ZAGREB, 18. lipnja (Hina) - Hrvatske su željeznice u takvom stanju da se taj problem ne može više odgađati, kazao je na današnjoj sjednici Zastupničkog doma hrvatskog Sabora ministar pomorstva, prometa i veza mr. Željko Lužavec.
Podnoseći Izvješću o stanju, sanaciji, restrukturiranju i razvoju Hrvatskih željeznica, Lužavec je najavio racionalizaciju na svim područjima, od reduciranja pojedinih željezničkih pruga do smanjenja broja zaposlenih. No, naglasio je, te će mjere biti praćene i odgovarajućim socijalnim programom.
ZAGREB, 18. lipnja (Hina) - Hrvatske su željeznice u takvom stanju da
se taj problem ne može više odgađati, kazao je na današnjoj sjednici
Zastupničkog doma hrvatskog Sabora ministar pomorstva, prometa i veza
mr. Željko Lužavec. Podnoseći Izvješću o stanju, sanaciji,
restrukturiranju i razvoju Hrvatskih željeznica, Lužavec je najavio
racionalizaciju na svim područjima, od reduciranja pojedinih
željezničkih pruga do smanjenja broja zaposlenih. No, naglasio je, te
će mjere biti praćene i odgovarajućim socijalnim programom. #L#
Stanje u HŽ-u traži hitno provođenje sanacijskih mjera, jer
željeznice u Hrvatskoj bitno zaostaju za europskim, istaknuo je
Lužavec, napominjući da će u idućem stoljeću porasti značaj željeznica
a onaj tko je ukine neće je moći obnoviti.
U ime Odbora za pomorstvo, promet i veze, Alojz Brkić predložio je je
Saboru donošenje cjelovite strategije prometnog razvoja Republike
Hrvatske. Vladu je Brkić pozvao na korištenje domaće tehnologije i
gospodarstva u sanaciji željeznica, kao i osnutak posebne direkcije za
modernizaciju magistralnih željezničkih pravaca.
Damir Kajin u ime Kluba IDS-a ocijenio je da Izvješća dobro opisuje
stanje na željeznici, ali i da su predložena rješenja megalomanskim.
Kajin smatra da razvoj željeznica mora pratiti i odgovarajući razvoj
luka, posebno luke Rijeka.
Marinu Jurjeviću (Klub SDP-a) nije jasno kako će se povećati obujam
prometa na željeznici, uz istodobno ukidanje pojedinih pruga.
Predložene će mjere značiti ukidanje radnih mjesta, ali i još lošije
povezivanje Dalmacije s kontinentalnom Hrvatskom, zamjetio je
Jurjević, dvojeći hoće li se najavljenim otkazima i zatvaranjem pruga
rješiti stanje na HŽ-u.
U ime Kluba HDZ-a Dragan Kovačević ističe da HŽ treba osposobiti za
tržišno privređivanje, a za što je potrebno oslobađanje željeznica od
svega što im onemogućava normalno poslovanje. Ali i u samom HŽ-u, drži
Kovačević, sukobljene su dvije koncepcije: jedna je koncepcija
hrvatske države o budućnosti HŽ-a, a druga je koncepcija dijela
sindikata, koja traži da HŽ bude socijalna ustanova, koja će se
sukobljavati s državnom politikom. Ta se koncepcija, po negovim
riječima, očitovala i u zadnjem štrajku željezničara za kojeg je
Kovačević rekao da je bio "najobičnija sabotaža".
Iako je pohvalio Izvješće, Petar Žitnik u ime kluba HSS-a upozorio je
na manjkavost predloženih rješenja. Zbog svog budućeg značenja,
ustvrdio je, željeznica se mora obnoviti uz obilnu pomoć države, ali i
zainteresiranih u svijetu, jer bez toga Hrvatska će ostati izvan
europskih prometnih pravaca. Stoga, neke pruge ne smiju biti ukinute,
bez obzira na njihovu trenutačnu nerentabilnost, zaključio je Žitnik.
Razvoj željeznice mora se ubrzati i ona mora postati okosnica
razvoja hrvatskog gospodarstva, kazao je dr. Dražen Švagelj (HDZ),
ukazujući na njen značaj za turizam, razvoj jadranskih i riječnih
luka. Navodeći kako se mora razmotriti cjelovita prometna strategija,
u kojoj željeznica mora imati svoje mjesto, Alojz Brkić (NZ) je ukazao
na značaj skrbi o kadrovima, razvoj gradskog i prigradskog prometa.
Raspravu o Izvješću o stanju, sanaciji, restrukturiranju i razvoju
Hrvatskih željeznica Zastupnički će dom nastaviti nakon stanke.
(Hina) rd/bm bn
181525 MET jun 97