SL-POREZNA ZBRKA +DELO-NAŠ PUT U KAPITALIZAM-21. XI. ++SLOVENIJA+DELO+21. XI. 1998.+Naš put u kapitalizam+"Izvješće povjerenstva Europske unije koje upozorava na veliki +zaostatak Slovenije u prilagodbi pravnim i gospodarskim
pravilima +EU-a, sadrži i oštru kritiku zbog presporog provođenja sustavne +reforme na području poreznog sustava posrednih davanja, jer smo +važeći porez na promet morali zamijeniti porezom na dodanu +vrijednost i trošarinama već 1. siječnja ove godine. Odnosi prije +predviđene treće obrade zakonskog prijedloga, krajem studenoga, +pokazuju da nove porezne oblike, unatoč pritisku EU-a, +najvjerojatnije neće biti moguće uvesti niti do 1. srpnja iduće +godine. Zajedno s nekim gospodarski manje razvijenim balkanskim +državama, ostajemo jedna od rijetkih europskih država koja još nije +uspjela reformirati sustav poreza na promet.+Porez na dodanu vrijednost (PDV) među članicama EU-a dogovoreni je +porezni oblik i uvjet za članstvo u toj gospodarskoj integraciji. +Već u lipnju 1996. prijašnja je vlada poslala u državni zbor +prijedlog zakona o PDV-u i zakona o trošarinama na prvo čitanje. +Među glavnim razlozima za prihvaćanje novoga poreznog oblika na
SLOVENIJA
DELO
21. XI. 1998.
Naš put u kapitalizam
"Izvješće povjerenstva Europske unije koje upozorava na veliki
zaostatak Slovenije u prilagodbi pravnim i gospodarskim pravilima
EU-a, sadrži i oštru kritiku zbog presporog provođenja sustavne
reforme na području poreznog sustava posrednih davanja, jer smo
važeći porez na promet morali zamijeniti porezom na dodanu
vrijednost i trošarinama već 1. siječnja ove godine. Odnosi prije
predviđene treće obrade zakonskog prijedloga, krajem studenoga,
pokazuju da nove porezne oblike, unatoč pritisku EU-a,
najvjerojatnije neće biti moguće uvesti niti do 1. srpnja iduće
godine. Zajedno s nekim gospodarski manje razvijenim balkanskim
državama, ostajemo jedna od rijetkih europskih država koja još nije
uspjela reformirati sustav poreza na promet.
Porez na dodanu vrijednost (PDV) među članicama EU-a dogovoreni je
porezni oblik i uvjet za članstvo u toj gospodarskoj integraciji.
Već u lipnju 1996. prijašnja je vlada poslala u državni zbor
prijedlog zakona o PDV-u i zakona o trošarinama na prvo čitanje.
Među glavnim razlozima za prihvaćanje novoga poreznog oblika na
prvom je mjestu istaknuta obveza da sadašnji porezni sustav treba
uskladiti s poreznim oblikom obveznim u EU. Zato je tadašnja
vladajuća koalicija i predvidjela da novi porez počne vrijediti već
od 1. siječnja 1998.
Ipak, Slovenija ni devet mjeseci poslije prvotno predviđenog roka
još nije uspjela prihvatiti osnovni tekst zakona o PDV-u i
trošarinama. Predstavnici ministarstva financija koji pripremaju
kostur novog poreznog sustava, najčešće su zastoj u prihvaćanju
novog poreznog oblika pojašnjavali prijašnjim zapletima u
uspostavi jedinstvene porezne službe i nesuglasjem unutar
vladajuće koalicije glede pitanja koje javnofinancijske prihode
nadomjestiti uvedbom novog poreza na potrošnju. Prvi prijedlog
zakona s jedinstvenom stopom od 20 posto predviđao je da se s PDV-om
i trošarinama poveća opseg proračunskih prihoda sa sadašnjih 13,4
posto na oko 16,5 posto brutto društvenog proizvoda (BDP).
Zamisao prvotnog prijedloga zakona temeljila se na tome da će novi
porezni sustav u cijelosti nadomjestiti proračunske prihode od
sadašnjeg poreza na promet (13,4 posto BDP-a), otpadanje
proračunskih prihoda od carina (1,1 posto BDP-a) i manji priljev
proračunskih sredstava zbog ukidanja poreza na isplaćene plaće
(1,2 posto BDP-a). Pri tomu su stratezi mirovinske reforme prije
dvije godine planirali da će novi porez na potrošnju dati u državnu
blagajnu još otprilike i postotak BDP-a koji je potreban za početno
uvođenje drugoga stupa mirovinskog sustava.
