FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZA DESET GODINA AUTOMOBILIMA ĆE UPRAVLJATI RAČUNALA

SAN FRANCISCO, 30. lipnja (Hina/AFP) - Umjesto izgradnje novih autocesta, skupina kalifornijskih stručnjaka namjerava automatizirati postojeće. Budu li prihvaćeni njihovi planovi, za desetak godina svim bi vozilima upravljala računala.
SAN FRANCISCO, 30. lipnja (Hina/AFP) - Umjesto izgradnje novih autocesta, skupina kalifornijskih stručnjaka namjerava automatizirati postojeće. Budu li prihvaćeni njihovi planovi, za desetak godina svim bi vozilima upravljala računala. #L# Voditelj projekta nazvanog PATH (Partners for Advanced Transit and Highway) Bob Prohaska, sa sveučilišta Berkley, i njegovi suradnici, već mogu računalom upravljati vozilom koje se kreće brzinom od 100 kilometara na sat i voziti "slalom" između oznaka tako dobro da ne sruše ni jednu jedinu oznaku. Kako bi što bolje pokazali da je takva vožnja sigurna, sjede na mjestu vozača, ali ruke bezbrižno drže iznad glave. Računalo reagira brže od čovjeka, a istodobno može obavljati vrlo složene operacije. Vrijeme vozačeve reakcije kreće se od 0,5 do 2 sekunde. Pri brzini od 80 kilometara na sat vozilo prijeđe 15 do 20 metara prije nego što vozač uspije reagirati. A računalo vrijeme reakcije može smanjiti na 0,05 sekundi. To se najbolje vidi kad pukne guma. Ako vozilom upravlja računalo, trzaj se jedva može primijetiti golim okom jer se vozilo nastavlja kretati potpuno ravno, istodobno polako usporavajući. Međutim, čovjek za upravljačem neusporedivo je bolji od računala kad je riječ o kognitivnoj sposobnosti procjene zamršene okoline na putu kojim se kreće. Čovjek, primjerice, usporava čim vidi da se crvena stražnja svjetla pale na petom vozilu ispred njega. To anticipiranje u većini slučajeva nadomješta sporost ljudske reakcije. Cesta je prezamršena okolina za računalo pa su stručnjaci s Berkleya odlučili pojednostaviti okruženje izgradnjom posebne autoceste. Na toj cesti vozila se kreću jako brzo i na vrlo maloj udaljenosti. Opskrbljena su radarima koji im omogućuju održavanje stalnog razmaka, a vozilo na čelu povorke stalno obavještava vozila iza sebe o svemu što radi. Velika učestalost tih poruka smanjuje mogućnost pogreške. Radi nadzora lateralnog kretanja vozila, na svakom metru autoceste postavljeni su magneti, a senzori na vozilima slijede smjer magnetskih polja. Lateralni i longitudinalni nadzor kretanja određuju dva računala u stražnjem spremniku vozila, a postavljeni su tako da su otporni na potresanje. Proizvođači automobila nove modele već nastoje opremiti sustavima navođenja. Mercedes je već prikazao prototip vozila koje može stalno biti priključeno na Internet, a i na satelitski sustav kojim određuje svoje kretanje. Po mišljenju voditelja programa PATH, za deset godina svi će ti sustavi biti kompatibilni, a elektronika će u vozilima imati glavnu riječ. (Hina) rug dgk 300042 MET jun 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