ZAGREB, 13. kolovoza (Hina) - "Amerika je nesumnjivo država koja raspolaže s najvećim vojnim, gospodarskim, tehnološkim i drugim potencijalima i zbog tog je i njena politička moć u svijetu najveća. Ta politička moć osobito je došla do
izražaja nakon dobivenogh hladnog rata i sloma Sovjetskog saveza. Amerika je ostala jedina globalna svjetska sila (supersila) ali bez globalnog protivnika ili konkurentske supersile", piše Nenad Ivanković u Vjesniku, analizirajući u nastavku svoga osvrta "kako Amerika prakticira i kako će dalje prakticirati tu svoju neprijepornu moć".
ZAGREB, 13. kolovoza (Hina) - "Amerika je nesumnjivo država koja
raspolaže s najvećim vojnim, gospodarskim, tehnološkim i drugim
potencijalima i zbog tog je i njena politička moć u svijetu najveća.
Ta politička moć osobito je došla do izražaja nakon dobivenogh hladnog
rata i sloma Sovjetskog saveza. Amerika je ostala jedina globalna
svjetska sila (supersila) ali bez globalnog protivnika ili
konkurentske supersile", piše Nenad Ivanković u Vjesniku,
analizirajući u nastavku svoga osvrta "kako Amerika prakticira i kako
će dalje prakticirati tu svoju neprijepornu moć". #L#
U tom smislu izdvaja činjenice koje "ukazuju na prilično arogantno,
pače hegemonističko ponašanje Amerike na takoreći svim svjetskim
meridijanima i paralelama", a jedno od njih je i istup američke
državne tajnice na sastanku Aseana u Singapuru, gdje je "u maniri
kalvinističkih pastora državama i narodima te regije držala
propovijedi o ljudskim pravima". To je, nastavlja Ivanković, "izazvalo
kineskog ministra vanjskih poslova da uzvikne pred prepunom salom kako
je njegova zemlja sita lekcija State Departmenta koji se ponaša kao
apostol morala kad je riječ o ljudskim pravima, pri čemu prešućuje
vlastite pogreške i propuste", a na što su slušatelji, kako je naveo
jedan njemački list, zapljeskali.
Ivanković potvrdu američke opijenosti 'tom neograničenom moći' vidi i
u Clintonovom pokušaju da "svoje europske kolege, uključujući tu i
onog japanskog" ugura u kaubojske čizme i stavi im kaubojski šešir na
glavu. "Da to nije uspjelo, jer Kohl i Co. na to nisu htjeli pristati,
ništa ne mijenja na stvari. Baš kao ni činjenica da je gospođa
Albright objasnila kako je - prigodom svog prvog posjeta Europi - na
glavi imala upravo kaubojski šešir, jer joj je tobože frizura bila
jako loša", nastavlja Ivanković uz komentar: "Ne, to nisu ni gafovi
niti slučajne geste. To je dobro promišljena simbolika. Simbolika
onoga što danas Amerika o sebi misli i što zapravo stvarno i jest. A
grubo rečeno, misli da bi svijet bio bolji u ljepši i civiliziraniji
ako bi svi na ovoj zemaljskoj kugli uskočili u kaubojske čizme i na
glavu stavili kaubojski šešir. (...)
Izraz te ideologizacije vanjske politike vidljiv je i u sintagmama
koje u svezi s američkom nacijom upotrebljava njen predsjednik kad
govori o 'nezamjenjivoj naciji', jednako kao i onda kad gospođa
Albright širom svijeta drži svoje moralističke lekcije, a iza kojih
naravno stoje tvrdi interesi", nastavlja Ivanković i ocjenjuje kako su
u pravu oni "koji danas ističu kako bi Amerika morala na mekši način
igrati ulogu supersile, jer 'ideologija, ako se ekstremno slijedi,
isključuje koegzistenciju' (povjesničar A. M. Schlesinger).
A koegzistencija je, kako upozoravaju analitičari, upravo ključna
riječ za sadašnji svijet koji je postao globalno selo i gdje tržišta
već odavno ne uvažavaju granice država. Riječju, koegzistencija na
koju je ovaj svijet očito osuđen u temeljnoj je suprotnosti sa svakom
vrstom hegemonijalne vanjske politike, pa makar se ona zvala i
američka i makar bila prakticirana u ime tako čarobne ideologije kao
što su to ljudska prava", zaključuje Ivanković.
(Hina) dp db
130006 MET aug 97