SL-PRIDRUŽIVANJE +DELO-BEČKE SKRETNICE-12. XII. ++SLOVENIJA+DELO+12. XII. 1998.+Bečke skretnice+"Europa nije samo proračun, rekao je luksemburški premijer Juncker +imajući u vidu najavu da bi financijska pitanja mogla zasjeniti +bečki
susret vođa država EU-a na vrhu i izazvati ozbiljnu krizu +unije. Nije samo proračun, što je dakle još? EU su vizije koje treba +odjenuti u prikladnu političku odjeću, strategijski interesi koje +treba njegovati pored izračuna troškova i dobitaka, ukratko +svijest da Europska unija uvođenjem eura postaje svjetska sila čiji +će se novac kao pričuvna valuta natjecati s američkim dolarom.+O osobama na vrhu ovisi prevladavaju li kratkoročni ili dugoročni +interesi, a možda bi bilo moguće po udarnim riječima novog +njemačkog kancelara - 'probleme Europske unije ne ćemo više +rješavati uz pomoć njemačke čekovne knjižice' - zaključiti da EU +završava razdoblje vizionarskog europskog duha koji je omogućio +zaključak o širenju na istok. Takav zaključak ipak nije sasma +točan, jer njemački zahtjev za uravnoteženjem proračunskih tereta +nije nelogičan. Nije točan ni stoga što unija ujedno dokazuje da +misli na dugoročne strategijske koristi. U bilateralnom ugovoru
SLOVENIJA
DELO
12. XII. 1998.
Bečke skretnice
"Europa nije samo proračun, rekao je luksemburški premijer Juncker
imajući u vidu najavu da bi financijska pitanja mogla zasjeniti
bečki susret vođa država EU-a na vrhu i izazvati ozbiljnu krizu
unije. Nije samo proračun, što je dakle još? EU su vizije koje treba
odjenuti u prikladnu političku odjeću, strategijski interesi koje
treba njegovati pored izračuna troškova i dobitaka, ukratko
svijest da Europska unija uvođenjem eura postaje svjetska sila čiji
će se novac kao pričuvna valuta natjecati s američkim dolarom.
O osobama na vrhu ovisi prevladavaju li kratkoročni ili dugoročni
interesi, a možda bi bilo moguće po udarnim riječima novog
njemačkog kancelara - 'probleme Europske unije ne ćemo više
rješavati uz pomoć njemačke čekovne knjižice' - zaključiti da EU
završava razdoblje vizionarskog europskog duha koji je omogućio
zaključak o širenju na istok. Takav zaključak ipak nije sasma
točan, jer njemački zahtjev za uravnoteženjem proračunskih tereta
nije nelogičan. Nije točan ni stoga što unija ujedno dokazuje da
misli na dugoročne strategijske koristi. U bilateralnom ugovoru
EU-a i Švicarske, sastavljenom od sedam osjetljivih sporazuma
nastalih poslije četiri godine teških pregovora samo nekoliko sati
prije početka bečkog vrha, jako su se uravnoteženo sastali
strategijski interesi dviju strana. Put za pridruživanje Švicarske
Europskoj uniji je otvoren.
Kandidatkinje za pridruživanje nemaju slične razine strategijskog
interesa, a u budućoj svjetskoj ulozi EU-a za nju su neizbježne s
tržištima i stanovništvom. Ne bi smjele gubiti ni nadu ni živce zato
što novi njemački kancelar ne želi ni čuti o nadnevcima
pridruživanja. Ako već govorimo o brojevima, bolje da govorimo o
pravima. Kad naime kandidatkinje budu prihvatile kojih 500 zakona s
kojima će uskladiti svoje zakonodavstvo s pravnim temeljem EU-a,
bit će zrele za pridruživanje. Hoće li to napraviti do 2002. godine
ovisi o njima (o nama). Do tada će se financijski preurediti i EU. Od
zajedničke monetarne i financijske politike više nema puta natrag"
- zaključuje Mojca Drčar-Murko u uvodniku lista.