BRITANSKI RADIO - BBC
29. VII. 1997.
Pregled tiska
U današnjem The Guardianu Hugo Young analizira sadašnji posjet
britanskog ministra vanjskih poslova Robina Cooka Bosni i Hercegovini.
Posjet koji je izazvao kontroverze i prije nego što je počeo. 'The
Sunday Times' je naime ove nedjelje prenio riječi ministra Cooka koji
je optužio korumpirane dužnosnike u Bosni koji su uzeli novac
međunarodne pomoći, najavivši da će to pitanje pokrenuti tijekom
svojih bosanskih razgovora, a što je u Bosni izazvalo ljutite
reakcije. Britanske porezne obveznike u posljednjih pet godina, po
Youngovim navodima, Bosna je stajala milijardu i pol funta. The
Guardianov komentar ističe niz problema koji postoje u Bosni, gdje ono
što promiče Radovan Karadžić čini da Ian Paisley, tvrdokorni čelnik
sjevernoirskih unionista izgleda kao reinkarnacija Mahatme Gandhia.
Hugo Young u svome napisu pravi usporedbu između bivšeg ministra
vanjskih poslova Douglasa Hurda i sadašnjeg ministra Robina Cooka koji
je optimist i sa sobom nosi svježu energiju laburista. Young napominje
kako Majorova i Hurdova politika spram Bosne ipak nije bila
posvemašnji promašaj: do intervencije je na kraju ipak došlo te je
otvoreni bosanski rat barem na neko vrijeme prestao.
U The Independentu Andrew Gumbel u svom dopisu iz Beograda pita što se
zbilo sa srpskom revolucijom kada su ove zime - kako se činilo -
velike ulične demonstracije vodile prema smjeni jakoga čovjeka Srbije
Slobodana MIloševića. Srbi tada nisu bili pokazivali nikakve strahove
zbog kojih su se prethodnih osam godina ugibali pred Miloševićem te su
odbacili svoju međunarodnu reputaciju nacije zagriženih nacionalista,
odlučni u tome da stvore bolju demokratsku budućnost. To više nije
tako. Iznenada, Milošević je opet za upravljačem. Upravo se izabrao
jugoslavenskim predsjednikom, a što je jedino mjesto na koje po ustavu
može otići na novi četverogodišnji mandat te ima sve izglede da svoga
kandidata progura za novoga predsjednika Srbije. Oporba je utonula u
zaborav. Samo studenti, pravi junaci beogradske zime, imaju još nešto
demokratske odlučnosti, no i oni su sve više rezignirani. Oporbena
koalicija Zajedno nije uspjela kapitalizirati svoj trijumf, te
isposlovati svestranačku prijelaznu vladu do slobodnih i pravednih
općih izbora. Ovako su dvojica oporbenih čelnika Zoran Đinđić iz
Demokratske stranke i Vuk Drašković iz Srpskog pokreta obnove ušla u
spor oko toga kako da podijele vlast koju su bili dobili te su brzo
nakon toga prestali međusobno razgovarati.
Iz Bangkoka dopisnik The Guardiana izvještava o tome kako je jedan
američki novinar donio videozapise suđenja čelniku kambodžanskih
Crvenih Kmera Polu Potu. Polu Potu sudila je frakcija Crvenih Kmera
koja se od njega odmetnula te je preuzela nadzor nad organizacijom.
Crveni su Kmeri tri godine ekstremnim crvenim terorom vladali
Kambodžom dok ih 1979. nisu svrgnuli Vijetnamci svojom vojnom
intervencijom, otjeravši ih duboko u džunglu. U krvavoj vladavini
Crvenih Kmera na kambodžanskim poljima smrti živote je izgubilo između
milijun i dva milijuna ljudi. (...) Ostarjeo, sijede kose, Pol Pot je
tijekom suđenja jedva mogao hodati. Tjelesno i duševno uništen čovjek,
piše The Guardian. Američki novinar Nate Thayer prvi je zapadnjak koji
je Pola Pota vidio u posljednjih 18 godina. Njega su njegovi kontakti
s Crvenim Kmerima doveli do glavne baze Kmera na sjeveru Kambodže.
Thayer suđenje Polu Potu naziva klasičnim montiranim suđenjem po
obrascu kulturne revolucije iz šezdesetih godina. Thayer ističe kako
je Pol Pot gotov, a Crveni Kmeri, kako ih znamo, više ne postoje.
Thayer izvještava kako se novo čelništvo Kmera odreklo fanatičnog
maoizma u korist liberalne demokracije, ma što to u njihovu slučaju
značilo, prenosi The Guardian.
***
"Danas je u Zagrebu, iza zatvorenih vrata, održana izvanredno sazvana
proširena sjednica Odbora za vanjsku politiku Zastupničkoga doma
Sabora na kojoj se raspravljalo o tome kako da se Hrvatska postavi
prema sub poeni, nalogu međunarodnog kaznenog suda u Den Haagu
Hrvatskoj da mu preda dokumente koji se odnose na veze ministarstva i
HVO u Bosni i Hercegovini tijekom hrvatsko-muslimanskog rata 1993. i
1994. godine. Sjednici je nazočan bio i zamjenik ministra vanjskih
poslova Ivo Sanader kojega je Zvonko Tomić zamolio da kaže što je na
sjednici zaključeno.
= Najprije je ministar Granić izvijestio o činjenici da je Haaški
tribunal ponovio zahtjev Hrvatskoj, pod prijetnjom kazne i da je
hrvatska Vlada u roku od osam dana odgovorila pismom da namjerava
uložiti žalbu na takvu odluku do 18. kolovoza. Vladin ekspertni tim
priprema jedno pravno utemeljeno stajalište hrvatske Vlade, koje će
biti u obliku žalbe na takvu odluku i mi ćemo to do 18. kolovoza
poslati u Den Haag. Odbor za vanjsku politiku hrvatskog Sabora je
danas to razmatrao i prihvatio zaključke da je država Hrvatska
najkonstruktivniji i najkooperativniji partner međunarodne zajednice,
kada gledamo ovo područje, da nema potrebe da se na takav način
komunicira s Hrvatskom. Također je konstatirano da je sub poena
instrument koji nije utemeljen u međunarodnom pravu kad je u pitanju
komuniciranje međunarodnog tribunala s jednom suverenom državom i da
bi to bio presedan koji bi praktički anulirao dosadašnje pravo i
stavio ga izvan, odnosno uveo jednu novu praksu koja dosad nije bila
poznata.
- Dakle da rezimiramo. Do 18. kolovoza Hrvatska će uložiti žalbu na
zahtjev!
= Uložiti žalbu na taj zahtjev žalbenom vijeću Haaškoga tribunala,
koje će onda razmatrati, odgovoriti na jedan ili drugi način prema toj
hrvatskoj žalbi i na koncu ostaje još uvijek, kao jedan od pravnih
putova, mogućnost da se Hrvatska preko mjerodavnih tijela UN-a obrati
Međunarodnom sudu pravde u Den Haagu da dade savjetodavno mišljenje,
može li Haaški tribunal suverenim zemljama slati naloge pod prijetnjom
kazne.
- Odlazeći u posjet BiH, a poslije i Hrvatskoj, britanski ministar
vanjskih poslova Robin Cook rekao je kako želi 'da Hrvatska zauzme
svoje mjesto u europskoj obitelji zemalja, ali da najprije mora
ispuniti svoje međunarodne obveze'. O kakvim je, prema vašim
spoznajama, obvezama riječ i je li sub poena jedna od takvih obveza?
= Mi s velikim zanimanjem i s velikom radošću čekamo posjet gospodina
ministra vanjskih poslova Cooka Zagrebu sutra. Držimo da je to
izvanredna prigoda da porazgovaramo o ključnim pitanjima i u
bilateralnim odnosima, ali isto tako i u multilateralnim odnosima.