Ovog proljeća vlada je u državni zbor poslala preuređeni prijedlog
zakona na drugu obradu, koji se od prvotne zamisli razlikovao
ponajprije po predviđenom prinosu poreza; vladajuća koalicija je
odlučila da jednostupanjski porezni sustav nadomjesti
dvostupanjskim sustavom, s općom stopom od 19 posto i nižom od 8
posto. Time se smanjio i prvotno planirani opseg poreznih prihoda
sa 16,5 posto BDP-a na samo 13,7 posto BDP-a. Novim dvostupanjskim
poreznim sustavom vlada je pristala na politički kompromis da
nadomjesti samo otpadanje prihoda od poreza na promet i djelomično
od carina.
U doba ljetne parlamentarne obrade drugoga prijedloga zakona,
ministar financija Mitja Gaspari upozorio je zastupnike državnoga
zbora da bi možebitno daljnje smanjivanje poreznog prinosa dovelo u
pitanje samu odluku o zamjeni važećeg poreza na promet novim
poreznim oblikom. Ministrovo upozorenje temeljilo se na
pretpostavci da se proračunska potrošnja poslije 1991. godine
financirala ponajprije na račun sve izdašnijeg poreza na promet; u
razdoblju osamostaljenja od 1991. do 1997. udio prihoda od poreza
na promet u ostvarenom BDP-u povećao se sa 9 na 13,4 posto. Zato bi
uvođenje novog poreznog oblika imalo smisla samo ako reformirani
porezni sustav donese državnoj blagajni barem toliko prihoda
koliko donosi sadašnji porez na promet.
Unatoč upozorenjima ministra financija, zastupnici vladajuće
koalicije većinom glasova su u drugoj obradi prihvatili niz novih
zakonskih dopuna koje su porezni prihod od PDV-a i trošarina
smanjile na svega 13,1 posto BDP-a. Tako je od prvotno predviđene
reformske zamisli iz 1996. godine o zajedničkom poreznom prihodu u
visini od 16,5 posto ostao samo okrnjeni prijedlog za treću obradu,
koji ne dostaje ni za pokriće poreznih prihoda u visini postojećeg
poreza na promet (13,4 posto BDP-a).
Postupno smanjivanje predviđenog opsega proračunskih prihoda od
PDV-a i trošarina moglo bi ugroziti poglavito javnofinancijsku
stabilnost u idućoj godini, koja se temelji na planiranom
proračunskom manjku od 0,8 posto BDP-a. Osobito u slučaju ako
reforma mirovinskog sustava, koja bi smanjila i izdatke državnog
proračuna, ne bude obavljena pravodobno.
Veliko vremensko zakašnjenje u reformiranju poreznog sustava i
bitno manji porezni priohod od prvotno predviđenoga, nisu dva
glavna nedostatka novog poreznog oblika. Treći, nedvojbeno najveći
nedostatak, povezan je s pitanjem uspješnog provođenja zakona o
PDV-u i trošarinama u praksi. U uvodnom dijelu prvog prijedloga
zakona iz 1996., tadašnja je vlada zaključila da je PDV 'sa
stajališta provedbe vrlo zahtjevan porezni oblik jer zahtijeva
spremnost poreznih obveznika da prihvate taj porez, zajedno s
zahtjevnijim administrativnim postupcima koji su povezani s
provedbom tog poreza, a s druge je pak strane vrlo velik rizik da
dođe do opadanja prihoda ako porezna administracija ne bude dobro
pripremljena. Sa stajališta iskustava u drugim državama,
predlagatelj ocjenjuje da je za stavljanje na snagu poreza na
dodanu vrijednost potrebno razdoblje od barem 9 do 12 mjeseci. Veća
racionalnost ubiranja poreza bit će zajamčena novom jedinstvenom
organiziranošću porezne službe, poduprijete računalnim praćenjem
i vođenjem poslovanja'.
Navedeni dio teksta prijedloga zakona od prije dvije godine
pokazuje da je sama vlada kao predlagatelj zakona uvidjela opasnost
od velikog otpadanja proračunskih prihoda ako porezna
adiministracija i porezni obveznici za prihvaćanje zakona neće
imati na raspolaganju potrebno vremensko razdoblje od barem 9 do 12
mjeseci.
