US-IZRUČENJA +IHT 24. XI.PRILIKA I TURSKOJ I KURDIMA ++SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE+INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE +24. XI. 1998.+Italija ima priliku pomoći i Turskoj i Kurdima+"Izručenje ne mora biti crno-bijeli izbor. Na odluku koju
+talijanska vlada mora donijeti glede zahtijeva Turske o izručenju +Abdulaha Ocalana trebalo bi gledati kao napolitičku priliku za +zadovoljavanje službenih potreba za pravdom na obje strane tursko-+kurdskog sukoba.+Kreativna solucija- "diplomacija izručenja"- mogla bi otvoriti +važne putove za rješavanje sukoba.+Italija može poticati plodonosne uvjete u procesu izručenja. Vlada +Turske se već zalaže za ukinuće smrtne kazne. Ocalan je objavio +primirje i apelirao na "obustavljanje terorizma". Ti postupci +pokazuju volju za pregovaranjem. Talijanska vlada trebala bi +upotrijebiti mehanizam izručenja za promoviranje čistog dobitka za +ljudska prava i mir u Turskoj.+Proces mora započeti pretpostavkom da je Ocalan zapravo počinio čin +nasilja koji ga stavlja u pravnu opasnost. Smatrati ga isključivo +političkim glumcem sigurno je pogrešno- veoma je vjerojatno da je +tijekom 14-godišnjeg rata naredio smaknuće nevinih civila - i
SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. XI. 1998.
Italija ima priliku pomoći i Turskoj i Kurdima
"Izručenje ne mora biti crno-bijeli izbor. Na odluku koju
talijanska vlada mora donijeti glede zahtijeva Turske o izručenju
Abdulaha Ocalana trebalo bi gledati kao napolitičku priliku za
zadovoljavanje službenih potreba za pravdom na obje strane tursko-
kurdskog sukoba.
Kreativna solucija- "diplomacija izručenja"- mogla bi otvoriti
važne putove za rješavanje sukoba.
Italija može poticati plodonosne uvjete u procesu izručenja. Vlada
Turske se već zalaže za ukinuće smrtne kazne. Ocalan je objavio
primirje i apelirao na "obustavljanje terorizma". Ti postupci
pokazuju volju za pregovaranjem. Talijanska vlada trebala bi
upotrijebiti mehanizam izručenja za promoviranje čistog dobitka za
ljudska prava i mir u Turskoj.
Proces mora započeti pretpostavkom da je Ocalan zapravo počinio čin
nasilja koji ga stavlja u pravnu opasnost. Smatrati ga isključivo
političkim glumcem sigurno je pogrešno- veoma je vjerojatno da je
tijekom 14-godišnjeg rata naredio smaknuće nevinih civila - i
umnjilo bi vrijednost činjenice da je uhićen(...).
No, Italija mora biti pažljiva da ga tijekom pregovaranja ne preda a
da zauzvrat ne dobije baš mnogo. Ocalanova Kurdska radnička stranka
(PKK) opsesija je autoritarne vojne i civilne vlade kojom dominira.
Njegovo uhićenje i suđenje, uz mogućnost njegovih daljnjih akcija
koje bi imale učinak demobiliziranja PKK-a, uklanjaju vojni
zapovjedni princip zbog zakona protiv terorizma, alarmantnog
stanja na jugoistoku, represije otvorene rasprave o civilnom ratu i
nijekanju kurdskih društvenih prava, uključujući i slobodno
korištenje kurdskog jezika.
Zbog takve represije, kurdski političari koji nisu kurdskog
porijekla mnogo su propatili. Država je maltretirala ustavotvorne
stranke. Država je progonila i turske političke odmetnike i
nevladin sektor, naročito organizacije za ljudska prava. Kao
rezultat ovoga, malo sugovornika u političkom rješavanju rata može
napredovati.
Upravo ovaj cilj- obnavljanje nenasilnog kurdskog 'centra' i
solidarnog turskog civilnog društva- jest onaj koji bi Italija
morala smatrati glavnim i ostvarivim. To je put prema zaštiti
ljudskih prava diljem Turske i prilika za političko rješavanje
građanskog rata.
Izručenje Ocalana trebalo bi biti uvjetovano sljedećim postupcima,
po mogućnosti, između ostalih, turske vlade:
- Bezuvjetno oslobađanje uhićenih kurdskih članova parlamenta,
lokalnih dužnosnika i ostalih kojima se sudi prema zakonima protiv
terorizma ili sličnim propisima
- Poništenje zakona protiv terorizma
- Izjava o amnestiji za vojnike PKK-a
- Poštivanje konvencija o ljudskim pravima koje su već potpisane-
što bi vladu obvezalo da, među ostalim mjerama, obešteti raseljene
seljake
- Dopustiti kurdskim političkim strankama koje poštuju
teritorijalni integritet Turske da se otvoreno natječu za
političku vlast
- Poništenje zakona i prakse koja brani slobodno upotrebu jezika.
Na opipljivom napretku svake od tih mjera moglo bi se ustrajati i
prije nego što Ocalan bude izručen Turskoj. Njegova obećanja o
novoj mirovnoj inicijativi također bi trebala biti ispitana,
uključujući i demobilizaciju PKK-a.
Europa i SAD trebali bi se posvetiti potpori ovog tipa pregovaranja
uz oporavak gospodarskog razvoja, procesa mirenja i sličnog. Lako
je moguće da će doći do ponovnog vraćanja na staro stanje, tako da je
osnovni cilj strukturiranje budućih poticaja i kočenja koji bi
mogli zaći i izvan dometa same diplomacije izručenja.
Italija bi na umu trebala imati to koliko je turskoj državi temeljno
važno uhićenje i suđenje Abdulahu Ocelanu. Odsječno odbijanje
izručenja ogorčilo bi tursku elitu i, sasvim moguće, pogoršalo
situaciju ljudskih prava u Turskoj. Kreativna solucija za krizu
izručenja mogla bi postići značajan preokret u stanju za kurdski
narod i rapidno poboljšanje zaštite ljudskih prava za sve građane
Turske", piše John Tirman, izvršni direktor Fondacije Winston,
koja izdaje stipendije za nevladine organizacije koje rade na
kontroli oružja i sprječavanju sukoba.