ZAGREB, 25. svibnja (Hina) -
- U nastavku je razgovora Predsjednik Tuđman odgovorio na pitanje o
planu Z-4 , otkazivanju UNPROFOR-u, te o odlukama o "Bljesku" i
"Oluji", a uz kritike koje su išle i iz nekih oporbenih redova, da je to
suviše riskantno i da "neće moći izvući stvari".
Vidite, kazao je Predsjednik, neki ljudi u Hrvatskoj i neki viđeniji
oporbeni prvaci prihvaćali su Z-4, prihvaćali su i zahtjeve IDS-a o
transgraničnosti, o jačoj ulozi regija. Zapravo su prihvaćali
federalizaciju Hrvatske, davali su konkretne izjave da oni mogu
zamisliti Hrvatsku kao federaciju. Razumije se Z-4 je bio plan koji je
za Hrvatsku bio ne samo neprihvatljiv, nego da tako kažem
'smrtonosan'. Jer šta bi značilo stvaranje srpske republike odavde do
25 kilometara zračne linije, a možda 28, 30, običnom cestom - srpska
republika sa srpskom vojskom, srpskim predsjednikom, srpskom valutom.
Prema tome to ne bi bila Hrvatska. I razumije se da je to za nas bilo
apsolutno neprihvatljivo bez obzira koliko to pojedinim ljudima u
Hrvatskoj koji nisu imali povjerenja u vlastiti narod i koji nisu
imali uopće te vizije da možemo stvoriti svoju državu sa svojim
snagama. Osim toga, za mene je bilo jasno da je taj prijedlog o tome
da nam se nametne Z-4, da je to na svoj način isto tako jedan kamen
oko vrata za vraćanje u jugoslavenske okvire. Jer ako biste morali
prihvatiti srpsku republiku u Hrvatskoj na ovaj način kako su
predviđali, pod kontrolu, onda bi bilo bolje da ste u nekakvoj
Jugoslaviji kakva je bila ona po avnojevskim načelima . Prema tome, to
je bio jedan možda dalekosežni plan koji se danas ocrtava, u okviru ne
izravnog zahtjeva za vraćanje Jugoslavije iako su, je recimo, u nekim
inozemnim krugovima da bi bila prihvatljivija, nazvali Euroslavijom,
nego nam danas govore o integraciji balkanskoj i integraciji
jugoistočne Evrope. Vjerojatno se, može se danas pretpostaviti, s
obzirom na to, da je to trebalo poslužiti i tome. Do koje mjere su
neki međunarodni čimbenici bili opsjednuti tom idejom Z-4, spomenut ću
da su mi nakon "Bljeska" došli u ime važnih međunarodnih čimbenika, ne
samo sa idejom da ne smijemo ići na "Oluju" a da bismo izazvali
intervenciju Jugoslavije, pa Rusije, pa svjetsku konfrontaciju, nego i
izravno s tvrdnjama da po njihovim prosudbama ne možemo osvojiti Knin.
Bilo je čak i od ono malo prijatelja koje smo imali, iskrenih
preporuka, da ne smijemo mi ići jer nismo u stanju osvojiti Knin.
Kako sam se odlučio? Vidite, sve bitne odluke bile su donošene
nasuprot znači tom razmišljanju nekih domaćih a osobito vanjskih, od
otkaza UNPROFOR-a, do Maslenice, do "Bljeska" itd. Prema tome, znao
sam, ako imamo snage, a vjerovao sam da imamo, da su i u
političko-moralnom smislu protivnici već raslojeni, da možemo. Ja sam
svojim generalima kazao, pa dao sam nalog da idemo u završne operacije
za oslobađanje zapadnih područja, Knina, kad su oni predviđali da će
to biti za sedam dana gotovo, ja sam rekao bit ćete u Kninu za tri,
četiri dana. Drugi dan nakon toga, znači, došao mi je predstavnik,
jedan ambasador koji mi je u ime tih iz međunarodne zajednice rekao da
ne smijemo ići, da ne možemo ići, da ne možemo uspjeti. Do koje mjere
su bili opsjednuti tim Z-4 možda će vam zvučati nevjerojatno, ali
činjenica je da mi je jedan od tih predstavnika nakon što su Srbi bili
poraženi i napustili ta područja, nasuprot tome što sam ja pozivao
obično srpsko pučanstvo da ostane, da mi jedan od njih došao pa rekao
da bi on otišao u Beograd po Babića koji bi možda pristao na Z-4.
