NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
21. VIII. 1997.
Umjesto sila reda sila poretka
"Baku, glavni grad Azerbajdžana, nalazi se u naftnoj opijenosti koja
sliči onoj prije stotinu godina. Cijela regija oko Kaspijskoga mora
izložena je sukobima interesa stranih sila koje se često uspoređuje s
'great game' u XIX. stoljeću. Tada su kolonijalne sile Engleska i
Rusija vodile borbu za zone utjecaja. Pa ipak korjenite promjene i
zamršena konstelacija sukoba u regiji više ukazuju na probleme i
njihovo svladavanje u XXI. stoljeću nego na prošlo stoljeće.
Imperijalna geopolitika doduše još uvijek daje pečat velikoj igri, nu
ona se sve više i više mijenja pod pritiskom razvitka XX. stoljeća:
globalizacija prisiljava na učinkovitost, međunarodna povezanost na
suradnju. Pri tome bi i Europljanima mogla pripasti posebna uloga,
kako pretpostavlja auktor, znanstveni suradnik u Zakladi znanosti i
politike u Ebenhausenu. Ono što je stvar međunarodne energetske
politike, moglo bi postati napetim ispitom za zajedničku vanjsku
politiku u strategijskoj svjetskoj regiji. (FAZ)."
"Što je na kocki? Nafta, zemni plin, mlade države koje žele postići
blagostanje i neovisnost, svladavanje bezbrojnih sukoba na periferiji
regije - poput Čečenije, Nagornog Karabaha, oko Kurda, sve do
Afganistana gurnutog u građanski rat - i naposljetku ispunjavanje
vakuuma koje nam donosi globalizacija. Ona brzim tempom osvaja nove
protore kao na Divljem Zapadu a ne slijede je državnopravne
zakonitosti koje bi u isti mah donijele pravo i red.
Počnimo s energetskim resursima. Nisu tako dobro istraženi kao u
Sjevernom moru ili Perzijskom zaljevu tako da je znatan raspon
neisgurnosti, nu za raširene fantastične brojke nije dovoljno velik.
Kaspijsko more nije Zaljev XXI. stoljeća i nijedna susjedna država ne
može se s pravom proglasiti drugim Kuvajtom. Sigrune pričuve nafte su
oko četiri milijarde tona, ozbiljne prepostavke polaze od resursa od
blizu deset milijardi tona. Sve iznad toga su nagađanja bez solidnoga
znanja. Za usporedbu, sigurne pričuve Irana, Iraka i Kuvajta iznose po
13 do 14 milijardi tona; Saudijska Arabija raspolaže s preko 35
milijardi tona. Kaspijske resurse dijele ponajprije susjedni
Azerbajdžan i Kazahstan pri čemu unatoč puno većem publicitetu poslova
Bakua, Kazahstanu pripada veći dio. Zemnog plina ima ponajprije u
Turkmenistanu. I tu je iskorištenje nerazvijeno. Zajamčene pričuve su
oko 3 bilijuna (3000 milijardi) kubičnih metara, procjena resursa
dostiže do 14 bilijuna kubičnih metara; vjerojatniji je red veličine
od šest bilijuna kubičnih metara. To zadnje bi predstavljalo četiri
posto sigurnih svjetskih pričuva.
Dok pričuve zemnoga plina nedvojbeno pripadaju Turkmenistanu a
Kazahstan je vlasnik golemoga naftnog područja u regiji Tengiz,
vlasnička prava 'off-shore' polja u Kaspijskom moru nisu sasma
razjašnjena. Ni u sovjetsko doba nije postojao sporazum o pravu na
blaga s morskoga dna. Nu tada su bila samo dva međaša, Sovjetski Savez
i Iran a Sovjetski je Savez sve sjeverno od crte između granica na
istočnoj i zapadnoj obali držao svojim teritorijem o čijem je
korištenju za trgovačke brodove i ribarenje postojao sporazum s
Iranom. More sjeverno od granične crte bilo je područje Sovjetskog
Saveza koje nije bilo dodijeljeno pojedinim sovjetskim republikama.
