DE-SIROMAŠTVO-SOCIJALNA POMOĆ-Rad-Zapošljavanje-Radno zakonodavstvo +NJEMAČKA DIE WELT: KAKO DEFINIRATI I IZMJERITI SIROMAŠTVO? ++NJEMAČKA+DIE WELT+24./25./26. XII. 1998.+OECD želi unijeti stručnost u raspravu o siromaštvu+"Unatrag
nekoliko godina siromaštvo je ponovno postalo aktualnom +temom i u bogatim industrijskim zemljama.+U teškoj konkurenciji današnjice prijeti opasnost da proces +siromašenja zahvati nove slojeve stanovništva, žale se kritičari. +Krivcem je proglašen čas ozloglašeni kapitalizam, čas čudovište +globalizacije.+'Novo siromaštvo' Europe u prvom je redu posljedica vrlo visoke +stope nezaposlenosti, ali i socijalne politike, koja više služi +srednjim slojevima nego potrebitim rubnim skupinama, ne donoseći +dovoljno poticaja za rad. Amerika, doduše, bilježi potpunu +zaposlenost, ali i tamo, kao i u ostalim anglosaksonskim zemljama, +rastu razlike u primanjima na štetu najslabijih građana.+Što je zapravo siromaštvo i kako se mjeri? Općenito gledano, +'siromašnim' se smatra onaj tko ima niska primanja, tko dobiva samo +polovinu prosječne plaće ili čak manje. Ta se definicija udomaćila, +iako je 'uistinu proizvoljna' (OECD Europska organizacija za +suradnju i razvoj, op. prev.).
NJEMAČKA
DIE WELT
24./25./26. XII. 1998.
OECD želi unijeti stručnost u raspravu o siromaštvu
"Unatrag nekoliko godina siromaštvo je ponovno postalo aktualnom
temom i u bogatim industrijskim zemljama.
U teškoj konkurenciji današnjice prijeti opasnost da proces
siromašenja zahvati nove slojeve stanovništva, žale se kritičari.
Krivcem je proglašen čas ozloglašeni kapitalizam, čas čudovište
globalizacije.
'Novo siromaštvo' Europe u prvom je redu posljedica vrlo visoke
stope nezaposlenosti, ali i socijalne politike, koja više služi
srednjim slojevima nego potrebitim rubnim skupinama, ne donoseći
dovoljno poticaja za rad. Amerika, doduše, bilježi potpunu
zaposlenost, ali i tamo, kao i u ostalim anglosaksonskim zemljama,
rastu razlike u primanjima na štetu najslabijih građana.
Što je zapravo siromaštvo i kako se mjeri? Općenito gledano,
'siromašnim' se smatra onaj tko ima niska primanja, tko dobiva samo
polovinu prosječne plaće ili čak manje. Ta se definicija udomaćila,
iako je 'uistinu proizvoljna' (OECD Europska organizacija za
suradnju i razvoj, op. prev.).
Po tom mjerilu, Njemačka ima 10 posto siromašnih građana. Izaberemo
li kao mjerilo siromaštva granicu od 40 posto prosječne plaće, broj
siromašnih nije ni izbliza tako velik, a izaberemo li kao mjerilo 60
posto prosječne plaće, tada ih ima gotovo dvostruko više.
Nova studija OECD-a, utemeljena na normi od 50 posto prosječne
plaće, uspoređuje stanje u četiri bogate zemlje - Kanadi,
Njemačkoj, Velikoj Britaniji i SAD-u. OECD se nada da će tom
podrobnom studijom zatvoriti 'jednu analitičku rupu' i unijeti
stručnost u raspravu.
Izvješće polazi od proteklih šest godina, kako bi zahvatilo tipična
obilježja osoba koje se dulje vrijeme zadržavaju ispod 'praga
siromaštva'. Rezultat: u sve četiri zemlje 'iznenađujuće visok
postotak stanovništva' prolazi u određenom dijelu višegodišnjeg
razdoblja fazu niskih primanja.
U većini slučajeva, ta faza traje kratko. Većina građana, dugoročno
zadržanih ispod tog praga, pripada rubnim skupinama kojima se ne
pomaže dovoljno i kojima je, između ostaloga, i teško pomoći.
Realna predodžba razmjera siromaštva pretpostavlja uključivanje
poreza i socijalne pomoći u tu računicu. Broj siromašnih 'ispod
praga niskih prihoda' time se bitno smanjuje, posebno u Njemačkoj i
u Kanadi. Na tom je području kvota niskih plaća, nastalih na
tržištu, dvostruko i trostruko veća od kvote prihoda koje iste
osobe dobivaju nakon poreza i socijalnih transfera.
Važan je čimbenik trajanje faze niskih primanja. Što je ono duljo,
to su slabiji izgledi za poboljšanje, to je veći i rizik opetovanog
pada ispod praga siromaštva. Za svaku drugu osobu ta je faza
dokončana u najgorem slučaju za godinu dana, a kod dvije trećine do
tri četvrtine osoba nakon druge godine. Na tom području veliku
fluktuaciju bilježi u prvom redu Amerika. Dakle, nisu uvijek
pogođeni isti ljudi.
U toj usporedbi, Njemačka bilježi relativno dobre rezultate.
Statistička 10-postotna kvota siromaštva na temelju jedne godine
(kao u Kanadi) niža je nego u Americi (15) i Engleskoj (20). Oko 46
posto osoba dobiva u Njemačkoj niska primanja do godinu dana, u
usporedbi s 25 do 35 posto u tri ostale zemlje. Faza niskih primanja
traje pet godina ili dulje kod 14 do 15 posto osoba u Njemačkoj i
Kanadi te kod 27 do 28 posto osoba u Americi i Engleskoj - nakon
oduzimanja poreza i transfera.
Tako 20 do 40 posto svih tih osoba dospijeva najmanje jednom u šest
godina ispod praga siromaštva. No, samo dva do šest posto ljudi
'siromašno' je šest godina. Trajno siromaštvo čini bit problema.
Što učiniti? Vlade bi trebale podupirati domaćinstva u kojima
zarađuju dvije osobe. Naime, porezi i zakoni o radu često lošije
tretiraju domaćinstva u kojima privređuju dvije osobe, a to se
odnosi i na skraćeni rad. Pomoć pri zbrinjavanju djece trebala bi
biti povećana radi olakšanog zapošljavanja oba roditelja ili kod
samohranih roditelja. No, opće mjere nisu dovoljne. Potrebni su
specifični potezi, usmjereni na potrebe pojedinaca.
Osim toga, često ne postoji dovoljno poticaja na rad, jer plaća koju
odgovarajuća osoba može očekivati u slučaju nastavka rada nije
bitno veća od socijalne pomoći. Tome valja dodati i nedostatke pri
izobrazbi.
No, u prvom redu treba se pobrinuti da primatelji socijalne pomoći
ne izgube osjećaj vlastite odgovornosti za povratak u djelatnu
zajednicu, ističe OECD" na kraju članka Andreasa Zaenkera.