Mogu izraziti svoje zadovoljstvo što britanski ministar dolazi u, ja
bih kazao, vrlo ranom roku nakon što je preuzeo vrlo odgovornu dužnost
i što nakon bilateralnih posjeta svojim ključnim partnerima dolazi i u
Hrvatsku. Prema tome, to je sigurno, kao što sam kazao malo prije,
dobrodošla prilika za razmjenu mišljenja, za pojašnjenje određenih
stvari, ali isto tako i dobrodošla prilika da čujemo koji su najnoviji
londonski pogledi na činjenicu da Hrvatska želi u europske
integracije, u NATO, kao zadnji cilj kad su u pitanju vojnosigurnosni
sustavi, i u tom smislu očekujemo ohrabrujuće mišljenje i stavove
britanske vlade. Mi smo sa zanimanjem pratili sve izjave britanskog
ministra pa tako i najnovije izjave o Hrvatskoj. Drago nam je, kažem
još jedanput, što je on to kazao. To otvara mogućnost i nade da ćemo
na relaciji Zagreb - London imati možda intenzivnije kontakte i, ja se
nadam, prijateljskije nego što je to bilo iz ovih ili onih razloga u
prošlosti."
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
29. VII. 1997.
Iz Podgorice je o aktualnim zbivanjima izvijestila Milka Tadić.
"Nakon jučerašnjeg incidenta u Podgorici, kada je više tisuća
demonstranata kamenovalo automobile srpskoga državno-partijskog
izaslanstva, održana je prilično nervozna konferencija za novinare. Na
toj je konferenciji bivši predsjednik Jugoslavije i potpredsjednik
SPS-a Zoran Lilić, demonstrirao ljutnju zbog incidenta, ali i silu
najmoćnije stranke u federaciji, priprijetivši Crnogorcima da njegova
stranka neće odustati od inicijative za izmjenu saveznog Ustava.
Predsjednik Crne Gore Momir Bulatović mirno je slušao Lilića, iako se
i ovdašnja oporba i dio vladajuće stranke pod Đukanovićevom kontrolom,
oštro protivi zahtjevima Beograda za promjenom saveznog Ustava. Te se
promjene povezuju s Miloševićevom namjerom da vlast sada prenese na
razinu federacije kojom odnedavno upravlja.
Inače, jučerašnji prosvjed građana, Predsjednik Crne Gore iskoristio
je za nastavak obračuna sa premijerom Đukanovićem. Incident pred vilom
'Gorica', Bulatović je u pismu premijeru nazvao skandalom, zatražio je
pokretanje mjera odgovornosti prema čelnicima crnogorske policije, jer
nije osigurana elementarna sigurnost gostima iz Beograda. Ministarstvo
unutarnjih poslova je odgovorilo Predsjedniku priopćenjem u kome se
kaže kako je prosvjed građana bio uredno prijavljen. Zbog brojnosti i
revolta okupljenih, policijska intervencija bila je krajnje rizična.
Demonstracije su mogle biti spriječene jedino upotrebom sile koja bi,
po procjeni ministarstva, dovela do tragičnih posljedica.
Zbog jučerašnjih događaja ostala je ovdje u sjeni izjava državnog
tužitelja Crne Gore kako su u Haagu zainteresirani tko je naredio
izručenje mahom muslimanskih izbjeglica, što ih je crnogorska policija
predala vojnim postrojbama bosanskih Srba početkom 1993. godine.
Tužilac je napomenuo, vjerojatno ne slučajno, kako je tada prvi čovjek
crnogorske policije bio Pavle Bulatović. On se sada nalazi na položaju
saveznog ministra vojske, vrlo je blizak Miloševiću, a u aktualnim
crnogorskim razmiricama jedan je od najpovlaštenijih ljudi
predsjednika Bulatovića. Stoga haaško pismo koje je stiglo u Crnu Goru
ima i posebnu težinu."
(RFI)
NJEMAČKA
DIE WELT
30. VII. 1997.
"Milošević mora ispuniti svoju obvezu"
"Novi vrhovni zapovjednik saveznika za Europu, američki general Wesley
Clark od predsjednika Jugoslavije Slobodana Miloševića i drugih
'ključnih osoba' hitno je zatražio da pravdi predaju vjerojatne ratne
zločince. S generalom Clarkom razgovarao je Ruediger Moniac.
- Mandat SFOR-a istječe sljedećega lipnja. Više ne preostaje puno
vremena za izgradnju stabilnih civilnih struktura u Bosni i
Hercegovini. Jedna od glavnih zapreka za demokraciju je pitanje ratnih
zločinaca. Hoće li akteri Daytona i dalje pustiti da vrijeme
nedjelotvorno prolazi?
= U prvom redu su narodnosne skupine u Bosni i Hercegovini odgovorne
za to da se izruče vjerojatni ratni zločinci. Stoga bi to pitanje
trebalo postaviti njima. No mogu reći da SFOR kao prije IFOR, u skladu
s 'općim okvirnim mirovnim sporazumom' (Dayton) slijedi svoje vojne
zadaće. Za poseban slučaj ratnih zločinaca, postrojbe SFOR-a slijedit
će svoj mandat i uhititi te osobe ako s njima dođu u dodir i ako to
dopušta taktički položaj uz sagledive rizike. Taj mandat se nije
promijenio. SFOR se neće dati odvratiti s tog puta ni prijetnjama ni
zastrašivanjima.
- Daytonski sporazum zahtijeva od postrojbe SFOR-a uhićenje ratnih
zločinaca samo ako obavljajući svoje redovite zadaće u stanovitoj
mjeri slučajno naiđe na ratne zločince i uhiti ih ako to dopušta
'taktički položaj'. Treba li mandat ubuduće drukčije - agresivnije -
tumačiti? Trebaju li dakle postrojba SFOR-a aktivno tražiti Karadžića,
Mladića i druge?
= Odluka da SFOR aktivno goni ugledne vjerojatne ratne zločince
politička je odluka i može ju donijeti samo političko vodstvo NATO-a,
a ne ja kao vojni vrhovni zapovjednik. Naputci koje sam ja dobio su
jasni. Oni uključuju pravo uhićenja osoba koje zbog ratnih zločina
traži međunarodni sud.
No SFOR u Bosni i Hercegovini nije isključivi vlasnik takvog
ovlaštenja. Najuputnije je ono s čime su se složili svi potpisnici
Daytonskoga sporazuma: civilne vlasti Bosne i Hercegovine moraju
uhitititi vjerojatne ratne zločince i izručiti ih sudu u Den Haagu.
- Generale Clark, za svojeg prvog posjeta Bosni i Hercegovini sreli
ste predsjednika Slobodana Miloševića. Pomaže li on u pitanju ratnih
zločinaca?
= Nije pravo pitanje što je učinjeno nego što treba učiniti. Sve
ključne osobe, gospodina Miloševića također, koje imaju utjecaja i
odgovornost u tom pitanju, pozvao sam da žurno naprave što moraju,
naime, da vjerojatne ratne zločince predaju pravdi. Gospodin Milošević
je sudjelovao u stvaranju Daytonskoga sporazuma. Sada je obvezan
ispuniti obveze koje je prihvatio. Dokaz njegove ozbiljnosti bit će
konkretni koraci koje će on i ostali napraviti glede dobronamjerno
danih obećanja. To će pokazati svijetu da se ta regija ponovno želi
otvoriti miru i uključiti u svjetsku zajednicu.
- Svi stručnjaci govore da je zahvaljujući SFOR-u vojno stanje
stabilno. Sasma drukčije izgleda u izgradnji stabilnih civilnih
političkih struktura. Može li ubuduće i na tom području SFOR jače
poduprijeti, ponajprije u pripremi općinskih izbora?
= SFOR će u okviru svojih kapaciteta i dalje podupirati civilne
agencije. Općinski su izbori dobar primjer za to. SFOR već sada pomaže
u pripremi stožera. Tijekom izbora SFOR će ih podupirati, a i povećati
nazočnost postrojbe kako bi osigurao stabilnost. SFOR će nastojati da
glede toga napravi što god je moguće. Ipak: njihova je prva zadaća
jamčiti stabilno i sigurno ozračje u kojem može napredovati civilna
obnova.
