PEKING, 26. travnja (Hina) - Protekla dva desetljeća burnog gospodarskog razvitka u Kini, praćenog ne malim društvenim promjenama, rezultirala su potrebom za donošenjem čitavog niza novih i primjerenijih zakona, među kojima prednjači
zakon o braku, čija važeća verzija iz 1981. godine sa svojim nepreciznim formulacijama nikako ne može zadovoljiti potrebe vremena.
PEKING, 26. travnja (Hina) - Protekla dva desetljeća burnog
gospodarskog razvitka u Kini, praćenog ne malim društvenim promjenama,
rezultirala su potrebom za donošenjem čitavog niza novih i
primjerenijih zakona, među kojima prednjači zakon o braku, čija važeća
verzija iz 1981. godine sa svojim nepreciznim formulacijama nikako ne
može zadovoljiti potrebe vremena. #L#
Primjerice, u velikim je kineskim gradovima stopa razvoda brakova s 3
posto u godini 1978. porasla na 20 posto u godini 1995. Sudovi
pretrpani brakorazvodnim i pratećim imovinskim sporovima, u postojećem
zakonu jednostavno ne nalaze uporišta za donošenje presuda: preljub
(uzrok trećine svih rastava u Shanghaiu) i život u izvanbračnim
zajednicama (čiji broj rapidno raste) u starom se zakonu - nezamislivi
u ranom postmaovskom razdoblju - uopće ne spominju. Kao ni nasilje u
porodici, uostalom, pa višegodišnja razdvojenost bračnih drugova i
slični razlozi zbog kojih danas pojedinci svjesni svojih prava i te
kako podnose zahtjeve za razvod braka.
Pripreme novog zakonskog prijedloga, piše ugledni dnevnik "China
Daily", stručnjake stavlja pred mnoge dileme. Da li postojeću zabranu
sklapanja brakova među gubavcima u novom zakonu proširiti na mentalne
bolesnike, osobe zaražene aidsom i spolno prenosivim bolestima uopće?
Treba li uvesti predbračne imovinske ugovore da se u slučaju razvoda
sudovi ne opterećuju imovinskim sporovima, te kako sankcionirati
izvanbračne zajednice (u novinama spomenutim kao "ilegalne i
nemoralne"), samo su neka od pitanja o kojima pravnici već naveliko
raspravljaju.
I naravno, tu je još pitanje kako tekst novog zakona o braku
prilagoditi stvarnosti na područjima nastanjenim nacionalnim
manjinama, poštujući njihove običaje i tradiciju. Pritom,
najzanimljiviji je problem onih manjinskih naroda koji uopće ne
poznaju institut službenog sklapanja braka, pa država i nema uvid tko
je s kim oženjen, koliko je brak trajao, i s kim je ponovno sklopljen.
(Hina) mer sd
261149 MET apr 97