ZAGREB, 2. lipnja (Hina) - Izborno povjerenstvo RH ocijenilo je danas da prijedlog SDP-a, kako bi komercijalnu promidžbu trebalo onemogućiti ili barem ograničiti na onoliko minuta koliko kandidati dobivaju u pojedinim redovitim
informativnim emisijama, nema zakonske osnove.
ZAGREB, 2. lipnja (Hina) - Izborno povjerenstvo RH ocijenilo je danas
da prijedlog SDP-a, kako bi komercijalnu promidžbu trebalo onemogućiti
ili barem ograničiti na onoliko minuta koliko kandidati dobivaju u
pojedinim redovitim informativnim emisijama, nema zakonske osnove. #L#
"Socijaldemokratska partija Hrvatske - SDP uputila je Izbornom
povjerenstvu prigovor kojim osporava zakonitost Programskih pravila
Hrvatske radiotelevizije za praćenje izbora za predsjednika Republike
1997. ( u daljnjem tekstu: Programska pravila) kao i zbog kršenja tih
Programskih pravila.
Prigovor se, u bitnome, obrazlaže slijedećem navodima:
- glavom IV. Programskih pravila predviđene su odredbe o
komercijalnoj promidžbi. S obzirom da korištenje komercijalne
promidžbe ovisi o financijskim mogućnostima pojedinih kandidata
podnositelj prigovora smatra da to dovodi do narušavanja
ravnopravnosti kandidata u postupku promidžbe.
Predlaže stoga da bi komercijalnu promidžbu trebalo onemogućiti ili s
obzirom da je zakon ne zabranjuje, barem ograničiti na onoliko minuta
koliko kandidati dobivaju u pojedinim redovnim informativnim
emisijama;
- nadalje, podnositelj prigovora smatra da u emisijama 'Pod
pokroviteljstvom' ta oznaka mora biti jasno naznačena i to stalno, što
smatraju, treba izričito biti uneseno i u Programska pravila.
U svezi s time spominju emisiju objavljenu pod pokroviteljstvom HDZ-a
28. svibnja 1997. pod nazivom 'Tuđman-hrvatski predsjednik' smatrajući
da u toj emisiji nije bilo niti dovoljno jasno, niti stalno naznačeno
da se radi o emisiji 'Pod pokroviteljstvom';
- smatraju također da HRT u okviru svog komercijalnog programa
objavljuje spot pod naslovom 'Tuđman' koji je proizveo nakladnik
nosača zvuka i video kazeta 'Orfej'. Po njihovom mišljenju tijekom
izborne promidžbe u okviru komercijalnog programa ne bi se mogle
objavljivati propagandne poruke u kojima se promiče bilo koji od
kandidata.
Predlažu stoga da se taj spot ne objavljuje do završetka izborne
promidžbe;
- smatraju također da je objavljivanje izbora tekstova dr. Franje
Tuđmana u dnevnom tisku ( Vjesnik i Slobodna Dalmacija ) narušavanje
jednakosti kandidata u izbornoj promidžbi.
Prema ocjeni Izbornog povjerenstva prigovor koji je podnio SDP ima
karakter prijedloga za nadzor pravilnosti izborne promidžbe za koji je
nadzor ovo Izborno povjerenstvo nadležno u smislu čl. 22. točka 6.
Zakona o izboru predsjednika Republike (Narodne novine 22/92 i 42/92),
ocjenjujući pri tome da li je izborna promidžba u skladu sa odredbama
čl. 13. i 14. istog Zakona.
Izborno povjerenstvo, nakon što je u postupku pribavo očitovanje
HRT-a i ocijenilo sve iznesene navode podnositelja prigovora nije
našlo osnova za prihvaćanje kao osnovanih navoda i prijedloga iz
prigovora i to iz slijedećih razloga:
- što se tiče primjedbi na odredbe Programskih pravila o
komercijalnoj promidžbi, Izborno povjerenstvo ocjenjuje da takve
odredbe za koje i sam podnositelj prigovora navodi da ih zakon ne
zabranjuje ne znače same po sebi povredu pravila izborne promidžbe u
situaciji kad se s obzirom na odredbe čl. 13. i 14. od strane HRT-a
svim kandidatima osigurava da pod jednakim uvjetima koriste mogućnost
takve promidžbe.
U očitovanju koje je na prigovor dostavila HRT napominje se također
da se u svim dosadašnjim izborima koristila takva promidžba, da su na
nju imale pravo sve stranke i kandidati i da ih HRT u tome na nikoji
način nije spriječavao niti ograničavao kao što to ne čini niti u ovim
izborima.