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
29. VII. 1997.
Lilićev posjet Crnoj Gori
"Bivši predsjednik Savezne Republike Jugoslavije (Srbije i Crne Gore)
i kandidat vladajuće Socijalističke partije Srbije (SPS) za dužnost
srpskog predsjednika, Zoran Lilić, razgovarao je u ponedjeljak u
Podgorici s crnogorskim predsjednikom Momirom Bulatovićem. Posjetom
Zorana Lilića, bliskog pouzdanika novog jugoslavenskog predsjednika
Slobodana Miloševića, Beograd nastoji održati svoj utjecaj na borbu za
vlast u crnogorskom vodstvu. Utjecaj Miloševiću i Liliću bliskog
crnogorskog predsjednika Bulatovića u vodstvu vladajuće Demokratske
stranke socijalista osjetno je oslabio. (...)
Predsjednik crnogorske skupštine i zamjenik predsjedatelja DPS-a
Marović izjavio je u vladi bliskom dnevnom listu 'Pobjeda' da je
iznenađen Lilićevim posjetom, ocijenivši ga pokušajem SPS-a da ojača
Bulatovićevu poziciju u borbi za vlast u DPS-u i njegovu moguću
kandidaturu za crnogorske predsjedničke izbore, zakazane za prosinac
ove godine. Marović je uz premijera Đukanovića i novu predsjedateljicu
DPS-a Milicu Pejanović-Đurišić pripadnik vodećeg kruga 'reformista' u
DPS-u. Oni zahtijevaju viši stupanj samostalnosti Crne Gore u okviru
Savezne Republike Jugoslavije i gospodarske reforme. U Crnoj Gori će
6. listopada biti održani skupštinski izbori. Ankete pokazuju da
skupina oko Đukanovića uživa veću potporu nego Bulatović. Đukanović je
najavio da se u ime DPS-a namjerava kandidirati za dužnost crnogorskog
predsjednika.
Prije nekoliko dana 'pobunjenici' u DPS-u uspjeli su na sjednici
glavnoga odbora DPS-a smijeniti predsjednika Bulatovića s dužnosti
stranačkog predsjedatelja. Bulatović se opire smjeni i namjerava je
osporiti na izvanrednom stranačkom saboru DPS-a. Promatrači ne
isključuju mogućnost podjele DPS-a koji - poput SPS-a u Srbiji - vlada
u stilu 'državne stranke'. U interviewu za neovisni beogradski tjednik
'Vreme', koji je Beograd ocijenio skandaloznim, Đukanović je prije
nekoliko tjedana proglasio Miloševića zastarjelim političarem.
Milošević nije sposoban provesti reforme i stoga bi se trebao povući
iz politike, izjavio je tom prilikom Đukanović. Zbog pojačanog otpora
Crne Gore Milošević je brže no što je očekivano izrežirao svoj
prijelaz u fotelju novog predsjednika SRJ. 'Reformatori' su pozvali
Miloševića da na novoj dužnosti strogo poštuje ustavne odredbe.
Čini se da i mediji pod nadzorom DPS-a sve jasnije podupiru
Đukanovića. Bulatović se spominje samo na marginama. Glavne vijesti
srpske televizije u Beogradu nedavno su izbačene iz programa
crnogorske državne televizije.
U međuvremenu je Miloševićev posebni izaslanik i šef službe sigurnosti
Stanišić razgovarao u Banjoj Luci s predsjednicom republike srpske u
Bosni gospođom Plavšić. Beograd želi posredovati u borbi za vlast
između gospođe Plavšić i kruga okupljenog oko možebitnog ratnog
zločinca Karadžića. Izvješća po kojima Milošević namjerava osobno
posjetiti gospođu Plavšić nisu službeno potvrđena. Putujuća
diplomacija očito navješćuje da se Milošević kao jugoslavenski
predsjednik ne namjerava ograničiti na reprezentativne obveze.
Štoviše, Milošević želi sam i u ime svih Srba krojiti politiku u
Jugoslaviji", ocjenjuje Matthias Rueb na kraju svoga izvješća.
AUSTRIJA
KLEINE ZEITUNG
30. VII. 1997.
Hrvatska: hrvatsko-američki odnosi dosegli najnižu točku
"Zagreb je odbio zahtjev haaškog suda da mu pod prijetnjom kazne stavi
na raspolaganje ratnu dokumentaciju glavnoga stožera hrvatske vojske.
Hrvatska namjerava pri Vijeću sigurnosti uložiti žalbu, a potom i
prigovor, tvrdeći da valja preispitati ovlasti haaškog suda.
Iako hrvatski ministar obrane Gojko Šušak trenutačno boravi u
Washingtonu, odnosi između Zagreba i Washingtona prvi su put nakon
proglašenja hrvatske nezavisnosti dosegli najnižu točku. Amerikanci su
zbog navodno manjkave suradnje Zagreba s haaškim sudom blokirali već
odobreni i hitno potreban kredit MMF-a u vrijednosti 45 milijuna
američkih dolara, namijenjen obnovi hrvatske infrastrukture. Zagreb
smatra da je pravi cilj tog poteza prisiliti Hrvatsku da protiv svoje
volje ponovno uđe u jugoslavenske asocijacije s Bosnom i Srbijom.
U vodećim medijima obje zemlje trenutačno se vodi žestoka polemika.
'New York Times' napisao je da se u Hrvatskoj oživljava fašizam, a
zagrebački list 'Vjesnik' odgovorio je neuobičajeno oštrim uvodnikom,
ustvrdivši da je u Americi prisutan rasizam. Neonacističke
organizacije niču poput gljiva poslije kiše, istaknuto je u
'Vjesniku'. Uslijedio je dug popis ostalih optužaba", izvjećuje
Alexander Oršić.
DIE PRESSE
29. VII. 1997.
Proširenje NATO-a je pogrješka
"Proširenje saveza u najboljem je slučaju igra čiji zbroj je ništica;
no u najgorem slučaju Europa bi mogla pasti u stanje kao u doba
hladnoga rata.
Odluka da počnu pregovori o pristupu s Poljskom, Mađarskom i Češkom
Republikom donesena je na vrhu NATO-a u Madridu. No i dalje ostaje ono
što je o proširenju NATO-a rekao ugledni povjesničar i diplomat George
Kennan: da su ti planovi najkobnija pogrješka američke vanjske
politike nakon svršetka hladnoga rata.
Proširenje NATO-a ne donosi prednosti: niti učvršćuje demokraciju niti
unaprjeđuje stabilnost, a niti ispunjava sigurnosni vakuum između
Njemačke i Rusije. Proširenje saveza je i nepotrebna i nedjelotvorna
mjera da bi se možda moglo Rusiju koja ponovno jača, držati na uzdi.
Proširenje NATO-a je loša politika jer ne donosi ništa. Osim toga je i
opasna politika jer se u njezinu ostvaraju mnogo toga može izgubiti.
Ona će Europi i SAD-u prouzročiti znatne troškove. Već je zatrovala
odnose s Rusijom i povlači nove razdjelnice kroz Europu time što
stvara sive zone ranjivih država između nove istočne granice NATO-a i
Rusije.
Budući da će vojni, politički i gospodarski troškovi proširenja biti
papreni i budući da stvaraju niz teških problema s kojima se neće
složiti ni američki kongres ni stanovništvo, potkopat će javnu potporu
za članstvo u NATO-u u onoj zemlji bez koje savez ne može: u
Sjedinjenim Državama.
Ako je proširenje NATO-a na srednju Europu glupo i opasno, što bi
savez umjesto toga trebao napraviti? Uopće ništa. NATO, kakav je sada,
osobito s programom Partnerstvo za mir, koristan je sastavni dio
europskog sigurnosnog poretka nakon svršetka hladnoga rata i u svojem
sadašnjem obliku i u SAD-u nailazi na veliko političko odobravanje.
Ako NATO ipak odluči zaustaviti proces širenja, posljedice bi bile
sporedne. Zacijelo, tri europska kandidata za pristup bila bi
razočarana. Ali ne bi bili manje sigurni nego sada, jer konkretna
prijetnja ipak ne postoji. Ne bi bili manje demokratski ili stabilni
jer demokracija i stabilnost ne ovise o članstvu u NATO-u.
