Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE NEW YORK TIMES
Ž2=7. X. 1997.
Ž3=Jedini izlaz iz Bosne
"Clintonova se vlada zaista uvalila u nevolju s Bosnom. Kongres želi
da se američke snage povuku iz područja do lipnja 1998., a Clintonov
tim nema izlazne strategije. Njegova sadašnja politika držanja Bosne
na okupu jamči američku mirovnu obvezu bez kraja. Kongres će na
posljetku iznuditi povlačenje - bilo 1988., bilo kasnije - jer
Sjedinjene Države ne mogu vječno držati svoje vojnike u Bosni. No kad
se povučemo, rat će opet izbiti, što će donijeti golemu štetu Bosni i
ugroziti američku politiku u Europi", piše profesor političkih
znanosti na sveučilištu u Chicagu, John J. Mearsheimer.
"Vlada ovu katastrofu može izbjeći jedino odustajanjem od svoje
sadašnje politike i pomicanjem prema organiziranju mirne podjele
Bosne. Jedino takva podjela može dopustiti Sjedinjenim Državama da se
povuku - a da to ne izazove novi rat.
Američke snage zaglavile su u Bosni jer žele provesti neizvedive
odredbe Daytonskog sporazuma. Dogovor poziva na ujedinjenje Bosne,
odnosno njezine tri etničke skupine ispunjene mržnjom, u jednu državu.
No taj je cilj neostvariv. Hrvati i Srbi ne žele živjeti u
multietničkoj Bosni - to je i bio razlog zbog kojeg su ratovali. Oni
žele podjelu. Čak i Mulimani, koji su željeli integraciju jedino zato
što bi dominirali u ujedinjenoj Bosni, sad otvoreno govore o podjeli.
Neuspjeh Daytona bilo je moguće predvidjeti. Povijest ne bilježi ni
jedan slučaj u kojem su se etničke skupine, nakon velikoga građanskog
rata, složile da dijele vlast u demokratskoj državi. Takvi ratovi
završavaju samo diktaturom koja red obnavlja silom ili podjelom.
Demokratska podjela vlasti kakvu Dayton zamišlja nema svoga
prethodnika u povijesti.
Clintonov tim i dalje tvrdi da će se Daytonski sporazumi provesti,
samo sporo. Richard Holbrooke vidi 'značajne znakove napretka', dok
predsjednikov savjetnik za nacionalnu sigurnost Samuel Berger tvrdi da
je 'mir počeo hvatati korijene'. No njihove se procjene ne temelje na
činjenicama.
Dayton obećaje povratak izbjeglica i izgradnju glavnih političkih
institucija u Bosni. Na žalost, u oba pitanja vidimo samo potpune
neuspjehe. Od kojih 2,1 milijuna prognanih Bosanaca, samo ih se 300
tisuća vratilo od potpisivanja Daytona. Manje od 30 tisuća izbjeglica
vratilo se u dijelove u kojima su bili etnička manjina. Istodobno, oko
80 tisuća Bosanaca napustilo je svoje domove od potpisivanja Daytona
jer su ih granice koje je on uspostavio učinile pripadnicima manjina
na području u kojem su živjeli. Tako u integriranim zajednicama
poslije Daytona živi 50 tisuća manje Bosanaca nego što je to bilo
prije Daytona. Izbjeglice se kreću, no u pogrešnom smjeru.
Jednako tako, već su u začetku propali napori da se stvore
multietničke političke institucije. Hrvatsko-muslimanska federacija
lažna je federacija. Bosanski Hrvati uspješno su se spojili s
Hrvatskom, uglavnom odbijajući suradnju sa svojim muslimanskim
partnerima. Srbi su jednako tako ostali čvrsto predani podjeli,
odbijajući suradnju u stvaranju središnje bosanske vlasti.
Vlada se nada da će pridobiti Srbe za Dayton podupirući Biljanu
Plavšić u njezinoj borbi s Radovanom Karadžićem. No gđa Plavšić teško
da je vođa koji će povesti bosanske Srbe u ujedinjenu Bosnu. Ona je
ekstremni srpski nacionalist koji goji mržnju prema Muslimanima, a
bila je i gorljiva zagovornica etničkog čišćenja. Osudila je Dayton,
kad je bio potpisan 1995., a njezina sadašnja potpora dogovora na
slabim je temeljima.
