S-DEKLARACIJE-UN-Organizacije/savezi-Ljudska prava +RFI-50. OBLJETNICA DEKLARACIJE O LJUDSKIM PRAVIMA-7-12 ++FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI+7. XII. 1998.+50. obljetnica deklaracije o ljudskim pravima+"Prije 50 godina u Parizu
Glavna skupština UN-a iznimno je održana u +palači Chaillot da bi prihvatila opću deklaraciju o ljudskim +pravima. Pariz je izabran kao simbol, a bilo je i političkih razloga +jer je ideologija ljudskih prava, da tako kažemo, vezana uz duh i +zbivanja oko francuske revolucije. Iako otuda do fraze koja se +često čuje u Francuskoj, da je Francuska domovina ljudskih prava, +ima veliki korak. Bilo kako bilo, francuska vlada je odlučila +obilježiti 50. godišnjicu na najsvečaniji mogući način, uz bezbroj +simpozija, manifestacija, izložaba i sl. Organizacija ove proslave +povjerena je Robertu Badinteru, poznatom francuskom pravniku i +bivšem ministru pravde. Manifestacije su počele početkom rujna u +raznim gradovima Francuske, a kulminacija će biti 10. prosinca u +Parizu sa svečanom ceremonijom na kojoj će sudjelovati puno +poznatih osoba iz međunarodnog javnog života. Paralelno uz ovu +akciju, pod okriljem vlade, svoje manifestacije organiziraju +nevladine organizacije koje su posljednjih godina toliko nazočne +na Balkanu. Njihovi predstavnici će se okupiti u Parizu 8. i 9. +prosinca i otuda će se uputiti nešto što se već zove 'Poziv iz
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
7. XII. 1998.
50. obljetnica deklaracije o ljudskim pravima
"Prije 50 godina u Parizu Glavna skupština UN-a iznimno je održana u
palači Chaillot da bi prihvatila opću deklaraciju o ljudskim
pravima. Pariz je izabran kao simbol, a bilo je i političkih razloga
jer je ideologija ljudskih prava, da tako kažemo, vezana uz duh i
zbivanja oko francuske revolucije. Iako otuda do fraze koja se
često čuje u Francuskoj, da je Francuska domovina ljudskih prava,
ima veliki korak. Bilo kako bilo, francuska vlada je odlučila
obilježiti 50. godišnjicu na najsvečaniji mogući način, uz bezbroj
simpozija, manifestacija, izložaba i sl. Organizacija ove proslave
povjerena je Robertu Badinteru, poznatom francuskom pravniku i
bivšem ministru pravde. Manifestacije su počele početkom rujna u
raznim gradovima Francuske, a kulminacija će biti 10. prosinca u
Parizu sa svečanom ceremonijom na kojoj će sudjelovati puno
poznatih osoba iz međunarodnog javnog života. Paralelno uz ovu
akciju, pod okriljem vlade, svoje manifestacije organiziraju
nevladine organizacije koje su posljednjih godina toliko nazočne
na Balkanu. Njihovi predstavnici će se okupiti u Parizu 8. i 9.
prosinca i otuda će se uputiti nešto što se već zove 'Poziv iz
Pariza'. To će biti, bez sumnje, neki dirljiv i moralan apel za
poštivanje ljudskih prava i uopće humanizaciju javnog života.
Tema je velika, čak i za one koji su izgubili sve iluzije o ljudskim
pravima, koji smatraju da je to obična demagogija, da ni jedna vlada
neće i ne može voditi računa o takvim deklaracijama - a takvih je
puno koji su izgubili iluzije. Međutim, čak i za njih, tema je
velika jer je riječ o idejama koje su igrale vrlo značajnu ulogu u
povijesti posljednja dva stoljeća, a posebno u drugoj polovici
ovoga stoljeća. Dakle, uz pohvale i kritike, riječ je o idejama kroz
koje se nekako prelama moderna povijest. Dovoljno je podsjetiti na
ulogu koju je borba za ljudska prava igrala u bivšim komunističkim
državama, u dva posljednja desetljeća prije raspada sovjetskog
imperija. Borba za ljudska prava pokrenula je masu disidenata iz
tih vremena, primorala Sovjetski Savez na otvaranja i
prilagođavanja. Jednom riječju, to je bilo najmoćnije propagandno
oružje u vrijeme hladnog rata u rukama Zapada. Manje spektakularno,
ali s trajnijim posljedicama, ideologija o ljudskim pravima je
utjecala na evoluciju običaja na samom Zapadu - na davanje prava
manjinama, na borbu protiv rasizma, na ravnopravnost žena, na
dostojanstvo radnika, na stjecanje ekonomske nezavisnosti i pravne
zaštite. Ali i na neku moralističku hipokriziju koja je postala
velika zapadna moda i koje Zapad nikako da se oslobodi.
