ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Županijski dom hrvatskoga Sabora danas je, većinom glasova, prihvatio mišljenje o Izvješću o stanju, sanaciji, restrukturiranju i razvoju Hrvatskih željeznica (HŽ). Zastupnici Županijskoga doma u prvom su
čitanju poduprli zakonske prijedloge o zračnim lukama, te o izmjenama i dopunama Zakona o najmu stanova.
ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Županijski dom hrvatskoga Sabora danas je,
većinom glasova, prihvatio mišljenje o Izvješću o stanju, sanaciji,
restrukturiranju i razvoju Hrvatskih željeznica (HŽ). Zastupnici
Županijskoga doma u prvom su čitanju poduprli zakonske prijedloge o
zračnim lukama, te o izmjenama i dopunama Zakona o najmu stanova. #L#
Stanje u Hrvatskim željeznicama je nezavidno i u Hrvatskoj danas
vjerojatno nema poduzeća u težem stanju, ocijenio je pomoćnik ministra
pomorstva, prometa i veza Dragutin Šubat. Samo su ratne štete,
istaknuo je, procijenjene na oko 350 milijuna dolara. Zbog oskudice
novca za normalno održavanje željezničkih kapaciteta smanjene su
brzine na prugama, velik je broj neispravnih vozila, a transportni je
učinak pao na četvrtinu predratnoga, naveo je, uz ostalo, Šubat.
Prije reduciranja, odnosno ukidanja pojedinih pruga o tome treba
temeljito razmisliti, bilo je mišljenje gotovo svih zastupnika u
raspravi. Podsjećajući na ulogu pojedinih pruga za, primjerice,
zagorski ili međimurski kraj, zastupnici su se zauzeli za
modernizaciju, a manje za ukidanje pruga.
Razumijem teško gospodarsko stanje HŽ-a, no ne slažem s prijedlogom o
ukidanju 12 nerentabilnih putničkih pruga, od kojih se 11 nalazi u
sjevernim dijelovima Hrvatske, kazao je Marijan Ramuščak (HDZ),
objašnjavajući kako te pruge uglavnom služe radnicima, đacima i
poljoprivrednicima. Ocijenio je također kako nije rješenje da se
nerentabilne putničke pruge prepuste lokalnoj samoupravi ili trećim
osobama. S tim se složio i zastupnik HSS-a dr. Zvonimir Sabati,
napominjući kako bi, uz ostalo, trebalo razmisliti i o podatku da su
prošlogodišnji troškovi reprezentacije (u HŽ-u) trideset posto viši
nego 1995.
Više zastupnika, među njima dr. Petar Đukan (HDZ) i dr. Tereza
Ganza-Aras (HSLS), naglasilo je da Hrvatskoj treba jasna strategija
dugoročna razvoja željeznice. Željeznica je jedan od uvjeta razvoja
svake države i teško ju je zamijeniti drugim oblicima prometa, kazala
je dr. Ganza-Aras, zauzimajući se i za spajanje Zadra i Gospića prugom
kroz tunel Sv. Rok.
U opširnoj raspravi Emil Soldatić (IDS) zamjerio je što su u izradbi
prijedloga i mjera izostali dogovori s lokalnim i županijskim
tijelima, a Božidar je Pankretić (HSS) upozorio na pogodnosti gradske
željeznice, napominjući kako bi se povezivanjem Zagreba i okolnih
mjesta takvom željeznicom izbjegle velike prometne gužve.
Prijedlogom zakona o zračnim lukama, uz ostalo se, predviđa da bi
usluge u zračnim lukama obavljala društva s ograničenom odgovornosti,
koja bi mogla osnovati pravne ili fizičke osobe. Predviđeno je također
da bi danom stupanja na snagu predloženog zakona zračne luke u Splitu,
Dubrovniku, Puli te Aerodrom Rijeka - Rijeka Kvarner postale pravne
osobe u vlasništvu Republike Hrvatske, županija i jedinica lokalne
samouprave na području kojih se nalazi zračna luka.
Županijski će dom 2. sjednicu nastaviti nakon stanke.
(Hina) bm db
171425 MET jun 97