Možete li zamisliti, molim vas, takvo jedno razmišljanje. Prema tome
očito je da je taj Z-4 bio duboko usađen u buduće planove, prema tome
sve do vjerojatno do ovih planova o integraciji Hrvatske u balkanskom
okviru, bez Slovenije,a s Albanijom, ili pak jugoistočne Evrope. Kod
toga je zanimljivo nešto: da su svi ti međunarodni čimbenici
istovremeno utjecali, htjeli utjecati ne samo na hrvatsko vodstvo nego
i na srpsko. A ipak na srpsko vodstvo nisu mogli utjecati čak i u tom
smislu da prihvate takav njihov plan Z-4. I tih dana upravo pred
operaciju "Oluja" vodili su se pregovori sa Srbima u Ženevi i ja sam
kazao svojim predstavnicima znajući da ti pregovori zapravo neće
uspjeti, jer im smo postavljali uvjete - u redu, jamčimo vam sva
etnička i ljudska prava ukoliko priznate suverenu hrvatsku demokratsku
državu. Međutim, evo i na tim pregovorima koji su završeni dan, dva
prije "Oluje" oni nisu pristajali. Prema tome, treba izvući jedan
zaključak, da su Srbi u toj svojoj politici u cjelini rješavanja
jugoslavenske krize, pa i u Srbiji mislili da imaju veći oslonac i u
međunarodnim krugovima i da imaju veću snagu, takvu snagu s kojom se
mi ne možemo obračunati.A zaista i taj svijet je vjerovao da su svi
Srbi toliko jaki i toliko nepobjedivi da im mi ništa ne možemo. I
značenje je naših ratnih pobjeda i u tome što je promijenjena i ta
slika o toj srpskoj nepobjedivosti i što su stvorile nove okolnosti na
ovim područjima.
- Odgovarajući na pitanje kako s današnje distance gleda na dejtonske
pregovore , odnosno na zajedničke akcije Hrvatske vojske, HVO-a i
Armije BiH u Bosni i Hercegovini, u kojima je oslobođen veliki dio
Bosne i deblokiran Bihać, kako su nakon što je muslimansko vodstvo
bilo suočeno sa agresijom jugokomunističke armije i onakvom
genocidnom politikom srpskog agresora na tlu Bosne, i nakon što su
bili osujećeni planovi da izbiju na more, u tom vodstvu prevladali
razumni razlozi, da su prihvatili suradnju sa Hrvatskom.
I zbog toga smo , nakon prvog sporazuma od 1992. o suradnji o
pograničnim područjima, imali i Splitski sporazum o suradnji
Hrvatske i Bosne i Hercegovine, ne samo HVO nego i Armije Bosne i
Hercegovine u ratu. Za tu suradnju su bili osobito zainteresirani u
onom momentu kada je Bihać bio blokiran kada je Bihaću i čitavom tom
području prijetila sudbina Srebrenice.
I našu pobjedu koju smo pripremali i s našim operacijama u zapadnoj
Bosni - jer da nismo ovladali tim područjima Dinare i došli iza leđa i
zapravo prekinuli onda veze tih kninskih područja Srba sa ostalim
područjima Srbije i Jugoslavije - teško bi bilo izvojevati .I u tome
se ogleda ratno umijeće koje smo primijenili. Hrvatska je znači s tim
svojim ratnim pobjedama omogućila da i Evropska unija odnosno
Sjedinjene Američke Države konkretnije i NATO odigraju onu ulogu kakvu
su odigrali u rješavanju bosanske krize. I poslije toga su mogli ući,
jer su vidjeli da su Srbi ovdje poraženi i da prema tome mogu bez
opasnosti da će biti upleteni u šira ratna, šira ratna područja u
Bosni.
Iako molim, treba isto tako spomenuti da , za vrijeme naših
operacija kad su se već odvile, i poslije toga, da je i bombardiranje
NATO-a u svezi sa ovom blokadom Bihaća imalo vojnu ulogu. Ali ono ne
bi uopće moglo biti moguće, čitava ta uloga NATO-a i Sjedinjenih
Američkih Država bez toga ne bi bila moguća, bez prethodnih pobjeda
Hrvatske u "Bljesku" i u "Oluji" , što je promijenilo i strateške
odnose .
Dejtonski su razgovori, kao što znate, trajali oko mjesec dana. Ja
sam zbog unutarnjih razloga morao se vraćati u zemlju i dan uoči
završetka razgovori su došli u krizu . Jedno su me jutro probudili oko
šest sati da se dejtonski pregovori prekidaju. Zašto? Pa evo nisu se
mogli sporazumjeti Srbi i Muslimani pa i predstavnici međunarodne
zajednice, predstavnici Sjedinjenih Američkih Država oko Brčkog. I već
su podijelili priopćenje da se pregovori prekidaju, da će se nastaviti
kad se stvore uvjeti. Ja kažem zašto, znači zbog Brčkog, zbog jednog
mjesta nastavit će se rat između Srba, Muslimana, Hrvata , znači
nadalje ratna neizvjesnost a i za međunarodnu zajednicu. Ja kažem, pa
zašto se ne nađe neko rješenje da se zbog jednog pitanja , zbog Brčkog
ne nastavlja rat. Pa kako? Amerikanci koji su vodili te razgovore i
predstavnici međunarodne zajednice kazali su na početku o
"51:49"(posto teritorija) ne treba više voditi računa negoli o
stvarnim odnosima. A stvarni odnosi su bili da su hrvatska i
mislimanske snage sada imale u rukama i više skoro 60 posto
teritorija, najmanje 56 posto. Međutim suse , nekoliko dana prije
toga, vratili najednom na to da treba tražiti rješenje na temeljima
"51:49".
I sada, kad su znači donijeli odluku o prekidu jer se nisu mogli
sporazumjeti oko Brčkog, ja sam se začudio, pitao sam se kome to ide u
prilog da se rat nastavi. Jasno da to Hrvatskoj ne ide u prilog, jer
nastavlja se ratna situacija, iscrpljivanje itd. Smatrao sam da i za
međunarodnu zajednicu to nije u prilog . I onda sam im predložio: pa
evo, dajte ako smo se sporazumjeli o svemu drugom, a sporazumjeli smo
se i na taj način da bi Hrvatska da bi dobila u Posavini Odžak , da bi
vratila, odstupila od Mrkonjićgrada. I predložio sam da se dogovorimo
o tome da se problem Brčkog riješi arbitražom u roku od godine dana.
To su prihvatili Amerikanci, to su prihvatili onda redom Srbi i
Muslimani. Na taj način su spašeni dejtonski mirovni pregovori i
potpisan je sporazum. Razumije se da je i tu Hrvatska odigrala takvu
pozitivnu ulogu da su davali laskave ocjene, da me je na završetku tih
pregovora u znak priznanja uloge Hrvatske gospodin Christopher državni
tajnik Sjedinjenih Američkih Država na zajedničkom sastanku američke i
hrvatske delegacije upitao : predsjedniče što SAD mogu učiniti za
Hrvatsku. Jasno da smo mi bili postavili svoje zahtjeve itd. ali kao
što vidite politika, sva politika, osobito politika odnosa između
država se zasniva na interesima i provodi se često na veoma bezobziran
način zaboravljajući danas ono što je bilo jučer itd. Međutim, ipak
sve to skupa stvara osnove na kojima se načelna politika mora graditi
ne upadajući u zamku da se može osloniti samo na lijepe riječi i na
obećanja.
