US-HOLOKAUST-Ratovi +US NY TIMES 29. XI. NJEMAČKA ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE NEW YORK TIMES+29. XI. 1998.+Njemačka u potrazi za 'normalnošću'+"Njemačka je cjelovita i slobodna. Savezničke i ruske snage već su +odavno napustile Berlin.
Sljedeće godine, s ulaskom Poljske u NATO, +zemlja će prvi put u svojoj modernoj povijesti biti okružena +saveznicama, a njemački će se parlament vratiti u Reichstag. Krug +je dovršen, reklo bi se, poglavlje dovršeno, 53 godine nakon pada +Hitlerova Reicha", piše Roger Cohen.+"Pa ipak, Njemačka je u zoru vladavine kancelara Schroedera sve, +samo ne mirna. Posljednjih su tjedana vodeći pisci, istaknuti +Židovi i drugi uvučeni u gorljivu raspravu o krivnji koju bi (ako +uopće) mladi Nijemci trebali osjećati zbog zločina svojih +predaka.+Njemačka je i prije pokretala takva pitanja, no ovaj put rasprava je +izvanredna zbog svoga opsega, otvorenosti i jetkosti. Iza nje leži +sve veće ogorčenje zbog onoga što neki drže iskorištavanjem +holokausta. Također upada u oči žeđ za normalnošću u društvu koje se +opetovano pokušava suočiti s Auschwitzom i brine se zbog slobode +govora u ovoj razvijenoj demokraciji.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
29. XI. 1998.
Njemačka u potrazi za 'normalnošću'
"Njemačka je cjelovita i slobodna. Savezničke i ruske snage već su
odavno napustile Berlin. Sljedeće godine, s ulaskom Poljske u NATO,
zemlja će prvi put u svojoj modernoj povijesti biti okružena
saveznicama, a njemački će se parlament vratiti u Reichstag. Krug
je dovršen, reklo bi se, poglavlje dovršeno, 53 godine nakon pada
Hitlerova Reicha", piše Roger Cohen.
"Pa ipak, Njemačka je u zoru vladavine kancelara Schroedera sve,
samo ne mirna. Posljednjih su tjedana vodeći pisci, istaknuti
Židovi i drugi uvučeni u gorljivu raspravu o krivnji koju bi (ako
uopće) mladi Nijemci trebali osjećati zbog zločina svojih
predaka.
Njemačka je i prije pokretala takva pitanja, no ovaj put rasprava je
izvanredna zbog svoga opsega, otvorenosti i jetkosti. Iza nje leži
sve veće ogorčenje zbog onoga što neki drže iskorištavanjem
holokausta. Također upada u oči žeđ za normalnošću u društvu koje se
opetovano pokušava suočiti s Auschwitzom i brine se zbog slobode
govora u ovoj razvijenoj demokraciji.
'Možda je, dugoročno, dobro da je rasprava započela, bez obzira
kako bolna bila', izjavio je profesor povijesti na kolumbijskom
sveučilištu, Fritz Stern. 'Jer u Njemačkoj je ispod površine uvijek
bila prisutna želja da se bude normalan, želja da se ne bude
neprestano podsjećan.'"
Cohen napominje da je prijepor počeo govorom pisca Martina Walsera
prilikom prihvaćanja književne nagrade.
"(...) Reakcije su bile burne jer izazov nije dolazio od desnog
krila već od čovjeka s intelektualnog i moralnog centra. (...)
Sve od 1945., Njemačka je bila zemlja u kojoj je izražavanje
nacionalnog ili čak izrazito domoljubnog raspoloženja bilo
sumnjivo, a sloboda izražavanja nije se odnosila na ispitivanje
'iskorištavanja' holokausta. Možda Njemačka sad samo uklanja
posljednje tabue naslijeđene od Hitlera te prolazi kroz posljednje
stadije svojeg suočavanja s Hitlerovim Reichom. (...)
Upravo u trenutku kad se želja da se ide dalje očito
iskristalizirala, holokaust je postao prisutniji nego ikad - u
filmu 'Schindlerova lista', u potražnjama protiv švicarskih banaka
te kao redoviti sastojak politike New Yorka.
Čini se da se u središtu ove buke nalazi sve raširenije njemačko
uvjerenje da je američka popularna kultura pretvorila holokaust u
jedini događaj Drugog svjetskog rata te sve snažnija želja Nijemaca
da ostave iza sebe jedno strašno stoljeće.
Walser je oprezno izbjegao reći tko iskorištava holokaust. No
braneći ga, Klaus von Dohnanyi, bivši gradonačelnik Hamburga i
čovjek čijeg su oca ubili nacisti, bio je jasan.
On je izdvojio američkog senatora Alfonsea D'Amata, newyorškog
republikanca koji je pomogao prisiliti Švicarce da se nagode sa
Židovima, kao primjer 'političke instrumentalizacije'
holokausta. On se požalio na 'industriju holokausta' te ustvrdio da
današnje posjete koncentracijskim logorima pokreće obična
znatiželja. 'Sjećanje ne smije postati udobna rutina', izjavio je
on. 'To je opasnost na koju je Walser upozorio.' (...)
Dohnyany je izjavio da bi se Walserov govor trebao promatrati kao
'pritužba osobno nevinog Nijemca, koji se osjeća uhvaćenim u
sramotu zločina prethodnih naraštaja koje on nije počinio, no za
koje se svejedno mora osjećati odgovornim. Bila je to razumljiva,
čak i nužna pritužba savjesnog nežidovskog Nijemca zbog teške
sudbine takvog Nijemca.'(...)"