FR-INTERVENCIJE-INTEGRACIJE-PROŠIRENJE +30. XI. - FR - LA CROIX - VACLAV HAVEL ++FRANCUSKA+LA CROIX+30. XI. 1998.+Europa mora smjerno preuzeti odgovornost+Novinari lista Christine Dupre, Jean-Christophe Ploquin i +Dominique Quinio
razgovarali su s češkim predsjednikom Vaclavom +Havelom.+"- U govoru koji ste prije dvije godine održali u Aachenu, u +Njemačkoj, govorili ste o tome da treba stvoriti 'uzornu' Europu. +Što pod time podrazumijevate?+= Europa ima tri izvora svoje kulture i duha: Antiku, judaizam i +kršćanstvo. Jedna od ključnih vrijednosti, danas izuzetno važna, +jest svijest o tome da smo odgovorni pred svijetom.+Od sva tri izvora, ta se vrijednost najbolje odražava u kršćanstvu. +Krist je na svoja leđa preuzeo teret sudbine, križ čovječanstva. I +poslužio je čovječanstvu kao uzor, da vidi kako se mora ponašati. +Načelo odgovornosti pred svijetom u Europi je poslije toga +doživjelo razne promjene. Možemo to vidjeti kod Kanta i njegova +'kategoričkog imperativa': 'Ponašaj se onako kako bi želio da se +drugi ponašaju prema tebi'. Ali se mračnija strana tog interesa +prema svijetu pojavila u obliku ekspanzionizma, kolonijalizma,
FRANCUSKA
LA CROIX
30. XI. 1998.
Europa mora smjerno preuzeti odgovornost
Novinari lista Christine Dupre, Jean-Christophe Ploquin i
Dominique Quinio razgovarali su s češkim predsjednikom Vaclavom
Havelom.
"- U govoru koji ste prije dvije godine održali u Aachenu, u
Njemačkoj, govorili ste o tome da treba stvoriti 'uzornu' Europu.
Što pod time podrazumijevate?
= Europa ima tri izvora svoje kulture i duha: Antiku, judaizam i
kršćanstvo. Jedna od ključnih vrijednosti, danas izuzetno važna,
jest svijest o tome da smo odgovorni pred svijetom.
Od sva tri izvora, ta se vrijednost najbolje odražava u kršćanstvu.
Krist je na svoja leđa preuzeo teret sudbine, križ čovječanstva. I
poslužio je čovječanstvu kao uzor, da vidi kako se mora ponašati.
Načelo odgovornosti pred svijetom u Europi je poslije toga
doživjelo razne promjene. Možemo to vidjeti kod Kanta i njegova
'kategoričkog imperativa': 'Ponašaj se onako kako bi želio da se
drugi ponašaju prema tebi'. Ali se mračnija strana tog interesa
prema svijetu pojavila u obliku ekspanzionizma, kolonijalizma,
uništavanja neeuropskih kultura, osobito kultura američkih
Indijanaca, u Južnoj i Sjevernoj Americi.
Takvo lice Europa više nikada ne bi smjela pokazati. Ona bi morala
pokazivati smjerno lice i osjećaj za odgovornost pred svijetom.
Čini se da je baš Europa pozvana da prva osjeti planetarne probleme
i da predloži razne nenasilne načine za sučeljavanje s tim
problemima. Ta suzdržanost, ta poniznost, omogućavaju poštovanje
ostalih kultura, osobito onih neeuropskih.
- Kako spojiti poniznost i djelotvornost pri sprječavanju sukoba?
Nije li rat u Bosni naglasio nemoć Europljana?
= Dobru se može služiti samo na jedan način - opirući se zlu. Prije
Prvoga svjetskog rata europske države, a osobito Francuzi,
pomislile su da služe dobru popuštajući pred navalom zla, svojom
politikom pupuštanja prema Hitleru. Iz toga smo izvukli jasnu
pouku: sa zlom se treba sukobiti što prije, drugim riječima,
preventivno. Europa to, za sada, ne zna učiniti, pa joj SAD mora
vaditi kestenje iz vatre. Bosna je bila upozorenje, ali se bojim da
bi se to moglo ponoviti i na Kosovu. Ali naš kontinent još ima
priliku da nauči djelovati. I u toj ambiciji ne treba gledati
pokazivanje oholosti. Naprotiv, ako Europa na sebe preuzme teret
preventivnog djelovanja kako bi se spriječili sukobi, u najgorem
slučaju i uz primjenu sile, to će zapravo biti ponizno prihvaćanje
svoje odgovornosti. Time će se izbjeći gubitci stotina tisuća
ljudskih života. Na primjer, kad bismo pravoslavnu Srbiju željeli
prisiliti da postane katolička, ili muslimansko Kosovo da prijeđe
na pravoslavlje, to bi bilo pokazivanje oholosti. Ali natjerati ih,
uporabom sile, da sjednu za pregovarački stol, to znači preuzimanje
odgovornosti.
