US-MEĐUNARODNA POMOĆ-Nac. manjine i etn. zajednice +US IHT 10. XI. KOSOVO ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+10. XI. 1998.+Nakon rata, kako održati mir i obnoviti društvo?+"Kosovo ima sve izglede da postane sljedeća
točka na popisu zemalja +razorenih ratom koje vape za obnovom. S uništenih 400 sela, tisuće +ubijenih ljudi i stotinama tisuća izbjeglica, zadaća ponovnog +uspostavljanja nekog normalnog stanja svakim danom postaje sve +teža", piše Curt Gasteyger, profesor na ženevskom Institutu za +međunarodne studije.+"Pa ipak, jednom kad oružja utihnu, međunarodna će se zajednica +suočiti s ista tri pitanja koja prije prečesto nije uspijevala +riješiti: kako zaliječiti rane sukoba; kako održati mir; kako +obnoviti društvo koje može opstati?+Prethodna iskustva u rješavanju te tri temeljne zadaće teško da +ohrabruju. Prečesto je bilo previše pomagača i savjetnika; premalo +njihove međusobne koordinacije i nedovoljno iskustva u +postavljanju prema naizgled nezahvalnim primateljima pomoći, +nesposobnom mjesnom činovništvu i srditim političarima.+Te tri skupine su pak uvidjele da nisu u stanju izići na kraj s +beskrajnim rijekama posjetitelja koje žele sastanak barem s jednim
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
10. XI. 1998.
Nakon rata, kako održati mir i obnoviti društvo?
"Kosovo ima sve izglede da postane sljedeća točka na popisu zemalja
razorenih ratom koje vape za obnovom. S uništenih 400 sela, tisuće
ubijenih ljudi i stotinama tisuća izbjeglica, zadaća ponovnog
uspostavljanja nekog normalnog stanja svakim danom postaje sve
teža", piše Curt Gasteyger, profesor na ženevskom Institutu za
međunarodne studije.
"Pa ipak, jednom kad oružja utihnu, međunarodna će se zajednica
suočiti s ista tri pitanja koja prije prečesto nije uspijevala
riješiti: kako zaliječiti rane sukoba; kako održati mir; kako
obnoviti društvo koje može opstati?
Prethodna iskustva u rješavanju te tri temeljne zadaće teško da
ohrabruju. Prečesto je bilo previše pomagača i savjetnika; premalo
njihove međusobne koordinacije i nedovoljno iskustva u
postavljanju prema naizgled nezahvalnim primateljima pomoći,
nesposobnom mjesnom činovništvu i srditim političarima.
Te tri skupine su pak uvidjele da nisu u stanju izići na kraj s
beskrajnim rijekama posjetitelja koje žele sastanak barem s jednim
pripadnikom vlasti; oni su bili obasuti gomilom organizacija s
često protivnim misijama i ljuti na bezbrojne 'stručnjake' koji
nisu shvaćali potrebe i frustracije duboko rascijepljenih
zajednica.
Nijedna strana u tim grozničavim prvim danima mirotvorstva nije
bila ni spremna ni dovoljno strpljiva da prizna kako taj težak
proces može uspjeti samo ako bude shvaćen kao zajednički pothvat
svih strana.
Sam proces sastoji se od tri međusobno povezane faze: prva,
uspostavljanje mira, zatim obnova i na posljetku, pomirba. One čine
cjelinu. Nijedna sama neće biti dovoljna.
Koliko god taj triptih teoretski izgledao logičan, u praksi nije
tako. Eksperimentalni međunarodni projekt koji proučava četiri
ratom razorena društva - Eritreju, Mozambik, Gvatemalu i Somaliju -
poziva na temeljne reforme u načinu pružanja međunarodne pomoći i
organizaciji suradnje s domaćim stanovništvom. Začet pod
inicijativom UN-ova ženevskog Instituta za društvena
istraživanja, Projekt ratom razorenih zajednica smatra metode koje
su dosad primjenjivane neprikladnim.
Suočena s ratom razorenim društvima, međunarodna se zajednica
pokazala, prema riječima vođa Projekta, 'slabo pripremljenom, loše
opremljenom, neprilagodljivom. Njezini su ciljevi često bili
protuslovni.'
To je zaista oštar sud. On je na žalost proizašao iz mnogih
pogoršanja, ako već ne potpunih neuspjeha prilikom procesa
uspostavljanja mira i obnove u državama pogođenim građanskim
ratom. Kambodža, Angola i afričko područje Velikih jezera tomu
svjedoče.
Stoga Projekt poziva na dvostruku strategiju: Prvo, veću političku
predanost i spremnost na preuzimanje većih rizika te prisniju
suradnju između UN-ovih agencija i nevladinih udruga; kao drugo, i
važnije, sustavnije ohrabrivanje mještana da sami preuzmu veće
obveze.
Budući da su proživjeli strahotu rata i sukoba, sami su mještani
najbolje upoznati s prioritetima, potrebom uključenja svih strana
u zajednički pokušaj obnove i promidžbu osjećaja zajedničke
odgovornosti za ono što će biti njihova zajednička budućnost.
Sve to zvuči logično i očigledno. Iskustvo, međutim, priča drukčiju
priču. Nakon nekoliko milijardi dolara i tisuće međunarodnih
pomagača, ne možemo biti sigurni jesu li mnoge takve države,
uključujući možda i Bosnu, trajno pacificirane a njihove
sukobljene strane pomirene. U četiri proučavane zemlje, Projekt
ratom razorenih društva barem je pokazao da postoje bolji i
jeftiniji načini da se oboje postigne: Eritreja, Mozambik i
Gvatemala prošli su dugačak i ohrabrujući put do normalnog stanja;
u Somaliji na sjeveroistoku imamo napredak, no na jugu treba još
mnogo toga učiniti.
Iako je vanjska pomoć bila nužna u svim slučajevima, prvi je poticaj
stigao, i još uvijek dolazi, iz samih tih zemalja. U isto vrijeme,
njihovo je iskustvo navelo Projekt da objavi popis zadaća koje bi
razorene zemlje, kao i međunarodna zajednica, trebale provesti
jednom kad se sukobi dovrše.
Te se zadaće mogu sažeti u pet načela: duboko razumijevanje mjesne
situacije i kvalificirano osoblje; fleksibilnost i
prilagodljivost vanjske pomoći; novi kriteriji mjerenja uspjeha;
djelotvornost vanjske pomoći; te, ponajviše, sudjelovanje mjesnog
stanovništva.
Kosovo bi moglo biti test jesmo li u stanju učiti iz iskustva. U
svjetlu onog što nam Projekt razorenih zemalja govori, bit će malo
izlika za ponovni neuspjeh."