A kakve će biti posljedice ako se proces proširenja NATO-a nastavi
kako je planirano? Ako sve prođe dobro, šteta za zapadne interese bit
će minimalna. Rusija gunđa, ali ne više. Osnovni sporazum između
NATO-a i Rusije neće biti izvor dodatnih napetosti. Sporazumi o
nadzoru naoružanja iz 1978. i 1993. godine i dalje vrijede i bit će
prošireni.
Sve u svemu, po tom optimističkom scenariju sve bi se odvijalo i da se
NATO nije odlučio na proširenje. No u najgorem slučaju proširenje
NATO-a pokreće spiralu gorčine i nepovjerenja, a Europa će ponovno
pasti u stanje slično onom tijekom dioba u hladnom ratu.
Rusija vjerojatno nikada neće biti sposobna iznijeti sukob sa Zapadom
u takvom opsegu i takvoj oštrini kao što je nekada to mogao Sovjetski
Savez. No s obzirom na raspad svojih oružanih snaga, Moskva je
prisiljena više no ikada osloniti se na onaj dio oružanih snaga koji
je u stanovitoj mjeri još nedirnut: strategijske raketne postrojbe, s
dojmljivim arsenalom nuklearnog oružja. Kakvih bi to posljedica moglo
imati - u najgorem slučaju i novu utrku u nuklearnom naoružavanju -
još se ne može sagledati" - piše Michael Mandelbaum uz pripomenu da je
članak rezultat suradnje uglednih srednjoeuropskih novina 'Prague
Post', 'Sme' i 'Die Presse'.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
29. VII. 1997.
Izbjeglice opet u svojim domovima, zahvaljujući tihoj pomoći SAD-a
"Dok su njezin suprug i susjedi odlazili popraviti krov na kući koju
je obitelj napustila prije pet godina, nakon granatiranja, Ferida
Osmić (60) zahvalila je ljudima koji su omogućili da se njezina
obitelj vrati kući. (...) 'Amerikanci', rekla je ona. 'Bog ih
blagoslovio'.(...) Snage NATO saveza započele su u Bosni, nakon što su
objavile da im pravila to ne dopuštaju, u tišini pomagati izbjeglicama
da se vrate u domove iz kojih su brutalno izgnani za vrijeme kampanje
'etničkog čišćenja'", piše Mike O'Connor.
"Američki su vojnici u sklopu svog programa omogućili siguran povratak
mnoštvu izbjegličkih obitelji. Program nije službeno objavljen te je
ograničen na nekoliko sela u području oko Brčkog. Vojnici kažu da se
nadaju da će se do kraja kolovoza nekih 2.400 hrvatskih i muslimanskih
izbjeglica vratiti na to malo područje pod srpskim nadzorom. (...)
Nema mnogo namjera da se pokuša stvoriti opsežniji program zaštite
izbjeglica. No međunarodni dužnosnici za izbjeglice kažu da taj očit
uspjeh pokazuje da bi se pod sličnim programom zaštite izbjeglice
mogle vratiti u mnoga druga područja Bosne. (...)
Viši dužnosnik ministarstva vanjskih poslova Robert W. Farrand
zaslužan je za ohrabrivanje povratka prognanika. Na nekoliko sastanaka
tijekom ovog ljeta, g. Farrand i američki dužnosnik koji je tada
zapovijedao mirovnim snagama u sjeveroistočnoj Bosni, general bojnik
Montgomery C. Melgs, odlučili su da je jedini način da se omogući
povratak izbjeglica zajamčiti im sigurnost, kaže g. Farrand.(...) Za
Muslimane je Brčko put do Hrvatske; za Srbe je to točka koja spaja
istočna i zapadna područja njihovih teritorija. Tko će na kraju
nadzirati područje, predmet je arbitraže. Prema američkim
dužnosnicima, budući da vlasti bosanskih Srba žele da im se ostavi
Brčko, oni će dopustiti povratak izbjeglica na to područje. Odluka o
Brčkom je već odgođena i treba biti donesena u ožujku.
Jedan dužnosnik ustvrdio je kako se 'već događa mnogo pozitivnih
stvari'. Dužnosnik Pentagona izjavio je da se ne radi o promjeni
politike. Ipak, spomenulo se kojih 100 vojnika određenih za održavanje
reda u u selima oko Brčkog. Dužnosnik je dodao da je visoki izaslanik
za izbjeglice zatražio sigurnosnu nazočnost u tim selima.(...)
Međunarodni dužnosnici za izbjeglice te same izbjeglice kažu da je
nazočnost američkih vojnika za njih važnija od bilo čega drugog. (...)
Jedan je dužnosnik izjavio da će NATO razmotriti slične programe
zaštite i u drugim područjima, no slučaj po slučaj.
Američki dužnosnici mogu reći da njihovo zaštita izbjeglica ne prelazi
okvire prijašnje politike, no europski dužnosnici, čak i oni pod
američkim zapovjedništvom, kažu da bi bili nemoćni učiniti isto. 'Da
bismo to učinili, mandat bi morao biti izmijenjen', rekao je Marti
Hossi iz finske vojske. 'Trebali bismo nove zapovijedi.' (...) Osnovni
posao mirovnih snaga NATO-saveza oduvijek je bio navesti tri
sukobljene strane u Bosni - Muslimane, Hrvate i Srbe - da se drže
Daytonskih sporazuma te da ne učine ništa što bi započelo novi rat. No
s njihovim vojskama pod nadzorom, dužnosnici NATO-a počinju uviđati da
je prava prijetnja miru nestabilnost uzrokovana još uvijek prisutnim
političkim utjecajem ekstremnih nacionalista te ljutnjom izbjeglica
koje se ne mogu vratiti kućama. 'Prijetnje sigurnosti promijenile su
se', rekao je američki zapovjednik baze James Greer. 'Sada te
prijetnje ne dolaze od vojske već od nemira građana.'"
THE WASHINGTON TIMES
29. VII. 1997.
Početnica iz izgradnje nacije
"Slom Kambodže i s tračnica izbačen vlak u Bosni eksperimenti su u
izgradnji nacije. Ti eksperimenti, koje je UN sponzorirao, ocrtavaju
širok ponor između ambiciozne retorike zapadnih tvoraca politike i
stvarnosti stvaranja građanskog društva", piše Stefan Halper, domaćin
emisije 'WorldWise' na televizijskoj postaji NET i bivši dužnosnik
Bijele kuće i ministarstva vanjskih poslova. "U Kambodži je potrošeno
nekih 3 milijarde dolara (od toga 300 milijuna dolara koje su
osigurale Sjedinjene Države) da se završi građanski rat 1991. i održe
izbori 1993. Dvoglava vlada, politički paralizirana od rođenja, prešla
je na diktatorstvo via vojni puč ovog mjeseca kad je Hun Sen,
komunistički vođa Stranke naroda Kambodže, prigrabio vlast i upozorio
nas ostale da se ne miješamo. Prince Rannaidh, njegov bivši
koalicijski partner u međuvremenu se skriva u Sjedinjenim Državama,
optužen da je kovao urotu s prepredenim Pol Potom (optuženim za
genocid) s ciljem osvajanja vlasti. Kao odgovor, Washington je poslao
Stephena Solarza, kontroverznog bivšeg kongresmena, da ustvrdi kako je
stanje 'neprihvatljivo'.
Koji nered. No nije to samo nered. Jer kao nekad Haiti i Somalija,
tako su sad Bosna i Kambodža nacije koje čekaju te bi u bliskoj
budućnosti mogle biti nesposobne stvoriti i održati građansko društvo.
