US-INTEGRACIJE-Tržište/cijene +US IHT 11. XI. ŠIRENJE EU ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+11. XI. 1998.+Put u budućnost za EU može potrajati+"U utorak su s prvim valom kandidata iz istočne i srednje Europe
+(Republikom Češkom, Estonijom, Mađarskom, Poljskom i Slovenijom - +kao i s Ciprom) započeli pregovori o proširenju EU. Odvijaju se +pripreme za pregovore s drugim, manje naprednim kandidatima: +Litvom, Letonijom, Slovačkom, Rumunjskom i Bugarskom", piše Roy +Denman, bivši predstavnik Europskoga povjerenstva u Washingtonu.+"Mnogo se očekuje od tih pregovora. Neki kliču da je ponovno +ujedinjenje Europe pola stoljeća nakon konferencije na Jalti +dovršilo njezinu podjelu između Istoka i Zapada.+Drugi upozoravaju na masovno pojačanje koje stiže u EU: broj +njezinih članica narast će sa 15 na 25, odnosno 26 budu li +prevladane napetosti između turske i grčke strane na Cipru. A +njezino stanovništvo narast će sa 373 milijuna na 476 milijuna i +zasjeniti Sjedinjene Države.+Mnogi se raduju tome što će proširenje prisiliti EU da ubrzano +modernizira svoj ustroj i preispita neke od svojih rasipničkih +navada. Opseg tih prednosti, vječni optimizam ljudske rase i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
11. XI. 1998.
Put u budućnost za EU može potrajati
"U utorak su s prvim valom kandidata iz istočne i srednje Europe
(Republikom Češkom, Estonijom, Mađarskom, Poljskom i Slovenijom -
kao i s Ciprom) započeli pregovori o proširenju EU. Odvijaju se
pripreme za pregovore s drugim, manje naprednim kandidatima:
Litvom, Letonijom, Slovačkom, Rumunjskom i Bugarskom", piše Roy
Denman, bivši predstavnik Europskoga povjerenstva u Washingtonu.
"Mnogo se očekuje od tih pregovora. Neki kliču da je ponovno
ujedinjenje Europe pola stoljeća nakon konferencije na Jalti
dovršilo njezinu podjelu između Istoka i Zapada.
Drugi upozoravaju na masovno pojačanje koje stiže u EU: broj
njezinih članica narast će sa 15 na 25, odnosno 26 budu li
prevladane napetosti između turske i grčke strane na Cipru. A
njezino stanovništvo narast će sa 373 milijuna na 476 milijuna i
zasjeniti Sjedinjene Države.
Mnogi se raduju tome što će proširenje prisiliti EU da ubrzano
modernizira svoj ustroj i preispita neke od svojih rasipničkih
navada. Opseg tih prednosti, vječni optimizam ljudske rase i
činjenica da je proces dobro započeo ohrabrili su u Bruxellesu
razgovore o ciljnom nadnevku za primanje prvog kruga članica oko g.
2002. ili 2003.
Svatko tko vjeruje u taj raspored vjerovao bi i u Čarobnjaka iz
Oza.
Kao prvo, tko u EU zaista želi proširenje? Tony Blair je govornički
posebno uvjerljiv. On je stavio proširenje visoko na popis
britanskih prioriteta za Europu. Njemačka već dugo priželjkuje
dovesti u EU svoja tradicionalna tržišta srednje i istočne Europe.
A moglo se i očekivati da će Danska, Švedska i Finska poduprijeti
prihvaćanje svojih baltičkih susjeda.
No svi u Bruxellesu drže mogućim da Britanci žele proširenje kako bi
EU postao prevelik da bi se njime moglo upravljati te da se uništi
Zajednička poljoprivredna politika.
Nadalje, Britanija, poput Švedske i Danske, neće biti u užem krugu
europskog odlučivanja sve dok bude izvan zajedničke valute.
Njemački utjecaj bit će znatno veći.