Raspadom Sovjetskog Saveza 1992. odjednom je nastalo pet država
međaša. Položaj naftnih polja istočno od Bakua i u kaspijskom
podvodnom prudu, sjeveroistočnom dijelu mora, naveo je Azerbajdžan i
Kazahstan na zahtjeve koje su proglasili danim pravom, poglavito
Azerbajdžan zbog odstupanja prava na istraživanje i korištenje. Po
tome bi Rusija i Iran ostali praznih ruku kao i Turkmenistan koji ima
konkretne zahtjeve prema Azerbejdžanu na područje u sredini mora
istočno od Bakua, dok Rusija i Iran načelno traže razjašnjenje pravnog
statusa. Često se Rusiji glede toga pripsuje usiljeno imperijalističko
držanje jer su simpatije svjetske javnosti na strani mladih država
koje teže neovisnosti. Nu ipak ne treba poreći da je kao i za sve
unutarnje vode potrebno razjašnjenje pravnog statusa. Za to postoje i
gospodarski i ekološki razlozi, ne samo zbog nafte. Naposljetku se
Rusija u dosadašnjim pregovorima pokazala bez daljnjega spremnom na
kompromis. Odustala je od rješenja snova, od zajedničke uprave morem
od strane pet država koje međusobno graniče (kondominij).
U turkmenskom glavnom gradu Ašhabadu se četiri od pet država
dogovorilo u studenom 1996. o obalnoj zoni od 45 kilometara. Samo bi
preostali središnji dio bio pod zajedničkom upravom. Rusija i Iran
time praktično ne bi imali pristup poznatim naftnim poljima.
Azerbajdžan je taj model ipak odbio jer bi neka od naftnih polja koja
traži morao, poput Kijapaz polja, dijeliti s Turkmenistanom. Sporazum
je dakle i dalje blokiran. Unatoč memorandumu Ujedinjenim narodima iz
listopada 1994. u kojem Rusija jasno daje do znanja da ne prihvaća
postupak drugih međaša prije razjašnjenja pravnog statusa, Moskva se
dosad pokazala više suzdržanom a rusko naftno poduzeće Lukoil nije
zadržala da sudjeluje u prvom konzorciju stvorenom u Bakuu za
korištenje 'off-shore' polja. I Rusija je već naučila da se
kooperativna politika može dugoročno gospodarski isplatiti.
Zamršen je posao s naftovodima. Tu se ne radi o sporazumu nego o mnogo
konkurenata; i broj interesenata je daleko veći od međaša na
Kaspijskom moru. Jasno je da nema kraljevskog puta. Zemlje proizvođači
nafte i plina moraju se dogovoriti sa susjedima jer su i same odrezane
od otvorenoga mora a svi ti susjedi su teški: ili su u sukobu zbog
etničkih ili teritorijalnih razmirica poput Armenije i Azerbajdžana
ili su opasni jer su desetljećima upravljali kao vladajući narod poput
Rusa s njihovim ponuđenim transportnim rutama preko Dagestana i
Čečenije ili bi se mogli razviti u fundamentalističku prijetnju i
opterećeni su američkom politikom embarga poput Irana, ili su same u
građanskom ratu poput Afganistana ili se na njih ne može računati zbog
gospodarskih rizika i nesigurnih prolaznih regija kao u slučaju Kine.
Ostaje još Gruzija koja se čini razmjerno pouzdanim susjedom
Azerbajdžana jer u njoj građanski ratovi miruju. Gruzija ima kopnenu
vezu s Turskom i lukama na Crnom moru. Nu Kazahstan i Turkmenistan bi
tu rutu u najboljem slučaju mogli dohvatiti preko Kaspijskog mora.
Izgradnja naftovoda na morskom dnu se ozbiljno razmatra, nu sve dok
postoji nejasnoća o pravnom statusu mora, taj se projekt ne može
ostvariti.
