PARIZ, 28. siječnja (Hina/AFP) - Centar "Georges Pompidou" (popularno Beaubourg), razvikan u početku zbog svojeg arhitektonskog modernizma i kulturne raznolikosti, slavi 20. obljetnicu 31. siječnja u Parizu vodeći ponajprije brigu o
tome da povrati mladost do godine 2000.
PARIZ, 28. siječnja (Hina/AFP) - Centar "Georges Pompidou" (popularno
Beaubourg), razvikan u početku zbog svojeg arhitektonskog modernizma i
kulturne raznolikosti, slavi 20. obljetnicu 31. siječnja u Parizu
vodeći ponajprije brigu o tome da povrati mladost do godine 2000. #L#
Prerano ostarjele strukture, zbog pet puta veće posjećenosti od
najviših procjena (25.000 posjetitelja na dan umjesto očekivanih
5000), tzv. "rafineriji" nužan je izlaz iz sklerotičnih kulturnih
zastranjivanja.
Fizički, Nacionalni centar za umjetnost i kulturu već je započeo svoj
"lifting". Od utorka posjetitelji će moći vidjeti njegov novi Atelier
Brancusi koji je osmislio Renzo Piano, na sjevernom dijelu Piazze, ali
i obnovljeni i pošumljeni okoliš, novouređenu fasadu, oslikanu i
osvijetljenu.
Tijekom tri dana, 31. siječnja, 1. i 2. veljače, operacija "otvorena
vrata" provest će poznatom vanjskom "kobasicom" posjetitelje prema
terasama i pet katova. Nacionalni muzej moderne umjetnosti - Centar za
industrijsko oblikovanje (MNAM-CCI) predstavit će tamo izuzetnu
postavu stalnih kolekcija: "Made in France: 1947.-1997.".
Početkom 1998. "mastodont" će poduzeti intenzivne unutarnje radove u
sljedeće dvije godine, koji će omogućiti osposobljavanje novih
površina za izložbe i raskošnu proslavu ulaska u treće tisućljeće.
Stoga, pojašnjava njegov predsjednik Jean-Jacques Aillagon, Centar
"Pompidou", potpuno otvoren do rujna 1997., "neće biti zatvoren"
budući da će "održavati svoje djelatnosti", ali ponajprije izvan zgrade.
Preostaje temeljna obnova, delikatnija. Riječ je o tome da se
institucija izvuče iz podjele u koju je upala zbog preobilja svojih
programa. Neki ne oklijevaju nazvati taj interdisciplinirani centar
"supermarketom kulture" s previše pregrada na policama.
Mašinerija je, istina, složena: 1500 zaposlenika, proračun od 587
milijuna franaka za godinu 1997., djelatnosti koje pokrivaju sve
plastične umjetnosti 20. stoljeća (slikarstvo, kiparstvo, arhitekturu,
dizajn) uz MNAM-CCI, ali i glazbeno stvaralaštvo te čitanje u
otvorenoj Informativnoj biblioteci.
Tragajući za objašnjenjima i djelotvornošću, Aillagon je prije
nekoliko dana povjerio povjesničaru umjetnosti Rolandu Rechtu zadaću
koja se sastoji u razmišljanju i predlaganju projekta bipolarizacije
MNAM-CCI.
Tom bi se podjelom stvorio s jedne strane odjel povijesne i baštinske
orijentacije - MNAM, koji bi se odnosio na modernu umjetnost do
osamdesetih godina, a s druge strane odjel posvećen suvremenoj
umjetnosti u stalnom razvoju, čime bi se omogućilo prihvaćanje brzih
inicijativa umjesto programa predviđenih četiri ili pet godina
unaprijed.
Osim toga, "ako je Centar 'Pompidou' stvorio novi odnos između
institucije i javnosti, ako je bio instrument otvaranja na
međunarodnoj pozornici dok je Francuska bila jako zatvorena do
sedamdesetih godina, treba mu vratiti tu dinamiku, tu početnu
interdisciplinarnost i velikodušnost", ističe direktor Aillagon.
Zbog pretjerane selektivnosti publike, koja se zanima isključivo za
Biblioteku ili samo za jednu disciplinu, taj centar "mora proširiti
svoju publiku, voditi široku obrazovnu politiku, vratiti se
interdisciplinarnosti".
"On mora postati i središnjica decentralizacije", zaključuje Aillagon
i dodaje: "Ne možemo se ograničiti na Pariz. Imamo obveze spram
kulturnog života u provinciji. Nužno je da 2010. Centar 'Pompidou'
bude prisutan diljem Francuske".
(Hina) bnš bnš
281434 MET jan 97