Slijedom svega izloženog Povjerenstvo smatra da nema zakonske osnove
da se udovolji prijedlogu za onemogućavanje ili ograničavanje
komercijalne promidžbe;
- s obzirom na daljnje prigovore koji se odnosi na objavljivanje TV
reklame video kazete 'Tuđman' čiji je nakladnik 'Orfej', kao zasebna
nakladnička kuća u sklopu HRT-a, prema navodima iz očitovanja HRT-a
radi se o uobičajenoj komercijalnoj promidžbi jednog proizvoda pri
čemu HRT navodi da slične komercijalne poruke objavljuje u svim
izborima prema propisima svoje marketinške službe.
Uzimajući sve navedeno u obzir kao i ono što je naprijed navedeno za
komercijalnu promidžbu općenito, uvažavajući da se u takvoj promidžbi
ne ograničava niti jedan od kandidata, te da su uvjeti korištenja
takve promidžbe za sve jednaki, Izborno povjerenstvo smatra da
objavljivanjem navedene TV reklame nije došlo do nepravilnosti u
postupku promidžbe, niti stoga ima osnova za zabranu emitiranja
navedenog priloga;
- što se tiče emisije emitirane 'Pod pokroviteljstvom' 28. 5. 1997.
pod nazivom 'Tuđman-hrvatski predsjednik' iz primljenog očitovanja HRT
proizlazi sljedeće:
a) da je emisija najavljena u tisku kao sponzorirana te da je više
puta u najavi programa HRT-a također najavljena kao emisija pod
pokroviteljstvom HDZ-a,
b) da je tijekom samog emitiranja svake dvije minute tekao potpis
'Emisija pod pokroviteljstvom Hrvatske demokratske zajednice' u
trajanju od pola minute.
- da je, kako je to uobičajeno odjava emisije imala znak HDZ-a uz još
jedan natpis da je emitirana pod pokroviteljstvom HDZ-a.
Kraj iznesenih okolnosti, Izborno povjerenstvo ocjenjuje da je
emitiranjem tokom cijelog trajanja emisije potpisa da se ona emitira
'Pod pokroviteljstvom' i to u razmacima od dvije minute, a u trajanju
od pola minute, kako je navedeno u očitovanju HRT-a osigurano na
primjeren način stalno obavještavanje gledatelja da se radi o emisiji
koja se emitira 'Pod pokroviteljstvom' i da je time ostvarena svrha
predviđena Programskim pravilima da te emisije moraju imati jasnu
oznaku da su 'Pod pokroviteljstvom'. Ovo Povjerenstvo stoga ocjenjuje
da niti sadržaj Programskih pravila u tom pogledu, a niti emitiranje
konkretne emisije nema za posljedicu kršenje zakonskih odredaba o
izbornoj promidžbi.
Što se tiče onog dijela prigovora koji se odnosi na objavljivanje u
Vjesniku i Slobodnoj Dalmaciji izbora članaka dr. Franje Tuđmana,
Izborno povjerenstvo smatra da to nema značaj izborne promidžbe, a
dosljedno tome niti kršenja pravila o izbornoj promidžbi.
To stoga, jer, polazeći od naprijed citiranih zakonskih odredaba čl.
13. i 14. Zakona, Izborno povjerenstvo nalazi da obavljanje svake
aktivnosti kandidata kao što je npr. državnička ili znanstvena,
odnosno stručna aktivnosti i prezentiranje takve aktivnosti u
sredstvima javnog informiranja, kao što je u konkretnom slučaju i
objavljivanje tekstova dr. Franje Tuđmana (npr. iz 1981. godine) u
tisku, nema karakter izborne promidžbe, pa se time ne dovodi u pitanje
primjena odredaba spomenutog Zakona o osiguravanju jednakih uvjeta
svim kandidatima u izbornoj promidžbi.
U svezi s naknadnim prosvjedom SDP-a kojim požuruje odlučivanje o
svojem zahtjevu u ovom predmetu navodi se da Izborno povjerenstvo
Republike Hrvatske odlučujući o nadzoru pravilnosti izborne promidžbe
u smislu čl. 22. točka 6. Zakona nije vezano rokom iz čl. 45. istog
Zakona.
Slijedom svega izloženog istaknuti prijedlozi i zahtjevi SDP-a
ukazuju se u cijelosti kao neosnovani", stoji u odgovoru Izbornog
povjerenstva RH.
(Hina) pp mc
022240 MET jun 97