U međuvremenu su se odnosi između američkih vojnika i bosanskih Srba
pokvarili do te mjere, da je nasilje realna mogućnost. Većina Srba
danas Amerikance i ostale pripadnike snaga NATO-a smatra okupatorima
koji ih nepošteno žele kazniti. To je vezano uz nedavne savezničke
napore da uhite srpske ratne zločince, razoružaju srpske paravojne
postrojbe i ugrabe policijske i radijske postaje u korist gđe Plavšić.
Na sreću, nijedan Amerikanac nije stradao. No među vojnicima vlada
osjećaj opasnosti. Takav razvoj događaja naviješta produljeni ostanak
Amerikanaca u Bosni, još više zbog činjenice da će biti pritiska da
NATO postupi agresivno, kako bi pokrenuo Dayton.
Problem u Bosni nije u tome što je napredak spor, već što on doslovce
ne postoji. Clintonov tim ipak zagovara ostanak, najavljujući da će
vojnici možda morati ostati u Bosni mnogo poslije lipnja kako bi
uspješno zaključili Dayton.
Takva politika neće moći opstati zbog domaće javnosti. Sve su jača
protivljenja stajalištu predsjednika Clintona, kao i pritisak da se
američke snage što prije povuku iz područja. Prošlog je lipnja
kongresni prijedlog o prestanku financiranja vojnika gotovo prošao, a
sličan prijedlog s rokom 1998. glatko je prihvaćen. U srpnju je Senat
potvrdio neobvezujuće rješenje koje poziva na potpuno povlačenje
vojnika do lipnja 1998. Pozivi na povlačenje sve se češće vide u
uvodnicima raznih novina.
Takva politika se dakle raspada. To bi moglo završiti na nekoliko
načina. Dio američkih snaga mogao bi postati žrtvom terorističkog
napada ili bi mogao biti uvučen u borbu sličnu onoj u Somaliji. Ili bi
Kongres mogao ukinuti financiranje vojnika poslije lipnja. No čak i
ako on dopusti još jedan produžetak, taj će zasigurno biti kratak i
zadnji. Dakle, američke snage nemaju dugoročnu budućnost u Bosni. A ni
snage naših saveznika u NATO-u budući da su obećale da će nas
slijediti kad se povučemo.
Vlada treba novu politiku, prije nego se sadašnja slomi. Još ima
vremena za provođenje najbolje alternative, podjele Bosne na tri
dijela. Takvo rješenje zahtijeva aktivno američko uključenje.
Sjedinjene bi Države morale isplanirati podjelu i ostati spremne da ju
nadziru i financijski podupru. Morale bi se organizirati velike
selidbe stanovništva. Bit će potreban američki pritisak na strane kako
bi se osiguralo njihovo slaganje, budući da nitko ne može dobiti sve
što želi. No takva bi podjela barem dopustila američko povlačenje bez
obnavljanja rata.
Druga mogućnost - da se držimo Daytona do njegove neizbježne
eksplozije - imala bi visoku cijenu i za Bosance i za Amerikance.
Divlji novi rat izbio bi ubrzo nakon povlačenja američkih snaga.
Etničko bi se čišćenje vjerojatno obnovilo. Hrvatska i Srbija mogle bi
udružiti snage i podijeliti Bosnu međusobom, silom potisnuti Muslimane
i ostaviti ih bez države.
Američki bi ugled trpio učinke sloma jedne politike. Između snaga
NATO-a došlo bi do uzajamnog okrivljavanja. Plan Clintonove vlade da
proširi NATO vjerojatno bi postao žrtvom drugog rata u Bosni. Na
posljetku, ako NATO nije u stanju zaustaviti rat u Bosni, kako se od
njega može očekivati da održava mir u srcu Europe?
Podjela je ružan odgovor na pitanje o Bosni, no daleko bolji nego
nasilni slom Daytona koji nas inače čeka."
080334 MET oct 97
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice
Vrgoč: Riječko kazalište trebalo bi biti pokretač projekata na Mediteranu
HAK: Zbog olujnog vjetra autocesta A6 otvorena samo za osobna vozila
DHMZ: Pretežno oblačno
NHL: Rezultati