Europa ima načina da to učini. Ona bi mogla biti jednako snažna kao
SAD. Ali moramo biti bolje povezani na polju sigurnosne politike. A
to je pitanje dobre volje.
- Države srednje i istočne Europe kucaju na vrata Europske unije.
Kakvo je značenje proširivanja?
= Naše države donose dvije vrlo važne stvari. U prvom redu, Europska
unija mogla bi biti destabilizirana ako ne iskoristi tu povijesnu
prigodu, ako ne ujedini Europu. Bez obzira na crte razdvajanja na
našem kontinentu, on je ipak cjelina. Sve je tu prepleteno, u
svačijem je interesu da Europa bude jedinstvena.
Druga je stvar manje uočljiva i opipljiva, a možda i teže prenosiva.
To je iskustvo života u totalitarističkom režimu, sposobnost da se
cijeni sloboda kao najviša vrijednost na koju treba paziti kao na
zjenicu oka. Naše su države iskusile kako je to gorko. Ponekad se to
bolje osjeti ako čovjek živi pritisnut pod nekim velikim kamenom.
Nisam siguran da politički predstavnici država srednje i istočne
Europe znaju izraziti taj osjećaj, ali mislim da se to mora
učiniti.
- Što mislite o stvaranju Europe? Bojite li se da bi ritam
približavanja mogao biti usporen s dolaskom novog kancelara u
Bonnu?
= To se ne može ocijeniti na temelju govora s nekoliko tiskovnih
konferencija. Postoje kalendar i rokovi, pregovori u Bruxellesu, i
vjerujem da će ih njemačka vlada poštovati. Taj je proces vrlo
zamršen i ne vjerujem da ga neki političar može promijeniti. Ne
bojim se nove njemačke vlade. (...)
- Sljedećeg tjedna slavimo pedesetu godišnjicu sastavljanja Opće
deklaracije o pravima čovjeka. Mislite li Vi, koji zagovarate
poštovanje drugih kultura, da neka prava, koja smatraju općim
pravima, to ipak nisu?
- Opća deklaracija o pravima čovjeka je temeljni dokument. Ali je
jako tužno to što je sastavljena u atmosferi poslije jednog od
najrazornijih ratova. Trebala nam je ta katastrofa da napišemo tu
deklaraciju. Deklaracija je važna zato što je to obvezatni kodeks
koji moraju poštovati svi ljudi na svijetu. Većina država poziva se
na tu deklaraciju, a to je nešto sasvim novo u povijesti naše
civilizacije, koja sada postaje globalnom. Ali bi tu deklaraciju
vlade trebale i poštovati. Osim toga, u nju se uvijek mogu dodati
još neka prava. Ja sam osobno bio nazočan u UN-u prigodom
potpisivanja Povelje o pravima djeteta, a tada je bilo nazočno i
mnogo državnika.
- Bili ste disident za vrijeme komunizma. Jesu li današnji
disidenti u svijetu bolje podupirani?
= Pogledajmo kineske disidente. Ne vjerujem da smo ih zaboravili.
Ali je istina i da ih snažnije podupiru male države nego velike
sile. A ako želite razgovarati o ljudima koji su u srednjoj i
istočnoj Europi pokazali malo više hrabrosti, u vrijeme kad su bili
disidenti, nego što to čine sada, kad su na vlasti, objašnjenje je
vrlo jednostavno. Tada su govorili sebi u bradu, a sada se moraju
ravnati prema stanju demokracije koja vlada u njihovoj državi. Sada
moraju voditi državu, obrazovati narod.
Naravno, kad je riječ o mojoj državi, možemo spominjati i određeni
češki provincijalizam, s dugom tradicijom, koji se možda odražava u
manjoj pozornosti prema onome što se događa izvan Češke. Ali mislim
da ja tome nisam podlegao. Moja savjest može biti relativno mirna.
Bio sam prvi šef države koji je primio Dalaj lamu i Salmana
Rushdiea. U UN-u sam postavio pitanje zašto Tajvan, demokratska
država, nije član velike obitelji demokratskih država. Za Nobelovu
nagradu predložio sam gđu Aung San Sun Kyi, vođu oporbe u Burmi, a
ona ju je zaista i dobila. Mislim da se ja mogu braniti od mogućih
optužba da ne poštujem svoja prijašnja načela.
A jedna od naših odgovornosti jest i to da moramo reći Zapadu da nije
baš previše lucidan kad misli da može poboljšati položaj disidenata
u nekim totalitarističkim režimima suradnjom s tim režimima i
šutnjom o kršenju ljudskih prava. Na taj se način, u najboljem
slučaju, može postići privremeno popuštanje represije. Mi smo to
dobro upoznali za vrijeme hladnoga rata. Kad su zapadne države
pokazale hrabrost, kad nas je Francois Mitterrand primio unatoč
prosvjedima, to je imalo velike povijesne posljedice (1)".
(1) U službenom posjetu Pragu, u prosincu 1988., Mitterrand je u
francuskom veleposlanstvu razgovarao s nekoliko čeških
disidenata.