SAN FRANCISCO, 30. lipnja (Hina/AFP) - Umjesto izgradnje novih autocesta, skupina kalifornijskih stručnjaka namjerava automatizirati postojeće. Budu li prihvaćeni njihovi planovi, za desetak godina svim bi vozilima upravljala
računala.
SAN FRANCISCO, 30. lipnja (Hina/AFP) - Umjesto izgradnje novih
autocesta, skupina kalifornijskih stručnjaka namjerava automatizirati
postojeće. Budu li prihvaćeni njihovi planovi, za desetak godina svim
bi vozilima upravljala računala. #L#
Voditelj projekta nazvanog PATH (Partners for Advanced Transit and
Highway) Bob Prohaska, sa sveučilišta Berkley, i njegovi suradnici, već
mogu računalom upravljati vozilom koje se kreće brzinom od 100
kilometara na sat i voziti "slalom" između oznaka tako dobro da ne
sruše ni jednu jedinu oznaku. Kako bi što bolje pokazali da je takva
vožnja sigurna, sjede na mjestu vozača, ali ruke bezbrižno drže iznad
glave.
Računalo reagira brže od čovjeka, a istodobno može obavljati vrlo
složene operacije. Vrijeme vozačeve reakcije kreće se od 0,5 do 2
sekunde. Pri brzini od 80 kilometara na sat vozilo prijeđe 15 do 20
metara prije nego što vozač uspije reagirati. A računalo vrijeme
reakcije može smanjiti na 0,05 sekundi.
To se najbolje vidi kad pukne guma. Ako vozilom upravlja računalo,
trzaj se jedva može primijetiti golim okom jer se vozilo nastavlja
kretati potpuno ravno, istodobno polako usporavajući.
Međutim, čovjek za upravljačem neusporedivo je bolji od računala kad
je riječ o kognitivnoj sposobnosti procjene zamršene okoline na putu
kojim se kreće.
Čovjek, primjerice, usporava čim vidi da se crvena stražnja svjetla
pale na petom vozilu ispred njega. To anticipiranje u većini slučajeva
nadomješta sporost ljudske reakcije.
Cesta je prezamršena okolina za računalo pa su stručnjaci s Berkleya
odlučili pojednostaviti okruženje izgradnjom posebne autoceste.
Na toj cesti vozila se kreću jako brzo i na vrlo maloj udaljenosti.
Opskrbljena su radarima koji im omogućuju održavanje stalnog razmaka,
a vozilo na čelu povorke stalno obavještava vozila iza sebe o svemu
što radi. Velika učestalost tih poruka smanjuje mogućnost pogreške.
Radi nadzora lateralnog kretanja vozila, na svakom metru autoceste
postavljeni su magneti, a senzori na vozilima slijede smjer magnetskih
polja. Lateralni i longitudinalni nadzor kretanja određuju dva
računala u stražnjem spremniku vozila, a postavljeni su tako da su
otporni na potresanje.
Proizvođači automobila nove modele već nastoje opremiti sustavima
navođenja. Mercedes je već prikazao prototip vozila koje može stalno
biti priključeno na Internet, a i na satelitski sustav kojim određuje
svoje kretanje.
Po mišljenju voditelja programa PATH, za deset godina svi će ti
sustavi biti kompatibilni, a elektronika će u vozilima imati glavnu
riječ.
(Hina) rug dgk
300042 MET jun 97