IT-corriere 15.XI.-talijanska dilema-Ocalan +corriere 15. XI-talijanska dilema-Ocalan ++ITALIJA+CORRIERE DELLA SERA+15. XI. 1998.+Talijanska dilema+"Na prvi pogled čini se da nema nikakve usporedbe između uhićenja +Abdullaha Ocalana,
čelnika najveće kurdske revolucionarne +stranke, u Rimu, i uhićenja Augusta Pinocheta, u Londonu. Prvi je +nacionalni vođa jednog naroda koji smatra da ga tlači jedna strana +država. Drugi je državnim udarom prekršio demokratska pravila +vlastite zemlje. Prvi se bori, pa i terorizmom, protiv stranaca. +Drugi se poslužio vojskom i policijom da bi gušio ljudska i +građanska pravila vlastitih sunarodnjaka. No ta dva slučaja imaju +jednu zajedničku točku: pokazuju koliko je varljivo i opasno s +kriterijima apstraktne pravde suočavati se sa slučajevima i +problemima međunarodnog 'političkog kriminala'.+Svi mi želimo da se tlačiteljima sudi i da ih se kazni. Svi mi, +nedvojbeno, želimo da se potlačeni izbave od tlačenja njihovih +progonitelja. No jedna država se ne može ograničiti na to da želi +'dobro'. Mora se pitati kakve bi mogle biti posljedice njezinih +inicijativa. Kao i Pinochetov slučaj, i ovaj Ocalanov navodi na +neka oprezna razmišljanja. Kada politički azil traži vođa neke
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
15. XI. 1998.
Talijanska dilema
"Na prvi pogled čini se da nema nikakve usporedbe između uhićenja
Abdullaha Ocalana, čelnika najveće kurdske revolucionarne
stranke, u Rimu, i uhićenja Augusta Pinocheta, u Londonu. Prvi je
nacionalni vođa jednog naroda koji smatra da ga tlači jedna strana
država. Drugi je državnim udarom prekršio demokratska pravila
vlastite zemlje. Prvi se bori, pa i terorizmom, protiv stranaca.
Drugi se poslužio vojskom i policijom da bi gušio ljudska i
građanska pravila vlastitih sunarodnjaka. No ta dva slučaja imaju
jednu zajedničku točku: pokazuju koliko je varljivo i opasno s
kriterijima apstraktne pravde suočavati se sa slučajevima i
problemima međunarodnog 'političkog kriminala'.
Svi mi želimo da se tlačiteljima sudi i da ih se kazni. Svi mi,
nedvojbeno, želimo da se potlačeni izbave od tlačenja njihovih
progonitelja. No jedna država se ne može ograničiti na to da želi
'dobro'. Mora se pitati kakve bi mogle biti posljedice njezinih
inicijativa. Kao i Pinochetov slučaj, i ovaj Ocalanov navodi na
neka oprezna razmišljanja. Kada politički azil traži vođa neke
vojne i terorističke organizacije, njegovo odobravanje nikada nije
nepristran ili neutralan potez.
Ako talijanska vlada Ocalanu zajamči azil, njezina bi odluka imala
dvije neizbježne posljedice.
Na prvom mjestu bio bi to izraz naklonosti za kurdsku stvar. Jedan
intelektualac, jedan pjesnik, jedan politički agitator imaju pravo
slobodno izražavati svoje osjećaje. Jedna vlada, međutim, ima
obvezu uračunati učinak svojih odluka. Želimo li neovisnost za
kurdski narod? Onda bi bilo dobro da talijanska vlada, među moguće
posljedice svojih želja, uračuna stvaranje državnog entiteta koji
bi, prije ili kasnije, nastojao pripojiti deset milijuna turskih
Kurda, šest milijuna iranskih Kurda i osamsto tisuća sirijskih
Kurda. Želimo li ponovno iscrtavati zemljovid Bliskog istoka?
Jesmo li spremni, kao nužno zlo, prihvatiti ratove za odcjepljenje
i podjelu teritorija koje bi rađanje Kurdistana na kraju pokrenulo
u cijeloj regiji?
Druga posljedica odnosi se na naše odnose s Turskom. Jasno je da je
politika vlade u Ankari neliberalna i netolerantna. No ona je
također i izraz ponosite čvrstoće kojom je Kemal Ataturk nakon
podjele otomanskog carstva, branio staro srce države. Ono što jedan
dio zapadnog javnog mnijenja smatra represijom, Turci vide kao
zakonitu obranu integriteta nacionalnog teritorija. Možemo,
stoga, lako zamisliti kakva bi bila, ako bi Italija dala azil
Ocalanu, reakcija Ankare: hlađenje, ako ne i prekid diplomatskih
odnosa, poneki ispad nasilja prema talijanskih državljana, davanje
prednosti stranim tvrtkama na natječajima koji zanimaju naša
poduzeća.
Jedna vlada prije svega ima obvezu štititi vlastite državljane,
štititi vlastite gospodarske interese, održavati političke
ravnoteže u regiji u kojoj žive njeni sunarodnjaci. Turska je,
treba podsjetiti, saveznica Italije u NATO-u i najdinamčnija
gospodarska sila islamskog svijeta.
Potrebno je, naravno, pomiriti te zahtjeve sa zahtjevima
čovječnosti i pravde. Predati Ocalana Turcima značilo bi, možda,
osuditi ga na smrt. Predati ga Saveznoj Republici Njemačkoj, bude
li Bonn potvrdio zahtjev za izručenjem, znači prepustiti ga zemlji
u kojoj nije predviđena smrtna kazna, koja dijeli našu pravosudnu
kulturu, i koja ima pravo utvrditi odgovornost za zločine počinjene
na njezinu teritoriju. Tako bi konkretno pokazali da se u Europskoj
uniji, nakon Schengenskog sporazuma, već rađa zajednički
pravosudni prostor", piše Sergio Romano.