(...) Noćna mora u Kambodži poruka je svim 'znalcima' ovog svijeta da
stanu, te da shvate da se neke stvari možda i ne mogu riješiti niti
njihovom iznimnom energijom niti na načine koje nudi naša racionalna
zapadna tradicija - a sigurno ne u vremenskim okvirima koje predviđaju
Ujedinjeni narodi ili američki Kongres. (...) To nas vodi do Bosne. S
obzirom na fijasko u Kambodži, treba se zapitati zašto su vlada, a da
ne spominjemo NATO i UN, toliko sigurni u Bosnu, koja je 'bete noir'
međunarodnih napora u izgradnji nacije. Nemirna već šest stoljeća,
Bosna ostaje trodimenzionalna partija šaha s tri vjere, tri etničke
skupine te njihovim međusobnim geografskim težnjama. U malo se pitanja
oni slažu, osim da jedni druge preziru. Europski ciljevi smirenja
sukoba uglavnom su postignuti. No napredak u washingtonskom programu,
a radi se o stvaranju građanskog društva, mršav je. Nedostaje
djelotvorno sudstvo, ugledna legislatura, koherentni financijski
sustav, sloboda tiska. (...) Pitanje je zašto.
Može li biti da postoji nešto u tehnologiji stvaranja nacije što ne
razumijemo? Može li biti da je nametanje nacionalne vlade s potrebnim
institucijama i svadljivim frakcijama koje dijele malo ako imalo
zajedničkog (doslovce) nečuveno, da ne kažem nemoguće?
I kao da to nezadovoljstvo u zapadnom planiranju nije bilo dovoljno,
vlada i njezine saveznice iz NATO-saveza omotale su ga u žurna moralna
pitanja s odgovorom koji nije očit. A radi se o tome je li uhićenje i
suđenje ratnim zločincima neosporni cilj ukorijenjen u moralnim
obzirima koji čine temelje američke vanjske politike. Možda je već
pričanje o ratnim zločinima samo po sebi politika čiji je cilj
ublažiti sentiment javnosti. Na posljetku, moguće je da Washington
preferira praktičniji pristup te drži da je uhićenje ratnih zločinaca
uvjet za stvaranje pravednog i djelotvornog građanskog društva.
Što god to bilo, došlo je vrijeme da se misterija završi. S milijardom
dolara uloženih u Bosnu, vlada mora zaključiti što jest a što nije
moguće. (...) Nadalje, pitanje ratnih zločinaca se ponavlja te je
potrebna odluka o tome može li građansko društvo - bilo u Kambodži,
Somaliji ili Bosni - biti izgrađeno dok optuženi ratni zločinci ostaju
utjecajni i na slobodi. Nadajmo se da ne tražimo previše od
Predsjednika, zahtijevajući da se lati tog moralnog pitanja. No ako to
ne učini, čitatelji bi predstojećih tjedana mogli proviriti u
budućnost brojeći koliko je od 78 optuženika haškog suda uhićeno."
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
29. VII. 1997.
Izgubljeni bez republikanske vanjske politike
"Dok sam gledao republikanskog čelnika Vijeća za međunarodne odnose u
Senatu Jessea Helmsa kako republikanskom guverneru iz Massachusettsa
Williamu Weldu trga nominaciju za veleposlanika u Meksiku, zapitao sam
se: Što se dogodilo s republikanskom vanjskom politikom?", piše Thomas
L. Friedman. "Imaju li te tri riječi više ikakvo značenje?
Razgovarajući s republikancima, odgovor je sve češće 'ne'. Nema
jedinstvenog republikanskog gledišta na nijedno važnije
vanjskopolitičko pitanje, bilo da je riječ o trgovini, NATO-savezu ili
Kini. 'Jednostavno nismo stvorili vlastitu koherentnu vanjsku
politiku', kaže senator John McCain, jedan od rijetkih ozbiljnih
mislilaca u vodstvu stranke.
Tko je ubio republikansku vanjsku politiku? Djelomično je za to
odgovorna sovjetska prijetnja, koja je postala ključna za
republikansko mišljenje u području nacionalne sigurnosti. No
predsjednik Clinon je republikancima na području vanjske politike
učinio ono što i na području domaće politike: On je zaposjeo cijelo
srednje područje - o trgovini, NATO-u, Kini te općenito o intervenciji
- tako da, kao što je rekao jedan vladin dužnosnik, 'republikanci
trebaju u pitanju vanjske politike postati ili klintonovci ili luđaci.
Potpuno su dezorijentirani.'
Pat Buchanan, sa svojim izolacionističkim protekcionizmom, jedini je
republikanski vođa koji posjeduje vlastitu viziju. Rezultat je da neki
mladi konzervativni mislioci pokušavaju popuniti prazninu. Jedna je
škola neoreganizam, a predstavljaju ju Bill Kristol i Bob Kagan iz
konzervativnog Weekly Standarda. Oni zastupaju široko, sveobuhvatno
stajalište o američkom vodstvu koji g. Kristol smiono opisuje kao
'prosvijećeni imperijalizam bez imperija'.
Oni smatranju da je Amerika jedina supersila te da se tako treba i
ponašati, ne samo braneći svoje vlastite vitalne interese, ne samo
reagirajući na druge, već i koristeći svoj utjecaj i vojnu snagu za
promidžbu ljudskih prava i američkih vrijednosti, od Bosne do Pekinga.
(...) Tom se gledištu suprotstavlja ozbiljna nova knjiga bivšeg
Bushova savjetnika Richarda Haassa. (...) G. Haass se također zalaže
za angažiranost, no vjeruje da Sjedinjene Države nemaju ni sredstva ni
javnu potporu za unilateralno, sveobuhvatno vodstvo kakvo priželjkuju
Kagan i Kristol. On kaže da bi Sjedinjene Države morale težiti
stvaranju koalicija zemalja ili institucija koje bi se usredotočile na
obavljanje dva velika posla: sprječavanje agresije između nacija i
promicanje slobodnog tržišta. 'Ako bi u te dvije stvari uspjeli, imali
bismo solidne temelje za mir i prosperitet.'
'Kagan i Kristol tvrde da bi svrha američke vanjske politike trebala
biti zadržavanje američke hegemonije', izjavio je g. Haass. 'Oni žele
spriječiti uspon takmaca. To nije ni moguće ni mudro. Trebali bismo
težiti kooptaciji takmaca, trebali bismo težiti da ih promijenimo gdje
je moguće. Naš bi cilj trebao biti izgradnja svijeta koji nam se sviđa
i koji možemo održavati sa smanjenim troškovima.'
G. Haass ustraje da je gospodarski angažman najbolji način da se
promijeni Kina te da su pokušaji neokonzervativaca da izoliraju Peking
'pogrešni'. Naime, izoliran Peking neće poštovati ljudska prava niti
će štititi američke strateške interese.
Tako republikanci imaju dvije vizije vanjske politike te nijednog
vođu, dok demokrati imaju vođu, no nemaju nikakvu određenu viziju. S
takvim mirom u svijetu, je li važno da republikanci ne mogu stvoriti
jedinstvenu, koherentnu kritiku? Mislim da je to važno.
Postoje još neka velika pitanja o kojima se ove godine treba odlučiti
(Bosna, NATO, Kina), a za površnost Clintonova tima u rješavanju tih
pitanja dosad je djelomično bila kriva činjenica da republikanci
provode svoju vanjsku politiku 'u prolazu' - prođu pokraj Bijele kuće,
uzviknu nešto, pa se odvezu dalje.
'Treba otvoriti žestoku debatu i osvijetliti ta pitanja', kaže g.
McCain. 'Inače će Amerikanci ostati neobaviješteni i nezainteresirani.
Pogledajte što se dogodilo s Haitijem. To je strašno. Tamo smo držali
20.000 vojnika dvije godine te potrošili 2 milijarde dolara. A sad se
sve raspada. 'No nitko za to ne mari, a kako očuvati poštenje u vladi
ako nikog nije briga?'"
VELIKA BRITANIJA
THE TIMES
29. VII. 1997.
Moralni prodavač oružja
"Poletno obećanje u manifestu glasilo je da 'laburisti neće dopustiti
prodaju oružja režimima koji bi ta oružja mogli rabiti za unutrašnju
represiju ili međunarodnu agresiju'. Pažljive su ruke iz tog izradile
upute. Jučer je Robin Cook objavio nove kriterije za britanski izvoz
oružja. Riječ je o dosad najkonkretnijem koraku prema pretvaranju nove
vladine etičke politike u dnevnu praksu.
