FR-nakladništvo-Organizacije/savezi-Oružani sukobi-Ljudska prava +FRANCUSKA-LE MONDE OD 17.12.98.RJEČNIK HUMANITARNOG PRAVA ++FRANCUSKA+LE MONDE+17. XII. 1998.+Riječima protiv barbarstva+"'Dovoljno je govoriti 'pokolji' umjesto
'genocid', dovoljno je +reći 'užasi' umjesto 'ratni zločini', i ništa više nije moguće.' +Prevariti se u riječima, iz neznanja ili hotimice, znači oduzeti +žrtvama sukoba snagu prava koje neke riječi nose. Francoise +Bouchet-Saulnier, pravnica u 'Liječnicima bez granica', prikupila +je u svom 'Praktičnom rječniku' te opterećene pravne pojmove koji +su humanitarnim djelatnicima potrebni kako bi oslobodili pristup +do žrtava. Njima je ponajprije i namijenjeno ovo djelo, ljudima +koji nisu pravnici, 'koji nikada neće čitati Ženevsku konvenciju, +ali koji će konkretnim akcijama pomoći pokušavaju obraniti +čovječnost Šu ratuĆ.'+Obrazlažući svoj postupak prigodom predstavljanja svoje knjige, +gospođa Bouchet-Saulnier uzela je primjer Kosova. Kad je o Kosovu +riječ, kaže ona, najvažnije je odbaciti pojam 'terorizam' koji rabe +Srbi, kao i pojam 'strahote' kojim su strani dužnosnici upozorili +na ono što se tamo dogodilo: '15 posto pučanstva je raseljeno, u +pojedinim selima uništeno je do 90 posto kuća. Nijedan se
FRANCUSKA
LE MONDE
17. XII. 1998.
Riječima protiv barbarstva
"'Dovoljno je govoriti 'pokolji' umjesto 'genocid', dovoljno je
reći 'užasi' umjesto 'ratni zločini', i ništa više nije moguće.'
Prevariti se u riječima, iz neznanja ili hotimice, znači oduzeti
žrtvama sukoba snagu prava koje neke riječi nose. Francoise
Bouchet-Saulnier, pravnica u 'Liječnicima bez granica', prikupila
je u svom 'Praktičnom rječniku' te opterećene pravne pojmove koji
su humanitarnim djelatnicima potrebni kako bi oslobodili pristup
do žrtava. Njima je ponajprije i namijenjeno ovo djelo, ljudima
koji nisu pravnici, 'koji nikada neće čitati Ženevsku konvenciju,
ali koji će konkretnim akcijama pomoći pokušavaju obraniti
čovječnost Šu ratuĆ.'
Obrazlažući svoj postupak prigodom predstavljanja svoje knjige,
gospođa Bouchet-Saulnier uzela je primjer Kosova. Kad je o Kosovu
riječ, kaže ona, najvažnije je odbaciti pojam 'terorizam' koji rabe
Srbi, kao i pojam 'strahote' kojim su strani dužnosnici upozorili
na ono što se tamo dogodilo: '15 posto pučanstva je raseljeno, u
pojedinim selima uništeno je do 90 posto kuća. Nijedan se
'terorizam' ni 'operacija redarstvenih snaga' ne očituju tako.
Moramo reći da su sela, kuće i civili dio plana srpskog rata i da se
to ne zove 'strahote', već 'ratni zločini'. Riječi su važne i kada
ne upućuju na pravo, u ovom slučaju na drugi dodatni protokol
Ženevske konvencije o zaštiti žrtava unutarnjih oružanih sukoba
koja proglašava pravo ranjenih, bolesnih i općenito civilnog
pučanstva, na pomoć. Gospođa Bouchet-Saulnier nije naivna pa da
povjeruje kako je to uvijek dovoljno u mučnom pogađanju s kojim se
nevladine organizacije često moraju suočiti. Ali ona misli da je to
oružje u njihovim rukama i da je njihova zadaća da ga iskoriste:
'Humanitarno se pravo troši, kaže, ako se njime ne koristiš.'
Osim primjene u izvanrednim prilikama na terenu, humanitarno pravo
nameće obveze državama, međunarodnoj zajednici, pa i međunarodnom
pravosuđu. Nije bilo svejedno hoće li se događaji iz 1994. u Ruandi
nazvati 'genocidom' ili ne: 'Liječnici bez granica', podsjeća
Francoise Bouchet-Saulnier, borili su se za tu riječ. Humanitarne
su udruge, kao prvi vanjski svjedoci, imale važnu zadaću, piše, kod
'davanja naziva', zato one moraju znati što riječi znače. Ovaj će
rječnik biti koristan ne samo nevladinim organizacijama, već i
mnogim drugima.
Knjiga koja jednostavnim i jasnim riječima na jednom mjestu okuplja
zakonske propise razasute po mnogim, manje poznatim međunarodnim
konvencijama, također je svojevrstan odgovor na sadašnju
nelagodnost svijeta 'humanitaraca'. U biti: budući da je moda
humanitarnog rada prošla, čemu se uteći, ako ne pravu? Autorica
pokušava pomoći da se djelovanje udruga koje su danas brojne i
različite, i koje na lice mjesta dolaze s vlastitim mandatom, bez
mandata ili - što je sve češći slučaj - s mandatom koji su nametnule
države ili UN, ponovno usredotoči na pravo žrtava. Što ako pravo,
koje su 'humanitarci', oporbenjaci u nastajanju, odbacivali prije
trideset godina, danas napokon postane jedino jamstvo njihove
neovisnosti?, pita se Claire Trean.