SL-rSLOVENIJA I EU +DELO-ZAGREB NE MOŽE OMESTI-5. XII. ++SLOVENIJA+DELO+5. XII. 1998.+Zagreb nas ne može blokirati+Božo Mašanović piše iz Bruxellesa o Europskoj uniji i Sloveniji te o +drugim kandidatima za članstvo+"Već nekoliko dana
nakon objave vrlo kritičkih izvješća o napretku +kandidatkinja na putu u EU, bruxellesko je povjerenstvo iznenada +snizilo razinu prigovora na račun neispunjavanja kratkoročnih +obveza iz pristupnih partnerstava i zaostajanja moliteljica - +ponajprije onih iz prve skupine - u usklađivanju državnih +zakonodavstava s europskim.+Ton tom ublažavanju kritika iz bruxelleskih krugova dao je na +početku pregovora s kandidatkinjama prve kategorije o paketu sedam +najlakših poglavlja pravnoga poretka (10. studenog) komesar Hans +van den Broek, koji je prilično neočekivano optimistički ocijenio +šanse moliteljica da poprave nepovoljne ocjene. Slovenija koja je +zajedno s Češkom doživjela najviše prijekora bruxelleskog +povjerenstva, po komesarovim riječima ima 'dovoljno motivacije i +mogućnosti nadoknaditi zakašnjelo i opet se probiti na vodeće +mjesto među kandidatkinjama'. Blaže stajalište, i to ne samo prema
SLOVENIJA
DELO
5. XII. 1998.
Zagreb nas ne može blokirati
Božo Mašanović piše iz Bruxellesa o Europskoj uniji i Sloveniji te o
drugim kandidatima za članstvo
"Već nekoliko dana nakon objave vrlo kritičkih izvješća o napretku
kandidatkinja na putu u EU, bruxellesko je povjerenstvo iznenada
snizilo razinu prigovora na račun neispunjavanja kratkoročnih
obveza iz pristupnih partnerstava i zaostajanja moliteljica -
ponajprije onih iz prve skupine - u usklađivanju državnih
zakonodavstava s europskim.
Ton tom ublažavanju kritika iz bruxelleskih krugova dao je na
početku pregovora s kandidatkinjama prve kategorije o paketu sedam
najlakših poglavlja pravnoga poretka (10. studenog) komesar Hans
van den Broek, koji je prilično neočekivano optimistički ocijenio
šanse moliteljica da poprave nepovoljne ocjene. Slovenija koja je
zajedno s Češkom doživjela najviše prijekora bruxelleskog
povjerenstva, po komesarovim riječima ima 'dovoljno motivacije i
mogućnosti nadoknaditi zakašnjelo i opet se probiti na vodeće
mjesto među kandidatkinjama'. Blaže stajalište, i to ne samo prema
Sloveniji, možda je diktirala spoznaja bruxelleskih (i europskih)
analitičara da bi prilično pesimistička izvješća o napretku koja su
silovito zagrijala političke krugove i javnost kandidatkinja,
umjesto ubrzanja usklađivanja zakonodavstva, što je bila glavna
namjera prigovora povjerenstva, mogla izazvati neželjene
posljedice kao što su unutarnji potresi ili čak političke rošade. U
Bruxellesu brižljivo izbjegavaju favorizirati koalicije, stranke
ili političke osobe koje ovoga trena vode kandidatkinje, a najmanje
što žele u vrijeme zagrijavanja pregovora su promjene vlada koje
donose nov vjetar u odnose s unijom, što se dogodilo poslije čeških
ili mađarskih izbora kad su nove političke garniture, posebno ona u
Budimpešti, najavile promjene u pristupu i prioritetima strategije
pridruživanja uniji.
