NJEMAČKA
DIE WELT
18. VIII. 1997.
Pomaže samo američki pritisak
"Bosanska agenda zapadnoga saveza je dvije godine poslije ljetnoga
obrata 1995. koji je otvorio put Daytonu i Pariškom miru, još
najnesigurnija tečajna knjiga međunarodne politike. Čak je i tečaj
prekinutoga mirovnog procesa na Bliskom Istoku jasniji nego nastavak
daytonske politike NATO-a između Srba, Hrvata i Bošnjaka uz nevoljko
sudjelovanje Rusije u 'provedbi mira'. Već je u trenutku nametnutoga
usuglašavanja zaraćenih strana pod američkim pritiskom s prijetnjom
primjene sile krajem 1995. bilo jasno da se mir može učvrstiti samo
ako se političke ratne huškače odvede izvan zemlje ili barem izolira a
njihove militantne pristaše neutralizira. Otada je stalna zadaća
međunarodne mirovne postrojbe - pored nadgledanja i osiguranja - bilo
'zastrašivanje'.
U svakom su se slučaju nalogodavci NATO-a dosad uspješno branili od
preuzimanja 'redarstvenih uradaka' i odbijali gonidbu Karadžića,
Mladića i drugova od strane njihovih ophodnja kao proširenja njihove
misije. Niti UN-ovo redarstvo a niti vlasti 'srpske republike' Bosne
na koje Karadžić utječe iz pozadine nisu se pokazale ni voljnima ni
sposobnima provesti međunarodni uhidbeni nalog.
Hoće li to saveznici naposljetku učiniti, pokoravajući se nuždi - ili
će dopustiti da degeneracija mira koji je samo prividan mir, dođe u
novo ratno stanje i povući se poslije godinu dana?
Presuda 'ustavnog suda' na Palama protiv raspuštanja ne izabranog nego
svojedobno od strane Karadžića postavljenoga parlamenta a time i
protiv politike predsjednice B. Plavšić na na kojoj počivaju nade
Zapada, izrijek je zastrašenih koji pod pritiskom mafije kriminala
odlučuju ono što želi kum 'republike srpske'. To je i izraz krize
Daytonskoga procesa: u Bosni i Hercegovini potrebno je oštro poduzeti
mjere na mjestu događaja i obaviti snažan pritisak na Miloševića u
Beogradu. To se traži od svih sila koje su sudjelovale u Daytonskom
sporazumu, nu ponajprije od SAD-a. Samo Washington može poduzeti
djelotvorne poticaje i za njih uporabiti američku vojsku koja je
jedini čimbenik zastrašivanja.
Niti UN niti EU nemaju pristup stanju. Niti postrojba SFOR pod
zapovjedništvom NATO-a ne može ispuniti svoju zadaću bez spremnosti
SAD-a da diktiraju zakon postupanja i iznajme svoja vojna sredstva
sile.
S američkom je prevlasti povezan i američki nadzor nad SFOR-om
uključujući i ruski kontingent. To također znači da Europljani ne mogu
nadomjestiti vodeće sudjelovanje Amerikanaca u Bosni - bez obzira na
sve političke slabosti EU-a i režije WEU-a koji se oslanja na NATO.
Zbog toga moraju Amerikanci i u Bosni postati ciljano djelatni kako bi
nadvladali krize poput ove u borbi za vlast za nadzor nad bosanskim
Srbima.
Čini se da je predsjednik Clinton sada pokleknuo pred tom prisilom. U
međuvremenu se rade planovi za hvatanje vjerojatnih ratnih zločinaca,
traženih Karadžića i Mladića, ako treba i oružanom silom. Clintonov
posebni izaslanik Richard Holbrooke je izrazito naglašeno obnovio
stari zahtjev za izručenjem Karadžića i Mladića. Glavni pregovarač iz
Daytona najbolje zna da bez čvrste napadajne volje nije moguće
smirivanje u Bosni i Hercegovini. To vrijedi i za zakašnjelu akciju
protiv Karadžića, začetnika otpora među Srbima protiv mirovnih uvjeta
i opstanka bosanske države kao i protiv zapljene teškoga oružja kojim
se srpsko 'posebno redarstvo' protivno sporazumu naoružala do zuba.
Početak tog SFOR-ova pothvata označava novi razdjel daytonskoga
procesa.
Kao i u većini slučajeva, SAD se obraćaju starim saveznicima u Londonu
i Parizu kako bi zajedno s drugima poduzele nužnu ograničenu
eskalaciju zbog stabiliziranja stanja i usmjerbe razvitka. Ponovno se
stvara 'koalicija sposobnih i voljnih' koji su spremni zajednički
napraviti ono što je potrebno. Taj će predložak proći u Europi i na
više kategorija podijeliti NATO kao i EU i OESS: prve su SAD,
Francuska i Velika Britanija. Druge se ostale veće europske zemlje
koje su primjerice sudjelovale u daytonskoj skupini i poslale svoje
postrojbe u IFOR/SFOR, poput Njemačke i Italije. Treći su ostali
partneri u NATO-u. Četvrte su ostale europske zemlje koje su uglavnom
kandidati za pristup u NATO poput Poljske, zatim Rusija, 'sigurnosni
partner' s ograničenim jamstvom u svojem posebnom položaju.
Za godinu dana bi po dosadašnjim odlukama vlada trebala svršiti
SFOR-ova misija. Američke bi se postrojbe, tako najavljuje Clinton,
trebale povući. Doduše nitko u NATO-u ne vjeruje u to povlačenje iz
samo površinski zamrznutog rata. Nu da propadne međunarodna
'konsolidacija mira' dovoljno je da zaraćene strane s tim špekuliraju
i ostavljaju otvorenima svoje opcije između rata i mira. U tome je
imperativ zapadne politike: djelovati dok je još vrijeme i dok su
sredstva na raspolaganju na mjestu događaja. To je presudna točka
daytonske politike" - piše Lothar Ruehl u uvodniku lista.
180130 MET aug 97
Kvar zamrzivača uzrok požara kod dječjeg vrtića u Sarvašu
Penava: Dabrina ostavka rezultat svijesti da najviši dužnosnici moraju biti primjer
Obavijest korisnicima: Izjava za medije predsjednika SDP-a Siniše Hajdaš Dončića
Australian Open: Kraj za Pavića i Stojanović
Iran: Dvojica sudaca Vrhovnog suda ubijena iz vatrenog oružja u Teheranu
Nesreću na autocesti A3 izazvao 80-godišnjak zbog vožnje u suprotnom smjeru
Znanstvenik stvara mirise koji pomažu policiji riješiti stare neriješene slučajeve
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Paus: Dabro je morao otići zbog političke i društvene higijene