Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE WASHINGTON POST
Ž2=22. IX. 1997.
Ž3=Granice onoga što Sjedinjene Države mogu učiniti u Bosni
"Svaki neuspjeh američke vanjske politike, od Indokine do Somalije,
posljedica je neuspjeha u određivanju ciljeva, izboru sredstava
prikladnih za te ciljeve i stvaranju javnog mnijenja spremnog da plati
potrebnu cijenu u određenom vremenskom razdoblju", piše Henry
Kissinger.
"Sad smo na rubu da i u Bosni zaglavimo u sličnoj dvojbi: naši su
ciljevi nerealni, sredstva koja su nam na raspolaganju ne pristaju
ciljevima, a nije vjerojatno ni da će javnost poduprijeti moguće
posljedice naših postupaka. Politika je nepokretna budući da tri
pitanja čekaju na rješavanje: Što su naši ciljevi u Bosni? Kako bi
dugo naši vojnici trebali tamo ostati? Kakve bi rizike trebali
preuzeti da uhite ratne zločince?
Kad se Jugoslavija raspala 1991., Sjedinjene su se Države pridružile
drugim državama NATO-a te su kao neovisne države priznale različite
republike bivše Jugoslavije. Što se tiče Hrvatske i Slovenije, u
kojima prevladava jedna etnička skupina, to je imalo smisla. No u
Bosni, u kojoj žive Hrvati, Srbi i Muslimani, čija je međusobna mržnja
izbila, pokušaj stvaranja multietničke države izazvao je strašan
građanski rat.
Isti nedostatak koji je obilježio rođenje bosanske države leži u
Daytonskim sporazumima, u kojima su Sjedinjene Države posredovale i
koji su doveli do prekida vatre u Bosni. Daytonske vojne odredbe
razdvajaju strane prema linijama etničkih enklava, izraslih nakon
prestanka neprijateljstava. No njegove političke odredbe traže
suprotno: One zahtijevaju ujedinjenje tih enklava pod zastavom
multietničke države koja je zapravo izazvala sukob.
Amerika je sklona postavljati se prema bosanskim napetostima kao prema
političkim problemima, koji se mogu prevladati ustavnim odredbama
kojima bi se pomirile strane i uspostavila procedure za smirivanje
sukoba. No za Bosance, stvarnost je njihovo povijesno sjećanje, koje
je stoljećima održavalo njihove mržnje i neutažive težnje.
U svojoj su se povijesti Srbi i Hrvati smatrali braniteljima svojih
vjera; prvo protiv muslimanskog naleta, zatim jedni protiv drugih.
Srpski identitet stvoren je u nizu krvavih borbi za obranu srpske
vjere i stanovništva od islama. Jednom kad je islam zaustavljen, Srbi
su se borili da obrane svoju neovisnost od katoličke Austrije, koju su
predvodili Hrvati.
Hrvatsko je viđenje upravo suprotno. Oni se smatraju braniteljima
katoličanstva protiv srpskog pravoslavlja i islama. A Muslimani znaju
da ih druge dvije strane smatraju povijesnim instrumentom omraženih
Turaka te stoga - budući da su srodni Srbima i Hrvatima -
prevrtljivcima.
Postoji duboko usađena mržnja svake strane za one druge, budući da je
njihov sukob mnogo sličniji Tridesetgodišnjem ratu zbog vjere nego
političkom sukobu. A to bi trebalo poslužiti kao upozorenje
Sjedinjenim Državama da se ne postavljaju između tih strana,
pokušavajući nametnuti politička rješenja koja proizlaze uglavnom iz
njihovog vlastitog, uglavnom svjetovnog, iskustva.
Jedom kad su se strasti razbuktale u građanskom ratu, svaka je skupina
u procesu izbacivanja one druge iz područja pod njihovim nadzorom
počinila neopisive okrutnosti. To je takozvano etničko čišćenje. Srbi
su taj proces započeli, no kako se rat nastavljao i ostale su strane
krenule putem ubojstava - Hrvati u krajini, Muslimani oko Sarajeva.
Teško je naći nevine, ukoliko ih uopće ima, među postojećim vođama
svih strana.
Saveznici NATO-a bili bi učinili dobro da su zaustavili ubijanje u
njegovoj početnoj fazi, prije šest godina. Mogli su zauzeti stajalište
da ne žele tolerirati takvo nasilje u blizini snaga NATO-a, na
kontinentu s kojeg potječe zamisao ljudskog dostojanstva i na kojem je
on institucionaliziran. Kao rezultat njihova neuspjeha u tome, svaka
je od etničkih skupina Bosne postala uglavnom homogenom. Rezultati
etničkog čišćenja danas su životna činjenica u Bosni.
Političke odredbe Daytonskog sporazuma žele promijeniti takvo stanje
stvari. One se odnose na slobodno kretanje između etničkih enklava,
povratak izbjeglica i izbore koji bi vodili nacionalnom pomirenju.
Pokazalo se da je ta vizija puka tlapnja.
Nije moguće slobodno kretanje između etničkih enklava, ne postoji ni
poštanske ni telefonske usluge. Svaka etnička skupina ima vlastitu
valutu, registarske pločice i putovnice. Srbi s ćirilićnim
registarskim pločicama u opasnosti su u nesrpskim područjima, no to su
i Muslimani i Hrvati, napuste li svoje enklave. Ne iznenađuje da se
izbjeglice vraćaju domovima samo pod oružanom pratnjom te su često
prisiljeni pobjeći čim pratnja ode.
Ni izbori neće riješiti problem. U izborima u Bosni ne radi se o
promjeni vlade, već o prevlasti koja odlučuje o životu, smrti i vjeri.
Izbori bi morali ili odobriti nov etnički sastav ili, budući da
izbjeglice glasuju u gradovima iz kojih su izgnane, proizvesti bizarne
situacije u kojima su odsutni glasači u poziciji da 'pobijede' te
dobiju pravo vlasti nad skupinom koja ih je izgnala. Na području
krajine, u kojoj se sad nalaze Hrvati, glasački popisi svjedoče o
srpskoj većini, koja je prognana. Očekuje li se da snage NATO-a
nametnu ishod koji proizlazi iz te činjenice?
Odbijanje da se prihvati ta stvarnost izopačilo je američku politiku
na taj način, da je krajnji slom neizbježan. Nametanje značajnog
gospodarskog i političkog pritiska bilo je namijenjeno da prisili
Hrvate i Muslimane na 'vjenčanje' koje se naziva bosanska federacija.
U toj tehnički multietničkoj strukturi, u kojoj prema službenoj
mitologiji nije potrebna linija prestanka vatre, NATO vrši ophodnju
samo po liniji između takozvane Federacije i srpskog dijela Bosne.
No stvarnost se ruga mitologiji. Linija razdvajanja između Hrvata i
Muslimana jednako je oštra kao i ona između njih i Srba. Ni jedan
hrvatski dužnosnik ne ulazi na muslimanski teritorij; nijedan
muslimanski dužnosnik ne služi u hrvatskom dijelu Federacije. Malo se
Hrvata može naći u Sarajevu, glavnom gradu Federacije koji je etnički
očišćen kad su ga Muslimani preuzeli pod Daytonskim sporazumima. Ne
postoji ni sloboda kretanja hrvatskih i muslimanskih skupina unutar
Federacije.
Pogrešno je misliti da je takvo stanje stvari greška nekolicine zlih
fanatika čije će uklanjanje, bilo putem suđenja pred haaškim sudom,
bilo putem njihova bijega, dopustiti da se ostvari prirodna sklonost
etničkih skupina nekoj vrsti jedinstva. Takvo pogrešno shvaćanje
navelo je visoke američke dužnosnike da se pretvaraju kako su hrvatska
stajališta stranputica njihova predsjednika Franje Tuđmana. Američki
je zapovjednik NATO-a zbog toga napustio neutralnu poziciju posrednika
te se uključio u unutrašnje borbe u srpskom dijelu Bosne.
Nijedna od th procjena nije bila točna. U Hrvatskoj je oporba čak
manje fleksibilna od Predsjednika. A dok srpski moćnik Karadžić
zaslužuje odlazak u Haag, njegova protivnica Biljana Plavšić neće
politički preživjeti napusti li nacionalističku srpsku politiku.