U slučaju Slovenije taktika smirivanja napetosti, za koju je
povjerenstvo vjerojatno dobilo znak iz ministarskog vijeća, gdje u
ocjenama napretka kandidatkinja ne uzimaju u obzir samo udjele
usklađenog zakonodavstva nego i političke i strateške elemente -
znači ponajprije naglašavanje povoljnih trendova i postignuća kao
što su razvitak političke demokracije ili dobri ekonomski
rezultati, iako u istom dahu dodaju da nam malo više privatizacije,
ponajprije u bankarskom i osiguravateljskom sektoru ipak ne bi
škodilo. U prvoj skupini kandidatkinja su države koje u istom tempu
kao do sada nastavljaju s reformama i one koje se odmaraju na
lovorikama, dodaje povjerenstvo. Nema posebne dvojbe kamo
smještaju Sloveniju. Kao uzor uspješne prilagodbe pravilima igre u
uniji slovi Poljska koja je dobila posebnu pohvalu Bruxellesa za
program restrukturiranja industrije čelika. Pa ipak je baš Poljska
posljednju godinu bila neprestano na nišanu kritika povjerenstva,
jer je odlučila zadržati šestpostotnu carinu na uvoz čelika iz EU-
a, iako ih je po europskom sporazumu od siječnja morala smanjiti za
polovicu. Iz Breydela nisu zveckali samo upozorenjima, nego su
daleko najvećoj među kandidatkinjama kratko i jasno postavili
ultimatum da do kraja lipnja snizi carine i izradi program
preoblikovanja industrije čelika - bez obzira na socijalnu cijenu -
jer će inače povjerenstvo predati stvar ministarskom vijeću.
Varšava je popustila. Skoro kao poruga kandidatkinji koja je
postavljena pred zid, zvuči podatak da je bruxellesko povjerenstvo
ovih dana dopustilo Njemačkoj isplatu 9,5 milijarda maraka državne
pomoći industriji ugljena 'za ublažavanje socijalnih i regionalnih
posljedica restrukturiranja'.
Što dakle autori izvješća - sa Slovenijom se dva do tri mjeseca
bavilo nekih 30 vještaka iz raznih direkcija - prigovaraju
donedavno uspješnoj kandidatkinji? Među političkim kriterijima za
koje vrijedi da ih Slovenija ispunjava, spominju - recimo -
parlamentarnu proceduru koja dopušta tri čitanja zakonskih
prijedloga. Budući da svaka država ima pravo odabrati pravila igre
koja joj najbolje odgovaraju, u krugovima povjerenstva ne
kritiziraju poslovnik državnoga zbora, nego zaključuju da bi za
potvrdu 'određenog broja' zakona o preuzimanju pravnoga poretka
unije mogli uspostaviti elastičniju ili barem bržu proceduru koju
valjda poznaju sve demokracije svijeta. Kao ilustraciju navode
događaj iz 1990. godine kada su neke članice tadašnje EEZ uočljivo
zaostajale s donošenjem zakona u uspostavi unutarnjeg tržišta što
su bile dužne napraviti do 31. prosinca 1992. Poslije odlučne
opomene iz Bruxellesa u prijestolnicama dvanaestorice požurili su
i dekretima ili čak posebnim ovlastima vladama pravodobno
potvrdili sve potrebne akte. Pa ipak još nisu sve države donijele
203 od ukupno 1365 direktiva s područja zajedničkoga tržišta koje
će biti konačno oblikovano za nekoliko tjedana, dakle istodobno s
uvođenjem nove europske valute. Unatoč tom nedostatku, slučaj bi
možda bio poučan da se tada (1990.) nije radilo samo o paketu
zakona, povezanih s unutarnjim tržištem, dok šest kandidatkinja
mora preuzeti cijeli pravni poredak koji je nastajao četiri
desetljeća, a kao dodatak još i zakone koje će unija smisliti do
njihovog pristupanja. U krugovima povjerenstva izbjegavaju
preočito upozoravanje na nužnost brzih postupaka koji su teško
spojivi s načelima demokracije, osobito ako postanu redovita
parlamentarna praksa, no vlada u Ljubljani mogla bi ozbiljnije
planirati dinamiku slanja prijedloga zakona u parlament. Na
posljetku ni oporba nije ništa manje sklona ulasku Slovenije u
uniju nego vladina koalicija, dodaju.
Među zakonskim aktima koje Slovenija nije pravodobno prihvatila,
autore izvješća najviše je pogodilo zakašnjenje u uvođenju poreza
na dodanu vrijednost. Već zbog praktičnih prednosti koje donosi,a
još više zbog simboličnog političkog značenja tog koraka u
povijesti bruxellesko zajednice, kojega ni države s uhodanim
tržišnim gospodarstvom nisu uvele bez teškoća i unutarnjih grčeva.
U Francuskoj se vlada 1978. morala uteći iznimnim mjerama koje
dopušta ustav da bi postigla potvrdu stupnja poreza na dodanu
vrijednost, a u Njemačkoj su glasovanje čak morali odgoditi za
godinu dana. Baš zbog tog poreza Malta je 1996. povukla svoju molbu
za prijam u Europsku uniju.