Sila koja je više od svih drugih utjecala na transportne strukture su
Sjedinjene Države. One su 1994. i 1995. uspjele postići kod
predsjednika Azerbajdžana i Kazahstana Alijeva i Nasarbajeva da Iran
unatoč postojećim izjavama namjera ne sudjeluje u 'poslu stoljeća' u
Bakuu i da se naftovod ne postavi preko Irana iako bi to bilo
gospodarsko rješenje. U međuvremenu se drobi izolacija Irana: Rusija
se ionako ne da prisliti na kurs embarga i dovršava Siemensovu
nuklearnu elektranu iz sedamdesetih godina. Kazahstan tankerima
isporučuje naftu na sjever Irana, Turkmenistan gradi plinovod s
velikim planovima za daljnji transport u Tursku i u Europu. Pri tom je
gradnja velikog naftovoda od Turske prema Iranu s kapacitetom od 30
milijardi kubičnih metara godišnje kojeg je u međuvremenu srušena
turska vlada Erbakan požurivala unatoč američkim prosvjedima,
politički najteži dio. Od nove, Americi bliske vlade Mesuta Yilmaza
Washington više ne očekuje da se iz zahvalnosti za američku potporu
naftovodu od Bakua preko Gruzije u smjeru Turske odrekne gospodarski
uspješnih a za raznolikost izvora dobave politički smislenih poslova.
Bijela kuća je štoviše objavila 25. srpnja da se više neće protiviti
plinovodu koji vodi zemni plin preko iranskoga teritorija u Tursku ali
time načelno ne odustaje od politike izolacije Irana.
Očito postoji samo jedna sila koja je jača od Amerike: gospodarska
uspješnost; jer za sve sudionike pritisak rentabilnosti ionako je
visoki čimbenik rizika. U dogledno će vrijeme širom svijeta biti
prevelika ponuda nafte; treba pomisliti samo na dodatne kapacitete
Iraka koji se mogu mobilizirati. Tako će utakmica zahtijevati točne
kalkulacije, osobito kod novih ulaganja, pojačano time što tranzitne
regije žele zaraditi maksimalne pristojbe. Taj pritisak poglavito
osjeća Rusija. Čečenija, Ingučetija i Dagestan oštro su pregovarali s
moskovskom središnjom vladom o tranzitnim pristojbama za vod
Baku-Novorosijsk ili još pregovaraju. Uz gospodarske troškove i rizike
dolazi i politički rizik: tko će dati kredit za vod koji prolazi
kurdskim područjem, Čečenijom, Afganistanom i izložen je možebitnim
napadajima pa je tako ulaganje u opasnosti da se ne amortizira?
Naposljetku na daljem Bliskom Istoku i u Europi postoje razni
naftovodi (Adria-Pipeline) koji su bili prekinuti zbog političkih
sukoba.
Zemlje proizvođači žele proizvoditi i prodavati svoje energetske
proizvode ne samo da bi zaradile novac nego da bi i ulagačima dokazale
da je njihova zemlja u 'bumu'. Okolne regionalne sile Rusija, Turska i
Iran imaju dvije načelne opcije. S jedne strane mogu pokušati regiju
proglasiti svojom ekskluzivnom zonom utjecaja a sebe u stanovitoj
mjeri zaštitnom silom. To su napravili Rusi 1993./94. svojom doktrinom
'bliskog inozemstva' i ministar vanjskih poslova Primakov poslije
svojeg stupanja na dužnost u siječnju 1996. proglasom prioriteta ruske
vanjske politike za GUS. Nu upravo je uz održanje postsovjetskih
vojnih baza pri tome izišlo malo konstruktivne politike jer stari
centralistički instrumenti više ne pale, štoviše, izazivaju otpor u
poduzećima čak i u vlastitoj zemlji. Turska je pokušala izgraditi taj
položaj zaštitne sile u prvim godinama poslije 1991. opširnim ponudama
za suradnju ali i ekskluzivnom notom Turkmenistanu. Nu njezina novčana
sredstva a ni političko-kulturalna privlačnost nisu za to bili
dovoljni. Iran već samo zbog Amerike nije imao nikakve šanse za takav
položaj. Nove neovisne države to ionako ne bi dopustile.
Te tri srednje sile osjećaju da počinje istjecati vrijeme sila reda.
Budućnost pripada drugoj opciji: sili poretka. Misli se na utvrđivanje
zajedničkih pravila igre, ne stoga što se svi političari od sada
dragovoljno podređuju državnopravnom ponašanju nego zato što se
njihovi interesi inače ne bi mogli probiti u globalnoj utakmici. To
što osobito u Moskvi još postoje političari koji drže da se mogu
oduprijeti toj sili međunarodne utakmice, ništa ne mijenja na tomu da
vrijeme i pritisak modernizacije rade protiv njih. Kad Sjedinjene
Države svojim geopolitičkim djelatnostima u regiji tih zaostalih snaga
u ruskoj vanjskoj politici pružaju pomoć argumentiranjem, to je
žalosno i istodobno čini žurnijom europsku politiku usmjerenu na
budućnost.
Europska unija je 1990., dakle najranije moguće, oživotvorila ugovor s
Europskom energetskom poveljom (potpisanom 1991.) koja povezuje cijeli
europski prostor, bivši Sovjetski Savez i ostale zapadne industrijske
zemlje. Treba utvrditi zajednička pravila igre za iskorištenje
energije i transport a time ulagačima dati pravnu sigurnost te
postaviti ekološke standarde. Do 1994. isposlovan je 'Sporazum
energetske povelje' koji potpisnike državnopravno obvezuje. Sjedinjene
Države i Kanada nisu ga potpisale ali jesu sve europske i
postsovjetske države. Proces ratifikacije još doduše nije zaključen,
sporazum još nije na snazi.
Sve bi govorilo u prilog tomu da Europska unija i njezine članice u
toj regiji nemaju nikakvih političkih suprotnih interesa da računaju
na taj proces i da ga politički vrednuju. Radi se o ne manjoj stvari
od zamjene doba sila reda dobom zajedničkih pravila igre. Ono što se
1947. uzaludno pokušavalo havanskom poveljom, pola stoljeća kasnije
razvitak čini mogućim i nužnim: svršetak hladnoga rata omogućuje svim
državama i zbog sve jače povezanosti globalizacijom od njih traži da
se odrede za poštenu i prozirnu utakmicu i zbog zaštite inozemnih
ulaganja i osigurnaih tranzitnih prava i da se u slučaju prijepora
podvrgnu postupku pomirbe po dogvorenim pravilima. Globalno
gospodarstvo treba više a ne manje jasnih pravila igre i pravne
sigurnosti. Promicanje GATT-a kao svjetske trgovačke organizacije
primjer je takvog razvitka. A što se države poput Rusije i Kine guraju
u tu oprganizaciju unatoč bolnim unutarnjim procesima prilagodbe,
pokazuje da su shvatili tko u XXI. stoljeću ima šanse a tko će biti
marginaliziran.
Europa ne nosi ni teret uspješne sile reda (Sjedinjene Države) a niti
propale (Sovjetski Savez). Njezina komparativna prednost je - pored
mnogih, djelomično značajnih razvojnih projekata u regiji) - u radom
postignutim pravilima igre koja obuhvaćaju sve regije. U tome je bila
višestruko uspješna, ne samo u postupnom povezivanju srednje i istočne
Europe s Europskom unijom. Sada ju ne treba prestrašiti trošak
povezivanja prihvaćanja pravila igre s njezinim razvojnim angažmanom i
evenutalne prodaje te politike visokoga ranga i medijski uspješne. Tu
bi Europljani mogli puno naučiti od Amerikanaca. Dogovor o zajedničkom
režimu reda predstavlja prvu stubu prema rješenju nasljeđenih sukoba
kojih ima dovoljno sjeverno i južno od Kavkaza ali i u Afganistanu i u
odnošaju s Iranom. OESS čini svoje da smiri sukobe barem u regiji
Kavkaza. Nu samo izgledi za blagostanje dovoljno su privlačni da
odustajanju od nasilja daju dovoljnu draž. Za razliku od regija sukoba
u Africi, na tom području mogućnost razvitka i blagostanja ima osnova
i na dohvatu je ruke. Zašto Europi u tim uvjetima ne bi uspio doseg
zajedničke vanjske politike?" - piše Dr. Friedmann Mueller.
220313 MET aug 97
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita
SP Rukomet: Poznata satnica druge faze
Muškarac smrtno stradao u naletu putničkog vlaka u Unešiću
Ski-skokovi Zakopane: Očekivana pobjeda Austrijanaca
Nezadovoljni kirurzi čakovečke bolnice: Izbor pročelnika politički motiviran
Leganes srušio vodeći Atletico
Netanyahu provedbu sporazuma uvjetuje popisom talaca
Engleska: Brentford - Liverpool 0-2
Teška pobjeda Bayerna, pogodak Kramarića