Multietnička država u Bosni mogla bi se ostvariti samo nakon
ponovljenih borbi, a i tad samo ukoliko jedna od strana postigne
premoćnu pobjedu. Bi li se vojna snaga NATO-a trebala koristiti za
promicanje takvog rezultata? Treba li riskirati američke žrtve da se
različitim etničkim skupinama nametne multietnička država koju veći
dio njih ne želi? Zašto da slijedeći takve ciljeve kršimo naše
vlastito načelo samoodređenja?
Američko inzistiranje na poštivanju političkih odredaba Daytona moglo
bi voditi upravo takvom rezultatu. Pucnjava je prestala zbog vojne
nazočnosti NATO-a te zbog činjenice da su se Muslimani, jedina etnička
skupina koja želi multietničku državu, naoružali za potrebu nametanja
onog što mi zahtijevamo. Budući da su sad već bolje opremljeni,
vjerojatno će polučiti početne uspjehe te tako otvoriti novi krug
etničkog čišćenja. Tad će Hrvati, gotovo sigurno, ući u bitku kako bi
spriječili da Muslimani postignu dominantni položaj. Rusija, povijesni
zaštitnik Srba, najvjerojatnije neće ostati pasivna - bar ne
politički.
Neki se zalažu za preuzimanje takvih rizika kako bi se kaznili zli
ljudi, koji su navodno poremetili tradicionalni suživot etničkih
skupina. No nikad nije bilo bosanske države na sadašnjem teritoriju
Bosne. Kad god su na ovom području različite etničke skupine naizgled
skladno živjele zajedno, bilo je to zbog vanjskog pritiska neke sile,
poput Turaka, Austrijanaca ili Titove diktature. Hrvati su pod
Hitlerom ubijali Srbe, Srbi su ubijali Hrvate u prvim godinama Titove
vladavine. I Hrvati i Srbi sjećaju se zločina koje su Muslimani
počinili pod turskom vlašću.
Drugi argument koji se često spominje tvrdi da bi, napustimo li
politički dio Daytonskog sporazuma, nagradili agresiju po modelu
Hitlerova komadanja Čehoslovačke. Ta je analogija pogrešna. Hitler je
napao priznatu i suverenu državu, a građanski sukob u Bosni otkočio je
pogrešni zapadni pokušaj da eksperimentira s multietničkom državom u
kojoj je stanovništvo različitih vjera i čiji je razlog za postojanje
bio da se spriječi dominacija druge etničke skupine.
Amerika nema nacionalnog interesa vrijednih da riskira živote kako bi
stvorila multietničku državu u Bosni. Stvaranje multietničke države
trebalo bi prepustiti dogovorima između sukobljenih strana. Amerika bi
ih trebala pozdraviti, dođe li do njih, no ne bi trebala slijediti taj
cilj pod cijenu riskiranja američkih života. Amerika ima političke
interese u očuvanju prestanka vatre kroz jedno razumno vremensko
razdoblje. Već smo produljili rok za povlačenje. Mogli bismo opravdati
još jedan produžetak s postupno smanjenim snagama u ograničenom
razdoblju - no poslije sljedećega lipnja s osobljem koje je
dragovoljno stupilo na tu dužnost. Tu bi misiju morala poduprijeti
zračna snaga i navalne snage postavljene u blizini. Briga o crtama
prestanka vatre u Bosni ne može biti trajna američka preokupacija.
Što se tiče ratnih zločinaca, nema sumnje da oni zaslužuju da im se
sudi pred haaškim sudom. Kako stvari sada stoje, američki vojni potez
bio bi protumačen kao napor da se slomi srpski otpor prema
multietničkoj državi. Stoga bi mu se srpsko stanovništvo ogorčeno
oduprlo. (...) Amerika mora izbjeći uvlačenje u krizu s kojom se možda
neće moći nositi. Vlada zaslužuje pohvale za prestanak
neprijateljstava. No stavljanje točke na mržnju između zajednica
dugoročni je izazov. Tu možemo pomoći, no ne možemo opravdati vojnu
akciju."
230142 MET sep 97
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Paus: Dabro je morao otići zbog političke i društvene higijene
Dodik i sankcionirani suradnici nastavljaju prkositi nakon novih američkih sankcija
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice