trudimo proširiti.
Branitelji Europljana ukazat će na nedavne institucijske izmišljotine
da se ovakvo stanje prikrije. No nove tvorevine poput Eurocorpsa i Ace
Rapid Reaction Corpsa zapravo malo čine za stvarno poboljšanje vojnog
pregrupiranja. Isto je i s nedavnim europskim trendovima napuštanja
novačenja i prelaska na profesionalne snage poput američke vojske. Ti
potezi, iako dobrodošli, ne čine ništa da bi se kupili zračni mostovi,
tenkovi i kamioni, vozila za prijenos opreme, mobilne bolnice, pomična
skladišta opreme i drugi potrebni sastojci velikih operacija daleko od
doma. Nabavka opreme saveznice bi stajala oko 50 milijardi dolara -
manje od 10% onog što one namjeravaju potrošiti na obranu u slijedećih
pet godina. One si to mogu priuštiti, čak i bez povećanja proračuna za
obranu. No europske vlade, vezane uz velike snage i u pokušaju
održavanja nedjelotvornog temelja vojne industrije na sve manjem
proračunu, vjerojatno neće posvetiti svoju pažnju i sredstva tim
svjetskim tehnologijama; ne bez poticaja od strane Kongresa.
Treba priznati da su države poput Francuske i Britanije poslale veće
vojne snage u Bosnu u posljednjih nekoliko godina, izgubivši pritom
desetke hrabrih duša. Te države također izdvajaju više strane pomoći
nego mi, a pristojbe UN-u plaćaju uglavnom na vrijeme - što je primjer
koji bi američki Kongres trebao slijediti.
No to nije dovoljno. Vrijeme je da se Europa usredotoči na stvarnu
vojnu sposobnost za ratne sukobe. Tu zapravo leži pitanje velikih
novaca i stvarnog rizika žrtava. Kao što Senat pravilno osjeća, sada
je vrijeme da se raspravi neravnoteža u savezu. Ako to ne učinimo sad,
kad ćemo?"
170212 MET oct 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja