ZAGREB, 25. svibnja (Hina) -
- Slijedeće pitanje odnosilo se na agresiju na BiH, koja je slijedila
nakon agresije na Hrvatsku u proljeće 1992. Rukovodstvo je Bosne bilo
neodlučno, a jedini pravi otpor u stvari su pružili Hrvati. Kako tada
tako i danas postoje protivljenja angažmana Hrvatske u Bosni i
Hercegovini. Hrvatska se optužuje čak da je agresor, da sa Srbima
dijeli Bosnu. U okviru toga postoji stalna optužba o postojanju tajnog
dogovora sa Srbima o predaji Bosanske Posavine.
Predsjednik je kazao da je jednim dijelom na to pitanje dao odgovor
kad je podsjetio da je muslimansko vodstvo bilo na svoj način za
održanje Jugoslavije. Ne samo za održanje Jugoslavije nego li i zato
da se Bosna na svoj način više veže za Srbiju. Zašto? Zato što je u
Srbiji bio i veći dio muslimanskog življa, Sandžak i Kosovo itd. Osim
toga bilo je nerealnih procjena na temelju toga što su jugoslavenska
armija i sam Kadijević zastupali ideje jugoslavenskog titovskog
federalizma. Alija Izetbegović je meni izravno rekao pa zašto vi u
Hrvatskoj zaoštravate s Jugoslavenskom armijom, pa mi smatramo da nama
jugoslavenska armija može biti vječna zaštita od velikosrpskog
presizanja. Ja sam mu rekao - da, u jugoslavenskoj armiji ima tih
federalističkih pristaša da bi trebalo očuvati federaciju ali zar ne
vidite da je jugoslavenska armija već po svom sastavu i po svojoj
ulozi već oruđe velikosrpske politike? Prema tome, muslimansko vodstvo
nije bilo spremno, nije se spremalo na rat jer nije vjerovalo da bi
jugoslavenska armija mogla biti instrument te velikosrpske politike i
zbog toga kad je došlo do intervencije, do toga da jugoslavenska
armija provede zapravo velikosrpsku politiku i u Bosni, jedino su
Hrvati u Bosni i Hercegovini, konkretno u Hercegovini, jer su na
Hercegovinu najprije išli, pružili otpor i uz pomoć Hrvatske, znači,
ne samo spriječili da čitava Bosna ne padne u ruke jugoarmije i
velikosrpskog imperijalizma, nego i spriječili jugoslavensku armiju u
to vrijeme i u odnosu na pokušaje da ovlada južnom Dalmacijom od
Splita do Dubrovnika.
Do sukoba između Hrvata i Muslimana došlo je onog momenta, na
prijelazu 1992./1993. kad su u okviru Vance-Owenovog plana za
rješavanje krize u Bosni i Hercegovini izašli sa prijedlogom o
stvaranju unije triju republika. U muslimanskim predodžbama o
muslimanstvu u svijetu postoji jedan princip da svaka muslimanska
država, svaki muslimanski subjekt, mora težiti da bude povezan sa
nekom islamskom državom, a ako ne može biti izravno povezana onda
barem preko mora. I tada je u jednom dijelu muslimanskog vodstva
prevladala ideja da moraju ovladati Mostarom i izbiti na more, ne samo
očuvati Neum, negoli, tada su oni imalu tu tezu, da preko Mostara
izbiju istočno od Neretve. U tom pogledu su se znači poklapali, bilo
je čak i nekih zajedničkih dogovora sa Srbima, koji kad nisu uspjeli
ostvariti crtu Virovitica- Karlovac-Karlobag, i sačuvati "Srbiju na
tri mora" oko Zadra, onda je minimalni plan bio da se osvoje hrvatska
područja istočno od Neretve. Prema tome Hrvatska je bila tada ugrožena
ne samo od tog muslimanskog pokušaja da ovladaju Mostarom. A Mostar je
preostajao kao jedini grad u kome se hrvatstvo,i prije toga i u ovom
ratu, održalo, dok su u svim drugim, iz svih drugih gradova Hrvati su
bili već istisnuti, iz Zenice, Travnika, Sarajeva itd.
Obrana Mostara od tog muslimanskog posezanja, da se povežu sa morem
bila je od životnog interesa ne samo za hrvatstvo u Bosni i
Hercegovini nego i od strateškog interesa za hrvatsku državu. I u tom
pogledu se postavlja pitanje da li se taj sukob mogao izbjeći. Opet
jedno hipotetično pitanje. Stvari su se odigrale tako kako su se
odigrale, tu je bilo, razumije se, međusobnog nepovjerenja koje je na
kraju urodilo takvim ratom, ali na temelju sveukupnog iskustva bez
obzira što smo i mi u hrvatskim redovima imali radikalnih ljudi koji
su smatrali da je nemoguća suradnja, ipak je u većem broju takva
situacija bila na muslimanskoj strani; Hrvati i vodstvo u cjelini nisu
išli za tim da u potpunosti potisnu Muslimane. Na kraju, prilike su se
razvile tako da je oko 160 do 170 tisuća Hrvata istjerano s onog
područja koje je bilo pod muslimanskom kontrolom, dok je sa područja
koje su kontrolirale hrvatske snage HVO, napustilo oko 50 tisuća
Muslimana. U samom Mostaru za čitavo vrijeme rata pa do današnjeg dana
su ostale tisuće i tisuće Muslimana. Prema tome, taj sukob Hrvata i
Muslimana bio je rezultat, znači, tih težnji da se stvore osnove za
budući opstanak muslimanske republike. Ali moram reći da je jednim
dijelom nekim međunarodnim čimbenicima kojima je bilo u interesu da do
tog sukoba dođe pa je bilo ako ne izravnih utjecaja u provokativnom
smislu, ali u svakom slučaju u smislu pogrešnog prikazivanja u
svijetu. Jer, nikada neki međunarodni čimbenici zbog onog
jugoslavenskog sindroma, nikada nisu htjeli osuditi Srbiju potpuno,
kao jedinog agresora. Nego su dopuštali, tu i takvu agresiju u Bosni i
Hercegovini, a onda da Srbija ne bi bila sama osuđena onda su htjeli
da i Hrvatska bude proglašena agresorom. Tako da je to bio jedan veoma
složen problem i na ratištu i na, da tako kažem, na međunarodnom
diplomatskom ratištu. Razumije se, mi smo imali, i stalno smo težili
da uspostavimo dobre i prijateljske odnose sa muslimanskim vodstvom, s
Muslimanima, pa smo već 1992. imali sporazum sa gospodinom
Izetbegovićem i muslimanskim vodstvom o suradnji hrvatskih snaga u
pograničnim područjima. Na toj crti je bilo naše angažiranje u
bosanskoj Posavini, kazao je Predsjednik.
A neki osuđuju hrvatsko vodstvo i mene osobno da smo navodno izdali
ili prodali bosansku Posavinu. Bosanska Posavina bila je od velike
važnosti za Hrvatsku zbog hrvatskog življa u bosanskoj Posavini. Kao
što znate taj dio bosanske Posavine je u hrvatsko-srpskom sporazumu
1939. pripao i Banovini Hrvatske. Ali je u ovom ratu koji se razvio na
tlu Hrvatske i Bosne i Hercegovine kroz bosansku Posavinu išao srpski
koridor iz istočne Bosne i Srbije u zapadnu Bosnu prema Banja Luci. I
prema tome jugoslavenska armija je sa svim svojim snagama branila taj
koridor. Hrvatska je u pokušaju obrane bosanske Posavine angažirala do
maksimuma raspoložive snage. Mi smo imali tamo u, za vrijeme rata, u
bosanskoj Posavini izravno angažirano oko petnaest tisuća ljudi, što
je za naše uvjete u onim ratnim prilikama jako velik broj. Mi smo
imali oko 20-ak postrojbi. U tom području poginulo je oko tri tisuće
Hrvata. Nismo mogli, čak da smo uporabili sve snage s kojima smo
raspolagali, nismo mogli zapriječiti, nismo mogli prekinuti taj
koridor jer je jugoslavenska armija imala pretežite snage, jer je sve
naše pokušaje da im prekinemo taj koridor mogla osujetiti. Među tri
tisuće poginulih u tom području bilo je šest stotina poginulih iz
hrvatskih postrojbi. I mi smo imali takvu situaciju da je sam narod
napuštao ta područja, od Bosanskog Broda do Odžaka. Nisu se mogli
održati. I razumije se, da je to onda stvaralo i nepovoljne uvjete i
za vojne postrojbe. Jedino je zadivljujuće kako se džep kod Orašja
održao, ali on je bio malo uvučen, nije bio od tolike važnosti za sam
taj srpski koridor da bi mogao dalje ići.
Ali tu je bio primjer narodnog otpora , i sa stanovišta vođenje rata
to jedan poseban izvanredni junački primjer kako se narod Orašja
održao. Razumije se opet jedino uz podršku Hrvatske, Hrvatske vojske,
da nije bilo toga i to područje bi palo. I na kraju da kažem, da ako
nismo u ratu mogli sačuvati čitavo to područje, i to samo sa svojim
snagama, dok Muslimana takorekuć u toj obrani i nije bilo, da sam u
dejtonskim razgovorima pokušao vratiti bosansku Posavinu, ali nismo
postigli više negoli vraćanje Odžaka, a zato smo dali, odstupili,
ono što smo u ratu u Bosni bili oslobodili i osvojili
Mrkonjićgrad itd. Prema tome, postoje potpune neosnovane tvrdnje o
tobožnjem našem neangažiranju ili pak čak o prepuštanju bosanske
Posavine, i o tome da smo mi krivi za sukob sa Muslimanima.
Mi smo od samoga početka od onih političkih razgovora pa nadalje,
vodili politiku suradnje sa Muslimanima, jer smo znali da je to od
strateške važnosti za Hrvatsku pa i za Zapad. To je bio jedan od
razloga zašto nas i prihvaća onda Zapad, kad smo već opstali, da bi se
preko nas utjecalo i na rješavanje bosanske krize, da bi se Muslimani
vezali za Hrvatsku, da se ne bi dopustilo stvaranje posebne
muslimanske države usred Evrope.
- Odgovarajući u nastavku na pitanje je li se taj sukob mogao izbjeći,
Predsjednik je rekao kako bi se načelno moglo reći da se mogao
izbjeći, ali da se u stvari nije se mogao izbjeći.
Ja ću vam reći sasvim otvoreno, da smo mi sa svoje strane, znači, na
toj politici stvaranja pretpostavki za zajedništvo hrvatskog i
muslimanskog življa u Bosni činili čak i takve korake da su oni
radikalni Hrvati koji nisu vjerovali u mogućnost takvog jednog
zajedništva sa Muslimanima prihvaćali naše preporuke da odu iz
političkog i vojnog života, dok sa muslimanske strane nije bilo takvih
koraka. Prema tome, teško je reči da se sukob mogao izbjeći, jer su,
kao što sam rekao, jer su međunarodni čimbenici tu igrali jednu veoma
licemjernu ulogu. Mi smo, kad je bilo riječi o ratnim sukobima jer sve
ono što se u tim ratnim sukobima dešavalo pa prema tome i kršenje
ratnog prava, pa i događanja zločina u tom ratu, Hrvati su imali i
pozivali predstavnike međunarodnih medija, tv, itd. da vide šta se to
zbiva na svim stranama. Međutim, oni su odbili da to zabilježe i da
obavijeste svoju javnost o tome. Znači, taj sukob na svoj način moglo
se izbjeći da je bilo drugog vodstva. Ali s druge strane, nije se
mogao izbjeći upravo zbog povijesnih naslaga nepovjerenja, zbog toga
što je u strateškom interesu stvaranja takve jedne muslimanske
države, ili u cjelini u Bosni, ili pak izdvojene kao treće republike,
bilo u interesu da ovladaju hrvatskim područjem. Vidite, da iskoristim
tu prigodu da se osvrnem šire. Bilo je ozbiljnih hrvatskih političara
koji su u javnosti iznosili teze, a i meni govorili, da bi Hrvatska
još i prije promjena 1990. ali i poslije promjena 1990., da bi
Hrvatska trebala voditi svoju politiku na temelju usaglašavanja sa
prirodnim saveznicima, sa Muslimanima i kosovskim Albancima. Ja sam na
to odgovorio - da, mi trebamo biti na stajalištu demokratskih načela,
i zato da i Muslimani i kosovski Albanci zadobiju sva prava . Ali mi
je bilo jasno da hrvatski narod mora voditi svoju politiku. Da smo
polazili od toga da se moramo usuglasiti sa muslimanskim i albanskim
vodstvom na Kosovu mi nikada do hrvatske slobode i hrvatske države,
hrvatske samostalnosti, ne bismo došli. Prema tome takva politika bila
bi, znači, porazna za hrvatsku slobodu, za hrvatsku državnost,
hrvatsku demokraciju.
