ZAGREB, 10. listopada (Hina) - Reagirajući na otvoreno pismo predsjednika saborskog odbora za prostorno planiranje Radimira Čačića u povodu eksplozije tankera "Tomislavgrad" ministar pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec uputio je
danas uredništvima hrvatskih medija svoj odgovor. U odgovoru Lužavec pobija tvrdnje da je ministar suspenzijom dvojice djelatnika Lučke kapetanije u Rijeci "prebacio odgovornost s početka na kraj lanca odgovornosti", kako je to u svom jučerašnjem otvorenom pismu ustvrdio Čačić. Istodobno Lužavec opširno iznosi mjere koje je njegovo ministarstvo poduzimalo radi sigurnosti plovidbe na Jadranu.
ZAGREB, 10. listopada (Hina) - Reagirajući na otvoreno pismo
predsjednika saborskog odbora za prostorno planiranje Radimira
Čačića u povodu eksplozije tankera "Tomislavgrad" ministar
pomorstva, prometa i veza Željko Lužavec uputio je danas
uredništvima hrvatskih medija svoj odgovor. U odgovoru Lužavec
pobija tvrdnje da je ministar suspenzijom dvojice djelatnika Lučke
kapetanije u Rijeci "prebacio odgovornost s početka na kraj lanca
odgovornosti", kako je to u svom jučerašnjem otvorenom pismu
ustvrdio Čačić. Istodobno Lužavec opširno iznosi mjere koje je
njegovo ministarstvo poduzimalo radi sigurnosti plovidbe na
Jadranu.#L#
Čačiću, koji je najavio da će zatražiti osnivanje saborskog
istražnog povjerenstva za rasvjetljavanje svih okolnosti dodjele
prijevoza nafte i derivata tvrtki "Rijeka Nafta", ministar Lužavec
na početku svog odgovora najprije "ukazuje na činjenicu " da se
Čačić kao predsjednik saborskog odbora nikad nije služneno obratio
Ministarstvu "s bilo kakvim prijedlogom, inicijativom ili
ukazivanjem na probleme vezane za zaštitu i unapređenje pomorskog
okoliša".
U vezi pak sa Čačićevim zahtjevom da se ispitaju i sve okolnosti
dodjele koncesije za prijevoz nafte prijevozniku "Rijeka-nafta" a
oduzimanja zadarskoj "Tankerskoj plovidbi", Lužavec ističe kako iz
Čačićevog pisma "proizlazi očito nepoznavanje nadležnosti i
sustava odgovornosti", jer ministarstvo nije nadležno za
komercijalne odnose brodara i naručitelja prijevoza, te "ni na koji
način nije sudjelovalo niti utjecalo na zaključivanje ugovora
između INE i poduzeća Rijeka Nafta".
Čačić je u svom pismu naveo kako je na dodjelu koncesije
"problematičnom prijevozniku" upozorio u pismu i generalnog
direktora INE Davora Šterna, a kako je ministar Lužavec "kao
izraavno odgovorna osoba i resorni ministar morao znati za upitnost
ovog prijevoznika".
Lužavec ističe kako je Ministarstvo pomorstva, prometa i veza
nadležno je za predlaganje i donošenje mjera koje se odnose na
sigurnost plovidbe, a konkretno izvršenje tih mjera, sukladno
Zakonu o Hrvatskom registru brodova i Zakonu o lučkim kapetanijama,
povjereno je lučkim kapetanijama i Hrvatskom registru brodova. .
"Lučke kapetanije su tijela u sastavu Ministarstva pomorstva,
prometa i veza, a radom lučke kapetanije rukovodi lučki kapetan,
koji je temeljem Zakona o lučkim kapetanijama odgovoran za rad
lučke kapetanije. Lučke kapetanije prvenstveno obavljaju
inspekcijske poslove sigurnosti plovidbe", ocjenjuje Lužavec, te
konstatira kako je u slučaju m/b "Tomislavgrad" nepobitno utvrđen
ozbiljan propust u radu Lučke kapetanije Rijeka jer je inspektor
sigurnosti plovidbe lučke kapetanije Rijeka izdao odobrenje za
krcanje benzina i diesel goriva koje brod, sukladno svjedodžbi nije
smio prevoziti.
"Suspendiranje lučkog kapetana kao odgovorne osobe za rad lučke
kapetanije i inspektora koji je postupio protuzakonito moja je
dužnost, a nisam kao što Vi zlonamjerno tvrdite "pokušao umanjiti
svoju odgovornost u ustaljenoj maniri hrvatske Vlade..."