Sad je Gerhard Schr?der, novi njemački kancelar, tjeskoban zbog
dolaska slabo plaćene radničke snage s istoka. Schr?dera će, još
više od njegova prethodnika, brinuti koliko će Njemačka morati
platiti.
Financije ostaju glavni problem za mnoge članice EU. Europsko
povjerenstvo ocjenjuje da EU neće morati potrošiti više od 1,27%
svog bruto nacionalnog proizvoda (koliko iznosi sadašnje
ograničenje njezinih izdataka) čak i ako se pet ili više novih
članica priključi u sljedećih pet godina. To se čini poput prvih
troškovnih procjena za kanal La Manche. Ukupni BNP svih mogućih
kandidata s istoka sada iznosi nešto više od polovice nizozemskog
BNP-a.
Opstanak tih zemalja u golemom, žestoko konkurentnom, cijenama
jasnom gospodarstvu bio bi jednako težak kao suočenje Perua i
Ekvadora s potpunom integracijom u Sjedinjene Države. Nakon devet
godina ulijevanja 5% njemačkog BNP-a u ono što je nekad bila istočna
Njemačka, ti L?nderi još ne bi bili sposobni za život da su
neovisni. Trošak dovođenja svih 10 novih kandidatkinja iz srednje i
istočne Europe do zapadnih standarda bio bi golem.
Francuzi su to mudro uvidjeli. Oni su mali neto prinosnici
proračunu EU i odlučni su u namjeri da ne postanu veliki. Tako su već
zatražili od Europskoga povjerenstva da sastavi punu 'političku'
procjenu pregovora o proširenju, što je Povjerenstvo protumačilo
kao poziv na usporavanje pregovora. To će sigurno podržati članice
koje imaju najviše koristi od strukturalnih fondova u proračunu EU
- Španjolska, Portugal, Italija, Grčka i Irska.
No s najvećim problemima u financiranju proširenja suočava se
Njemačka. Ako se poljoprivredni doprinosi i uvozne pristojbe (dva
elementa prihoda u proračunu EU) zanemare, s opravdanjem da se te
pristojbe duguju izravno EU a ne pojedinim zemljama članicama, tad
će slika relativnih doprinosa postati radikalno drukčija i čak još
više nesklona Njemačkoj nego što pokazuju brojke koje je
Povjerenstvo nedavno objavilo.
Na temelju druga dva elementa primijenjena za financiranje
proračuna, dijela poreza na dodanu vrijednost i dijela BNP-a,
Njemačka se otkriva kao jedini znatan neto prinosnik. Njezin
stvarni neto doprinos prema tom proračunu iznosio je 1996. golemih
7,4 milijarde ekija, u usporedbi sa slijedećom članicom po veličini
doprinosa, Nizozemskom, čiji je neto prinos iznosio manje od
milijardu ekija. Osim toga, Njemačka mora platiti visok trošak
vlastitog ujedinjenja. Tako je Njemačka već najavila da će tražiti
novi uzorak financiranja proračuna EU. A ona neće biti jedina koja
će željeti ukidanje velikodušnog popusta koji uživa Britanija.
Scena je spremna za dugu i ogorčenu borbu. Financije ni u kojem
slučaju nisu jedina glavobolja proširenja. Poljoprivreda,
nepoštena konkurencija, slobodno kruženje jeftine radničke snage i
granični nadzori novih zemalja članica bit će dio mnogih problema s
kojima se treba suočiti. Nevolja je s kićenom retorikom u tome da
može voditi u očaj kad se sastane sa stvarnošću.
Nema potrebe za očajem. Iako su problemi golemi, oni nisu
nepremostivi. No obnova će, nakon pola stoljeća komunizma, trajati
dulje nego što govornici tvrde. Prvi val možda budućih deset godina
neće doseći puno članstvo u EU, dok će drugom valu za to trebati
znatno više vremena.
Uvijek je dobro prije odlaska na put imati realne zamisli o tome
koliko će on trajati."