Uvjeta je mnogo. (...) Dužnosnici će tražiti 'jasan dokaz nedavne
upotrebe slične opreme za unutarnju represiju'." Čak i kad je oprema
bila 'očito korištena' u takve svrhe te kad je u prošlosti zemlje
recipijenta bilo znatnih primjera represije, izvoz bi se ipak mogao
dopustiti ako Britanija zaključi da je oprema potrebna za 'zaštitu
sigurnosnih snaga od nasilja'. "I tako dalje, završavajući s važnim
pojašnjenjem da su kriteriji zapravo činitelji koje treba uzeti u
obzir, a ne smatrati ih čvrstim pravilima; oni su 'široke upute'.
(...)
Time ne želimo sugerirati da g. Cook nije iskren u svojoj želji da
osigura djelotvornije poštivanje ljudskih prava. Vlada u dobroj volji
pokušava uskladiti svoju predanost 'jakoj obrambenoj industriji koja
je strateški dio naše industrijske baze' s odgovornim zadatkom
britanskog položaja kao jednog od glavnih svjetskih trgovaca oružjem.
(...) S malim iznimkama, 'nove' upute dužnosnicima jedva da su velika
promjena od politike prethodne vlade, koja se sastojala u odbijanju
dozvola za izvoz sigurnosne opreme 'za koju postoji vjerojatnost da će
se upotrijebiti za unutrašnju represiju'. (...)
G. Cook je hrabro obećao da će ti kriteriji biti jednako primijenjeni
na sve zemlje." On je eksplicitno odredio da unutrašnja represija
uključuje kršenje ljudskih prava, arbitrarna uhićenja i nijekanje
osnovnih sloboda. "Neki od britanskih najboljih klijenata u kupovini
oružja ne bi prošli ovaj test. Cinična bi pretpostavka bila da će
slabe i zločeste vlade naići na punu krutost britanskih etičkih
skrupula, dok će jake i bogate vlade koje se ponašaju jednako
neprihvatljivo i dalje dobivati što žele.
Razborito, vlada je učinila buduće ponašanje testom namjera: upute se
ne odnose na 21.000 postojećih dozvola za izvoz. To daje g. Cooku
nešto vremena prije no što ga optuže za dvostruka mjerila. On se mora
nadati da će biti u stanju pokazati da se negdje u svijetu neka vlada
opametila po pitanju ljudskih prava iz straha da joj ne bi bilo
nedostupno britansko oružje."
FRANCUSKA
LIBERATION
29. VII. 1997.
Kako se riješiti Radovana Karadžića?
"Tako dugo dok se gradi, sve je u redu. U ovo ljetno vrijeme na Palama
se pojavljuju gradilišta novih vila i pizzerija, seljaci okreću sijeno
na poljima, a vojnici i probisvijeti dangube na terasama uz zvukove
techno glazbe. Svuda se može vidjeti i najnoviji pomodni plakat:
fotografija Radovana Karadžića s podrugljivim izrazom lica, a ispod
njega natpis: 'Ne dirajte ga!'.
Iako se Karadžićeva putovanja sada drže u tajnosti, operacija koju su
u Prijedoru provele postrojbe posebne namjene 10. srpnja i u kojoj je
poginuo jedan od dvojice ratnih zločinaca koji su trebali biti uhićeni
nije ostavila nikakva traga na spokoju ili razvoju malog glavnog
grada, jedinog mjesta u republici srpskoj koje se stalno širi. Taj
spokoj objašnjava Boris, pripadnik jedne srpske postrojbe za posebne
namjene: 'Od održavanja rujanskih izbora Karadžićeva osobna straža
stalno je u najvećem stupnju pripravnosti. To što SFOR izvodi negdje
drugdje nas se ništa ne tiče'.
A dvanaest kilometara niže, u Sarajevu, između zidina SFOR-ova glavnog
stožera, vlada novo komešanje. Čak i zapovjedništvo francuskih snaga
koje se nije priključilo najnovijoj operaciji u Prijedoru dijeli isto
opće oduševljenje. Jedan francuski časnik kaže nam u povjerenju: 'Ovog
je puta pokrenut lov na ratne zločince. Ići ćemo do kraja'.
Dakle, svi pripremaju uhićenja, ta uhićenja moraju se odnositi na sve
strane, a najviše se spominju šefovi hrvatske mafije u zapadnom
Mostaru i Vitezu te muslimanski gradonačelnik Bugojna, svi odreda
neukrotivi zagovornici podjele. A vojnici, novinari i članovi
humanitarnih organizacija nagađaju i o uhićenju Radovana Karadžića.
U samom gradu jedan bivši francuski pripadnik postrojbe za posebne
namjene (COS) umanjuje vladajući zanos: 'Uhićenje bivšeg zapovjednika
lokalne policije u Prijedoru ili direktora prijedorske bolnice, u
pratnji dvojice bradonja koji su zapravo njihovi prijatelji s kojima
igraju nogomet, ne može se uspoređivati s uhićenjem Radovana Karadžića
kojega štiti stotinjak izvanredno dobro opremljenih vojnika koji,
najvjerojatnije, uživaju i naklonost prosrpskih lobija unutar samog
SFOR-a. I danas kao i prije, savršeno dobro znamo gdje se Karadžić
nalazi. Ali uhititi ga živog, bez mnogo mrtvih, to je gotovo
neizvedivo'.
Dugo je izgledalo da je glavna zapreka za Karadžićevo uhićenje njegovo
moguće svjedočenje pred haaškim sudom. Moguće otkrivanje njegovih veza
s predsjednikom Miloševićem, ali i s nekim generalima na čelu
međunarodnih snaga u Bosni, čak i s nekim diplomatima, bila je njegova
najbolja zaštita. Ali, zašto se ne bi izvela neka munjevita akcija
koja bi mogla 'loše završiti', kao što je to bilo s Allendeom u Čileu?
O tome su razmišljali pragmatični Amerikanci. Ali nailaze na dva
problema. U prvom redu, francusko oglušivanje. Za operaciju izvedenu u
Prijedoru - u području pod britanskim nadzorom - odluku su donijeli
Bill Clinton i Tony Blair za vrijeme sastanka na vrhu država skupine
G8 u Denveru, i to bez pristanka Jacquesa Chiraca. Ali, Pale se nalaze
u području pod francuskim nadzorom i tamo se ne može provesti nikakva
vojna akcija bez njegova sudjelovanja. A od vremena kad su Srbi UN-ove
vojnike uzimali za taoce, odmah nakon izbora na kojima je Chirac
pobijedio, on je jako neodlučan. Dolazak Huberta Vedrinea, jednog od
Mitterrandovih savjetnika odgovornog za njegovu politiku čekanja, u
francusko ministarstvo vanjskih poslova, ne navješćuje nikakvo
spektakularno sudjelovanje francuskih vojnika u opasnim akcijama.
Druga je zapreka to što nitko ne procjenjuje kakve bi bile posljedice
'neuspješne' vojne operacije takve vrste. Sumnjičavi su i na
bošnjačkoj i na srpskoj strani. Mladen Ivanić, predstavnik srpske
oporbe iz Banje Luke objašnjava: 'Srbi su prihvatili Daytonski
sporazum ne samo zato što on priznaje republiku srpsku nego i zato što
se u njemu ne govori o napadačima ili o napadnutima. Nema ni krvnika
ni žrtava. SFOR-ov napad na Karadžića označio bi Srbe kao krivce za
rat i okupio bi ih u opasnom, paranoičnom osjećaju izdaje, a to bi
bilo vrlo opasno za budućnost'.
A na drugom polu srpskog nacionalizma, Kemal Muftić, jedan od bliskih
suradnika bosanskog predsjednika Alije Izetbegovića, kaže: 'Javan i
iscrpan sudski proces protiv Radovana Karadžića ne bi omogućio samo
zadovoljavanje pravde nego bi i odgovornost prebacio na jednu osobu, a
ne na cijeli narod. Karadžićeva nasilna smrt to ne bi omogućila'. No,
Bill Clinton i Madeleine Albright u Washingtonu, Tony Blair u Londonu
(možda i Lionel Jospin u Parizu) ipak su uvjereni da fizički autoritet
Radovana Karadžića unutar SDS-a, njegov nadzor nad mafijom i crnim
tržištem nakon završetka rata, njegova 'aura' u očima lokalnih
uglednika koji mu mnogo duguju i policijski teror nad svim ustanovama
sprječavaju povratak izbjeglica u oba smjera crte razdvajanja. I da je
taj povratak, iako malen - samo oko 20 posto njih želi se vratiti
svojim kućama - uvjet za bilo kakvu obnovu Bosne. I da bez obnove nema
mira. Zaključak: ne može se ni zamisliti SFOR-ov, dakle, NATO-ov
odlazak iz te regije tako dugo dok Radovan Karadžić de facto vlada na
Palama.
