BUDIMPEŠTA, 3. lipnja (Hina/Reuter) - Proizvođači automobila su većinu svojih ulaganja u bivšim komunističkim zemljama Europe usmjerili u velika gospodarstva poput Poljske i Rusije, no najrazvijenije automobilsko tržište u regiji
pripada maloj Sloveniji, sudeći po jednom istraživanju čiji su rezultati objavljeni u utorak.
ISTOČNE EUROPE
BUDIMPEŠTA, 3. lipnja (Hina/Reuter) - Proizvođači automobila su većinu
svojih ulaganja u bivšim komunističkim zemljama Europe usmjerili u
velika gospodarstva poput Poljske i Rusije, no najrazvijenije
automobilsko tržište u regiji pripada maloj Sloveniji, sudeći po
jednom istraživanju čiji su rezultati objavljeni u utorak. #L#
"Slovenija je gospodarski najnaprednija zemlja u srednjoj i istočnoj
Europi, a sve naše statistike pokazuju da je Slovenija u velikoj mjeri
poput zapadnoeuropskih zemalja", izjavila je voditeljica istraživanja
Elaine Hardy iz britanske konzultantske tvrtke Harbour Wade Brown,
specijalizirane za autoindustriju.
Privlačnost slovenskog tržišta je, po njezinoj ocjeni, lako
zanemariti zbog malobrojnog stanovništva (manje od dva milijuna) i
ukupne prodaje novih vozila, koja je u 1996. iznosila 66.360 komada.
No po prodanih 3.180 automobila na 100.000 ljudi - što je najviši
postotak u regiji, Slovenija se gotovo izjednačila sa zapadnoeuropskim
prosjekom koji iznosi 3.390 vozila.
Prema istraživanju, na toj je ljestvici Sloveniji najbliža Češka
Republika, s upola manjim brojem, odnosno 1.711 automobila na 100.000
stanovnika.
Ukupna prodaja novih automobila u srednjoj i istočnoj Europi i
zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza 1996. je iznosila 1.83 milijuna
komada, ili 446 na 100.000 ljudi.
"Ponor koji i dalje razdvaja dva dijela Europe postaje jasniji kada
shvatite da će srednjoj i istočnoj Europi trebati 22 godine da potuno
obnovi svoj vozni park, dok će zapadnoj Europi za to trebati samo 13
godina", ocijenila je Elaine Hardy.
Po veličini tržišta Slovenija nadmašuje i puno veće zemlje. U
veljači 1997. u Sloveniji je prodan 6.351 novi automobil, a u
Mađarskoj, koja ima pet puta brojnije stanovništvo - 5.479.
"Jedan od razloga zbog kojih Slovenija ima tako snažno tržište je
njezina mreža 'dealera', koja je po razvijenosti ravna onoj u zapadnoj
Europi", kazala je Hardy.
Slovenija ima 27 'dealera' na 100.000 ljudi, samo jednog manje od
prosjeka zapadne Europe, navodi se u istraživanju i nasuprot tome
ističu primjeri Grčke i Portugala, koji imaju 17, odnosno 16 dealera
na 100.000 stanovnika.
No kada su u pitanju ulaganja autoindustrije Slovenija ima i otegotne
okolnosti. Relativno visok životni standard znači i visoke troškove
proizvodnje, što umanjuje privlačnost za strana ulaganja. Po navodima
Elaine Hardy, prosječna plaća je 995 dolara, a brutto domaći proizvod
po stanovniku je oko 11.500 dolara. "Nisam iznenađena da nitko ne želi
izrađivati automobile u Sloveniji..ona je kao Švicarska srednje i
istočne Europe", kazala je.
Jedini prizvođač s velikim ulaganjem u Sloveniji je francuski
Renault, koji od 1972. ima tvornicu za montažu vozila u Novom Mestu.
Taj jedinstveni položaj mu je omogućio i današnji 25-postotni udio na
tržištu.
(Hina) dh fp
031131 MET jun 97