- Na pitanje o značaju odluke o nacionalnoj valuti kuni, kojoj su se
bili usprotivili mnogi u inozemstvu, a i u Hrvatskoj, Predsjednik je u
nastavku kazao da je protivljenja toj odluci, koja je sada već
povijest, bilo ne samo iz oporbenih redova; da su ne mnogi, nego neki
njegovi suradnici dvojili da li je to dobar potez.
Međutim, ja sam se odlučio na to da se jugoslavenski, koji je prozvan
kasnije i hrvatskim dinarom kao što ste spomenuli, moramo zamijeniti
sa nacionalnom valutom. I to iz više razloga. Prije svega, iz
političkih, moralno-psiholoških razloga. Taj dinar je bio sinonim
pljačke hrvatske, one pljačke koja je trajala za vrijeme sve
Jugoslavije kad se iz Hrvatske iznosilo osam posto nacionalnog dohotka
godišnje, dok su imperijalističke sile iz svih svojih kolonija,
azijskih, afričkih, iznosile svega dva do četiri posto.Prema tome taj
dinar je bio sinonim, simbol te pljačke Hrvatske. A osim toga, mi smo
naslijedili hiper inflaciju, i iz psiholoških razloga bilo mi je jasno
da ćemo teško postići stabilnost valute i stabilnost gospodarstva sa
tim starim dinarom. Prema tome i zbog moralno- psiholoških razloga bio
sam za to da idemo na svoju nacionalnu valutu. A kad su kazali da je
to valuta NDH onda sam kazao, kakva NDH, imamo je na hrvatskom grbu od
Slavonije iz 12. stoljeća, dokumentirano. Osim toga, znao sam da se ta
kuna upotrebljavala negdje i u svijetu od Rusije pa do Amerike, znao
sam da se upotrebljavala kao platežno sredstvo, pa prema tome zašto da
na to ne idemo. Razmatrali smo doduše i druga imena, ali imali smo
povijesni oslonac i odlučili smo se za kunu. Tada, kad sam donosio
takvu odluku, za koju su me čak, kao što rekoh i neki moji suradnici
pitali da li je pametno da li smijemo ići, pa sam rekao da, tada nisam
znao da postoji u Ženevi i jedan spomenik gdje, ne znam koliko, tri
mislim trgovca ,nose u rukama kune. Prema tome ta je kuna i u
međunarodnom poimanju bila i u povijesti platežno sredstvo. Pokazalo
se, evo da smo ispravno postupili, da je to bio način na koji smo
psihološki mogli laganije prevladati hiperinflaciju, da smo dali i
zadovoljstvo svom puku, svom narodu, svom čovjeku da ima sada i svoju
nacionalnu valutu. To je također jedan znak nacionalnog suvereniteta i
da se ne smijemo kod takvih odluka povoditi za nekim sporednim, znači,
razlozima koji su pozivali - te neće ovi prihvatiti, te neće svijet.
Međutim, kao što vidite svijet je ne samo prihvatio nego li priznaje
da je Hrvatska u financijskom smislu jedna od najstabilnijih zemalja
ne samo u odnosu na bivše socijalističke zemlje.
(Hina - nastavlja se)
252027 MET may 97
Njemački veleposlanik: Trump želi redefinirati ustavni poredak
Više od 70 uhićenih na propalestinskom skupu u Londonu
Trumpovu inauguraciju poremetila hladnoća
Trump želi u Kinu u prvih 100 dana mandata
Prekid vatre u Gazi počinje u nedjelju ujutro
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - sport - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - svijet - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za nedjelju, 19. siječnja