Ž4=ITALIJA
Ž1=LA REPUBBLICA
Ž2A=31. VII. 1997.
Ž3=Ta se povelja ne trga
S Antoniom Casseseom, predsjednikom Suda za ratne zločince u Haagu,
razgovarao je Francesco Erbani o Deklaraciji o ljudskim pravima:
"Članak prvi: 'Sva ljudska bića rađaju se slobodna i jednaka po
dostojanstvu i pravima. Obdareni su razumom i sviješću i uzajamno
moraju postupati u duhu bratstva'. Univerzalna Deklaracija o ljudskim
pravima navršava pedeset godina (proslavit će ih 10. prosinca 1998.)
tijekom kojih je dobro ili loše poštovala zadaće koje su joj zadane
kad je objavljena, u prvom redu da postavi zapreku svim vrstama
nasilja koja je civilizirano XX. stoljeće na polovici svojega puta
čuvalo kao zmije u njedrima. Zbog premijera Malezije Mohamada Datuka
Seri Mahatira koji je 16 godina na dužnosti i koji ne bi smio biti na
položaju visokoga ranga u idealnoj demokraciji, taj će se papir
ponovno pregledati. Nije baš jasno u kojem smjeru. No možda je to
nepotrebno.
- Profesore Cassese, treba li baciti tu Deklaraciju?
- Nikako ne. Ona je točna. Razlozi zbog kojih neki traže njezinu
modifikaciju nisu isti. O nekima se raspravlja. No Deklaracija je bila
veliki napor da bi se izišlo iz mraka u kojem su samo vlast i sila
(vojske, topovi, ratni brodovi) bili parametri prosudbe važnosti
država. Do tada je međunarodni prostor bio rezerviran za suverene
države dok se tim dokumentom, ma kako bio loš i zamršen, ističu
individue i njihova prava. Vjerujte mi: to je nepovratan proces.(...)
- Počnimo od načela. U kakvom je kontekstu rođena Deklaracija?
= Svršetak svjetskog sukoba, početak hladnoga rata. No već u ranim
četrdesetim godinama sazrela je zamisao da je uzrok katastrofe u
omalovažavanju ljudskih prava i sloboda što je proglasio Hitler.
Pretpostavku je u slavnoj poruci poslao kongresu Roosevelt u siječnju
1941. Američki je predsjednik oslikao novo svjetsko društvo utemeljeno
na četiri slobode: riječi i misli, vjere, potrebe i straha.
- Radilo se o međusobno vrlo različitim 'slobodama'...
= Prve dvije su bile klasične, pripadale su socijaldemokratskom
svijetu. Druge nisu. Imale su revolucionarni domet, dotakle su
koncepte poput gospodarske jednakosti ili razoružanja koji su u
zapadnom društvu malo kružile.
- Govorite o revoluciji. Ne radi li se prije o velikoj utopiji?
= Iza Rooseveltovih riječi su zamisli New Deala koji je jako konkretna
stvar. No istina je da je u tom tekstu bila vizionarska komponenta
koja se projicirala daleko izvan kontingenta. Glavni začetnik
Deklaracije bila je Rooseveltova žena Eleanor koju su mnogi držali
pravim mozgom para. Eleanor je bila prožeta demokratskim načelima, još
više od svojega muža.
- Koja je politička i kulturalna matrica toga teksta?
= Deklaracija u velikoj mjeri odražava svoje demokratsko-liberalno
porijeklo tipično za zapadne zemlje. Nema doktrinarni ni dogmatski
značaj deklaracije prihvaćene poslije Francuske revolucije, nego
pragmatički postav američke i anglosaksonske kulture. Izrečena su
prava osoba (jednakost, život, sloboda, sigurnost), prava koja se
odnose na pojedinca i njegove odnose s kolektivom (oprez, sloboda
kretanja u državama i izvan njih), politička prava i
ekonomsko-socijalna prava (posao, plaća, odmor). A dalje su određeni
postupci za traženje lijeka protiv nasilja.
- A nedostaci te Deklaracije?
= U mnogim pogledima Deklaracija upućuje na zakone za sređivanje
raznih materija koje bi trebala imati svaka država. Prevladavaju
općenite zamisli i ne postoji pravna obveza. Drugim riječima, pojedine
zemlje mogu i ne primijeniti Deklaraciju.
- Nije baš mali nedostatak.
= Stvari su zapravo puno kompleksnije. Uzmimo načelo ingerencije.