"Glede Hrvatskog registra brodova osnovao sam stručno povjerenstvo
koje će ispitati rad Hrvatskog registra brodova u ovom slučaju",
iznosi ministar Lužavec te pojašnjava kako Ministarstvo pomorstva,
prometa i veza prati stanje sigurnosti plovidbe i donosi mjere radi
njenog unapređenja.
Analize pomorskog prometa na Jadranu pokazale su trend povećanja
broja tankera i drugih brodova koji prevoze opasne i štetne tvari
Jadranskim morem, a to kao i pokazatelji o starosnoj strukturi
brodova "navela me je da zatražim pooštren inspekcijski nadzor nad
ovom kategorijom brodova".
U nastavku ministar Lužavec iznosi kako je u više navrata od
studenog prošle godine uputio više službenih naloga i naputaka
lučkim kapetanijama i inspektorima za detaljnji nadzor i kontrolu
više tankera , među kojima i za "Tomislavgrad", "Cetingrad" i "Sv.
Franjo", "zbog indicija da je riječ o loše održavanim i vođenim
brodovima, te budući da rečeni brodovi ulaze u kategoriju brodova
koji zbog tereta koji prevoze predstavljaju posebnu opasnost."
U lipnju ove godine sa time je u jednom dopisu obavješten i Hrvatski
registar brodova. Inspektori lučkih kapetanija obavili su
inspekcijske preglede brodova, utvrdili nedostatke, izrekli mjere
zabrane isplovljenja, pokrenuli prekršajne postupke protiv
odgovornih osoba. Po otklanjanju nedostataka i izdavanju valjanih
svjedodžbi od strane Hrvatskog registra brodova, brod može
nastaviti plovidbu, što je sukladno hrvatskom pomorskom
zakonodavstvu i međunarodnim konvencijama.
U tijeku 1996. godine u hrvatskim su lukama pregledani svi hrvatski
brodovi i 419 stranih brodova. Od ukupno pregledanih brodova kod 31
posto brodova utvrđeni su nedostaci,dok je 9 posto brodova
zaustavljeno.
"Dana 22. kolovoza 1997. g. poslao sam naputak svim lučkim
kapetanijama kojim ponovno upozoravam inspektore o
nepravilnostima oko održavanja gore spomenutih brodova. Lučkim
kapetanima je naređeno da, kao izravno odgovorne osobe za stanje
sigurnosti plovidbe, ispitaju sve slučajeve u kojima su utvrđene
nepravilnosti u održavanju brodova i da se pregledavaju svi tankeri
i ostali brodovi sukladno Pomorskom zakoniku i Pravilniku o
obavljanju inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe" , kaže
ministar Lužavec.
Na kraju ministar pomorstva , prometa i veza podsjeća i da je s
obzirom na zabrinjavajuće podatke o starosnoj strukturi brodova a
posebno tankera koji plove Jadranom, pripremljeno donošenje
Naredbe kojom se zabranjuje plovidba unutrašnjim morskim vodama i
teritorijalnim morem Republike Hrvatske brodovima starijim od 25
godina kada prevoze ulja u razlivenom stanju između hrvatskih luka.
" Iako je donošenju ovako radikalne mjere pribjeglo samo nekoliko i
to prije svega bogatih pomorskih država, držeći zaštitu ljudskih
života i prirodnih bogatstava hrvatskog Jadrana, najvećom
vrednotom Nacrt ove Naredbe uputio sam u postupak 25. kolovoza ove
godine" , ističe Lužavec.
Primjenom ove Naredbe, od brodova sada upisanih u hrvatski upisnik
brodova, a koji plove hrvatskim vodama samo njih 5 nastaviti
prometovati,dodaje ministar Lužavec. "Naredba je u postupku
objave".
"I na kraju, nadam se da će ovo pismo doprinjeti argumentiranoj
raspravi o sigurnosti na moru, a ne "ustaljenoj maniri" da se čak i
nesreće poput ove koriste u svrhu neargumentiranih napada na
hrvatsku Vladu. Mjere koje je ova Vlada, a u cilju unapređenja
sigurnosti plovidbe, ali i razvoj hrvatskog brodarstva po
mjerilima strogih svjetskih standarda donijela pokazuju da
pomorsko usmjerenje za hrvatsku Vladu nije dnevnopolitička parola,
već jasan i konzistentan program", zaključio je ministar Lužavec u
svom odgovoru na jučerašnje pismo predsjednika saborskog odbora
Ratimira Čačića.
(Hina) pp do
101945 MET oct 97