Za razliku od država koje su od prvog širenja (1973. godine)
pristupale uniji, i zbog njezinog političkog ili gospodarskog
interesa da se raširi na sjever i jug Europe izborile poneku
koncesiju, kandidatkinje iz sjeverne i istočne Europe te Cipar
moraju već pri ulasku preuzeti cijeli pravni poredak unije uz
iznimku šačice prijelaznih razdoblja koja će odobriti ministarsko
vijeće ili će ih zatražiti pojedine članice kako bi izbjegle gužvu
na svojim granicama ili preveliku ponudu jeftine radne snage.
Najočitiji primjer je liberalizacija tržišta nekretnina koje nije
samo trn u peti Slovenije, iako je kao jedina među kandidatkinjama
još prije obznane mišljenja povjerenstva (o ispunjavanju kriterija
za članstvo) morala izričito pristati na pravo stranaca na kupovinu
nekretnina te čak na kalendar ukidanja ograničenja. Danska je prije
ulaska isposlovala trajno izuzeće za kuće za odmor, sličnu je
koncesiju unija odobrila i Austriji, Švedskoj i Finskoj, no samo na
pet godina (do 1999.), dočim se tranzicijske zemlje ne mogu niti
tomu nadati, osim ako bi privremene iznimke iscjenkale za
protuuslugu uniji. Izuzeća i prijelazna razdoblja koja su
novakinje isposlovale u dosadašnjim širenjima zajednice, nipošto
dakle ne znače da će slične ustupke dobiti i tranzicijske
kandidatkinnje. A još manje si mogu priuštiti kršenje pravila, što
- nerijetko - rade članice unije. Minijaturnom velikom vojvodstvu
se recimo već niz godina fućka za zahtjeve Bruxellesa za uklanjanje
diskriminacijske odluke koja pristup javnim službama omogućuje
samo državljanima Luksemburga. Povjerenstvo se trgnulo tek dvije
godine nakon što je europski sud (sa sjedištem u Luksemburgu)
osudio postupak najmanje članice unije.
Kritički zaključci bruxelleskih izvješća neće zaustaviti
pregovarački proces sa šest kandidatkinja a niti znače ispadanje u
drugu ligu, tvrdi se u krugovima povjerenstva. Crveno bi svjetlo
ministarsko vijeće - a ono odlučuje o pregovorima - moglo upaliti
samo u slučaju da kandidatkinja više ne poštuje političke kriterije
ili ako padne u tešku financijsku krizu koja bi imala dugoročnih
posljedica na njezino gospodarstvo. Sporije prihvaćanje
zajedničkog zakonodavstva uglavnom može utjecati na tempo
pregovora i vrijeme ulaska. A ulazak u duhu 'realizma' kojim su se
zarazila petnaestorica poslije uspona crveno-zelenih u Bonnu, u
potpunosti ovisi o tomu kada će pretendentkinje biti sasma spremne
za članstvo u uniji. Je li rješenje odnosa s Hrvatskom jedan od
uvjeta? Izvješće o Sloveniji doduše upozorava da problemi s južnom
susjedom 'još nisu uređeni' i da 'unatoč nastojanjima Ljubljane za
poboljšanjem odnosa nije bilo moguće pronaći rješenje za morsku
granicu u Piranskom zaljevu, upravljanje nuklearnom elektranom u
Krškom, imovinska pitanja i utjerivanje duga Ljubljanske banke
prema hrvatskim štedišama'. No te prijeporne točke ne stavljaju na
kocku pridruženje naše države Europskoj uniji. U krugovima
povjerenstva naglašava se da ne namjeravaju 'uvoziti' sukobe
budućih članica pa stoga kandidatkinje moraju međusobne sporove
riješiti prije ulaska u uniju. No taj uvjet ne vrijedi za sukobe
između njih i 'trećih' država. Bitno je naime da pretendent na
članstvo nije odgovoran za izbijanje spora ili da je pokazao dobru
volju za rješavanje problema s nečlanicom. Ako bi dakle Ljubljana
pokušala na temelju međunarodnog prava riješiti suprotnosti a da
Hrvatska na to ne pristane, Sloveniji se ne bi moglo predbaciti
odgovornost niti uvjetovati njezin ulazak u uniju" - piše Božo
Mašanović.