Kada je riječ o "Oluji", rekao je Predsjednik,od međunarodnih
čimbenika pa i sila imali smo samo preporuku da ne smijemo ići. Rekao
sam i mogu ponoviti da je u s obzirom da se radilo o veoma važnom
pitanju za koje je međunarodna zajednica bila zainteresirana o blokadi
Bihaća, i sudbini Bihaća, da je u tom pogledu znači bombardiranje NATO
snaga nekih srpskih položaja imalo povoljne utjecaje, ali nikakvih
izravnih pa ni za vrijeme samih operacija izravnih utjecaja na naše
operacije. Razumije se da smo mi koristili svoje subjektivne prosudbe
da je takva situacija da možemo pobijediti ove snage koje su bile u
Hrvatskoj. Prosudbe, svoje prosudbe da se Jugoslavija i Rusija neće
moći angažirati, barem ne dotle dok mi, ne završimo, prema tome to je
bilo odlučujuće. Procjenjivali smo i da će svijet to morati prihvatiti
jer će i to opet pružiti njima osnove da mogu odigrati jednu pozitivnu
ulogu u rješavanju krize, jer su bili veoma nesnalažljivi i jer nije
bilo jedinstva između europskih država. Mislim da su se i na tom
slučaju pokazale naše prosudbe ispravne nasuprot svim onim koje su se
služile veoma raširenom mrežom, obavještajnom i svojom. Jedan od
prijatelja, diplomatskih, u razgovoru s jednim od mojih ministara
rekao je - pa znate ako uspijete mi ćemo biti zadovoljni. Ali mi vam
ne možemo na to pristati prije i bojimo se za vas. Molim, to je
najviše što smo mogli.
- Nakon "Bljeska" i "Oluje", "Ljeta '95", u Hrvatsku je došao UNTAES
i počeo je proces mirne reintegracije hrvatskoga Podunavlja, bilo je
slijedeće pitanje. Time su
izbjegnute mnogobrojne ljudske žrtve i velika materijalna razaranja.
Hrvatski prognanici uglavnom su dosta nezadovoljni a i veliki dio
hrvatske javnosti, jer u posljednje vrijeme međunarodna zajednica
inzistira na povratku svih Srba koji su dobrovoljno otišli, na njihovom
povratku u oslobođena područja kao da nije bilo nikakvog rata,
razaranja, ubijanja. A s druge strane uopće međunarodna zajednica ne
govori o našim hrvatskim prognanicima i njihovom povratku u hrvatsko
Podunavlje?
Svojim pitanjem dali ste i odgovor, kazao je Predsjednik. I zaista
se hrvatska javnost pita. Prije svega pitala se od početka zašto sam
pristao na UNTAES. A pristali smo zato da bismo spriječili žrtve,
razaranja. Jer je sasvim očito da bismo da smo išli mi bismo mogli
vojno ovladati, mi smo mogli znači osloboditi jednom opet olujnim,
gromovitim pothvatom ta područja hrvatskog Podunavlja. Ali je sasvim
sigurno da bismo u tom pothvatu imali vjerojatno čak i veće žrtve nego
li u čitavom dotadašnjem ratu s obzirom na snage koje je jugoslavenska
armija tamo imala, s obzirom na blizinu Srbije, Vojvodine ,da bismo
imali ljudske žrtve, da bi nam razorili Osijek, Vinkovce, Đakovo. Osim
toga da bismo doživjeli jednu opću osudu međunarodne zajednice da evo
ne prihvaćamo ono što nam oni preporučaju da idemo na mirni način.
