DE-IMUNITET +faz-položaj ne štiti od progona-10. XI. ++NJEMAČKA+FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG+10. XI. 1998.+Službeni položaj ne štiti od proganjanja+"Suci lordovi britanskog gornjeg doma dalje pregovaraju o slučaju +Pinochet. U više
europskih država, pa i u Njemačkoj, protiv njega se +istražuje zbog mučenja, tisuća ubojstava i mnogih nestalih osoba +tijekom njegova vladanja u Čileu. Španjolska temelji zahtjev za +njegovo izručenje na genocidu, terorizmu i mučenju. U toj +zbunjujućoj zbrci državnog prava, međunarodnih sudskih ovlasti, +sporazuma o izručenju i običajnog međunarodnog prava, mora se +najprije razjasniti uživa li Pinochet imunitet, može li ga se uopće +dovesti pred sud zbog njegovih zločina.+Po čileanskom pravu u svojoj je domovini za sada siguran. +Objavljena je amnestija, a kao doživotni senator ne može biti +optužen. No Čile mu može dati imunitet samo u vlastitoj zemlji, +druge države nisu na to obvezne. Nakon početnih iritacija u +međuvremenu je postalo jasno da samo diplomatska putovnica ne može +pomoći Pinochetu. Taj dokument nijednu državu ne obvezuje na +davanje imuniteta. Za to bi što više, bio potreban sporazum +službene misije ili jamstvo zaštite od uhićenja od strane zemlje
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. XI. 1998.
Službeni položaj ne štiti od proganjanja
"Suci lordovi britanskog gornjeg doma dalje pregovaraju o slučaju
Pinochet. U više europskih država, pa i u Njemačkoj, protiv njega se
istražuje zbog mučenja, tisuća ubojstava i mnogih nestalih osoba
tijekom njegova vladanja u Čileu. Španjolska temelji zahtjev za
njegovo izručenje na genocidu, terorizmu i mučenju. U toj
zbunjujućoj zbrci državnog prava, međunarodnih sudskih ovlasti,
sporazuma o izručenju i običajnog međunarodnog prava, mora se
najprije razjasniti uživa li Pinochet imunitet, može li ga se uopće
dovesti pred sud zbog njegovih zločina.
Po čileanskom pravu u svojoj je domovini za sada siguran.
Objavljena je amnestija, a kao doživotni senator ne može biti
optužen. No Čile mu može dati imunitet samo u vlastitoj zemlji,
druge države nisu na to obvezne. Nakon početnih iritacija u
međuvremenu je postalo jasno da samo diplomatska putovnica ne može
pomoći Pinochetu. Taj dokument nijednu državu ne obvezuje na
davanje imuniteta. Za to bi što više, bio potreban sporazum
službene misije ili jamstvo zaštite od uhićenja od strane zemlje
boravka. U međuvremenu su engleske novine javile da takvi sporazumi
i jamstva postoje, da Pinochet pripada povjerenstvu koje na poziv
ministarstva obrane treba kupiti vojnu opremu. Suci moraju
ispitati je li to tako ili tamo boravi zbog liječenja u jednoj
londonskoj klinici.
Pinochetu po međunarodnom pravu više ne pripada imunitet ni za
službena niti za privatnma djelovanja. Jer on vrijedi samo za
vrijeme obavljanja dužnosti. Nakon njezina prestanka, državni
poglavar - kao i svaki drugi državni dužnosnik - uživa zaštitu samo
za svoje djelovanje za vrijeme obavljanja dužnosti. To je obilježje
državne jednakosti. Ono zabranjuje da država zbog tuđih djela dođe
pred sud. Ako država u načelu ne treba odgovarati pred sudom neke
druge države, isto mora vrijediti i za državne dužnosnike ako su
radili za svoje nadređene.