Deklaracija dopušta intervenciju, prijavljivanje slučaja nasilja.
Danas samo Kina, ali poluglasno i neke zemlje azijskog jugoistoka,
Indonezija, Burma, osporavaju to načelo. Jako dobro znam da mnogi
pravnici taj tekst drže komadom papira koji nestaje. No ne mogu
zaboraviti da je taj komad papira imao golemu važnost u Južnoj Africi.
Nelson Mandela je već u prvom procesu kojem je bio podvrgnut, pozvao
na njegovu primjenu. Za potlačene je taj papir imao vrijednost. Treba
uzeti u obzir da je ta Deklaracija proizvela druge, obvezne akte UN-a
koje su ratificirale sve zemlje članice Ujedinjenih naroda, a među
ostalim zabranjuju mučenje.
- Proizlazi li iz toga i sud kojem ste sada predsjednik?
= Dakako. I to je točka koja označava razliku od suda u Nuernbergu.
Tamo su na raspolaganju bila samo američka načela, nerazvijenija od
naših.
- Krenimo na jednu od gorućih točaka. Deklaracija ima jako zapadno
obilježje. Danas u tom papiru možemo raspoznati ponajprije zapadne
vrijednosti demokracije. No nije li u očima Trećega svijeta to zapadno
obilježje donijelo i predodžbu Zapada interesa, kolonijalne vlasti,
ekonomske prepotencije, otimanja teritorija?
= Kad je Deklaracija objavljena, zemlje Trećega svijeta koje su
sudjelovale u njezinoj izradbi, sve su manje ili više bile na
stajalištu zapadnjaka. Pravi je sukob bio između Sjedinjenih Država,
Francuske i Velike Britanije s jedne strane i socijalističkog bloka s
druge strane. Tih su godina Velika Britanija i Nizozemska, primjerice,
još imale pod nogama kolonije, a u Sjedinjenim je Državama bio na
snazi rasizam: kažem vam to i zato da bi se mogla izmjeriti
dalekovidnost dokumenta koji je sankcionirao jednakost svih ljudskih
bića, iako ne sadrži ništa protiv kolonijalizma (a to je veliko
ograničenje), a u korist samoodređenja naroda nije potrošio nijednu
riječ.
- Sukob sa zemljama u razvitku ima dakle precizno porijeklo?
= Afričke i azijske zemlje ustraju na gospodarskim i socijalnim
pravima. Drže da bi i pravo na razvitak trebalo sankcionirati.
- Mislite li da je taj zahtjev opravdan?
= Ne vjerujem da je to primarno pravo koje se odnosi na pojedinca. I
zato što se uvijek može odgovoriti da se potpora i pomoć uvjetuju
poštivanjem civilnih i političkih prava. Iznijet ću jedan konkretan
primjer: nigerijska vlada ne može prizivati pravo na razvitak i čuvati
nasilnički i autoritaran sustav.
- Dakle, zahtjevi za reviziju vise u zraku?
= Nisam to rekao. Zahtjev zemalja Trećega svijeta da se pridruže
informacijama, da sudjeluju u velikim komunikacijskim sustavima je
zakonit. Neporecivo je da se pravo s obzirom na društvo ne stavlja
bogatim zemljama na teret kojeg siromašniji ne bi mogli podnijeti. No
u zadnje se vrijeme slučaj prikazuje dramatičnim što pokazuje kako su
velike suprotnosti.
- Na što se pozivate?
= Na problem mina protiv ljudi, pravu nevolju. Postoje skrivene mine
koje eksplodiraju poslije više godina, koje na udaljenosti od
desetljeća osakate i ubiju dijete koje se spotakne. Amerikanci drže da
treba proizvoditi samo jednu određenu vrstu, onu koja se automatski
deaktivira nakon nekoliko mjeseci. Postupak je vrlo skup. Želimo to
poštivati, drže siromašne zemlje, ali tko će dati novac za
inteligentne mine?
010149 MET aug 97
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita
SP Rukomet: Poznata satnica druge faze
Muškarac smrtno stradao u naletu putničkog vlaka u Unešiću
Ski-skokovi Zakopane: Očekivana pobjeda Austrijanaca
Nezadovoljni kirurzi čakovečke bolnice: Izbor pročelnika politički motiviran
Leganes srušio vodeći Atletico
Netanyahu provedbu sporazuma uvjetuje popisom talaca
Engleska: Brentford - Liverpool 0-2
Teška pobjeda Bayerna, pogodak Kramarića