Sad, ako se u sve to uđe dublje, naravno, realnost se nigdje ne
poklapa s proklamacijama, ali ima i promjena. A u svakom slučaju,
kakvi god da su rezultati, moderna povijest protječe u tim borbama.
U pitanju je već pojam 'univerzalna' u Deklaraciji o ljudskim
pravima. Uz to ide i, ovo kaže Robert Badinter, i pridjev
nedjeljiva. Oni koji ne prihvaćaju univerzalnost i nedjeljivost
ljudskih prava, kaže Badinter, dovode u pitanje Deklaraciju.
Univerzalnost znači da ista ljudska prava vrijede u svim kulturama,
religijama, i civilizacijama, a nedjeljivost da treba prihvatiti
sva ljudska prava, i socijalna i ekonomska. Ta prava, socijalna i
ekonomska, jamči pakt iz 1966. godine koji npr. nisu još potpisale
Sjedinjene Države. Ali univerzalnost je mnogo više u pitanju. Ona
se sudara s nečim što se zove kulturni relativizam - teorija po
kojoj razne zemlje, razne kulture, razne tradicije, imaju svoj
ritam razvoja, svoj sustav vrijednosti, koji može biti u raskoraku
sa shvaćanjem ljudskih prava na Zapadu. To je realnost povijesti.
Recimo, Saudijska Arabija - primjer koji citira Badinter - odbija
potpisati Deklaraciju jer smatra da je nespojiva s islamskim
zakonom kako ga ova zemlja razumije, a koji je malo stariji od
ljudskih prava. Problem je što u ovoj zemlji, kao i u mnogi zemljama
islamske tradicije, položaj žena spada u flagrantno kršenje
ljudskih prava. Ili, općenitije gledano, u nekim afričkim i
azijskim zemljama jednostavno ne razumiju zapadnu viziju ljudskih
prava koja su shvaćena gotovo isključivo kao prava individue, dok u
tim zemljama ljudsko biće vide ponajprije kao dio kolektiva u kojem
se individua žrtvuje. I smatraju tu viziju o čovjekovoj prirodi i
društvu dubljom. Ovi prigovori mogu se širiti tako da vam se učini
da je koncepcija ljudskih prava ili nedovoljna ili pogrešna ili
nedosljedna ili neprirodna. Trebalo bi da ljudska prava, kako
priznaje Badinter, dovedu u pitanje danas znanstveni progres.
Genetiku, na primjer, koja manipulira s ljudskom vrstom, i
industrijski razvoj koji ugrožava životnu sredinu.
S druge strane, kad se uđe u tu humanitarnu dogmatiku, skoro cijeli
život se mora diskvalificirati - pretvara se u zločin. 35.000 djece
umire svakoga dana u svijetu zbog nedovoljne njege, 1.300,000.000
zarađuju jedan dolar dnevno - sličnih strašnih podataka su puni svi
izbještaji povjerenstava o ljudskim pravima. Sljedeći prigovor je
najpoznatiji našim slušateljima - to je humanitarna industrija i
moralizam koji osiguravaju karijere golemoga broja ljudi koji
troše golema sredstva, o čijim zloupotrebama se može govoriti
koliko i o ljudskim pravima. Optužbe koje se često čuju iz zemalja
trećeg svijeta da američka propaganda o ljudskim pravima prikriva
nametanje američke dominacije, širenje tržišta i zapadnog načina
života, također nije sasvim bez temelja. S obzirom na te opaske nije
tako lako dokazati veličinu ove humanitarne ideologije.
Deklaracija o ljudskim pravima je veliki ideal, tj. oslikava način
na koji je moderna epoha zamišljala velike ciljeve. U Bibliji, a
Biblija je rađanje velikog morala i ljudske savjesti, ovakva
koncepcija čovjeka bi se smatrala smrtnim grijehom. Ne polaži svoje
nade u čovjeka, jedna je od osnovnih božjih poruka, odnosno čuvaj se
da staviš čovjeka u centar svijeta. Dakle, veliki ideal jedne epohe
to su ljudska prava, ali rođen u vrijeme kad se vjerovalo u napredak
(u 19. stoljeću), kad se vjerovalo da je posljednja misao društva
ili posljednje znanstveno otkriće zaista kriterij istine i mora
biti valjano za sve ljude i epohe. U tom zanosu oslobađanja i
emancipacije čovjeka rođeni su veliki revolucionarni pokreti, pa i
komunistički ideali, ali i velike zablude i zločini. Kraj 20.
stoljeća je razorio mnoge ideološke iluzije. Duh napretka i
znanosti u čijem okrilju je rođena vjera u ljudska prava ponekad je
viđen kao duh koji vodi k uništenju planete. I u tim razočaranjima
ni ljudska prava nisu najbolje prošla, i ona danas izazivaju
cinične komentare kao da se iza njih kriju materijalni i politički
interesi. Iako, opet, ostaju nekako kao jedina ljuštura starih
nada. Teško ih je braniti ali još teže napustiti, jer se o nekom
moralu mora govoriti (...).