Suci lordovi se dakako neće osloniti na ta međunarodnopravna
pravila, nego na britanski zakon o imunitetu. Oba se uvelike
podudaraju. U skladu s međunarodnopravnim zahtjevima, zakon
stranim državama i osobama koje za njih službeno rade načelno jamči
imunitet. To se i dalje omogućava stranim državnim poglavarima u
velikoj mjeri. Po međunarodnopravnom tumačenju, ta se zaštita
treba ograničiti na službujuće državne poglavare. Time zaštita
koja uključuje i privatno djelovanje, ne vrijedi po isteku
dužnosti. Trajan imunitet daje se samo za službeno djelovanje. Ako
se to tako gleda, svejedno je je li Pinochet najprije bio šef hunte,
a tek kasnije postao predsjednikom države. Jer u oba slučaja u
jednakoj bi mjeri uživao imunitet samo za službeno djelovanje.
Radi se o tomu jesu li ubojstva, mučenja i nestanci protivnika
režima spadali u službeno djelovanje. To zacijelo nije bilo u
skladu s čileanskim pravnim poretkom. U sličnom slučaju panamskog
diktatora Noriege, američki je sud držao da nije dokazano kako
njegove poslove s drogom i pranjem novca treba ubrojiti u službeno
djelovanje. Pinochet ili čileanska vlada morali bi dakle dati
dokaze da policija i vojska nisu podnošenjem državnog vodstva
zlorabile službeni položaj za neslužbene svrhe nego da su ubojstva
i druga kaznena djela doista bila službeno zapovijeđena. To traži
priznanje da državom nisu samo vladale hulje nego da se općenito
radilo u huljskoj državi.
Čak kad bi se to dokazalo, Velika Britanija to ne bi morala nužno
priznati, iako po dosadašnjim presedanima treba pretpostaviti da
će se to dogoditi. Može se naime argumentirati da u civiliziranim
zemljama ubijanje i mučenje ne idu u zakonite državne zadaće. U
skladu s tim izuzeće imuniteta pored ratnih zločina, za koje je to
uvijek vrijedilo, od kraja Drugog svjetskog rata vrijedi za
genocid. To dokazuju vojni sudovi u N?rnbergu i Tokiju. Konvencija
o sprječavanju i kažnjavanju genocida iz 1948. stoga izričito
utvrđuje da službeni položaj ne štiti od sudskog progona - bivši
ruandski premijer Kambanda to je upravo osjetio na svojoj koži.
Poslije novog razvitka koji se odražava u statutima kaznenih sudova
za bivšu Jugoslaviju i Ruandu te stalnog međunarodnog kaznenog suda
o kojem je odlučeno prošloga ljeta, takvo izuzeće imuniteta vrijedi
i za zločine protiv čovječnosti. Takvi su zločini među ostalim i
ubijanje i mučenje ako su počinjeni sustavno i u velikim
razmjerima. Može li se izuzeće imuniteta pronaći u britanskom
zakonu o imunitetu ili zakon treba nadopuniti iznimkama,
prijeporno je među odvjetnicima krune i odvjetnicima Pinocheta. U
dosadašnjim pravorijecima to nije viđeno. Barem u odnosu na genocid
to bi bilo protivno međunarodnom pravu, jer su države poslije
konvencije iz 1948. obvezne kažnjavati ili izručiti.
Ako suci lordovi Pinochetu uskrate imunitet, odmah će dakako
iskrsnuti novi problemi. Načelno se smije kažnjavati samo ako su
djela bila kažnjiva kad su počinjena. To je jamačno tako za
ubojstvo, tjelesnu ozljedu i oduzimanje slobode. No baš te zločine
ne mogu suditi španjolski sudovi zbog svojega prava, ako su
počinjeni u inozemstvu. Stoga se u zahtjevu za izručenje navodi i
genocid, terorizam i mučenje. U Francuskoj, gdje se istražuje zbog
ubojstva jednog Francuza, oslanjaju se također na mučenje, jer je
ubojstvo već zastarjelo. Dakle, tražit će izručenje zbog kaznenih
djela koja doduše uključuju uobičajena kažnjiva djela koja možda
djelomično uopće nisu postojala u državnim zakonodavnim knjigama u
vrijeme kad su počinjena. O tome će morati odlučiti sudovi u svezi s
postupkom za izručenje koji tek predstoji. I pri uskrati imuniteta
sudovi će dakle još neko vrijeme biti zaposleni time da ispitaju
pretpostavke za kažnjavanje Pinocheta" - piše dr. Ulrich
Fastenrath.