I što onda? Progonstvo? Luksuzno i zajamčeno, s pripadnicima svoje
milicije, i s otvorenim bankovnim računima u Grčkoj ili negdje
drugdje? Razmišljalo se i o toj mogućnosti. Biljana Plavšić,
predsjednica republike srpske koju je na vlast doveo sam Karadžić, a
čije tjelesne čuvare i savjetnike plaćaju Amerikanci, htjela je
uvjeriti svojeg mentora da se diskretno povuče, nakon što se već
obogatio, i da svoje mjesto prepusti njoj, Momčilu Krajišniku, Aleksi
Buhi i ostalim ratnim vođama koje se lakše može predstavljati
međunarodnoj zajednici. Nije uspjela.
Jedan SDS-ov dužnosnik, bliski suradnik Biljane Plavšić, objašnjava:
'Za razliku od jednog Duvaliera, Marcosa ili Mobutua, Karadžić zna da
je kod kuće omiljen. On je Srbin i vjeruje samo Srbima. Voli njihove
planine, njihove suhomesnate proizvode, njihove pjesme. Iz svoje bi
države mogao otići samo u nekom velikom strahu'. Što bi to moglo
preplašiti jednog psihijatra uzurpatora (glavnina medicinske pomoći
koju je on pružao bila je naplata raznih potvrda ljudima koji na njih
nisu imali pravo), jednog lažnog pjesnika, podmitljivog epikurejca,
megalomanskog glumca koji je obmanjivao i najveće političke sile?
Uhićenje još nekih bradonja u Foči? Miloševićevi ukori preko telefona
koje je SFOR-ova obavještajna služba snimila prošlog tjedna? Očito je
da će za to biti nužno više odlučnosti i mašte", piše Jean Hatzfeld.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
29. VII. 1997.
Popust za Bonn
"'Sad je dosta: mi Nijemci plaćamo previše u proračun Europske
zajednice; odlučio sam od svojih kolega dobiti radikalan popust'.
Naviješteno aluzijama i polovičnim najavama, na posljetku se dogodilo
- riječima ministra financija Thea Weigela - otvaranje, njemačko, nove
fronte sukoba u Europi. Je li to uistinu bilo potrebno dok se sve
vlade EU-a nemalo muče s teškim pokušajem da ili u stanovitoj mjeri
snize javni dug u ime Maastrichta ili s jedinstvenim parlamentarnim
većinama odlučnim da to provedu?
Na papiru Weigel ima pravo. Sa 24 milijarde maraka godišnje, Bonn je
nadaleko prvi prinosnik u Europskoj uniji. Zato dakle ne iznenađuje
što skandira 'I want my money back', hoću natrag svoje novce (kako je
prije nekoliko godina govorila Margaret Thatcher kad je bila na
vlasti). Prijepor u Londonu - koji je dobio zadovoljštinu tek nakon
pet godina - najavljuje dakle dugo vrijeme za njemačku namjeru velikog
popusta. No to nije glavni problem.
Smanjenje zajedničkog proračuna bilo bi u interesu svih. Prvi problem
je neugodna zajednička poljoprivredna politika. Koja daje pomoć nekim
proizvodnjama, ne toliko Njemačkoj koliko Danskoj, Nizozemskoj,
Francuskoj. No upravo se Bonn silovito suprotstavlja reformi
zajedničke poljoprivredne politike: boji se pada cijena, dakle dohotka
njemačkih seljaka, ponajprije u konzervativnoj Bavarskoj. I ne želi
poteškoće na putu jakih nacionalnih subvencija.
Nije prvi put da Bonn za sebe proglašava zakonitim subvencije što
poriče kad im pribjegavaju drugi: treba vidjeti slučaj pomoći Cee-a
Volkswagenu na istoku koju je europski komesar Van Miert ocijenio
nedopuštenom, dok njemački vođe uvijek pucaju samo na subvencije
južnoj Europi. Problem je u biti još ozbiljniji: javno mišljenje i
mnogi njemački političari i ne znaju koliko Kohl osobno pamti i
ponavlja ih. Da je dakle Europa bez granica - dvije trećine kupaca
njemačkog izvoza - glavni pokretač prosperiteta Njemačke. A da se ne
računa velika pomoć zajednice istočnim zemljama, vrijeme je da se
pomogne kancelaru da u svojoj zemlji pojasni da je Europa vrijedna
ponekog troška i žrtve" - piše list.
VJESNIK
30. VII. 1997.
Zavjere nema, ali su masoni zadovoljni
Nenad Ivanković u uvodu svoje analize otkriva pretpovijest vijesti o
nacističkom zlatu i bankovnim računima žrtava holokausta, pa tako
pokazuje kolika je stvarna politička moć Amerike. Zaključuje: "S
Amerikom je moguće takoreći sve, uključujući tu, recimo, i
konsolidaciju talibanskog režima u Afganistanu, ali protiv nje nije
moguće gotovo ništa, čak ni ozbiljnija svjetska ekološka Povelja".
Navodi i špijunske i propagandne metode kojima su se Amerikanci
služili da bi postigli svoje ciljeve, primjerice, u Guatemali ili u
Kuvajtu.
"Aktualni pritisci na Hrvatsku, garnirani sada i ovim najnovijim
'otkrićima' o ustaškom židovskom zlatu, spadaju u prvom redu u taj
kontekst. Samo provincijalni duhovi to ne vide i ponavljaju fraze kako
nema nikakve zavjere protiv naše zemlje kao da to itko ozbiljan misli.
Zavjere doista nema, ali postoje različiti i kontrirani interesi. To
što se ti interesi često mogu kaširati velikim idejama ništa bitno ne
mijenja na stvari. Napokon, prirodno je da velike i moćne kulture, kao
što je recimo američka, svoj stil života žele proširiti i na druge, i
to ne samo zato što vjeruju, što je također prirodno, da je to
najbolji od svih mogućih stilova života, nego i zato jer preko njega
najlakše mogu proširiti i učvrstiti svoj utjecaj. S tim se problemom
ne susreću samo mali narodi i države nego i mnogo veći, uključujući tu
i samu Europu" - piše Ivanković.
Svoju analizu Ivanković zaključuje još nekim primjerima, poput
kontrole informacijskog prostora, interpretacija zajedničkih sloboda i
vrijednosti, pa se vraća nacističkom zlatu i piše: "Kad se sve to uzme
u obzir, jasno je zašto je jedan židovski milijarder, uz pomoć
utjecajnih američkih senatora, mogao preko noći srušiti sliku o
simpatičnoj i čednoj Švicarskoj i istodobno pritisnuti i sam Vatikan.
Zavjere naravno nema, ali bi se čovjek mogao okladiti da su ovoga
ljeta masoni, recimo, zadovoljniji nego prošloga."
Izetbegovićeva komisija za zaborav
Optužbu britanskog ministra vanjskih poslova Robina Cooka da su
bošnjački dužnosnici prisvojili milijune dolara koji su u BiH stigli
na ime pomoći za obnovu ratom porušene zemlje, i reakcije koje je ta
optužba izazvala, analizira Ivan Šabić. "Predsjedavajući BiH Alija
Izetbegović, koji je bez svake sumnje i najpozvaniji očitovati se
sudbini sredstava međunarodne pomoći, posegnuo je za prokušanom
metodom iz nekih prošlih vremena - najavio je osnivanje posebne
komisije koja će ispitati točnost takvih navoda.