Prema tome prihvatili smo UNTAES kao privremeno rješenje pod jamstvom
da je to i jamstvo međunarodne zajednice pa i Sjedinjenih Američkih
Država, da se smatra apsolutno neprijepornim hrvatskim državnim
teritorijem i da se na miran način reintegrira. To su bili razlozi
zbog kojih smo prihvatili. Mislim da smo suradnjom hrvatske Vlade,
hrvatske vlasti i privremenog upravitelja UNTAES-a ambasadora generala
Kleina postigli velike rezultate na tom putu. Provedbom je izbora
zapravo 80 posto mirne reintegracije možemo reći završeno, jer
uspostavlja se ustavno pravni poredak, uspostavlja se vlast sa onim
Srbima koji su odlučili da ostanu da prihvate hrvatsku državu kao
svoju Domovinu i to su znači veliki rezultati. I nešto što mora
međunarodna zajednica priznati, jednu principijelnu politiku Hrvatske
koja je od početka htjela mirno rješenje, koja jeste za priznanje
etničkih i ljudskih prava svima onima koji žele biti hrvatski građani.
Međutim, hrvatska javnost mora danas biti ponovno upoznata da se
nalazimo ponovno pred igrama nekih međunarodnih čimbenika da se taj
dogovor o tome, o mirnoj reintegraciji, da se završi mandat UNTAES-a
do 15. srpnja, da se to dovede u pitanje, da se mandat produži do 15.
siječnja iduće godine. Čak štoviše ima nekih prijedloga da bi trebalo
mandat produžiti i na još dulji rok. Prema tome, radi se o jednom
kontinuiranom pritisku na Hrvatsku radi stvaranja unutarnjih problema
a i radi toga da bi se, Hrvatsku na ovaj ili onaj način prisiljavalo,
i s obzirom na njezinu ulogu u rješavanju bosanske krize i s obzirom
na te integracijske šire ili uže planove koje ima Evropska unija i
Sjedinjene Američke države.
- Je li je u tom kontekstu, gospodine Predsjedniče, prosvjedna nota
koju su vam u petak uručili skupina poslanika zemalja Kontaktne
skupine i Europske unije, glasilo je pitanje.
Apsolutno, kazao je Predsjednik Tuđman. I tu opet govore, razumijete,
samo o problemu povratka srpskih izbjeglica, a ne hrvatskih
prognanika. I ja sam gospodi kazao da je za hrvatsku javnost
neprihvatljivo zaboravljanje svega onog što se zbilo, da su naši
prognanici šest godina već izvan svojih domova, da su oni pretrpjeli i
ljudske i druge žrtve i da se sad ne može uvjetovati, ne samo da
riješimo problem srpskih izbjeglica iz zapadnih krajeva, za što je
hrvatska vlast spremna. Mi smo kazali - mi ćemo riješiti problem
srpskih izbjeglica koji su sada u hrvatskom Podunavlju ako su
prihvatili hrvatsko državljanstvo bilo da ih vratimo u područja od
Pakraca do Knina, jer tako ih ima oko 2.600 koji su se dosada javili s
tim da se polovica javila da bi se željela vratiti, a polovica da želi
financijsku naknadu. Mi smo kazali - mi ćemo riješiti ta pitanja, ali
uvjetovati to kao što su neki diplomatski predstavnici javili da mi
moramo primiti sve Srbe koji su iz Hrvatske otišli, to je nerazumno,
to je suprotno svem onom što se zbiva u međunarodnom životu odkad je
svijeta i vijeka. Nitko ne postavlja zahtjev da se vrate sudetski
Nijemci ili svi drugi slučajevi koji su se zbili u novijoj povijesti
od I. do II. svjetskog rata itd. Tako da je to svojevrstan pritisak
koji ćemo mi, razumije se, mirno, odlučno, izdržati jer su pravo,
pravda ali i snaga hrvatske države, hrvatskog poretka na našoj strani
na koju se možemo osloniti.
(Hina - nastavlja se)
252044 MET may 97
Više od 70 uhićenih na propalestinskom skupu u Londonu
Trumpovu inauguraciju poremetila hladnoća
Trump želi u Kinu u prvih 100 dana mandata
Prekid vatre u Gazi počinje u nedjelju ujutro
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - sport - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - svijet - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za nedjelju, 19. siječnja
Remi Lyon, pobjeda PSG-a