RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
19. VIII. 1997.
Američki zahtjevi na Balkanu
"Od svibnja ove godine američka diplomacija pokušava dati novi zamah
mirovnom procesu u Bosni. To se posebice očitovalo posljednjih mjeseci
nakon što su britanske postrojbe za posebne namjene uz potporu
američkih kolega poduzele nekoliko uhidbenih pothvata t. zv. optuženih
za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji. (...)
Glavni je problem u tome što je godinu i pol dana nakon slavnih
Daytonskih sporazuma i nakon godine i pol neviđenih napora međunarodne
zajednice, a najviše Amerikanaca, sudbina BiH i dalje nejasna isto kao
što je bila tijekom rata. Veliki pokus SAD-a na stvaranju za život
sposobne bosanske države nailazi na otpor niza čimbenika na koje su
više puta upozoravali i najbliži suradnici SAD-a u NATO-u: 1)
povijesno BiH - nasuprot vrlo raširenom mišljenju - nije nikada bila
jedinstveno i istodobno 'višeetničko i višekulturno' društvo; tri su
glavna naroda, može se reći, paralelno živjela na istom području - na
različitim razinama političkog, gospodarskog i društvovnoga života.
Stoga ne može biti govora ni o kakvom 'bosanskom identitetu' kao
kulturnoj osnovi za jedinstvenu državu; 2) oružani sukob 1992. - 1995.
s t. zv. etničkim čišćenjima doveo je do stvaranja triju gotovo
nacionalnih teritorijalnih jedinica; 3) mirovni sporazumi sročeni u
Daytonu i potpisani u Parizu i razdoblje rješavanja krize nakon toga,
omogućili su da se učvrsti etnoteritorijalna podjela koju je, kako se
god to činilo čudnim, osiguravala nazočnost međunarodnih sastavnica
Snaga za provedbu mirovnih sporazuma. Osim toga, već se može reći da
je stvoreno novo pokoljenje bosanskih Muslimana, Srba i Hrvata životni
nazori kojih se temelje na međusobnoj mržnji i prožeti su željom da
žive isključivo među svojim sunarodnjacima.
Mnogi analitičari sada priznaju da Daytonski sporazumi koji su
rezultat vanjskog pritiska i nagodaba koje su u tom trenutku bile
prihvatljive, sadrže pravne pretpostavke koje jedinstvo zemlje
pretvaraju u himeru. Genetska je slabost središnje vlasti uvjetovana
vrlo velikim ovlastima dvaju entiteta u BiH - muslimansko-hrvatske
Federacije (MHF) i Republike Srpske (RS), kao i načelima obvezne i
jednake etničke zastupljenosti, konsenzusa i prava veta na svaku
neugodnu odluku Sarajeva. K tome i MHF i RS imaju svoje vojske, svoje
državljanstvo i pravo na samostalnu vanjsku politiku, uključujući i
uspostavu 'posebnih' veza s trećim zemljama.
U stvarnosti sve izgleda još složenije. Federacija Muslimana i Hrvata
ne djeluje: zajednička tijela vlasti od formalnog su značaja, na
općinskoj razini ovlasti etnokracije vrijede samo na području koje
nadziru odgovarajuće oružane postrojbe. (...)
Među Muslimanima koji su se posljednje dvije godine počeli zvati
Bošnjacima, raširena su tri mišljenja: Velik dio naroda odlučno odbija
zamisao o podjeli BiH i očituje spremnost da svim mogućim sredstvima
brani jedinstvo države. U zgusnutom je obliku to stajalište bilo
izneseno u jednom od razgovora s poznatim i uglednim političkim
djelatnikom bosanskih Muslimana, akademikom Muhamedom Filipovićem.
Prema njegovu mišljenju, mirovni je sporazum iz Daytona samo sredstvo
za zaustavljanje rata, a konačno rješenje za Bosnu tek treba donijeti.
Opasnost od podjele vrlo je velika jer takve ideje 'nailaze na velik
odziv ne samo u engleskoj i francuskoj, već i u američkoj i njemačkoj
politici'. Ako Bošnjake ipak prisile na podjelu zemlje, onda se,
smatra Filipović, Muslimani ne smiju 'odreći svoje države', oni će u
načelu morati objaviti da će jednom 'ponovno uzeti cijelu Bosnu'.
Stoga, predlaže akademik, 'naša zemlja mora postati Izrael', što znači
'posvemašnje nutarnje jedinstvo i stegu'. Svjestan da slična država
usmjerena k revanšizmu mora imati neku 'krvnu žilu' izvan granica,
Filipović drži da Bosna sebi bez poteškoća može naći pokrovitelje,
kako na Zapadu, tako i na Istoku. (...)
Bosanski Srbi, bez obzira na žestoke sukobe u vrhu RS gdje najveći
utjecaj i dalje ima Radovan Karadžić, sustavno nastavljaju jedinstvenu
politiku. Strateški je cilj RS - neovisnost s kasnijim mogućim
priključenjem SRJ. Prihvaćenje Daytonskih sporazuma je kratkotrajna
pojava uzrokovana vojnim porazom u jesen 1995. i svađama s Beogradom
koje su započele u ljeto 1994. Takvo stajalište u sadašnjim uvjetima
znači s jedne strane uporno ometanje rada središnjih tijela BiH, a s
druge - postupno sređivanje odnošaja sa SRJ. (...)