U slučaju da zakon o PDV-u i trošarinama bude prihvaćen krajem
studenoga, stupio bi na snagu 1. srpnja iduće godine (tako je
predviđeno prijedlogom za treću obradu), porezna uprava i porezni
obveznici imat će na raspolaganju samo sedam mjeseci za pripremu na
novi porez. To je bitno manje vremena nego što je trebalo svim
drugim državama koje su prije nas uvele PDV. Istodobno je
ministarstvo financija prije nekog vremena objavilo vijest da
treba ponoviti javni natječaj za ponudu računalske opreme. Prvotno
je bilo predviđeno da se natječaj objavi već početkom godine i da se
ponuđač odabere najkasnije do ožujka. Natječaj je stvarno bio
objavljen tek u kolovozu, iako neuspješno, jer nije odabran
odgovarajući ponuđač. Drugi bi natječaj trebalo obaviti do kraja
studenog. Time će se za neodređeno vrijeme produljiti i rok za
uvođenje računalskog sustava, koji je prvi uvjet za veću
racionalnost pri ubiranja novog poreza. Veća uspješnost pri
ubiranju novog poreza ovisi i o provedbi zahtjevnijih
administrativnih postupaka koji su povezani s pripremom brojnih
podzakonskih akata. Po prosudbama raznih poreznih stručnjaka,
trebalo bi pripremiti najmanje 10 popratnih podzakonskih propisa.
Do danas nije prihvaćen niti jedan od popratnih podzakonskih
propisa.
Dvojba o djelotvornoj provedbi novog poreznog oblika povezana je i
s upozorenjima o mogućim financijskim poteškoćama i poteškoćama s
likvidnošću u trenutku uvođenja sustava PDV. Upozorenja dolaze
ponajprije iz gospodarstva. Radi se o tomu da je predlagatelj
zakona u prijedlogu za treće čitanje unio novost koja produljuje
rok do kojega mjerodavno porezno tijelo mora vratititi poreznom
obvezniku višak uplaćenog poreza. Jedna od temeljnih osobina PDV-a
je i u tomu da novi porez na potrošnju donosi oporezivanje svake
faze proizvodnje i prodaje. Za razliku od sustava PDV, sadašnji
porez na promet oporezuje potrošnju samo u zadnjoj fazi kod prodaje
konačnom kupcu. Država će poreznom obvezniku vratiti razliku
uplaćenog poreza u slučaju ako iznos porezne obveze bude manji od
uplaćenog iznosa poreza. Prvotna zamisao djelovanja sustava PDV-a
iz 1996. godine predviđala je da će država izvoznicima vratiti
razliku plaćenoga poreza već u za 8 dana, a ostalima najkasnije za
30 dana. Time bi se skratilo i razdoblje u kojem bi gospodarstvo
kreditiralo državni proračun. Tako bi se ublažile ponajprije
teškoće s likvidnošću u gospodarstvu koje će izazvati kreditiranje
državne blagajne. U prijedlogu zakona za treće čitanje
predlagatelj zakona produljio je rok vraćanja PDV-a za izvoznike sa
8 na 30 dana, a za ostali dio gospodarstva sa 30 na 60 dana. Ujedno je
predvidio i novo prijelazno razdoblje glede vraćanja poreza do 30.
lipnja 2000. godine, kada se rok vraćanja produljuje na 90 dana.
Tako će sredinom 2000. godine porezni obveznici kreditirati
državni proračun u bitno većoj mjeri nego što je bilo zamišljeno
prije dvije godine.
Protivnici takvog prijedloga upozoravaju prije svega na loša
iskustva pri uvođenju PDV-a u Hrvatskoj i na velike teškoće s
likvidnošću koje su nastale u hrvatskom gospodarstvu. Hrvatska
država od početka godine, kad je uvela PDV, stalno ima znatan višak
državnog proračuna. Istodobno se njihovo gospodarstvo guši u
velikim platno-likvidnosnim teškoćama; s obzirom na to da je za
gospodarstvo plaćanje poreza prioritet, poduzeća su se zbog velike
platne nediscipline počela zaduživati kod banaka, što je za
posljedicu imalo povećanje kamatnih stopa. Ni u Sloveniji nisu
zanemarive trenutne teškoće s likvidnopšću, u usporedbi s
razvijenim zapadnim državama imamo još uvijek i visoke kamatne
stope. U zadnjem rujanskom broju 'Gospodarskih gibanja' koja
izdaje Ekonomski institut pravnog fakulteta, piše da je kolovoza
ove godine nelikvidnost ugrozila 60.387 radnih mjesta. To je doduše
manje nego u istom razdoblju lani, no poteškoće s likvidnošću ipak
upozoravaju da se propadanje industrijskih poduzeća opet
nastavlja. Svako veće zaoštravanje problema likvidnosti opet bi
ubrzalo proces propadanja poduzeća i posljedično porast
nezaposlenosti.
Uz brojne nagomilane probleme koji prate uvođenje sustava PDV-a i
trošarina, treba naglasiti i strah od ponovnog trajnijeg porasta
cijena, što bi osobito prvih mjeseci poslije uvođenja poreza
izazvali veći porezi i više cijene. U pojašnjenju prvog prijedloga
zakona prije dvije godine, vlada je predočila analizu o
inflacijskim posljedicama uvođenja poreza u 35 gospodarstava
svijeta, koja je napravljena u okviru Međunarodnog monetarnog
fonda. Zaključci istraživanja puočni su i za Sloveniju, jer je
uvođenje PDV-a izazvalo inflaciju u gospodarstvima gdje u času
uvođenja poreza nije uspjelo zaustavljanje povećanja plaća, drugih
prihoda stanovništva, javne potrošnje, indeksacije kamata i
smanjivanja vrijednosti domaće valute. Ovogodišnja poticajna
postignuća u postupnom snižavanju inflacije pokazala su da je
visoki rast cijena proteklih godina cijelo vrijeme bio potican i
prekomjernim realnim rastom raznovrsnih prihoda stanovništva,
koji su prilično nadilazili postignuti gospodarski rast.
Otuda i razlog što se vlada u pregovorima sa socijalnim partnerima
zauzima da se tri mjeseca poslije početka uvođenja zakona ne
usklađuje porast plaća i drugih prihoda stanovništva s porastom
cijena. Tek poslije protijeka tromjesečnog razdoblja utvrdile bi
se činjenične negativne socijalno-ekonomske posljedice uvedbe
PDV-a. Novo oporezovanje potrošnje najviše će pogoditi socijalno
slabiji sloj stanovništva s ispodprosječnim prihodima, bez
nekretnina te obitelji s većim brojem djece, koje većinu svojeg
dohotka troše na životno najnužnije proizvode i usluge. Novi oblik
poreza izazvat će i povećanje poreza za najnužnije životne potrebe
(hrana, odjeća, obuća itd.) i kroz više cijene sloju stanovništva s
ispodprosječnim dohotkom odnijet će dio raspoloživog dohotka.
Stoga vlada namjerava nepovoljne posljedice PDV-a na manje imućno
stanovništvo s nižim dohocima, ublažiti izdašnijom socijalnom
pomoći iz državnog proračuna (izmijenjeni sustav dječjih
doplataka) i uvođenjem novih poreznih pogodnosti kod plaćanja
poreza na prihod. No pri tomu predstavnici vlade još nisu pojasnili
odakle će država uzeti potrebna proračunska sredstva za
financiranje obećanih socijalnih davanja; po dosadašnjim
procjenama vlade, trebat će zajamčiti barem oko 15 milijarda SIT
dodatnih proračunskih sredstava. Na početku ove godine iz
ministarstva financija došla je doduše novost da bi vlada potreban
iznos mogla ubrati i na račun većeg oporezivanja slojeva
stanovništva s nadprosječnim dohocima. Spomenuta je osobito
mogućnost većeg oporezivanja luksuznih automobila s trošarinama
(posebno davanje u fiksnom iznosu). Poslije obavljene koalicijske
proračunske rasprave za 1999., druga je najveća koalicijska
stranka SLS javno najavila i veće oporezivanje nepokretne imovine
koja je u vlasništvu najimućnijih slojeva stanovništva. Ipak su sva
obećanja predstavnika vlade i koalicije o većem oporezivanju
imućnijih slojeva ostala samo na riječima. To je razumljivo jer se
pri oporezivanju luksuznih dobara i nekretnina radi o klasičnom
obliku preraspodjele društvenog bogatstva od bogatijih na
siromašnije slojeve stanovništva i preuzimanju većeg poreznog
tereta imućnijeg stanovništva s višim dohocima. A oni su ti koji
imaju veću financijsku a time i političku moć. Privilegiranje
imućnijeg sloja stanovništva na štetu siromašnijeg sloja, koje
prati uvođenje novog sustava PDV-a, potvrđuje već viđeni slovenski
put u kapitalizam" - zaključuje Stanislav Kovač.
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+