Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE WASHINGTON TIMES
Ž2=21. IX. 1997.
Ž3=Službena podjela za opsadnutu Bosnu?
"Politika vlade prema Bosni jasan je pokazatelj neuspjeha u
oblikovanju, osmišljavanju i održavanju američke politike prema
istočnoj Europi. Američki diplomat Robert Frowick odbacio je odluku
norveškog suca OESS-a po kojoj je dio srpskih nacionalističkih
političara, zbog veza s optuženikom za ratne zločine Radovanom
Karadžićem, trebao biti diskvalificiran iz izborne utrke. No g.
Frowick je tvrdio da bi takav postupak ugrozio mir, a posebice
američke živote," piše Amos Perlmutter. (...)
"Clintonova vlada brani proširenje NATO-a argumentom da novi aranžman
neće ugroziti odnose između Rusije i Amerike nakon hladnog rata.
Zapravo nas Predsjednik, ministrica vanjskih poslova i njihovi
pomoćnici ne prestaju podsjećati kako je Rusija kooperativna u
podupiranju i sudjelovanju u mirovnoj misiji u Bosni pod vodstvom
NATO-a. No prije no što su nove zemlje službeno ušle u NATO i prije
rasprave u Kongresu, odnosi Amerike i Rusije iznimno se pogoršavaju na
pitanju Bosne. Ruski izaslanik pri NATO-u Vitalij Ćurkin, bivši
zagovornik gorbačovljeva režima u Washingtonu, gorljivo je kritizirao
politiku američkog NATO-a, odnosno napadaje na srpske nacionaliste.
Budući da će se oni ponoviti, to sigurno jamči kraj usiljenog medenog
mjeseca.
Daytonski sporazumi djelo su američkog ministarstva vanjskih poslova.
Rusi i Europljani jedva da su pritom imali ulogu. Bivši pomoćnik
ministra Richard Holbrooke sam je oblikovao i proveo Dayton. No
Kongresu i Amerikancima nije objašnjeno da je sporazum postignut s
odobrenjem srpskih i hrvatskih diktatora, Slobodana Miloševića i
Franje Tuđmana, koji su već međusobno podijelili Bosnu. Oni se nikad
nisu zanosili Clintonovim naivnim neowilsonovskim snom da će Muslimani
u Bosni postati integralni dio integralne države. To hrvatski i
srbojugoslavenski vođe, kao ni hrvatski i srpski okupatori Bosne,
nikad nisu razumjeli.
Daytonski je sporazum uspio samo zbog nazočnosti 60.000 vojnika
NATO-a, od čega 20.000 američkih, a ostatak europskih snaga. Naizgled,
to je bila istinski europsko-američka međunarodna snaga. No glavna je
odgovornost pala na američke vojnike, koji su postali neophodni za
uspostavljanje mira u Bosni.
Uspostavljanje mira uključivalo je: 1) Prestanak ubijanja, što je na
neko vrijeme postignuto. 2) Obnovu razrušene Bosne, što je također
djelomično ostvareno. No tu su i tri elementa Daytona koji nisu
postignuti. Bez njih, dogovor nije vrijedan ni papira na kojem je
napisan. To su: 1) Povratak izbjeglica u njihove domove. 2) Stvaranje
ujedinjene bosanske vojske. Znamo da Srbi i Hrvati imaju neovisne
vojske, no takozvana hrvatsko-muslimanska vojska je fikcija. 3)
Američko stvaranje muslimanske vojske s najsofisticiranijim američkim
oružjem, strategijom i logistikom. To je na putu. Čovjek mora biti
zaista naivan da vjeruje da će ta muslimanska vojska mirno stajati sve
dok je više od milijun Muslimana u progonstvu. A naivno je i očekivati
da će Hrvati i Srbi tolerirati novu muslimansku vojsku koju bi
uvježbali Amerikanci. Takvo je sadašnje stanje.
Koje se mogućnosti nalaze pred Sjedinjenim Državama? Predsjednik je
obećao ograničeno američko obvezivanje, kao i povlačenje vojnika do
lipnja 1998. No čini se da Predsjednik i njegovi pomoćnici bez
savjetovanja s Kongresom žele produžiti američku nazočnost u Bosni.
Sad se tu moramo zapitati: kakvu američku nazočnost? Vlada zapravo
nastavlja podupirati smanjenu američku nazočnost u mirovnim
operacijama i obučavanju bošnjačke vojske. Kongres se usredotočio na
to. Kao što je senatorica Kay Bailey Hutchison, republikanka iz
Teksasa, rekla u 'New York Timesu' od 11. rujna, 'Clintonova vlada je
odlučila, bez savjetovanja s Kongresom, promijeniti našu ulogu na
Balkanu.' Ona je zatim izrazila osjećaj nekoliko republikanskih i
demokratskih senatora da su 'Sjedinjene Države opasno blizu da budu
uvučene u oružani sukob u Bosni.'
Sukob u Bosni jasno pokazuje ozbiljne probleme s kojima se Clintonova
vlada suočava, a s kojima će se suočiti i njegovi nasljednici u idućem
stoljeću. Bosna postaje nalik na Somaliju. (...) Kako dugo Predsjednik
i njegovi savjetnici vjeruju da će Kongres, kojemu je draža jeftinija
politika, financirati mirovnu operaciju NATO-a? U početku je
Predsjednik obećao da će operacija stajati 2 milijarde dolara. Prema
izvorima iz Kongresa, ona već sad stoji više od 6 milijardi dolara.
Ukoliko Predsjednik nastavi podupirati produženu američku ulogu u
mirovnim snagama NATO-a, cijena će rasti. A ovaj put bi na kocki mogli
biti i životi američkih vojnika.
Gđa Hutchison je pozvala na ponovno okupljanje daytonskih strana i
ponovne dogovore. Ta zamisao ima prednosti, no prošlost se ne može
promijeniti. Današnji uvjeti ne dopuštaju ponovne dogovore. Gđa
Hutchison je u pravu kad kaže da 'najbolja nada za miran suživot leži
u službenoj podjeli Bosne i Hercegovine'. To je već postignuto. Bosna
je jedan od prvih međunarodnih sukoba gdje su američki i ruski
interesi asimetrični. To je također istina i u slučaju ruske
federacije. Američko je viđenje mnogo drukčije od ruskog i u pitanju
budućnosti Ukrajine. (...) Dok vlada ne odluči o smjeru svoje
istočnoeuropske i ruske politike, bit će zbunjenosti i nepotrebnih
američkih žrtava."
220120 MET sep 97
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice
Vrgoč: Riječko kazalište trebalo bi biti pokretač projekata na Mediteranu
HAK: Zbog olujnog vjetra autocesta A6 otvorena samo za osobna vozila
DHMZ: Pretežno oblačno
NHL: Rezultati
Njemačka: Muškarac preživio 282 km/h držeći se za vanjski dio jurećeg vlaka