Za razliku od bosanskih Srba koji su dosta neovisni od Beograda,
bosanski su Hrvati - partneri Muslimana u Federaciji - ustvari pod
izravnom vlašću Zagreba. Dovoljno je reći da sva plaćanja prema
bosanskim Hrvatima, uključujući njihove oružane snage - Hrvatsko
vijeće obrane (HVO) - idu iz hrvatskog državnog proračuna. Politika
ove zemlje prema budućoj BiH utvrđuje se u okviru općehrvatskog
nacionalnog smjera, a u stvarnosti na nju trenutno utječu sljedeći
čimbenici: 1) Strateški razlozi. Uspješan napadaj u ljeto-jesen 1995.
omogućio je Hrvatima da u zapadnoj Bosni stvore svoju 'zonu
sigurnosti' duž najosjetljivijeg, ali gospodarski vrlo perspektivnog
(zbog turizma) dijela Hrvatske - Dalmacije. Hrvatska je i dalje
zainteresirana da se tu očuva 'siva zona': područje koje formalno
pripada BiH, a pod nadzorom je HVO-a, čime ne samo da se vojno
osigurava Dalmacija, već se Bosna koristi za razvitak prometnica
između Zagreba i dalmatinskih gradova. Već postoji projekt autoceste
Zagreb-Split koja prolazi kroz zapadnu Bosnu. 2) Uloga i mjesto
Hercegovine u ostvarenju hrvatske neovisnosti. Dogodilo se da su
upravo Hrvati iz Bosne, točnije iz Hercegovine, bili u prvim redovima
boraca za hrvatsku državnost. (...) Upravo oni čine većinu u čelništvu
oružanih snaga, redarstvu i službi sigurnosti neovisne Hrvatske.
Naravno da su zbog toga hercegovački Hrvati na čelu s ministrom obrane
Gojkom Šuškom stekli golem utjecaj u Zagrebu, ponajprije glede
politike prema BiH. 3) Istočna Slavonija. Jedini dio hrvatskog
područja koji je još izvan jurisdikcije Zagreba (pod međunarodnim
nadzorom Prijelazne uprave UN-a) ima vrlo veliko simbolično i
političko značenje. U očima Hrvata, a ponajprije Franje Tuđmana, o
punoj se neovisnosti zemlje može govoriti tek kada se hrvatski stijeg
zavijori u središtu istočne Slavonije - Vukovaru. Taj je čimbenik
ozbiljno ograničio hrvatsku politiku u BiH. 4) Odnosi sa Zapadom,
posebice sa SAD-om. U Zagrebu vrlo dobro razumiju da međunarodne snage
imaju važno mjesto ne samo u uspostavi mira u bivšoj Jugoslaviji, već
i u određivanju budućnosti vlastite zemlje. Nu ne može se reći da ovaj
čimbenik ima najveću važnost u bosanskom segmentu hrvatske politike.
Zagreb, kao i druge zemlje, u pravilu nastoji manevrirati, i to
slobodno, ako je moguće. Nu zbog djelovanja gore navedenih čimbenika,
Hrvatska nema velikoga izbora. Posljednjih je mjeseci to postalo
sasvim jasno.
Izjavivši da je 'osnovno načelo politike Zagreba prema BiH - očuvanje
'hrvatstva' u BiH', Hrvati su se od trenutka kada je sklopljen
Daytonski sporazum, sve do prve polovice 1997. zauzimali za meki oblik
federacije u Bosni ili čak za konfederaciju, zbog čega su imali
složene odnose sa Sarajevom. Bila je izabrana t. zv. 'strategija
čekanja', prema kojoj, kaže Zagreb, 'sada podupiremo Federaciju, ali
nikada nismo govorili kakvu bismo Bosnu htjeli za nekoliko godina'.
Takvo je stajalište bilo uvjetovano ne samo vlastitim shvaćanjem
nacionalnih probitaka, već i neformalnim mišljenjem nekih
zapadnoeuropskih država, prema kojemu 'postojanje BiH u dalekoj
budućnosti nema smisla... Raspad BiH jedino je trajno rješenje
balkanske krize'. (...)
Tako položaj svih triju strana koje su uvučene u bosanski sukob,
trenutno obilježava njihova težnja da prošire područje budućeg
djelovanja te da priprave i pravac za postizanje maksimalnih ciljeva i
inačicu provedbe minimalnog programa. (...)
Dakle, bivša će Jugoslavija opet morati proživjeti burne promjene, a
nama je očito suđeno da budemo svjedocima još jednog, globalnog po
svome značaju, pothvata Washingtona koji će još više učvrstiti
međunarodni položaj SAD-a.
Istina, ne treba zaboraviti da još nijedna ambiciozna strategija nije
na Balkanu donijela očekivane rezultate. Vrlo je vjerojatno da će se
ta tradicija nastaviti: teška kriza u Albaniji koja je još nedavno
bila pod punim nadzorom Washingtona, čini se da je očiti znak
lomljivosti novih geopolitičkih tvorevina koje nastaju radi učvršćenja
hegemonije jedne supersile", piše povjesničar Andrej Morozov.
200210 MET aug 97
Grmoja: Ostavku treba dati premijer Plenković
Biatlon: Johannes Boe najavio umirovljenje u ožujku
Plenković u Berlinu: EU se mora snažnije globalno pozicionirati
Benčić najavila pokretanje istražnog povjerenstva o prijetnjama ministrima
Hajdaš Dončić: Mora otići i Plenković
Cortina d'Ampezzo, spust (ž): Goggia slavila ispred Vickhoff Lie i Brignone
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro