US-PROJEKTI-Promet +US WP 14. XII. VARŠAVA ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE WASHINGTON POST+14. XII. 1998.+Varšavski koncert, godina 1998.: zvuci automobilske trube+"Od skučenog Fiata do gospodskog BMW-a, ovaj se grad od 2 milijuna
+stanovnika, zapljusnut novim bogatstvom poljskog gospodarskog +čuda, zaljubio u automobile. To je burna, opsesivna veza", piše +Peter Finn.+"Od 1989., kad je ovdje pao komunizam, broj automobila izrazito se +povećao, sa 193 na 1.000 stanovnika do ovogodišnjih 411, nadmašivši +tako stopu vlasništva automobila u gradovima poput Beča. A masovno +kupovanje ne pokazuje znakove smanjivanja.+Proizvođači automobila - Opel General Motorsa, Daewoo skupina iz +Koreje i talijanski Fiat nadmeću se u ulaganju milijarda dolara u +područje da bi zadovoljili poljsku glad za automobilima. Unatoč +visokim kamatama, kupovina novih automobila - podmazana kreditima +koji se lako dobivaju - raste do 40% godišnje.+'U pojedinačnom posjedovanju automobila događa se eksplozija', +kaže varšavski gradonačelnik Marcin Swiecicki. 'To je nusproizvod +uspješne pretvorbe u Poljskoj.' Tu automobilsku romancu, međutim, +ceste ne uzvraćaju.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
14. XII. 1998.
Varšavski koncert, godina 1998.: zvuci automobilske trube
"Od skučenog Fiata do gospodskog BMW-a, ovaj se grad od 2 milijuna
stanovnika, zapljusnut novim bogatstvom poljskog gospodarskog
čuda, zaljubio u automobile. To je burna, opsesivna veza", piše
Peter Finn.
"Od 1989., kad je ovdje pao komunizam, broj automobila izrazito se
povećao, sa 193 na 1.000 stanovnika do ovogodišnjih 411, nadmašivši
tako stopu vlasništva automobila u gradovima poput Beča. A masovno
kupovanje ne pokazuje znakove smanjivanja.
Proizvođači automobila - Opel General Motorsa, Daewoo skupina iz
Koreje i talijanski Fiat nadmeću se u ulaganju milijarda dolara u
područje da bi zadovoljili poljsku glad za automobilima. Unatoč
visokim kamatama, kupovina novih automobila - podmazana kreditima
koji se lako dobivaju - raste do 40% godišnje.
'U pojedinačnom posjedovanju automobila događa se eksplozija',
kaže varšavski gradonačelnik Marcin Swiecicki. 'To je nusproizvod
uspješne pretvorbe u Poljskoj.' Tu automobilsku romancu, međutim,
ceste ne uzvraćaju.
Varšava nije vidjela novu cestu ili most od kraja sedamdesetih.
Pitajte Mareka Wosa, glasnogovornika varšavskog Ureda gradskih
cesta, kad je posljednji projekt dovršen i on će se početi smijati.
Dubok smijeh iz trbuha. Njegova se tajnica također smije. Ceste?
Tko si može priuštiti nove ceste?
Od 1990. grad veći dio svog cestovnog proračuna troši na
obnavljanje infrastrukture, koja je za komunizma propadala. Godine
1989. ulični su znakovi bili osvijetljeni žaruljama, koje često
nisu radile, i sve su morale biti zamijenjene s reflektirajućim
znakovima. Gotovo svi semafori bili su zastarjeli i često su radili
sporadično. Ceste su bile uništene, a 75% njih još treba velike
popravke. Mostovi su se raspadali, a danas je barem jedan na rubu
sloma.
Na sreću, nije bilo mnogo automobila.
Danas, dok se sve više njih ukrcava na istu staru mrežu, rezultat
su, neizbježno, zastoji. (...) S divljom vožnjom da se zauzme
mjesto, često u malim automobilima koji nude malo zaštite, prometne
se krize često pokazuju smrtonosnima. Broj nesreća u gradu svake se
godine povećava - za više od 30%, prema jednom istraživanju, od
1997. do 1998. Nadalje, poljski ured za promet procjenjuje da u 100
nesreća pogiba 11 ljudi - što je stopa gotovo 10 puta veća od nekih
zapadnoeuropskih zemalja. (...)
Gradski plan iz 1995. zamišlja izgradnju obilaznice i novih mostova
u sljedećih pet godina. Takva nova konstrukcija, međutim, nailazi
na snažno protivljenje zajednice - još jedan nusproizvod
demokracije, zbog kojega gradski oci poput Swiecickog očajavaju.
On ističe, u nevjerici dodirujući čelo, da je izgradnja jednog
mosta odgođena zbog 'udruge ljubitelja ptica iz Gdanska' koji se
boje da bi most mogao razbiti prirodna staništa.
Prelazeći na novu bojišnicu, grad će naplatom parkiranja pokušati
prorijediti automobile u gradskom središtu. Kod parkiranja u
Varšavi vrijedi teorija kaosa kao organizacijsko načelo. Nema
parkirališnih automata - nigdje. Tako se ljudi parkiraju svugdje, a
vozači nalaze sve nečuvenija mjesta: pločnike, pješačke otoke...
Unutar sljedećih šest mjeseci, međutim, postavit će se prvih 2.000
parkirališnih automata. Ljudi koji žele biti parkirani cijeli dan
bit će suočeni s mjesečnim troškovima od oko 132 dolara. U Varšavi,
gdje prosječna plaća iznosi 500 dolara, to je mnogo sitniša.
Na posljetku, dužnosnici prelaze na poboljšanje javnog prijevoza,
kupovinu novih autobusa, tramvaja i zaklona za ljude koji ih čekaju
na hladoći. Varšava ima jednu liniju metroa, no središte sustava
čine autobusi i tramvaji, koji su pretrpani i često kasne. Od 1989.,
što ne iznenađuje, uporaba javnog prijevoza opada. (...)"