US-NOVINARSTVO-Guzica +US NY TIMES 23. XI. NOVINARSTVO ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE NEW YORK TIMES+23. XI. 1998.+Vijesti u budućem vremenu +"Unatoč svim pritužbama na tabloidizaciju američkih vijesti, možda +je još štetniji određen
suptilniji pomak u praćenju vijesti. Riječ +je o tome da priče sve češće ne govore o prošlosti, već izvješćuju o +budućnosti", piše Bruce Feiler.+"Naraštaji Amerikanaca navikli su se uključivati televizijske +aparate u vrijeme večere da bi vidjeli što se u svijetu tog dana +dogodilo - u Washingtonu, u Wall Streetu, u inozemstvu. Danas, kad +nam sveprisutne vijesti dolaze preko interneta i +dvadesetčetirisatnih kabelskih kanala, Amerikanci slušaju priče o +tome što će se dogoditi sljedećega dana: što će Predsjednik učiniti +sutra, koliko će Dow iznositi sutra, što će Sadam učiniti sutra.+Zapravo, izvjestitelji su postali poput meteorologa: +prognostičari. A budući da su prognoze često pogrešne, novi +prognostičari sad trpe istu sudbinu kao i njihovi vremenski kolege: +gube vjerodostojnost te povremeno postaju predmetom ismijavanja.+Paradoksalno, to se događa u vrijeme kad prognoza vremena, uz pomoć +znanosti i satelita, postaje sve pouzdanija. Budući da
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
23. XI. 1998.
Vijesti u budućem vremenu
"Unatoč svim pritužbama na tabloidizaciju američkih vijesti, možda
je još štetniji određen suptilniji pomak u praćenju vijesti. Riječ
je o tome da priče sve češće ne govore o prošlosti, već izvješćuju o
budućnosti", piše Bruce Feiler.
"Naraštaji Amerikanaca navikli su se uključivati televizijske
aparate u vrijeme večere da bi vidjeli što se u svijetu tog dana
dogodilo - u Washingtonu, u Wall Streetu, u inozemstvu. Danas, kad
nam sveprisutne vijesti dolaze preko interneta i
dvadesetčetirisatnih kabelskih kanala, Amerikanci slušaju priče o
tome što će se dogoditi sljedećega dana: što će Predsjednik učiniti
sutra, koliko će Dow iznositi sutra, što će Sadam učiniti sutra.
Zapravo, izvjestitelji su postali poput meteorologa:
prognostičari. A budući da su prognoze često pogrešne, novi
prognostičari sad trpe istu sudbinu kao i njihovi vremenski kolege:
gube vjerodostojnost te povremeno postaju predmetom ismijavanja.
Paradoksalno, to se događa u vrijeme kad prognoza vremena, uz pomoć
znanosti i satelita, postaje sve pouzdanija. Budući da
izvjestitelji nemaju takvih oruđa, osoba koja je najmanje
vjerodostojna u današnjem trovlađu vijesti - vrijeme - šport jest
ona koja izvješćuje o glavnom događaju.
Izvjestitelji su dugo bili prognostičari jednog tipa vijesti:
izbornih. (...) U posljednjim mjesecima, taj je trend postao gotovo
nepodnošljiv.
Najniže se palo prije dva mjeseca: tad su nam izvjestitelji rekli da
će predsjednik Clinton, u svom snimljenom svjedočenju, izgledati
bijesno. To nije bilo tako. No prognostičarsko novinarstvo nije
ograničeno na politiku; njime obiluju i zabava i ekonomija.
Intel više ne izvješćuje samo o zaradama, on izvješćuje da su zarade
'premašile' ili 'podbacile' očekivanja. Entertainment Weekly,
vješti majstor igara očekivanja, izvješćuje ne samo o tome koji se
filmovi počinju prikazivati već i što će se s njima dogoditi - što će
kritičari reći, a blagajna pokazati. Kad Alanis Morissette u prvom
danu proda 469.000 svojih nosača zvukova - više nego što je ikad
uspjelo ijednom ženskom izvođaču - kaže se da prodaja nije 'dosegla
rekordne brojke koje su mnogi predviđali.'
I dok je eksplozija informativnih medija taj trend poduprla (jedan
način da se bude ispred konkurencije jest izvješćivati o stvarima
koje se još nisu dogodile), postoje i drugi krivci.
Primjerice, novinari i urednici preplavljeni su izvješćima koja
govore da Amerikanci žele više 'usluge' od medija. Predviđanja
stvaraju iluziju takve usluge - upravo kao što vam vremenska
prognoza kaže da li da ponesete kišobran, tržišna vam prognoza kaže
da li da nazovete svog brokera.
(...) Koliko ste puta čuli sljedeće: 'Kao što se očekivalo,
Pentagon je danas objavio ...' ili: 'U iznenađujućem potezu,
predsjednik Clinton je...' Tko je bio 'iznenađen'? Tko je
'očekivao'?
Osim činjenice da prognostičke vijesti često griješe, ono što je
štetno i izluđujuće u vezi s tim trendom jest da on u vijesti unosi
mrenu superiornosti koja odvraća čitatelje i gledatelje. Zapravo,
sveprisutni (i sveznajući) medijski insider postao je nepozvana i
treća osoba u svakoj priči, koja govori 'Tko bi rekao...' ili, još
gore, 'Rekli smo vam.'
Kad naša obitelj ili prijatelji kažu nešto takvo, prvo ih poželimo
udariti. Ako novinari misle da su 'tko', 'što', 'kad' i 'gdje'
većine priča već poznati do njihova javljanja, tad je pravi način za
osvajanje publike i njezina poštovanja manje špekulirati o
budućnosti a više se usredotočiti na 'kako' i 'zašto' u
sadašnjosti."