BUDIMPEŠTA, 3. lipnja (Hina/Reuter) - Premda su svjetski proizvođači automobila svoja ulaganja ponajprije usmjerili u zemlje u tranziciji poput Poljske i Rusije, najrazvijenije automobilsko tržište u toj regiji je ono najmanje -
slovensko tržište.
BUDIMPEŠTA, 3. lipnja (Hina/Reuter) - Premda su svjetski proizvođači
automobila svoja ulaganja ponajprije usmjerili u zemlje u tranziciji
poput Poljske i Rusije, najrazvijenije automobilsko tržište u toj
regiji je ono najmanje - slovensko tržište. #L#
Prema posljednjim istraživanjima britanske savjetničke tvrtke Harbor
Wade Brown, Slovenija je gospodarski najnaprednija zemlja na području
srednje i istočne Europe jer je njezino gospodarstvo ustrojeno kao i
zapadnoeuropska.
Jedan od razloga dosadašnje nezainteresiranosti stranih ulagača za
slovensko tržište jest mali broj stanovnika, tek dva milijuna,
koji su lani kupili 66.360 novih automobila. No, to znači da je na
100.000 stanovnika prodano 3318 vozila, a to je najviša stopa u regiji
i neznatno je niža od zapadnoeuropskog prosjeka od 3390 automobila.
Istodobno, prodaja automobila u srednjoj i istočnoj Europi te bivšem
Sovjetskom Savezu dosegnula je razinu od 1,83 milijuna vozila - tek
446 automobila na 100.000 stanovnika.
Zanimljivo je da je prodaja automobila u Sloveniji premašila prodaju
na većim tržištima, primjerice mađarskom. U veljači ove godine u
Sloveniji je prodano 6,3 tisuće novih vozila, a u Mađarskoj, koja ima
pet puta više stanovnika, 5479 vozila. Pritom u Sloveniji ima 27
registriranih distributera na 100.000 stanovnika, tek jedan manje od
zapadnoeuropskog prosjeka. Usporedbe radi, u Grčkoj ih ima 17, a u
Portugalu 16.
Ipak, slovensko je gospodarstvo daleko od idealnog. Naime, relativno
visok životni standard, koji podrazumijeva i visoke troškove države,
prema mišljenju ulagača umnogome doprinosi neprivlačnosti Slovenije
za ulagače. Prosječne plaće su na razini od 995 američkih dolara, dok
bruto domaći proizvod po stanovniku doseže otprilike 11.500 američkih
dolara.
Iako u Harbor Wade Brownu Sloveniju smatraju "Švicarskom srednje i
istočne Europe", svjetska automobilska industrija ne želi znatnije
ulagati u tu zemlju. Iznimka je francuska tvrtka Renault, čiji se
proizvodni pogoni u Sloveniji nalaze od 1972.
(Hina) kt sbo
031255 MET jun 97