Osnivanje istražne komisije - to je barem na ovim prostorima dobro
poznato - najbolji je put da se cijela stvar zataška i prepusti
zaboravu, što bi Izetbegoviću, koji je i sam izravno prozvan Cookovom
izjavom, nesumnjivo bilo draže od bilo kojeg drugog nastavka priče o
nestanku sredstava namijenjenih obnovi BiH", smatra Šabić i dodaje:
"Jer, ako bi se prihvatila ideja visokog predstavnika međunarodne
zajednice u BiH Carlosa Westendorpa, koji je predložio Vijeću
sigurnosti UN-a da zaledi imovinu dužnosnika osumnjičenih za
korupciju, izašlo bi djelo na vidjelo - utvrdilo bi se što je tko od
političkih čelnika u BiH stekao tijekom rata".
Na kraju osvrta, Šabić piše: "Oštre reakcije kojima je u Sarajevu
dočekana Cookova izjava govore da je britanski ministar pogodio u
osjetljivu žicu. Drugim riječima, velika je vjerojatnost da bi
odgovori na brojna pitanja koja se sada nameću - među njima i zašto je
cijela stvar pokrenuta upravo u ovom trenutku - mogli, ukoliko
međunarodna zajednica na njima doista bude inzistirala, dovesti do
nekih korekcija u svijetu uvriježene predodžbe o BiH i onome što se u
njoj zbivalo posljednjih godina, a moguće i do određenih
prestrojavanja na bošnjačkoj političkoj sceni".
Anonimni paničari
"Postaju li anonimna i lažno potpisana pisma praksa u 'obračunavanju'
sa 'slobodnomislećim' političarima, intelektualcima, a nerijetko i
novinarima?", pita Silvana Oruč Ivoš u uvodu osvrta, a neposredni je
povod koji "potkrepljuje takav upit" pismo stanovitog Denisa Arka s
naslovom 'Poziv hrvatskim intelektualcima' upućeno velikom broju
članova HSLS-a, kao i pismo istog čovjeka objavljeno u jednom tjedniku
pod naslovom 'Budišin poraz'. "Provjerom u knjizi državljana Budiša je
ustanovio kako Denis Arko, kao ni stanoviti Erih Pravdić koji se u
više navrata, također putem novina, razračunavao s Budišinom načinom
razmišljanja - ne postoje", piše novinarka i komentira:
"Ipak, ova anonimna pisma upućena nekim oporbenim političarima u
kojima ih se optužuje da su 'kriptohadezeovci' demantiraju, u medijima
vrlo česte, navode oporbenjaka i 'pobornika' slobodne javne misli -
kako su anonimna i krivo potpisana pisma često primjenjivana metoda
'državnih medija' kada žele prozvati nekog tko misli drugačije".
Novinarka smatra kako anonimna pisma, "odnosno pokušaje krojenja
pravde raznih Arka ili Pravdića ne bi trebalo olako shvatiti", ne zbog
sadržaja ili činjenice da "autori nemaju ni morala ni hrabrosti
potpisati se pravim imenom", već zbog pokušaja "uvlačenja 'robovskog
mentaliteta' u javnost.
Na taj način, naime, pokušavaju dokazati kako ono što neprekidno
proklamiraju, a redovito je riječ o 'nedostatku' slobode javnog
izražavanja ili 'opasnostima' koje im prijete jer drukčije razmišljaju
- postoji i u stvarnosti. Cilj je takvih anonimnih paničara stvoriti
atmosferu misaone klaustrofobije, karakteristične za ne tako davna
vremena. U njoj su se, čini se, ipak najbolje snalazili", komentira
Silvana Oruč Ivoš.
SLOBODNA DALMACIJA
30. VII. 1997.
O Paveliću i Vatikanu - ni riječi!
"Iako su pojedini europski, posebno talijanski, mediji tako
najavljivali, od velikog otkrića jedne američke televizijske postaje
glede blaga koje je navodno iz NDH prebačeno u Vatikan krajem Drugog
svjetskog rata nije bi ništa", piše Ivica Profaca i pojašnjava:
"Naime, prema najavama, kabelska postaja A&E trebala je u subotu 26.
srpnja prikazati dokumentarac čiji su autori dvojica američkih
novinara Stephen Crisman i Gaylen Roos. U njemu se, pisale su
talijanske novine posljednjih dana, trebao razotkriti tajni dokument u
kojemu se tvrdi kako su ustaške vlasti, odnosno osobno Ante Pavelić,
prebacile oko 200 milijuna švicarskih franaka u Vatikan, a zatim u
Argentinu, odnosno Španjolsku. Međutim, u terminu koji je na ovoj
postaji rezervirn za ovakve emisije i koji se sasvim primjereno zove
'Investigative Report', prikazan je više nego upečatljiv dvosatni
dokumentarac o švicarskoj ulozi u financiranju nacističke Njemačke i
pokrivanju bankovnih računa Židova, pobijenih u holokaustu. O NDH,
Paveliću, Vatikanu i ustaškome blagu - ni riječi", piše novinar i
dodaje kako ni na Internetu, na weeb-stranicama ove postaje također
nema ništa o blagu iznesenom iz NDH.
VEČERNJI LIST
30. VII. 1997.
Ne razmišljam o ostavci!
Radmila Kovačević razgovarala je s ministrom turizma mr. Nikom
Bulićem. Osim o turističkim temama, razgovaralo se i o slučaju izbora
novog slogana hrvatskog turizma 'Hrvatska - raj na zemlji', čiji je
autor - kako se pokazalo - njegova supruga.
Na upit novinarke misli li da je time napravio profesionalni i
politički promašaj koji može štetiti i njemu i vladajućoj stranci, mr.
Bulić, među inim, odgovara: "Ukupno je stiglo dvije tisuće prijedoga
tristotinjak autora. Vijeće je jednoglasno prihvatilo prijedlog
ocjenjivačkog suda. Nakon sjednice nazvao sam iz hotelske sobe
suprugu, koja je tada bila već deset dana na odmoru u Dubrovniku, koja
mi je potvrdila da je poslala prijedlog. Dogovorili smo da se nagrade
odrekne u humanitarne svrhe, što je ona i učinila poslavši pismo
Glavnom uredu HTZ-a i humanitarnoj zakladi. Priznajem, napravio sam
propust što nisam javnosti, kada sam se u to uvjerio, priopćio da se
radi o mojoj supruzi. No, ponosan sam što je sve proisteklo iz
razgovora u obitelji. I mojoj supruzi u meni je savjest čista jer nije
bilo nikakve zavjere niti zadnje namjere. Svjestan sam da sam na sudu
javnosti. Ako javnost misli da me treba raspeti, tu sam. Sve što
radim, radim u najboljoj namjeri, a tko radi može nekad i pogriješiti.
Kritiku sam uvijek spreman prihvatiti, ali sam nesretan kad ona počne
prelaziti u zloću. Da sam imao ikakvih nečasnih namnjera, drukčije bih
se pripremio za ovu situaciju".
Na upit novinarke, je li razmišljao o ostavci, ministar Bulić
odgovara: "Nisam razmišljao o ostavci. Kad jednog dana budem odlazio,
otići ću ponosan da sam za Hrvatsku napravio sve što sam mogao. Sada
sam u punom zamahu onoga što želim napraviti za hrvatski turizam.
Uvjeren sam da me hrvatska stručna turistička javnost podržava i
prihvaća kao svoga ministra. Ako me se oni bilo kada odreknu, neću ni
trenutka dvojiti da odstupim. Ne, ne razmišljam o ostavci, već o
idućoj turističkoj sezoni".
300047 MET jul 97
Liga prvakinja: Nova pobjeda Podravke Vegete
Lukačić: Dabro izolirani slučaj, HNS je dio vladajuće koalicije
Trump će 'najvjerojatnije' dati TikToku 90 dana odgode prije potencijalne zabrane
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita
SP Rukomet: Poznata satnica druge faze
Muškarac smrtno stradao u naletu putničkog vlaka u Unešiću
Ski-skokovi Zakopane: Očekivana pobjeda Austrijanaca
Nezadovoljni kirurzi čakovečke bolnice: Izbor pročelnika politički motiviran
Leganes srušio vodeći Atletico