DE-TUMAČENJA +NJ TAZ-MEĐUNARODNO PRAVO-19. XII. ++NJEMAČKA+DIE TAGESZEITUNG+19. XII. 1998.+SAD nanovo tumači međunarodno pravo+"Barem na papiru stvar je jednoznačna. Prema Povelji Ujedinjenih +naroda - osim dviju iznimaka - svaki
oblik vojnih mjera jedne ili +više zemalja članica UN-a protiv druge članice, protivan je +međunarodnom pravu. Dvije iznimke regulira 7. poglavlje Povelje. +Prvo: individualnu ili kolektivnu obrana protiv prethodnog napada +(članak 57). I to samo tako dugo dok druga iznimka ne postane +stvarnost: Vijeće sigurnosti UN-a šalje kao reakciju na 'čin +agresije ili ugrožavanja odnosno kršenja mira' borbene postrojbe +UN-a zbog ponovne uspostave 'međunarodnog mira i sigurnosti' ili +izričito ovlasti države članice UN-a da se zbog toga umiješaju (čl. +39-49).+Otkako je Irak svojim napadom na Kuvajt 2. kolovoza 1990. izazvao +zaljevsku krizu, Vijeće sigurnosti UN-a samo je jedanput dalo takvu +ovlast za 'primjenu potrebnih sredstava'. Prema rezoluciji 678 od +29. studenog 1990. države UN-a mogu 'primijeniti sva potrebna +sredstva' za ukidanje okupacije Kuvajta. Taj cilj rezolucije 678 +postignut je u veljači 1991. Niti rezolucija 687 o primirju od 3.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
19. XII. 1998.
SAD nanovo tumači međunarodno pravo
"Barem na papiru stvar je jednoznačna. Prema Povelji Ujedinjenih
naroda - osim dviju iznimaka - svaki oblik vojnih mjera jedne ili
više zemalja članica UN-a protiv druge članice, protivan je
međunarodnom pravu. Dvije iznimke regulira 7. poglavlje Povelje.
Prvo: individualnu ili kolektivnu obrana protiv prethodnog napada
(članak 57). I to samo tako dugo dok druga iznimka ne postane
stvarnost: Vijeće sigurnosti UN-a šalje kao reakciju na 'čin
agresije ili ugrožavanja odnosno kršenja mira' borbene postrojbe
UN-a zbog ponovne uspostave 'međunarodnog mira i sigurnosti' ili
izričito ovlasti države članice UN-a da se zbog toga umiješaju (čl.
39-49).
Otkako je Irak svojim napadom na Kuvajt 2. kolovoza 1990. izazvao
zaljevsku krizu, Vijeće sigurnosti UN-a samo je jedanput dalo takvu
ovlast za 'primjenu potrebnih sredstava'. Prema rezoluciji 678 od
29. studenog 1990. države UN-a mogu 'primijeniti sva potrebna
sredstva' za ukidanje okupacije Kuvajta. Taj cilj rezolucije 678
postignut je u veljači 1991. Niti rezolucija 687 o primirju od 3.
travnja 1991. ( kojom je Bagdad obvezan na uništenje svojih
sredstava za masovno uništenje kao i na prilagodbu odgovarajućih
programa naoružanja) ne sadrži prikladno ovlaštenje a niti neka
druga od brojnih rezolucija koje se odnose na Irak. Na kraju
rezolucije 687 rečeno je samo da 'Vijeće sigurnosti pridržava pravo
poduzeti daljnje korake koji bi mogli biti potrebni za provedbu te
rezolucije'. No takve korake Vijeće otada nije odobrilo.
Zbog toga međunarodni pravnici poput Jochena Froweina, direktora
instituta Max Planck u Heidelbergu ili zueriškog profesora Daniela
Thuerera najnovije napade SAD-a i Velike Britanije bez ograničenja
drže 'protivnima međunarodnom pravu' i 'kršenjem Povelje UN-a'.
Frowein je to stajalište zastupao još tijekom iračke krize u
veljači ove godine. Tada su SAD, a zatim i Velika Britanija, prvi
put javno zauzeli stajalište da se i sadašnji napadi na Irak mogu
opravdati u skladu s međunarodnim pravom: da su vojni udari na Irak
'pokriveni ranijom rezolucijom UN-a' i da im ne trebaju 'daljnji
zaključci Vijeća sigurnosti'. U veljači tom su se stajalištu osim
stalnih članica Rusije, Kine i Francuske i mnogih drugih država,
usprotivile i njemačke oporbene stranke SPD i Zeleni. Tadašnji
savezni ministar vanjskih poslova Klaus Kinkel (FDP) izjavio je da
je također 'duboko zabrinut' zbog 'potkopavanja međunarodnoga
prava od SAD-a'.
Poslije diplomatskog smirivanja krize u veljači zaslugom glavnog
tajnika UN-a Kofia Annana, Vijeće sigurnosti najavilo je Iraku
'najteže posljedice' ako Bagdad ne ispuni obećanje Annanu da će
obnoviti 'neograničenu suradnju' s UNSCOM-om. Poslije sličnog
proturječja glede međunarodnopravne podloge za napad NATO-a na
Kosovu, Vijeće je u rujnu prihvatilo istu najavu vladi u Srbiji. No
u obje rezolucije Vijeće izričito naglašava da konkretne mjere
vojne ili druge vrste zahtijevaju daljnju odluku.
Poslije zaoštravanja iračke krize i diplomatskog Annanova
smirivanja sredinom studenoga, SAD je zaprijetio 'automatskim
vojnim mjerama bez daljnjih pregovora' ako Irak ponovno prekrši
obećanje. No ni ta jednostrana prijetnja - koju je predsjednik
Clinton u međuvremenu nazvao 'ultimatumom' - kao ni rezolucija
Vijeća sigurnosti iz veljače, po mišljenju profesora Froweina i
Thuerera, nisu izmijenile međunarodnopravni položaj.
Ipak se čini da su ta dvojica međunarodnih pravnika usamljeni s tim
shvaćanjem. SPD a i dijelovi Zelenih posljednjih su dana skrenuli
na stajalište SAD-a i Velike Britanije i time svoje vlastite
stranačke programe proglasili otpadnim papirom" - piše Andreas
Zumach.